Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každý pátek od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz, kde si můžete také stáhnout podcast
pro tento pořad.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Hned v úvodu se dozvíte o nové knize, která pojednává o romské politice,
také vám povíme o druhém ročníku hudebního festivalu Talent La Sophia, který
se letos rozšířil o další stát. Těšit se můžete také na spoustu kapel.
Lačhi kijarati, čhavale, mangav tumenge bacht the sastipen. Akana šaj šunen
amari romani relacia „O Roma vakeren“. Oven amenca, mukaha tumenge romane
giľa the phenaha nevimata andalo romano dživipen.
=[ Reportáž ]=
O potížích romské politiky
Podle politologa sráží romské politické strany v Evropě nejednota, sociální
problémy této menšiny a bariéry mezi Romy a většinovou společností.
Problematiku romské politiky zkoumal ve své knize brněnský politolog a
šéfredaktor novin Romano Hangos Pavel Pečínka. Rozhovor o nové knize poskytl
Gabriele Grmolcové.
Romské strany a politika v Evropě. Já se nejdřív zeptám: Co vás vedlo k
napsání této knihy? V České republice je to nejspíš první kniha na toto
téma.
“V České republice je první, není úplně první ve středoevropském nebo
západoevropském prostoru. Zajímal jsem se o menšinová témata. Romská
tematika mě zajímala už před patnácti, dvaceti lety. Okrajově. Pak se ten
zájem víc zesiloval. To byla část mého zájmu na katedře politologie, kde
jsem asi čtyři roky pracoval.”
Co se týče samotného tématu. Jak jsou na tom romské politické strany, ať
už v Česku nebo v Evropě?
“Romské iniciativy, romské skupiny byly početnější v zemích střední a
východní Evropy. Víc se to projevilo, víc to bylo vidět, samozřejmě až po
roce 1989. Bohužel se ale projevilo to, co tak trochu negativně ovlivňuje
romskou politickou reprezentaci a vůbec život jednotlivých skupin Romů i
jinde, nejenom v politice – taková velká upjatost na svou velkorodinu, na
širší příbuzestvo. Je to dáno částečně i okolím, které tím, jak vytlačuje
menšinu jakoby na okraj, v ní posiluje obranné reflexy, v rodině se
přežívání a tlak vnějšího světa řeší snadněji. Zároveň bych ale řekl, že je
v tom určitý zdeformovaný pozůstatek, byť přeci jenom už upravený –
kastovnictví, řekl bych ze zemí původu romské menšiny, a to velice negativně
ovlivňuje dodneška od Česka, přes Slovensko, až po Rumunsko a Bulharsko i
život romské menšiny nebo romskou politickou reprezentaci. Neplatí to pro
všechny, ale ve velké části romských iniciativ a skupin objevíme v řídících
funkcích vlastně členy jedné velkorodiny. Dost často se stává, bohužel, a v
tom právě je ta odlišnost, třeba právě na rozdíl od menšinových stran Basků,
Katalánců, Skotů, arabské muslimské menšiny v jednotlivých zemích, objevíme
tam ne stmelovací efekt, ale velikou rivalitu, kdy některé velkorodiny už s
nálepkou politické strany nebo iniciativy, se spíše snaží soupeřit s další o
nějaké další možnosti, o zdroje, o státní zakázky. Není to samozřejmě u
všech, ale je to nepřehlédnutelná velká část.”
Co bývá hlavním programem těchto politických stran? Je to hlavně posílení
romské komunity nebo inegrace Romů do většinové společnosti? Co oni vůbec
nabízejí voličům?
“Když jsem se díval na programy politických stran Romů u nás v 90. letech, a
potom třeba na Slovensku, dá se říct, když tam byla ještě celá ta pestrá
škála, jejich programy, například co se týče integrace, někdy byly
protikladné. Záleželo na předákovi, na té velkorodině. Záleželo na jeho
okolí, a na tom, co on považoval za vhodné. Některé romské politické strany
na Slovensku požadovaly. spíš bych řekl, ne segregaci, ale vyloženě romské
školství. Domnívali se, že jeden a ten samý problém vyřeší třeba opačná
metoda. Vybrali si z toho nějaký segment. Takže chtěli podporu romským
firmám, oddělené romské školství, více dotací na romské asistenty atd. atd.
Jiná romská strana říkala přesný opak, to znamená nezaměstnanost, averzi
většiny vůči Romům vyřeší to, že budeme učit děti slovensky, musíme je
posílat do slovenských škol. Spíše to byl program asimilace. Samozřejmě ale,
že v tomhle se třeba můžou lišit, ale vždycky mají jedno společné, za hlavní
nebezpečí považují rasismus, takže většina politické agendy se sestává z
různých protestů nebo akcí, upozornění na diskriminaci romské menšiny. Snaží
se nějakým způsobem ovlivnit nebo změnit zákony, které považují za
diskriminační pro členy romské komunity. Potom ale záleží na tom, jak se ta
strana vyvíjí. Záleží na těch lidech.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Blíží se 2. ročník hudebního festivalu Talent La Sophia
Občanské sdružení La Sophia založila známá herečka a zpěvačka Yveta
Blanarovičová. Jedním z projektů tohoto sdružení je i hudební festival
Talent La Sophia pro nadané děti ze sociálně slabých rodin a dětských
domovů. Více - Robert Ferko.
Letošní ročník hudební soutěže Talent La Sophia je rozšířen o Slovensko.
Do jakých měst se porota vydá, aby vybrala ty nejlepší? To prozradila Yvetta
Blanarovičová:
“V České republice to bude v Brně, Praze, Mostě, Plzni a v Náchodě. Ve
Slovenské republice to bude v Bojnicích, Bratislavě a v Košicích. Pak se
vybere ze Slovenské i z České republiky čtrnáct dětí, které absolvují
soustředění s profesionály. Budou se připravovat na závěrečný, finální
koncert, který proběhne v květnu v hotelu Ambassador ve velkém sále, a to už
budou děti doprovázeny profesionálními muzikanty. A z těchto čtrnácti dětí
se vybere šest nejlepších.”
Těchto šest nejlepších dostane jako jednu z cen podporování ve vzdělání
na základních uměleckých školách nebo například hudební letní tábor.
Pokračuje Yvetta Blanarovičová:
“Nacházíme takzvané mecenáše. Mecenáš si určí, které dítě z těch šesti
talentovaných chce zadotovat. A dotuje ho až do doby, dokud dítě potřebuje.”
A jak se děti z dětských domovů a sociálně slabých rodin dozvědí, že se
mohou přihlásit do této soutěže?
“Spolupracujeme s obcemi, spolupracujeme se sociálními pracovníky,
spolupracujeme se sdružením, které má podchyceny talentované děti nebo má
podchycenou sociální sféru, které se program La Sophia týká. Máme tedy tým
pracovnic a asistentek, které se vydávají po České republice a komunikují,
takže se to dostane k sociálně znevýhodněným rodinám.”
Yvetta Blanarovičová také uvedla, na co klade důraz v celém projektu.
“My podporujeme vzdělání. To znamená, že když dítě zvítězí, dbá se především
na to, aby se dovzdělalo v hudební sféře. A to si myslím, že je
nejdůležitější, protože čím více bude vzdělanějších lidí, tím méně bude
násilí. To je můj názor.”
Také ve druhém ročníku Talent La Sophia budou děti soutěžit v oborech hra
na hudební nástroj a zpěv, a to ve dvou věkových kategoriích – devět až
třináct let a čtrnáct až osmnáct let. A co čeká vítěze této soutěže?
“Nejen, že dostane zaplaceno školné v základní umělecké škole nebo u
soukromého profesora, dostane také, mimo věcných darů, zahraniční letní
tábor, kde se s ním bude pracovat. Zúčastní se koncertu Dakrejs. Zúčastní se
mezinárodního Hudebního festivalu La Sophia. Nyní také jednáme s
mezinárodním hudebním festivalem, Jazz Festivalem v Madridu. Pak je
slavnostní galavečer. Vítězové také absolvují kompletně všechny akce a
koncerty související s La Sophia.”
Talent La Sophia vyhledává děti jak z dětských domovů, tak ze sociálně
slabých rodin. Je tedy v Talentu La Sophia přihlášeno více romských
dětí?
“Je to půl na půl. Nerozdělujeme děti podle barvy pleti. Děti se dají
rozdělit jen podle toho, jestli mají talent, nebo nemají talent. Je to podle
toho, jak jsou děti talentované. Je nám úplně jedno, jestli je dítě černé,
bílé, fialové nebo růžové.”
Zakladatelka soutěže Talent La Sophia Yvetta Blanarovičová také
prozradila, že soutěžící druhého ročníku budou mít možnost nahrát cédéčko se
slavnou muzikantskou osobností.
“Budou to Jozef Fečo, Marko Pilo, Filip Gondolán. Dětem to dává obrovskou
školu, protože pracují s muzikanty, kteří v současné době patří mezi špičky
v České republice.”
A jaké plány má do budoucna s tímto projektem jeho zakladatelka?
“Chtěla bych to čím dál tím víc rozšiřovat, aby se to stalo vskutku
mezinároním projektem.”
Jak uvedla Yvetta Blanarovičová, prostřednictvím tohoto projektu chce u
talentovaných dětí z dětských domovů či sociálně znevýhodněných rodin
vzbudit zájem o vzdělání na základních uměleckých školách. A v budoucnosti
by si přála, aby tyto děti pokračovaly ve studiu na konzervatoři European
Music College, která v současné době vzniká na zámku Dolní Beřkovice.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Soutěž pro romské ženy
Už potřetí se 22. května v kulturním domě Ládví uskuteční soutěž určená
právě romským ženám, které se mohou ještě do konce února do soutěže
přihlásit. Kde a jak, o tom si povídal Jan Berousek s organizátorem Robertem
Šenkim a také se soutěžícími.
V soutěži bude velmi důležitý výběr šatů. Kdo vám s tím pomáhal? Už máte
nějaké vybrané?
“Něco už vybráno mám. Pomáhají mi hlavně kamarádky, také rodina.”
Je pro vás důležité se zúčastnit? Nebo do toho jdete s tím, že chcete
vyhrát?
“Jdu do toho proto, že se chci zúčastnit. A hlavně zažít něco, co jsem ještě
nezažila. Vyhraje každá z nás, už jen tím, že se této soutěže zúčastní.”
Kdo myslíte, že má největší šanci vyhrát tuto soutěž? Jaký typ ženy?
“Sympatická, to je jasné. A hlavně já.” (smích)
Soutěžila jste někdy v soutěži krásy?
“Nesoutěžila. Bohužel ne. Myslím si, že tahle soutěž není o tom, jak je žena
krásná. To dokazuje tím, že je žena. A neznamená to, že když je někdo žena a
matka, že není nic. Právě naopak! Je to žena v tom nejlepším. To si myslím,
že je nejdůležitější.”
Kdo vás do soutěže přihlásil?
“Můj manžel, protože si myslí, že jsem jedinečná, tak to chce vyzkoušet.”
Co si od soutěže slibujete?
“Zážitek.”
Pane Šenki, vy organizujete soutěž Romská žena. V čem je jiná tato
soutěž?
“V tom, že se jí mohou zúčastnit matky s dětmi. Ženy se tak odtrhnou od
rodiny, odreagují se od plotny a jdou s námi soutěžit.”
Kolik žen bude soutěžit? A v jakých disciplínách změří své síly?
“Soutěžících je deset. Budou soutěžit v tanci, ve volné disciplíně. Ženy tu
chodí v pyžamu, a ne v plavkách.”
Je možnost se do soutěže přihlásit. Jaké podmínky přijetí jsou?
“Žena musí mít dítě a musí být vdaná. Ženy se mohou přihlásit do 28. února.
Více informací je na internetových stránkách Radio Rota.”
Kdo by měl být speciálním hostem?
“Naše místostarostka Vladimíra Ludková. Speciálními hosty budou také Ester
Janečková a pan ministr Kocáb.”
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Zprávy ]=
Toužim bude po Chebu už druhým místem v Karlovarském kraji, kde má působit
Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách. Přes ní by mohly do
těchto lokalit přijít peníze z Evropské unie. Dosavadní zkušenosti z práce
agentury v Chebu jsou ale rozpačité a podobně skeptický je i starosta
Toužimi Antonín Vrána. V jeho městě jde hlavně o osadu Dobrá Voda, kde žije
asi 90 obyvatel, z toho zhruba 80 Romů. V osadě pak už řadu let výborně
působí nezisková organizace Český západ.
Proces se čtveřicí mladých pravicových radikálů obžalovaných v souvislosti
se žhářským útokem na domek romské rodiny ve Vítkově začne s největší
pravděpodobností 3. května. Bude to přesně rok poté, co do ulic kvůli
brutálnímu rasovému útoku na rodinu z Vítkova vyšlo více jak 3000 Romů.
Rozsudek padne nejspíš v červnu.
Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze opět otevírá tříletý
bakalářský studijní obor romistika. Přihlásit se je možné do konce února a
uchazeči ze Slovenska mají stejné podmínky jako uchazeči čeští. Na současně
otevírané bakalářské studium navazuje i dvouleté studium magisterské.
Ministr pro lidská práva a národnostní menšiny Michael Kocáb bude přítomen
protestu, který chystají odpůrci nacismu v Drážďanech. Serveru Romea.cz to
potvrdila Lejla Abbasová, ministrova tisková mluvčí a poradkyně. S Kocábem
pojede i bývalá ministryně Džamila Stehlíková, jeho náměstek Czeslaw Walek,
či Gabriela Hrabaňová, vedoucí sekretariátu rady vlády pro záležitosti
romské komunity.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Agentura pro sociální začleňování bude působit i na litvínovském sídlišti
Janov
Litvínovské sídliště Janov se oficiálně stalo třináctou vyloučenou
lokalitou, které bude pomáhat Agentura pro sociální začleňování. Právě do
Janova se před časem nastěhovaly problémové rodiny z téměř celé republiky a
dokonce i ze sousedního Slovenska. Soužití se starousedlíky je stále
napjaté, v sídlišti se ale pomalu mění život k lepšímu. Kde byl asi největší
problém, který už se podařilo částečně vyřešit, prozradil Evě Holé
litvínovský místostarosta Martin Klika.
“Povedlo se nám v loňském roce, byl to opravdu důležitý úkol pro Janov,
zabezpečit to, že se odstěhovala velká romská rodina, která přišla ze
Slovenska. V současné době zde z této rodiny zůstalo pouze asi šest členů. V
době, kdy tu celá ta rodina byla, tu bylo padesát tři osob. To jsme
vyhodnotili jako bezpečnostní riziko. Řešili jsme to i se státní policií, s
cizineckou policií. Musím říct, že všichni k tomu přistoupili velice
zodpovědně a snažili se městu pomoct.”
Jak bude ale Litvínovu pomáhat samotná Agentura pro sociální začleňování,
a kde bude brát peníze? Vysvětlil to ředitel agentury Milan Šimáček:
“Jednak potřebujeme zajistit finanční prostředky pro činnost agentury, to
znamená lokálních konzultantů, kteří pracují v daných městech a pomáhají
realizovat opatření na místě, druhá část, to jsou prostředky pro naše
partnery. V tuto chvíli jsme se stali, řekněme, prodlouženou rukou řady
ministerstev, která mají ve správě strukturální fondy, myslím teď zejména
ministerstvo práce a sociálních věcí, ministerstvo pro místní rozvoj a
ministerstvo školství. Velmi konkrétně jsme se domluvili s ministerstvem
práce a sociálních věcí na výzvě k podávání individuálních projektů obcí s
alokací 200 milionů korun, ta je určena pouze pro obce, které spolupracují s
agenturou. Tyto peníze mohou pomoci zajistit služby až na 48 měsíců v
hodnotě až 25 milionů korun každé z obcí, která s agenturou spolupracuje.”
Litvínov jste začlenili jako třináctou vyločenou lokalitu. Liší se nějak
od těch předchozích? Nebo mají společné vlastnosti?
“Každá z těch třinácti lokalit je jiná. Na první pohled to vypadá, že se ty
problémy sobě podobají. A ony mají podobný základ. Nezbytně nutné ale je
aplikovat řešení až na místě. Jednak podle toho, jak je sídlo velké, kolik
lidí tam žije, jaká je tam dostupnost zaměstnání, vzdělávání atd. Litvínov
je tímto samozřejmě specifický, tak jako každá jiná obec. To, že je
třináctou lokalitou, je stará známá historie o událostech extremistů na
janovském sídlišti a následné reakci tehdejší ministryně pro lidská práva
Džamily Stehlíkové, která navrhla zařadit Litvínov, pod podmínkou zpracování
strategického dokumentu, mezi lokality agentury. Musíme konstatovat, že ten
dokument je připraven. A řada opatření ve spolupráci již vznikla. Podpisem
memoranda jsme to stvrdili a třináctá lokalita – Litvínov – patří mezi
lokality agentury.”
Martin Šimáček upozornil i na konkrétní viditelné změny, které jsou na
sídlišti vidět každý den.
“Jistě jste si již všimli terénních pracovníků v ulicích, více policistů v
ulicích, kteří se soustředí také na prevenci. Jistě si všimli například
toho, jak nyní vypadají herny – do značné míry ubyla reklama, která byla
všudypřítomná v rámci sídliště. Dočkají se rozšíření terénních programů,
jako je například podpora k zaměstnávání. Jistě se dočkají aktivit na
vzdělávání, jak ve škole samotné, pokud bude chtít škola spolupracovat, tak
v rámci nízkoprahového zařízení. Dočkají se také podpory pro děti, které se
ze základní školy třeba nedostávají samostatně na střední školu, tak, aby
nezůstávaly mimo trh práce.”
Od spolupráce s agenturou si mnohé slibuje i litvínovský starosta Daniel
Volák.
“Přínos vidím především v terénní sociální práci. Naši terénní pracovníci
učinili za posledních šest měsíců, tuším, tisíc tři sta sedmdesát návštěv,
konzultací, doprovodů a jiných terénních sociálních aktivit, které se
projevují především v tom, že skupina, dejme tomu, nepřizpůsobivých,
eventuelně Romů, je poučena. Terénní pracovníci jim pomáhají. V tomto
ohledu, nejen represe, ale také pomoci minoritám a současně kus preventivní
práce spoluvytvářejí, že se situace v Janově snad lepší.”
Co si slibujete do budoucna od této spolupráce? Co by se mělo konkrétně
změnit? A hlavně, jak se to dotkne veřejnosti?
“Od spolupráce s agenturou si slibujeme především to, že nám bude nápomocna
při získávání projektů z Evropské unie, ale také z Úřadu vlády ČR. V tomto
ohledu do budoucna plánujeme další preventivní aktivity, ať je to
nízkoprahové centrum, další spolupráce s charitou atp.”
A jak vidí život v Janově jeho obyvatelé?
“Myslím si, že se tam trochu něco změnilo, především co se týče pořádku na
ulici a podobně. Je to ale možná více méně tím, že je teď zima.”
Co byste poradila městu, úředníkům, policistům? Co by měli dělat?
“Asi chodit pěšky. Chodit pěšky, více hlídat. Jsou vidět, ale projíždějí
auty. Hlídky, které by měly procházet, ty vidět nejsou.”
Myslíte si, že se něco změnilo, že se něco zlepšilo?
“Ne. Nezlepšilo se vůbec nic. Zlepšilo se to proto, že je zima, takže je na
ulicích klid. Ale ve vchodech je to hrozné. Město se snažilo nejspíš dost.
Ale tohle je úplně jiná záležitost. Úplně jiná. Víte, ono to nechce jen
pomáhat, ale chce to také něco vyžadovat. V tom to je.”
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Romské dechovky z Rumunska
Milovníci romských dechovek z Rumunska si letos pořádně užijí. V půlce
března kapela Fanfare Ciocarlia v pražském Paláci Akropolis představí své
první live album a novou výběrovou desku. A v létě u nás letos již podruhé
vystoupí kapela Mahala Rai Banda, která kombinuje bláznivou balkánskou
dechovku s houslisty a cimbalisty. Těšit se na ni můžeme na festivalu
Colours of Ostrava. Podrobnosti o rumunských dechovkách prozradil Janě
Šustové Mircea Dan Duţa.
Jste ředitelem Rumunského kulturního institutu, ale nepředstavujete pouze
rumunskou kulturu. Samozřejmě i v Rumunsku žije mnoho Romů. Jak je to s
představováním romské kultury lidem u nás v České republice?
“Samozřejmě menšiny a kultura menšin žijících v Rumunsku patří do rumunské
kultury, je pro nás tedy velkou radostí představovat tu, vedle kultury
rumunské většiny, také kulturu národnostních menšin v Rumunsku. V rámci
tohoto aspektu má důležité místo kultura romské menšiny, která je dnes
velice stylová všude po Evropě. Hlavně ve střední Evropě mají rumunské
fanfare velký úspěch. Jsme rádi, že je můžeme občas uvést tady v České
republice a na Slovensku. Přidal bych ještě důležitý detail. Pokaždé, když
tu byla nějaká taková fanfare nebo ansámbl, měli vždy obrovský úspěch.
Obyčejně jsou sály plné. Dokonce se občas stane, že již není možné sehnat
přímo před představením lístky.”
Zmínil jste slovo fanfare. Jaký to je druh hudby nebo druh kapely?
“Fanfare je instrumentálně – vokální ansámbl, který se vyznačuje především
tím, že se hraje hlavně na dechové nástroje, nejsou tam tedy housle,
ani jiné smyčcové nástroje. Jednou ze specifických dimenzí této hudby,
tohoto trendu, je, že tyto ansámbly jsou hlavně fanfare, že se jim povedlo
rozvinou výborný styl na základě dechových hudebních nástrojů. Z toho se ale
nemůže a nesmí vyvodit, že romská menšina v Rumunsku neumí hrát na smyčcové
hudební nástroje. Právě naopak. Někteří z nejlepších houslistů žijících v
Rumunsku jsou romského původu. Dnešní trend se ale vyznačuje úspěchem těch
dechovek.”
Odlišuje se romská hudba, kterou hrají Romové v Rumunsku, od rumunské
hudby?
“Samozřejmě, že existuje velký vliv rumunské tradiční lidové hudby na
hudbu, kterou hrají dechovky a ansámbly, o kterých jsem mluvil. Je to v
zásadě rumunská hudba, do níž oni přidávají svou 'hrací jiskru', jestli se
mohu takto vyjádřit, svůj často přirozený talent. Řekl bych, že jde v zásadě
o stejnou hudbu, až na to, že styl hraní je odlišný v každé skupině. Řekl
bych, že tyto ansámbly a dechovky si vytvořily velice osobitý styl a určitě
velice úspěšný.”
Jaké skupiny z těch romských sem do České republiky z Rumunska nejčastěji
přijíždějí?
“Myslím si, že určitě Fanfare Ciocarlia - ti sem jezdí každý rok se stejným
úspěchem. Ještě tu byli, jak dobře víte, Mahala Rai Banda. Ti měli také
velký úspěch. Existuje ještě taková legendární vesnička, která se jmenuje
Clezani. Říkám legendární, ale ne, že by patřila do nějaké legendy, ale
proto, že z této vesničky pochází velké množství výborných romských
hudebníků. Dechovka z Clezani byla v Čechách jednou nebo dvakrát, myslím.
Další taková vesnička, v níž žije mnoho výborných hudebníků, je Zece prajini.
Mám pocit, že dechovka z vesničky Zece prajini tu také alespoň jednou
koncertovala.”
Co znamenají všechny ty názvy?
“Ciocarlia znamená skřivánek, přitom je to také název jedné z nejznámějších
a nejkrásnějších rumunských lidových melodií. Je to melodie, která se hraje
hlavně na Panovu flétnu. Fanfare Ciocarlia nezpívá ani nehraje přímo tuto
melodii, ale předpokládám, že si své jméno vzali právě od této melodie.
Písnička, která se takto jmenuje, je velice proslulá.”
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
O Roma vakeren s datem 12. února už patří historii. Naladit si nás ale
můžete opět v pátek po 20. hodině na vlnách Radiožurnálu a najdete nás také
na internetové adrese www.romove.cz.
Romale but lošale sam, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen
andro O Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende. Romale mangav tumenge
bachtalo dživipen. Ačhen Devleha.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Iveta Kováčová a
Jaroslav Sezemský.
|