Z§vůle práva žádá vyšetření motivu pobodání romského žáka
Nevládní organizace Z§vůle práva, zaměřená na právní ochranu romských občanů
před diskriminací a pronásledováním, vyjádřila dnes vážné znepokojení nad
vystupňovaným případem etnické šikany na základní škole v Chotěboři - ta
skončila v minulých dnech pobodáním romského žáka. Organizace po
zodpovědných institucích žádá důsledné vyšetření násilného incidentu, včetně
možného rasového motivu. Upozorňuje také, že nepřátelská atmosféra na mnoha
běžných školách je jedním z hlavních důvodů vysokého počtu romských dětí ve
školách pro žáky s mentálním postižením.
Podle organizace usilující o rovný přístup ke vzdělání by měla Policie ČR
důsledně vyšetřit, zda konkrétní fyzický incident v Chotěboři nepodnítila
nebo jej neprovázela psychická šikana a ponižování menšiny romských žáků na
škole. „Rasistické zabarvení“ celé události ostatně připouští i ředitelka
školy. Ta přitom ze zákona odpovídá za dodržování zásady vzájemné úcty,
rovné důstojnosti a respektu v průběhu vzdělávání.
Z výzkumu organizace Z§vůle práva vyplývá, že právě zkušenost rasistické
šikany je jednou z hlavních příčin, proč romští rodiče zapisují děti do
praktických, dříve zvláštních škol. „Zásadním důvodem je etnicky zaměřená
psychická šikana, kdy se romské děti stávají terčem nadávek a ponižování,
které běžné školy neumějí nebo nechtějí efektivně řešit“, uvádí výzkumná
zpráva z roku 2008.
Nevládní organizace dlouhodobě upozorňují na to, že nemalá část běžných škol
neposkytuje romským žákům standardní úroveň bezpečí a respektu. Stresové
situace vyvolané předsudky majoritní společnosti a neřešenou psychickou
šikanou navíc ovlivňují školní úspěšnost romských žáků a deklarované
„studijní selhání“ pak zpravidla vyústí do převedení dítěte do praktické
školy.
Přestože tuto praxi odsoudil Evropský soud pro lidská práva, v praktických
školách stále končí téměř třetina všech romských dětí, ve srovnání s dvěma
neromskými dětmi ze sta. Z§vůle práva připomíná, že romští žáci zde dosáhnou
jen na omezené vzdělání, určené žákům s lehkou mentální retardací.
Organizace v této souvislosti uvítala závazek MŠMT napomoci k odbourávání
rasových předsudků majoritní společnosti prostřednictvím mediálně kampaně.
|