Terénní i metodologičtí pracovníci IQ Roma servis se v Plovdivu zaměřili
zejména na vzájemnou přenositelnost prvků práce tamějších romských
neziskových organizací z českého kontextu do bulharského. Na základě metod a
postupů pozorovaných přímo v bulharském kontextu analyzovali silné a slabé
stránky práce navštívených organizací a nabídli vlastní ověřené metody a
postupy. Česko-bulharské setkání tak umožnilo místním rozvíjejícím se
organizacím nabýt znalosti, které jsou pro ně jinak těžko dostupné.
Ve vztahu k přetrvávajícím segregačním tendencím ve vzdělávání by v
Bulharsku mohla být více rozvíjena spolupráce se školami, která se osvědčuje
v českém prostředí.
„Především skupinové lekce, intenzivní poradenské aktivity a hledání
společných cílů se školami výrazně ovlivňují úspěch činností. Osvědčená
praxe naší organizace je také v oslovování a dlouhodobém motivování rodin k
podpoře vzdělávání dětí,“ doplňuje pracovnice pedagogického úseku IQ Roma
servis. Za efektivní a podnětné považovali bulharští kolegové také postupy
práce IQ Roma servisu při individuálním plánování s klienty a možnost
využití pedagogického asistenta na českých školách.
Za inspirativní pro svou práci považují pracovníci IQ Roma servisu zaměření
volnočasových aktivit na pracovní dovednosti, navštěvované dětmi i
dospělými, tedy podporující mezigenerační učení. Problém uzavřenosti ghett a
segregační praxe ve školství je zase zajímavě řešen školním autobusem
rozvážejícím děti do škol mimo romskou komunitu.
Bulharsko je po Rumunsku druhou zemí s největším podílem romského
obyvatelstva v Evropě. Změna režimu, vstup do Evropské Unie a nové
požadavky, které s těmito změnami souvisí, významně ovlivnily každodenní
život bulharských Romů a přinesly problémy, kterým často chybí koncepční
řešení. Bulletin distribuovaný několika desítkám adresátů, kteří se podílejí
na integraci romských komunit v ČR, přináší aktuální zprávy o těchto
problémech i nalézaných řešeních.