Vyhlášky proti diskriminaci romských žáků budou nejdříve v lednu
Ministerstvo školství přepracovalo a znovu připomínkuje vyhlášky, které mají
řešit diskriminaci Romů ve vzdělávání. Šéf rezortu Josef Dobeš předpokládá,
že začnou platit v lednu příštího roku.
Původní vyhlášky proti diskriminaci Romů ve vzdělávání měly podle Dobeše
dopad na státní rozpočet až 800 milionů korun. To je jeden z důvodů, proč je
ministerstvo školství přepracovává.
Dalším problémem bylo podle ministra to, že nebyly vypořádané připomínky
krajů a odborníci na speciální školství neměli možnost se k nim vyslovit.
„Já jsem je dal znovu do vnitřního připomínkového řízení. Listopad 2010,
konec tohoto měsíce, půjdou do řádného vnějšího připomínkového řízení,
půjdou odborníkům, krajům, půjdou všem společnostem, které se touto
problematikou zaobírají,“ nastínil Dobeš harmonogram přípravy nových
vyhlášek.
„Po vrácení na zpět, vypořádání připomínek - leden 2011 - půjdou do
legislativní rady vlády. Já věřím, že v lednu tyto vyhlášky podepíši,“
doplnil.
Dvě novelizované vyhlášky mají být reakcí na rozsudek Evropského soudu pro
lidská práva, který v roce 2007 poukázal na diskriminaci Romů ve vzdělávání.
Jak ministr školství potvrdil, až 20 procent dětí z romské komunity,
přestože jsou bez mentálního postižení, končí ve specializovaných školských
zařízeních.
Evropský soud uznal stížnost romských rodin
„Ministerstvo školství neřeší diskriminaci romských žáků, ačkoliv se k tomu
zavázala už vláda Jana Fischera,“ tvrdí sdružení patnácti neziskových
organizací „Společně do škol“. K nápravě vyzval Českou republiku před třemi
lety Evropský soud pro lidská práva. Uznal, že stát zařadil neoprávněně do
praktických, dříve zvláštních, škol osmnáct Romů, jejichž rodiny se na
tribunál obrátily.
Aktivisté upozorňují, že ministr školství, Josef Dobeš, zrušil část odboru,
který se měl právě diskriminací dětí z romské menšiny zabývat, a též odložil
projednávání dvou důležitých vyhlášek.
„Už se blížíme k třetímu výročí rozsudku, ve kterém Evropský soud pro lidská
práva potvrdil diskriminaci romských dětí. Přesto nevidíme žádné změny,“
tvrdí Daniel Stanko z organizace European Roma Rights Centre.
S přístupem a návrhy ministerstva Stanko souhlasí, ale dodává: „V této
chvíli je v České republice je v ostrém protikladu školský zákon a
vykonávací předpisy.“
Podle něj je třeba, aby ministerstvo školství zavedlo do praxe národní akční
plán inkluzívního vzdělávání. „Je zmrazený, protože nepokračuje zavedení do
praxe. Aby se už nestalo, že více jak pět tisíc dětí bude ve speciálním
školství neoprávněně,“ říká.
"Za špatný systém může legislativa"
Daniel Stanko si zároveň myslí, že problém sociálního vyloučení dětí řeší
právě program inkluzívního vzdělávání. „Na druhou stranu je to ovšem problém
diskriminace, což není vina dětí, ale institucí,“ míní.
Jak tvrdí Ladislav Němec, náměstek ministerstva školství, romské děti se
dostávají neoprávněně do škol pro děti s mentálním postižením vinou
legislativy. „Lidé rozhodují podle špatných pokynů. To ale změní vyhláška,“
tvrdí.
Náměstek Němec také přiznává, že romským dětem by mohly pomáhat se
začleněním různí asistenti. Avšak není prý ještě vyřešen problém s
financováním těchto služeb.
Podle Daniela Stanka se ovšem implementace národního akčního plánu pro
inkluzívní vzdělávání odkládá na rok 2014, s ním i tedy naplnění rozsudku.
„Rozsudek kritizuje diskriminaci romských dětí a to, že jich je mnoho
zařazováno do speciálního vzdělávání bez jakékoliv diagnózy a potřeby tam
být,“ domnívá se. Jak dodává, školy na tyto žáky pak dostávají peníze, které
vlastně vůbec nepotřebují.
Náměstek MŠMT Ladislav Němec v debatě s Danielem Stankem z European Roma
Rights Centre
Poslech
|