Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každý pátek od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz, kde si můžete také stáhnout podcast
pro tento pořad.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Dnes se dozvíte, že Romské vysílání Českého rozhlasu dostalo cenu Gypsy
Spirit. Pozveme vás na Putování k živému Betlému a řekneme vám o setkání
romských sdružení a organizací s prezidentem Václavem Klausem. A jako vždy
nebudou chybět aktuality ze života Romů a spousta romské hudby.
Lačhi kiarati, čhavale, bacht tumenge savorenge so šunene amari romani
relacia ,,O Roma vakeren“. Mukaha tumenge romane giľa the phenaha nevipena
andalo romano dživipen. Mangav tumenge lačho šuniben.
=[ Reportáž ]=
Druhý ročník Ceny Gypsy Spirit
Teď už vás zveme do kostela sv. Anny. Tam se minulý týden zhruba v této době
udělovaly ceny Gypsy Spirit, které letos už podruhé vyhlásila Sekce pro
lidská práva Úřadu vlády České republiky v rámci Kampaně proti rasismu.
Slavnostního večera se zúčastnil i Tomáš Bystrý.
Ačkoli v kostele Svaté Anny, dnes známém také jako kulturní centrum Pražská
křižovatka, panovalo pořádné chladno, temperamentní skupina Ciganski Diabli
v kombinaci se zpěvem Moniky Bagárové dokázala rozproudit krev kdekomu hned
na samém začátku. Mezinárodní romská hymna Gelem, gelem v podání těchto
výtečných umělců odstartovala vyhlášení už druhého ročníku cen Gypsy Spirit,
romského ducha, který se ne náhodou konal u příležitosti Mezinárodního dne
lidských práv. Slavnostního vyhlašování se kromě jiných zúčastnil i premiér
České republiky Petr Nečas, který si oceňování jednotlivců a neziskových
organizací za práci pro romskou komunitu velmi pochvaloval:
“Myslím si, že každá aktivita, která přispívá k integraci romské
komunity, je něco, co pomáhá naší společnosti. Zájmem nás všech je, aby naše
společnost byla rozmanitá. Rozmanitost a pestrost, to, že nejsme stejní, to,
že se lišíme, je naším společným bohatstvím. Prosím, zachovejme si to,
protože i romská komunita k tomuto výrazně přispívá,” řekl před
samotným předáváním cen předseda Vlády České republiky Petr Nečas. Jeho
slova se líbila i exministrovi Michaelu Kocábovi, který stál u zrodu české
Gypsy Spirit:
“Naplánovali jsme to hned. Poté, co skončil první ročník, vyčlenili jsme
na to prostředky. Všechno jsme naplánovali. Zrušit to by znamenalo velmi
ostrý škrt a také neúčelně vynaložené prostředky, protože jsme to už prostě
rozjeli. Očekávání ale předčil pan premiér, který, k mému překvapení, v tom
našel zalíbení. Nakonec přišel, jak jste mohli sami vidět, hezky promluvil,
musím říct,” míní bývalý ministr a exzmocněnec pro lidská práva Michael
Kocáb.
Ceny Gypsy Spirit se udělovaly celkem v pěti kategoriích: čin roku, ocenění
pro nevládní organizaci, pro společnost, cena pro mimoškolní vzdělávací
aktivity. A srdce s křídly, tedy cenu Gypsy Spirit, mohl získat také
jednotlivec. Letos ji obdržel romský aktivista Karel Holomek, předseda
Společenství Romů na Moravě.
Karel Holomek: “Beru to také jako poděkování za práci lidem,
kteří se mnou spolupracují. Naštěstí jsem již v důchodu. Kvůli penězům to
rozhodně nedělám. Dělat tuhle práci je řehole. Fungujeme ale už dvacet let.
Nikdo jiný takový tady není. A udrželi jsme se. Zatímco jiní vzpláli, my
pořád jedeme a pořád máme programy, které stojí za to naplňovat. Je toho ale
moc. Někdy už nemůžu. Už mě zastavují lidi na ulici. Mohl bych klidně začít
úřadovat rovnou na ulici. Když jdu v deset hodin v Brně na kafe, to už
musím, abych si udělal přestávku, po cestě mě potkávají Roma. Často mě
osloví a říkají: Pane Holomku, mám problémy s tím či oním, pomožte mi. Vždy
říkám: Doprčic! Já si tu snad sednu a zřídím si tu kancelář. Jenže to je
práce zadarmo. My pro ty lidi musíme dělat zadarmo, nevezmeme si od nich ani
korunu. A přitom je já osobně často zastupuji i u soudu. A to není
jednoduchá věc, to už se musíte docela profesionálně připravit.”
Lejla Abbasová: “To byly nominace v první kategorii a jejich
vítěze přijde vyhlásit předseda odborné poroty a exministr pro lidská práva
pan Michael Kocáb.”
Michael Kocáb: “Gypsy Spirit v kategorii nevládní organizace
udělujeme cenu občanskému sdružení Romea.”
Jarmila Balážová: “Sama za sebe musím říct, že jsem dost doufala
a že jsem si říkala, že tentokrát by to mohlo vyjít. Z toho ocenění mám
samozřejmě velkou radost, protože je to alespoň takové symbolické poděkování
všem mým kolegům, kteří v Romee dlouhá léta pracují.”
V kategorii ocenění pro mimoškolní vzdělávací aktivity zaměřené na romské
děti a mládež získala cenu Gypsy Spirit Základní škola Masarykova, která je
jednou ze šesti škol ve Valašském Meziříčí. Škola se nachází v Krásně, a
tudíž do ní spádově patří všechny romské děti z okolních sídlišť. Jeden z
žáků této školy dokonce na slavnostním ceremoniálu ukázal své pěvecké
schopnosti...
(hudební ukázka – zpěv Igor Horváth, žák Základní školy Masarykova, Valašské
/Meziříčí)
A ve školním prostředí ještě zůstaneme. Činem roku se podle letošních
porotců Gypsy Spirit stal projekt České televize Ptáčata, časosběrný
dokumentární seriál o třídě 2.B z jedné brněnské základní školy. Ocenění pro
společnost, firmu podporující projekty zaměřené na sociální pomoc a podporu
romské komunity získalo naše romské vysílání O Roma Vakeren, které můžete
slyšet už od roku 1992.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Putování k Betlému s občanským sdružením Český západ
Už se stalo tradicí, že občanské sdružení Český západ pořádá těsně před
Vánoci v Dobré Vodě u Toužimi putování k živému Betlému. Letos se na něj
členové místní romské komunity, pracovníci sdružení i další přátelé vypraví
v úterý 21. prosince večer. Všichni se mohou těšit na procházku předvánoční
ztichlou krajinou, zpívání koled spolu s kapelou NeTřeBa, ale i teplý čaj a
voňavé cukroví. Atmosféru putování vám přiblíží Jana Šustová.
Kněz: Koho potkáme?
Děti: Pastýře.
Kněz: Tak ale nesmíme moc hlučet, aby před námi ti pastýři neutekli!
Děti: Neutečou!
Kněz: Ne? Tak jdeme...
Spousta dětí, katolický kněz, romští i neromští přátelé z blízkého i
vzdálenějšího okolí – ti všichni se v úterý v 17 hodin setkají před sídlem
občanského sdružení Český západ a společně se vydají na pouť ke Svaté
Rodině. O dalším průběhu večera hovoří Anna Dunčeková:
„Než tam všichni dojdeme, tak nás nejprve potká setkání s andělem, který nám
zvěstuje radostnou zvěst, pak se setkáváme s pastýři u ohně, kteří nám také
k té cestě něco povědí. A pak přímo u svaté Rodiny se modlíme, zpíváme
koledy a cestou nazpátek nás čeká občerstvení, něco teplého, jako třeba
svařák, čaj a malinké pohoštění. Pak dostávají děti dárečky, dospělí malou
pozornost a pak se s přáním do budoucího roku postupně rozcházíme.“
Putování k živému Betlému se v Dobré Vodě u Toužimi uskuteční už po
šesté, ale to rozhodně neznamená, že je stále stejné - každý rok totiž na
poutníky čeká nějaké překvapení.
„Každoročně tu laťku posazujeme o kousek výš, vždy na tom putování k živému
Betlému je perlička, která v tom loňském roce nebyla a vždy to něčím
oživujeme.“
Můžete jmenovat ty perličky tak, jak se postupně vyvíjely rok po roce?
„Nejprve jsme měli jen sochy a takové figuríny a pak jsme si říkali, že je
to putování k živému Betlému, takže ten další rok tam už nebyly figuríny ale
postavy, takže pastýři byli opravdu lidé převlečení za pastýře a byli u
ohně. Další rok jsme si vymysleli, že by anděl měl něco říkat, takže jsme
přidali další postavu, která něco říkala.“
A andělova zvěst je následující:
„Nebojte se! Zvěstuji vám velikou radost! Hle, dnes se vám narodil Spasitel
Kristus Pán v městě Davidově!“
Těžko říct, jaké překvapení si tvořiví pracovníci Českého západu vymyslí
pro letošní putování. V loňském roce to třeba byl veliký Betlém ze slámy.
„My jsme si netroufli na celý Betlém, tak jsme udělali jenom Svatou Rodinu a
nějaké ovečky. Nebylo to jednoduché, takže jsme si ze slámy dovolili udělat
jen takhle pár základních postav.“
Závěrečným překvapením každoročního putování k Betlému jsou dárky, které
pracovníci Českého západu připravují pro bezmála padesátku dětí.
„Tady je vlastně polovina dětí a polovina dospělých. A už se nám to pomalu
překlenuje, že tady budou dvě třetiny dětí a jedna třetina dospělých.“
Pokud se v úterý do Dobré Vody u Toužimi nedostanete, můžeme vás alespoň
pozvat ke sledování nového televizního dokumentu České televize s názvem
Český západ, který v Dobré Vodě natáčela celý rok režisérka Alena Hynková.
Bude se vysílat od 22 hodin na ČT 2.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Představitelé romských sdružení a organizací požádali prezidenta o pomoc
Představitelé romských sdružení a organizací, které působí v České
republice, požádali prezidenta Václava Klause, aby jim pomohl pohnout vládu
k řešení romské problematiky. U jednacího stolu byl i Ladislav Jakl, poradce
prezidenta, kterého se Iveta Demeterová zeptala, jak setkání hodnotí.
U jednacího stolu byl i Ladislav Jakl, poradce prezidenta, kterého jsem se
zeptala, jak setkání hodnotí:
“Pan prezident takové přijetí, jako bylo dnes, nedělal poprvé. O tuto
problematikou se zajímal dlouhodobě ve svých dřívějších funkcích.
Samozřejmě, jako prezident má jiné pravomoci, v konkrétních, praktických
věcech ale spíše menší. Politická reprezentace, vrcholná politická
reprezentace může něco udělat – projevem vůle, projevem ochoty ke
komunikaci.”
Co by mělo následovat po této schůzce? Romové předali panu prezidentovi
určité materiály, analýzy, na kterých pracovali...
“Pan prezident se na to určitě podívá. Je to pracovitý člověk. Těsně po
Novém roce bude mluvit s panem premiérem, určitě i o této věci. Dnes ještě
bude mluvit s novými senátory, proč nemluvit i o tomto problému? Při svých
krajských návštěvách, při setkáních s hejtmany, tam všude je možné tuto
problematiku vyzvednout a zeptat se.”
Do jaké míry mohou hejtmané, premiér Nečas poslechnout pana prezidenta?
“V některých věcech má prezident republiky své ústavní pravomoci a může
některé věci rozhodnout. V jiných věcech je významnou společenskou
autoritou. A určitě i v tomto smyslu není jeho působení zbytečné. Čím více o
tom člověk přemýšlí, tím více si uvědomuje, že konkrétní problém je ve
městech a v obcích. Bez zastupitelstev, bez pochopení starostů, ty hlavní
praktické problémy, o kterých mluvíte, řešitelné nejsou.”
Ivan Veselý, který celou romskou delegaci vedl, řekl, že z celé schůzky
má dobrý pocit. V čem konkrétně?
“Dopracovali jsme se ke shodě. Největší problémy jsou na lokální a
regionální úrovni. Pan prezident slíbil, že o tomto problému bude diskutovat
při setkáních s hejtmany.”
Padly ještě nějaké další sliby?
“Jakési intervence, nebo lépe řečeno diskuse prezidenta s premiérem na toto
téma, mohou premiéra přesvědčit o tom, aby této problematice věnoval
pozornost. Pan prezident ví, že situace Romů je v současné době velmi
těžká.”
Budete iniciovat ještě další schůzky?
“Chceme jednat s ministry práce, pro místní rozvoj a dopravy. Chceme s nimi
diskutovat nejen o sociálních problémech, ale chceme s nimi diskutovat i o
aktivním přístupu k řešení.”
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Zprávy ]=
Kurzem romského jazyka procházejí vybraní strážníci a úředníci karvinského
magistrátu. Romsky se učí, aby mohli lépe pracovat v problémových lokalitách
Karviné. Někteří romští starousedlíci totiž mají problémy vyjadřovat se
česky. Osm strážníků městské policie a úředníků karvinského magistrátu se
proto romskému jazyku učí od letošního září, vždy jednou týdně.
Romští středoškoláci, kteří chtějí studovat na vysoké škole, mají možnost
připravit se na přijímací zkoušky úplně zdarma. Do projektu
Dža dureder, který občanské sdružení Slovo 21 realizuje už poosmé, se mohou
hlásit všichni, kteří studují ve 2. a 3. ročníku SŠ nebo jsou v maturitním
ročníku. Přípravných kurzů, které budou od ledna do června příštího roku, se
mohou zúčastnit i absolventi středních škol do věku 26 let.
Rumunská vláda podpořila poslanecký návrh zákona na změnu označování Romů na
pejorativní Cikán. Vláda se odvolává na doporučení Rumunské akademie, která
ve svém elaborátu změnu schvaluje. Proti se staví ministerstvo zahraničí a
romské organizace, se kterými nebyla změna konzultována. Hlavním argumentem
je, že slovo Rom bývá v zahraničí snadno zaměňováno se slovem Rumun.
Za odvahu postavit se proti porušování lidských práv vyznamenaly německé
romské organizace skupinu mladých Romů z Ostravy. Ti se postavili proti
rozhodnutí českých úřadů, které je v polovině devadesátých let přeřadily do
zvláštní školy. Poté, co se svojí stížností neuspěly u českých soudů,
obrátili se na Evropský soud pro lidská práva, který jim dal za pravdu.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Držitelem Ceny Muzea romské kultury se stal učitel Ján Sajko
V následujících minutách Vám představíme letošního držitele Ceny Muzea
romské kultury. Stal se jím Ján Sajko, slovenský učitel výtvarné výchovy na
1. základní škole v Jarovnicích u Prešova. O tomto pozoruhodném muži
hovořila s ředitelkou Muzea romské kultury v Brně Janou Hováthovou Jana
Šustová.
Čím pracovníky Muzea romské kultury zaujal Ján Sajko, že jste se rozhodli
udělit mu cenu?
“Mgr. Ján Sajko, učitel z největší romské osady na Slovensku, z Jarovnic u
Prešova, je velice známý. I my jsme ho znali, a to téměř než dvě desítky
let, protože je skutečně výjimečnou osobností, jak ve světě pro-romském, tak
ve světě učitelském. Ke svým žákům přistupuje skutečně nadstandardně, a to
skrze výtvarnou výchovu, což je jeho obor a také předmět, který vyučuje.
Daří se mu děti motivovat k návštěvě školy. Děti začne velmi bavit výtvarná
výchova. Pokud to jde, vozí pak děti na různé světové, mezinárodní dětské
výstavy výtvarné činnosti, kde jsou jejich práce velmi úspěšné. Pro ty děti
je to tedy obrovská motivaci pro další výtvarnou práci, ale zároveň motivací
vůbec do té školy chodit, chodit do příjemného prostředí, kde na ně čeká pan
učitel, který má pro ně svůj zvláštní program. Je vidět, že Ján Sajko se té
práci věnuje s nezvyklou energií.”
Podle Jany Horváthové není učitel Ján Sajko v lehké pozici.
“Jak na Slovensku, tak i u nás vzdělávací systém příliš nenahrává takovýmto
výjimečným učitelům a nevytváří jim nijak skvělé podmínky. On tedy
probojovává cestu sám. O to spíš jsme chtěli takového člověka ocenit,
protože on tu svou činnost dělá sám ze svého vnitřního popudu a nemá moc
odezvu ve společnosti. On již je držitelem několika cen, ale přesto není
širší veřejnosti známý. Cena Muzea romské kultury chce právě pozvednout
osobnosti, které nejsou širší veřejnosti známy, ač by si to díky svým
skutkům zasloužily.”
Ján Sajko neúnavně rozesílá práce svých dětí na výstavy a soutěže po
celém světě. Jeho žáci díky tomu opakovaně získali ceny na dětských
výtvarných soutěžích v Japonsku, Indii, Íránu, Norsku, Německu a jinde.
Kvalitou své práce se prosadili i v konkurenci specializovaných uměleckých
škol z celého světa a některé poroty ani netuší, že jde o romské děti z
velmi slabých sociálních poměrů. Na předávání cen Ján Sajko autory cen bere
vždy s sebou a ukazuje jim život mimo osadu. Bez jeho přičinění by se tyto
děti nedostaly ani do Prešova, který je vzdálený pouhých dvacet kilometrů od
Jarovnic. I v Muzeu romské kultury našly práce jeho žáků své místo.
Pozoruhodné jsou například malby na vyřazených školních lavicích. A s jakými
pocity přijal Ján Sajko cenu Muzea romské kultury?
“To, že jsem se stal laureátem této ceny, že jsem byl vybrán, mě mile
překvapilo. Víte, člověk žije v takovém svém koloběhu. Já žiji od termínu k
termínu. Věnuji se těm výstavám. Dívám se na data, abych věděl, co je třeba,
kdy je třeba to či ono poslat, co ještě musím udělat. Když jsem obdržel tuto
zprávu, velmi mile mě to překvapilo. Vážím si lidí, kteří si váží mé práce.”
Oceňovat osobnosti, které pracují s lidmi ze sociálně znevýhodněného
prostředí, je velice důležité. A jak uvádí Ján Sajko, takové ocenění se
stává posilou zvláště ve chvílích pochybností.
“Myslím si, že někdy si lidé pracující ve školství, zejména pedagogové,
položí otázku, jestli to všechno má smysl. Jestli jsou za ním vidět nějaké
výsledky. Je to takový další kamínek do mozaiky. Když bude člověk někdy na
dně, podívá se na tu cenu a řekne si, že to má význam. Je třeba se přemoct a
jít dál. Ve škole je to jako na moři. Člověk není jen nahoře, někdy je sice
nahoře, ale jindy zas dole. A dost často z každodenních problémů propadá
takovým stavům, že toho mnoho pozitivního kolem sebe nevidí, obzvláště když
pracuje s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí, protože je tam hodně
vlivů. Někdy vidíte, že máte ve třídě šikovné dítě, ze kterého by mohlo něco
být, a rodiče nemají zájem ho v tom podporovat. Často si připadáte úplně
bezmocní. Je tedy potřeba si říct, že stojí za to překonávat tyto každodenní
problémy. Možná to někam povede a stane se malý zázrak.”
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Ptáčata aneb Nejsme žádná béčka
Ptáčata aneb Nejsme žádná béčka. 2. B je třídou převážně romských dětí.
Vznikla na jedné základní brněnské škole kvůli petici rodičů, kteří
nechtěli, aby jejich děti měly za spolužáky Romy. Děti samotné se přitom
staly spoluautory časosběrného formátu, protože v průběhu jednoho roku
točily na malé kamery svět, jak ho vnímají ony. Iveta Demeterová si spolu s
Richardem Samkem Ptáčata pozvala do studia.
Richard Samko: „Ptáčata, ahoj!“
Děti zakřičí: “Ahój!”
Richard Samko: „Jak se romsky vlastně řekne ptáček? Kdo to ví? Paní
učitelka to ví!“
Paní učitelka Zlatušková: “Čiriklo.”
Richard Samko: „Ano, správně. Čiriklo. A vy to nevíte?“
Děti: “Ne.”
Dítě: “Já vím.”
Paní učitelka Zlatušková: “Někteří to nevědí.”
Richard Samko: „Vy to nevíte?“
Děti: “Víme.”
Paní učitelka Zlatušková: “Oni se stydí.”
Richard Samko: „Už s vámi bylo odvysíláno deset pořadů. Jste celebrity?
Cítíte se být jako celebrity?“
Děti: “Ano. Jo.”
Richard Samko: „Opravdu?“
Chlapec: “Jó.”
Richard Samko: Dáváš podpisy?
Chlapec: “Ano.”
Chlapec: “My jsme s Patrikem šli jednou ze školy. Byli tam nějací
kluci. Jeden byl velikej. On říkal, že mě viděl. A řekl, ať mu dám podpis na
ruku.”
Richard Samko: „Ládi Cmírala bych se chtěl zeptat... Láďo, deset
odvysílaných pořadů a reakce jsou vesměs kladné, ať již na stránkách České
televize nebo na Facebooku. Jak vy to vnímáte jako tvůrci?“
Ladislav Cmíral: “Kladné reakce jednoznačně převažují. My jsme za to
samozřejmě rádi. Přáli bychom si, aby reakcí bylo co nejvíc. Nemusí být
všechny ani nutně kladné. Nám šlo o to upozornit na určitý problém a vyvolat
debatu o tom, jak takový problém lze, nebo eventuálně nelze řešit. V tomto
ohledu je tedy samozřejmě každý ohlas vítaný.”
Richard Samko: „Paní učitelko Zlatušková, jak Vy to vnímáte?“
Paní učitelka Zlatušková: “Někdy je to trochu rozpačité, protože
někdy zrovna ta áčková třída, to je tak trošku na hraně. Myslím si, že teď
děláme společné akce tak , aby se děti propojovaly. Měli jsme teď ve škole
kouzelníka. Malovali jsme na obličej. Kamarádka je malířka. Myslím si, že
budeme kamarádi, že to bude dobré.”
Iveta Demeterová: „Zeptám se, říkala jste třída áčková. U Vás je tedy
rozdíl áčko nebo béčko?“
Paní učitelka Zlatušková: “Není to selekce podle prospěchu. My jsme
romská třída a oni jsou neromská třída.”
Iveta Demeterová: „To znamená, že ve Vaší třídě jsou čistě romské děti?“
Paní učitelka Zlatušková: “Většinou.”
Iveta Demeterová: Proč?
Paní učitelka Zlatušková: “Vzniklo to na základě petice rodičů, že
si nepřejí, aby jejich děti chodily s cikánskými dětmi do třídy. Takhle tedy
vznikla tato třída.”
Richard Samko: „S tebou taky, Haničko, nikdo nechtěl do třídy?“
Hanička: “Se mnou?”
Richard Samko: „No...“
Hanička: “Ne.”
Richard Samko: „Proč?“
Hanička: “Já nevím.”
Richard Samko: „Jak Vy to vnímáte? Přeci jen, s těmi dětmi jste každý
den. Změnilo se třeba jejich chování, přístup? Myslím tím například to, že
často s těmi dětmi nechtěli ti rodiče být, protože jsou hodně divoké...“
Paní učitelka Zlatušková: “Jsou divoké. Jsou hodně temperamentní. My
to řešíme tím, že máme skoro každý den tělocvik. Já je tedy vždycky zničím.
Máme ještě plavání. Oni jsou potom takoví krásně mírní a hodní.”
Iveta Demeterová: „Já se paní učitelko ještě zeptám... Říkala jste, že
máte celou třídu romských dětí. Která to je třída? Druhá? Třetí?“
Paní učitelka Zlatušková: “Teď už třetí. Jsme spolu už třetí rok.”
Iveta Demeterová: „Může se stát, že budete ve čtvrté třídě rozptýleni?
Nebo naopak někdo přijde k vám?“
Paní učitelka Zlatušková: “Není, kam se rozptylovat. Uvidíme ještě v
páté třídě, jak to bude postupovat dál. Z této školy ale nechodí moc dětí na
střední pětiletá nebo osmiletá gymnázia. Pravděpodobně tedy bude tato třída
v této sestavě dál.”
Richard Samko: „Co vás nejvíc bavilo za tu dobu, co jste takhle všichni
pohromadě?“
Ladislav Cmíral: “Já bych do toho, Richarde, ještě vstoupil.
Nezazněla tu totiž jedna podstatná informace. Ta třída je převážně romská,
ale nejen romská. Je tam i Váňa z Ukrajiny. Patrik má sice Romy v
příbuzenstvu, ale těžko by se dal označit za Roma v pravém slova smyslu. Je
to tedy i náznak toho, že se v té třídě potkávají děti různých etnik, nejen
romské. To, co mají ovšem společné, je určitá sociální determinace.”
Iveta Demeterová: „Není v jednadvacátém století trošku zvláštnost, že se
takhle segreguje třída?“
Paní učitelka Zlatušková: “Je. Ale bohužel je to tak. Je to běh na
dlouhou trať. Vidím jediný světlý bod, a tím je vzdělání. Pomáhat dětem
odmalička, aby se dostaly ke vzdělání. A pak je integrace možná.”
Richard Samko: „Davide, co Tě tu zaujalo?“
David: “Že je to tady hezký.”
Richard Samko: „Jste vůbec asi poprvé takhle ve studiu, nebo ne?“
David: “Jo.”
Richard Samko: „Co tě bavilo nejvíc za těch deset pořadů, které se
odvysílaly?“
David: “Ještě mě bavilo natáčet s malýma kamerama. Dostali jsme
kamery a museli jsme natáčet. To mě ještě bavilo.”
Dívka: “Mě to bavilo, protože byla sranda. A jak říkali ostatní, ...
že jsme byli pohromadě.”
Richard Samko: „A Láďa?“
Ladislav Cmíral: “Chtěl jsem posluchače upozornit na to, aby si
všimli, že děti mají tendenci k takovému skupinovému chování, a to v tom
smyslu, že když jeden řekne, že se jim líbilo natáčet pohromadě, všechny
následující děti to zopakují. A chtěl jsem to říct proto, že děti samozřejmě
točily pohromadě, ale nejen pohromadě. Ty malé kamery, o kterých již byla
řeč, plnily funkci jakési sondy do toho nejautentičtějšího prostředí, ve
kterém děti jsou, tedy do jejich rodin. Děti měly za úkol individuálně
natáčet reportáže z různých prostředí, v úvodu ale zejména z domova. Diváci
si tedy zpětně na internetových stránkách České televize mohou najít již
odvysílané díly a tam uvidí i samostatné kameramanské pokusy dětí, ale
samozřejmě i pokusy skupinové, o kterých již Ptáčata hovořila před chvílí.”
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
Romale sam rado hoj san amenca. Irinen amenge, so kamen te šunen andro O
Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende. Aven saste the bachtale. Ačhen
Devleha.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Iveta Demeterová a
Jaroslav Sezemský.
|