Ministerstvo vyčlení desítky milionů na podporu romských žáků
Příliš mnoho romských dětí končí stále v českých praktických - dříve
zvláštních - školách. A v řadě případů neoprávněně, upozorňují obhájci
lidských práv. Ministerstvo školství schválilo počátkem roku akční plán
inkluzivního vzdělávání, které má těmto školákům dát větší šanci, aby nebyli
hned od začátku znevýhodněni oproti svým vrstevníkům.
Pro letošek přidá také na tyto programy další desítky milionů korun. Uvedla
to na dnešním veřejném slyšení v Senátu ministerská náměstkyně Klára
Laurenčíková. Na tyto účely ministerstvo v rámci dotačních programů letos
rozdělí celkem 64 milionů korun.
"V tomto roce chceme vyhlásit dotační programy z rozpočtu ministerstva
školství, které půjdou jednak do oblasti předškolního vzdělávání a včasné
péče, dále do oblasti podpory asistentů pedagoga a také do oblasti podpory
těch škol hlavního vzdělávací proudu a mateřských škol, která vzdělávají
vysoká procenta sociálně znevýhodněných žáků a potřebují ze strany státu
zvýšenou podporu," přiblížila uplatnění těchto peněz Klára Laurenčíková v
Ozvěnách dne Radiožurnálu.
Organizace Amnesty International přišla v lednu se studií, podle níž se
české úřady stále nesnaží dost, aby začlenily romské děti do řádného
školského systému. A vyzvala mimo jiné, aby byly na rok přerušeny zápisy
prvňáků do takzvaných praktických škol. To ale podle náměstkyně ministerstva
možné není.
"Protože v těchto školách je celá řada dětí, které jsou zde vzdělávány
oprávněně, děti se skutečným mentálním postižením. Naším zájmem však je, aby
se do tohoto typu škol nedostávaly děti, které jsou znevýhodněny sociálně, a
mentálním handicapem netrpí," zdůraznila Laurenčíková.
Náměstkyně Klára Laurenčíková a Jan Stejskal z koalice Společně do školy
diskutovali v Ozvěnách dne Radiožurnálu
Poslouchejte zde.
|