Romští školáci jsou podle nevládních organizací diskriminováni
Patnáct nevládních organizací sdružených do koalice s názvem "Společně do
školy" kritizuje přístup českého státu k romským školákům. Ani tři roky po
verdiktu Evropského soudu pro lidská práva o diskriminaci romských žáků
nepodnikla prý Česká republika žádné účinné kroky k nápravě.
Čtvrtina romských dětí končí automaticky v takzvaných praktických školách.
„Nic se za poslední roky nezměnilo,“ upozorňuje Jan Stejskal z iniciativy
Společně do školy. U romských dětí je podle nevládních organizací až
třicetkrát větší pravděpodobnost, že romské dítě orpoti neromskému skončí v
praktických školách.
Evropský soud pro lidská práva není jediný, kdo Českou republiku kritizuje.
Na špatný přístup českého školství vůči Romům upozorňuje Rada Evropy, česká
školní inspekce i úřad ombudsmana.
Ministerstvo školství oponuje tím, že vyhlášky, které by systémové sociální
znevýhodnění romských dětí odstranily jsou připraveny, chybí ale vůle škol
uvést je do praxe. Vyhlášky se přitom netýkají pouze romských dětí, ale
všech znevýhodněných skupin dětí, například cizinců.
"Nerozumíme tomu, proč se problém stále odkládá," uvedl Stejskal.
Milan Šimáček z ministerstva školství ale upozornil, že dopad legislativy za
uplynulé dva roky není nulový. "Navýšili jsme prostředky na problematiku z
50 na 100 milionů korun," řekl. Postěžoval si ale, že personálních kapacit
na ministerstvu školství ubývá. Navíc byl vládou pozastaven program
Národního inkluzivního plánu, který se problematikou dříve zabýval.
Stejskal také připomíná, že zpráva Světové banky vyčíslila roční ztráty
České republiky spojené s důsledky diskriminace romských dětí na 16 miliard
korun ročně. Skládají se ze dvou položek: výdajů na Romy a toho, co kvůli
jejich neproduktivitě, nezaměstnanosti případně nízkým příjmům do rozpočtu
nepřiteklo.
Inkluzívní vzdělávání tématem Rádia Česko
Poslech
|