Fedor Gál: jinakost je hezká, má vůni, chuť, barvu...
Nepohodlné cizince je v Česku třeba izolovat, kontrolovat jejich
porodnost, donutit je, aby se chovali podle našich norem. I takováto
šokující tvrzení se objevují při sociologických průzkumech mezi
českými školáky. Nedávno tak v anonymních dotaznících odpovídali
například žáci jedné ostravské devítiletky. Kde se u teenagerů
berou takové netolerantní nebo dokonce rasistické postoje? Milena
Štráfeldová se na to v dnešní rubrice O čem se mluví zeptala
sociologa Fedora Gála:
"Ta děcka budou ještě jednou šokována, až se octnou v Londýně,
v Paříži, v New Yorku a zjistí, že blonďáček s bílou pletí je tam
menšina. Když zjistí, že barevnost vůbec nevadí, aby ti lidé žili v
pohodě, aby spolu vycházeli, spolu pracovali, spolu vytvářeli tu zemi.
A nejenom to - až se octnou v nemocnici v Londýně, tak možná zjistí,
že jejich lékař, jejich sestra je černá, žlutá, Asiat. Ta děcka
toho hrozně málo vědí o životě."
Z čeho mohou podle vás vycházet tyto jejich předsudky? Kde se rodí?
"Rodí se v jejich rodinách, rodí se ve škole, rodí se v
partách. Nikde jinde. Budete vydávat tuny knih, které vysvětlují, že
jsme lidé slušní a neslušní, bez ohledu na náboženství, etnicitu,
barvu pleti. Je to na nic, když doma slyší krutá slova na adresu
sousedů."
Já se vrátím ještě k jednomu postřehu - tyto děti z Ostravy, kde je
poměrně početná romská komunita, považují za cizince právě Romy.
Co vy na to?
"Ti Romové tu žijí šest století! Mnoho rodičů dětí, které
absolvovaly tento průzkum, přišlo později. Patří možná méně do
této země než jejich romští spoluobčané. Já teď budu velice
osobní. Celý život jsem hlásal toleranci. Je ale zapotřebí vědět,
že bezbřehá tolerance je o zbabělosti a lhostejnosti. Já
připouštím, že někomu nemusím být sympatický. Když se ale tato
nelibost projevuje nenávistí, agresí a násilím, tak je konec mé
tolerance. To tolerovatelné není!"
My jsme si o sobě vytvořili obrázek, a možná je to jeden z těch
mýtů první republiky, že Češi a Čechoslováci byli velmi
demokratický národ. Kde se tedy bere xenofogie v tak demokratickém
národě?
"Podívejme se do historie. Byli jsme demokratický národ v
multietnické, multinárodní a multikulturní Rakousko - uherské říši.
Odkdy mají Češi takzvanou suverenitu a samostatnost, absolvovali
několik etnických a národnostních čistek. Zbavili se Němců docela
krutým způsobem, Židů velice krutým způsobem, čili já tam tolerance
vidím velice málo. Jsme ale tolerantní k sobě navzájem, přestože
jsme blonďáci s modrýma očima? Narušené vztahy se promítají do
všedního života a lidé jsou schopni nenávidět toho druhého jenom
proto, že má jiné politické postoje, jiné ideologické a kulturní
zakotvení, jinak se obléká, má rád jinou hudbu! A to je fakt."
Dlouho se mluvilo i o tom, že tyto naše xenofobní postoje mohou být do
jisté míry důsledkem čtyřicetileté izolovanosti, v jaké jsme žili.
Přece jenom jsme se nesetkávali tak často s cizinci anebo jen s
určitými etniky. Dvacet let poté jsme ale možná ještě
xenofobnější než za komunistů. Je to tak?
"Není to tak. Já si myslím, že nejsme xenofobnější. Za
komunistů se problémy zametaly pod koberec, pod stůl. Byli jsme stejně
xenofobní, neměli jsme rádi jinakost, ale nemluvilo se o tom. Nemluvilo
se o tom, že lidi nenávidí Romy, že nemají rádi cizince, že se jím
příčí každá jinakost, ale bylo to zde. Že se o tom mluví, považuji
za fajn! Je to ten první krůček k tomu, aby se vědělo o problémech a
aby se něco dělalo s jejich řešením.. Čili nejsme xenofobnější,
nicméně dvacet let je hrozně málo. Moje generace vyrůstala za
komunismu a naše děti jsou tak trochu obětí naší výchovy, našeho
způsobu života, tlaku, pod kterým jsme my žili. Ale děti těchto
dětí už budou, doufám a věřím, už trochu otevřenější."
Vy jste už vlastně zmínil, že ty děti projdou jistou šokovou
terapií, když je napříklav v Londýně v nemocnici bude ošetřovat
barevná sestřička. Ne všechny děti se ale dostanou do londýnské
nemocnice. Jaký by byl systémovější přístup k tomu, aby se ty děti
naučily vnímat odlišnost pozitivně a aby se nevymezovaly vždycky jen
negativně vůči všemu, co je jiné?
"I pro ta děcka, která se nedostanou do Londýna, přijdou
různobarevní, různě kulturní a hodnotově a nábožensky zakotvení
lidé sem. To znamená, že ta děcka mají dvě možnosti. Buď si zvyknou
na to, že jinakost je hezká, má vůni, chuť, barvu, anebo budou
frustrována celý život. Budou se potácet od nenávisti k nenávisti, od
deliktu k deliktu a prokašlou si svůj vlastní život. Tam už není
cesta zpátky."
A co je pravděpodobnější varianta?
"Pravděpodobnější varianta podle mého názoru je ta první.
Vždyť spousta našich lidí, i velice mladých, už dnes pracuje v
Londýně a v New Yorku a nedělají jenom intelektuálně náročné
práce. Spousta talentovaných dětí studuje na zahraničních školách.
Nemůžou nevidět, že v té třídě sedí menšina domácích dětí.
Jsou tam děcka z Pákistánu, z Afghánistánu, ze Slovinska, ze
Slovenska, z Čech! Zvyknou si na to v každodenním kontaktu, zvyknou si
na to v neformálních vztazích. Zvyknou si na to, že jejich kámoši se
dělí ne podle toho, odkud přišli a jak vypadají, ale jací jsou. A
nezvyknou-li si, nebudou patřit do společnosti!"
|
|