Aktivně proti rasismu a předsudkům
V rámci European-Wide Action Week Against Racism proběhne v Muzeu romské
kultury od 15. do 19. 3. týden plný aktivit pro žáky a studenty na téma
Menšiny žijící v České republice a zodpovědného spotřebitelství.
Na programy je třeba se přihlásit u Marie Palacké, mailto
lektor@rommuz.cz,
tel. 545 211 411. Cena za dílnu je 30 Kč, u dílny Badatel a Pesach 40 Kč. V
nutném případě lze domluvit slevu.
Program:
PONDĚLÍ 15. 3.
8.30-10.30
Židovské zvyky a tradice-dílna Badatel
Studenti pracují v 5 skupinách. Každý tým samostatně studuje jednu z 5
oblastí života židů. Studenti mají k dispozici texty, obrazový materiál a
tématické předměty (judaika). Na konci programu každá badatelská skupina
prezentuje své téma ostatním.
Témata:
Běh života, Židovská kuchyně, Šabat, Židovská svatba, Pesach
Pracovní sešit Badatel
Vhodné pro žáky 7. – 9. tříd ZŠ a studenty SŠ.
11.00-12.30
Pesach
Studenti se seznámí s biblickým příběhem exodu a s tradicí oslavy svátku
Pesach. Nejprve si poslechnou vyprávění o osvobození Židů a ve
strukturovaném dramatu dostanou možnost jej sami prožít, vyzkoušet si
rozhodování mezi určitou jistotou v otroctví a nejistotou křehké svobody.
Příběh sami domýšlejí a dotvářejí. Také probírají aktuálnost Desatera v
dnešní době a vyplňují vlastní desky Desatera přikázání.
Vhodné pro všechny věkové kategorie.
ÚTERÝ 16. 3.
8.30–10.30
Z Indie až na konec světa
Odkud pochází Romové? Jak dlouho trvala jejich daleká cesta do Evropy? Jak
asi vypadal život v kočovnickém táboře?
Pomocí map, obrazových materiálů a dobových dokumentů se seznámíme s dlouhou
cestou Romů. Uslyšíme opravdový příběh ze 17. století o lásce mezi romskou
dívkou a neromským chlapcem a pokusíme se vcítit do role jednotlivých aktérů
příběhu.
Závěrem vytvoříme koláž na téma Cesty Romů.
Vhodné pro žáky 7. – 9. tříd ZŠ a studenty SŠ.
11.00-12.30
Příběh Romů
Které slovo je starší, Rom nebo Cikán? Mají Romové svou vlajku a hymnu? Je
ještě v Evropě možné najít kočující Romy? Co znamená v romštině jekh, duj,
trin?
Jaká jsou tradiční romská řemesla a proč už se jim Romové v ČR moc
nevěnují?
Následuje aktivita „Romistická konference“, kde jednotlivé badatelské týmy
prezentují jednu z oblastí života Romů (Běh života, Romská kuchyně, Romská
řemesla, Oděvy a šperky, Bydlení).
Dílna je určena pro 7.-9. třídu ZŠ a SŠ, v upravené podobě i pro děti
mladšího školního věku.
STŘEDA 17. 3.
8.30–10.00
Vietnam, země neznámá
Co se nám vybaví, když se řekne Vietnam? A jaká tato země opravdu je? Jak
dlouho s nám žijí Vietnamci, co je k nám přivedlo a co se od nich můžeme
učit?
S vietnamskou kulturou ve Vietnamu i u nás seznámí vietnamská studentka,
žijící v Česku.
Program je určen pro 7.-9. třídu ZŠ a SŠ, v upravené podobě i pro mladší
děti.
10.30-12.00
Krásná Ukrajina
Víš, co je to maršrútka? Z čeho se vaří boršč?Víš, proč bys neměl na
Ukrajině říkat, že je něco úžasného? Proč si nekupovat v obchodě „čerstvý
chléb“?
Pomocí interaktivních programů se seznámíme s životem na Ukrajině, s jeho
krásami i těžkostmi. Podíváme se do ukrajinských měst a vesnic, hor i
rovin, ochutnáme vareniky. Součástí bude i malý test jazykových a
kulturních odlišností obou našich slovanských národů. Dozvíme se českých
krajanech, vesnici Čechohrad, kde dodnes bábušky mluví nádhernou češtinou.
Poté bude následovat beseda s ukrajinskou studentkou a současně českou
krajankou.
Program je určen pro 7.-9. třídu ZŠ a SŠ
ČTVRTEK 18. 3.
8.30–10.30
Interaktivní workshop – Šaty dělají člověka
Kdo, kde a za jakých podmínek šije naše oblečení?
A kdo doplácí na jeho nízké ceny?
Během programu se studenti zamyslí nad povahou současného textilního
průmyslu, přičemž si položí nejen otázku, nakolik „šaty dělají člověka“,
ale postupně také kdo, kde a za jakých podmínek šaty vyrábí a na čem se tak
při jejich koupi mnohdy nevědomky podílíme.
Součástí programu jsou i zážitkové aktivity. Program organizuje společnost
pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání.
Program je určen pro studenty SŠ, lépe vyšších ročníků.
11.00–13.00
Kdo je za vodou a kdo ne?
Kdo má vody dostatek a kdo musí vystačit s málem? Je voda jen
nedostatkové zboží nebo lidské právo? Kolik vody denně spláchneme do
záchodu a kolik životů by dostupný záchod zachránil? Je možné dostat
se z chudoby bez vody?
Virtuální voda z celého světa
Studenti nahlédnou do různých částí světa. Ve skupinách se seznámí s
konkrétními příklady problémů s vodou, se kterými máme někdy
jasnější, jindy méně jasný vztah. Na základě fotografií skládají
konkrétní případy z Argentiny, Keni, Číny, Indie a Konga a za pomoci
textu pak vytváří prezentace problému pro ostatní. Společně pak třída
uvažuje, kdy je vodní krize způsobena fyzickým nedostatkem vody a kdy
její nespravedlivou distribucí, jak se dají problémy s vodou řešit a
zda k jejich řešení můžeme přispívat i my.
Program organizuje společnost pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání.
Program je určen pro studenty SŠ, lépe vyšších ročníků.
PÁTEK 19. 3. Pohádkový pátek
8.30–10.00
Romské zrcadlo
určeno mateřským školám nebo prvnímu stupni ZŠ
Přímo v expozici, obklopeni ukázkami romské kultury, si promítneme
dvě krátké animované pohádky, inspirované romskými příběhy-Romské
zrcadlo a Černá Sára. Společně složíme rozbité romské zrcadlo,
naučíme se romskou písničku a vyrobíme jednoduchou papírovou loutku,
inspirovanou zhlédnutými pohádkami.
10.30-12.00
Vietnamské pohádky
Lektorka, sama Vietnamka, děti vhodnou formou seznámí s vietnamskými
pohádkami a příběhy, děti se dramaticky samy pokusí ztvárnit jednu z
pohádek.
Program je určen pro 1. stupeň ZŠ, v upravené formě i pro MŠ
|
|