Ministerstvo školství chce podpořit romské žáky
Dostat romské děti z praktických škol a zajistit jejich lepší vzdělání se
letos pokusí ministerstvo školství. V rámci dotačních programů rozdělí na
pomoc dětem se špatným sociálním zázemím celkem 64 milionů korun. Uvedla to
na veřejném slyšení v Senátu náměstkyně ministryně školství Klára
Laurenčíková.
"V tomto roce chceme vyhlásit dotační programy z rozpočtu ministerstva
školství, které půjdou jednak do oblasti předškolního vzdělávání a včasné
péče, dále do oblasti podpory asistentů pedagoga, kteří jsou velmi důležitým
prvkem, a také do oblasti podpory těch škol hlavního vzdělávací proudu a
mateřských škol, které vzdělávají vysoká procenta sociálně znevýhodněných
žáků a potřebují ze strany státu zvýšenou podporu. Půjde též o podporu
volnočasových aktivit a nízkoprahových klubů, kde se mohou děti připravovat
na vyučování," řekla Českému rozhlasu náměstkyně ministryně školství Klára
Laurenčíková.
Zda tato iniciativa pomůže vyřešit problém zařazování romských dětí do
praktických, dříve zvláštních, škol není zcela jasné. Tyto školy jsou určeny
dětem s lehkým mentálním postižením, velkou část jejich žáků ale tvoří
romské děti.
Nevládní organizace Amnesty International už v lednu vyzvala vládu, aby
nejlépe zcela zmrazila zápisy do těchto škol na letošní školní rok.
Podobně kriticky vnímá problém i Jan Stejskal z iniciativy Společně do
školy, ten by tyto školy také rád zrušil:
"Prakticky bych doporučoval tři opatření. A sice analýzu možnosti zrušení
rámcového vzdělávacího programu pro děti s lehkým mentálním postižením. Dále
doufáme, že ministerstvo splní svůj závazek a spustí veřejnou mediální
kampaň zaměřenou na odbourávání předsudků majoritní společnosti, což je
jeden z důvodů, proč je velká část romských dětí odklízena do škol pro žáky
se zdravotním postižením. Třetím opatřením je zvýšení dostupnosti a kapacit
mateřských škol, kde ve školním roce 2008/2009 scházelo deset tisíc míst a
samozřejmě velká část romských dětí se tam vůbec nedostala."
Praktické školy se brání
Pracovníkům praktických škol se však kritika ze strany nestátních organizací
a občanských sdružení zdá neoprávněná. Zástupci těchto škol v Plzeňském
kraji ve spolupráci s plzeňským krajským úřadem také zaslali v této
souvislosti nedávno na ministerstvo školství protestní dopis.
"Na speciálních školách, které zřizujeme se nikdy nerozlišovalo, kdo je a
kdo není Rom. Pouze se rozlišovalo, kdo má předpoklady chodit do speciální
školy a kdo do běžné školy," uvedl radní pro oblasti školství, mládeže a
sportu Plzeňského kraje Jiří Struček.
"Snahy ministerstva školství o postupném zrušení speciálních škol zásadně
nevítáme. Tyto školy jsou vytvořeny na speciální pedagogiku, běžné základní
školy tyto dispozice nemají," pokračoval radní Struček.
Podle něj jsou děti ve většině případů na speciálních školách spokojené. "Je
to dáno i specifickým přístupem kvalifikovaných pedagogů, specialistů na
tento typ školství. Děti ze speciálních škol mají i dobré šance na pozdější
uplatnění. Existuje celá řada středních škol, které se zaměřují na
absolventy speciálních základních škol," dodal radní pro oblasti školství,
mládeže a sportu Plzeňského kraje Jiří Struček.
Proti rušení speciálních škol je i radní pro oblasti školství, mládeže a
sportu Plzeňského kraje Jiří Struček
Poslouchejte zde
|