Rasová segregace na českých školách pokračuje
Ministerstvo školství se nedostatečně angažuje při začleňování romských dětí
do běžných škol. Kritizují ho za to nejen české neziskové organizace, ale
také mezinárodní organizace na ochranu lidských práv jako je Amnesty
International.
V poslední době se objevují také kritické hlasy z ostatních ministerstev.
Jednou z organizací, která poukazuje na nečinnost ministerstva školství,
potažmo české vlády, je Roma Education Fund, což je nadace pro podporu
vzdělávání Romů při Světové bance. Nadace poslala ministru školství Josefu
Dobešovi dopis, kde se poukazuje zejména na to, že ani tři roky po
odsuzujícím rozsudku Evropského soudu pro lidská práva, který shledal, že
české školství je diskriminační a segregační, nemůže Česká republika ukázat
na nic, co by proti této praxi udělala, říká Kostel Berkos z Roma Education
Fund:
„Poukazovali jsem na to, že segregace romských dětí pokračuje i nadále a
rovněž jsme vyjádřili obavy, že nebyla dosud učiněná žádná opatření.
Nacházíme se v situaci, kdy jsme tři roky po vynesení rozsudku, ale na
straně státu, respektive ministerstva školství, neevidujeme žádnou snahu o
nápravu,“ řekl Berkos a dodal:
„Romské děti jsou tak neustále umisťované do speciálních zařízení. Právě
tento fakt souvisí s celkově nižším dosaženým vzděláním.“
Na neutěšenou situaci v českém školství upozorňuje také ústřední školní
inspektorka Olga Hofmannová, podle které končí mimo hlavní vzdělávací proud
v základním školství neúměrně velký počet romských dětí - a nejen jich.
„Bohužel celostátně se jedná až o 35 procent. Pokud bychom zahrnuly všechny
školy, bylo by to kolen jedné čtvrtiny, což představuje 25 - 27 procent. V
řadě případů jsou v těchto číslech zahrnuty i děti z majorit. Česká školní
inspekce už sankcionovala přes 500 škol, které hrubě porušovaly školský
zákon špatným přeřazením asi 300 dětí, a to bez jakéhokoli posouzení,“
zmínila Hofmannová pro Rádio Česko.
O nedostatek prostředků nejde
Podle Olgy Hoffmanové není problémem českého základního školství nedostatek
peněz, ale to, že podle vyhlášky č. 72/2005 sb., která stále čeká na
novelizaci, mohou speciální a praktické školy doplňovat řady svých žáků až z
jedné čtvrtiny dětmi, které by mohly chodit do normálních základních škol.
Tato praxe je přitom v rozporu se školským zákonem i s českou ústavou.
Doplácejí na ni zejména romské děti.
Kostel Berkos z nadace pro podporu vzdělávání Romů při Světové bance také
upozornil na to, že se diskriminace a segregace romských dětí netýká jen
Česka, ale také Slovenska, Bulharska, Rumunska a Maďarska.
„Z našeho pohledu je to jedna z nejagresivnějších forem diskriminace
zaměřená proti dětem. Od roku 2007 dodnes evidujeme absenci politické vůle.
Žádná opatření vlád zatím nevedly k naplnění rozsudku,“ uvedl Berkos.
Nicméně podle Kostla Berkose z Roma Education Fund je tato organizace
připravená české vládě a konkrétně ministerstvu školství pomoci při hledání
řešení stávající situace, jednak poradenstvím a také penězi.
Tři povinnosti
Před třemi lety Evropský soud pro lidská práva rozhodl, že Česko porušilo
právo na vzdělání u 18 Romů tím, že je neoprávněně zařadilo do zvláštních
škol. Z rozsudku štrasburského soudu tím vyplynuly pro Česko coby odsouzený
stát tři povinnosti, říká Vít Schorm z ministerstva spravedlnosti:
„První je zaplatit přiznané spravedlivé zadostiučinění, dále je třeba
přijmout opatření ve prospěch konkrétních stěžovatelů, třetí jsou obecná
opatření k nápravě. V souvislosti s rozsudkem bylo zaplaceno to, co bylo
stěžovatelům přiznáno. V rámci individuálních opatření byly nabídnuty
vzdělávací kurzy, a to rovněž na individuální bázi a o přijmutí obecných
opatření teprve diskutujeme.“
Podle Víta Schorma Rada ministrů, které česko pravidelně posílá zprávu o
tom, co se chystá v celé věci udělat, projevovala během uplynulých tří let
značnou dávku trpělivosti. Je ovšem otázka, kdy radě ministrů trpělivost
dojde.
Světová banka vyčíslila v roce 2009 náklady Česka na diskriminaci Romů a
jejich vysokou nezaměstnanost a nízké platy z ní plynoucí na 16 miliard
korun ročně.
Rasová segregace na českých školách. Téma redaktorky Magdalény
Trusinové.
Poslech
|