Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každý pátek od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz, kde si můžete také stáhnout podcast
pro tento pořad.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Dnes si mimo jiné připomeneme výročí narození Django Reihardta, navštívíme
školu na pražském Žižkově, představíme vám zajímavou romskou osobnost,
chybět nebudou ani zprávy ze života Romů a celá řada písniček, které máte
rádi.
Lačhi kijarati, čhavale, mangav tumenge bacht the sastipen. Akana šaj šunen
amari romani relacia „O Roma vakeren“. Oven amenca, mukaha tumenge romane
giľa the phenaha nevimata andalo romano dživipen.
=[ Reportáž ]=
Před sto lety se narodil legendární Django Reinhardt
Zítra uplyne 100 let od narození Django Reinhardta, významného romského
kytaristy, který jako první Evropan zanechal svou stopu v jazzové historii.
Django se narodil v Belgii a v maringotce svých rodičů procestoval nejen
rodnou zemi, ale také Itálii, Alžírsko i Francii. Ve dvanácti letech se
seznámil s kytarou a zvládl ji jako samouk; noty neznal. Další podrobnosti
má Jana Šustová.
Django Reinhardt spatřil světlo světa 23. ledna 1910 v malém belgickém
městečku Liberchies, kde se tento víkend konají velké oslavy stého výročí od
jeho narození. Své dětství prožil v maringotce a v osmnácti letech při jejím
požáru utrpěl zranění, které mu znehybnilo čtvrtý a pátý prst levé ruky.
Dokázal si však vypracovat vlastní techniku, jež mu i nadále umožňovala
přímo virtuózní ovládání kytary. V Paříži pak vystupoval v Kvintetu
francouzského Hot Clubu spolu s legendárním houslistou Stéphanem Grappellim
a ještě před začátkem války se stal první evropskou jazzovou hvězdou.
Dodnes existuje řada romských hudebníků, kteří hrají jazz ve stylu Django
Reinhardta. Jedním z nich je i kytarista Mandino Reinhardt, který se kromě
aktivního koncertování věnuje také výuce hry na kytaru ve stylu gypsy jazzu
– ve frankofonních zemích spíše známého pod pojmem manouche jazz. Zeptala
jsem se ho, zda se při této výuce používají noty anebo se hraje pouze
zpaměti.
„Hrajeme zpaměti, studentům ukazuji, jak se Manušové učí hudbě. To znamená,
že se hodně učíme nazpaměť, hodně posloucháme a používáme sluch. Co se týče
vizuální stránky, tak na hmatníku kytary ukazuji pozice akordů nebo průběh
melodie, nejdřív předvádím, co dělá levá ruka a pak co hraje pravá. A
snažíme se zapamatovat si maximum melodií a doprovodů, protože takhle se u
nás hraje.“
A jaké máte žáky – jsou to spíš Romové nebo gádžové?
„Přicházejí spíš gádžové, protože oni se pořád ptají, jak si člověk může
zapamatovat tolik věcí a jak je může hrát. Takže učím spíš gádže, kteří mají
úplně jinou kulturu, než je ta naše. Oni se učí hudbu z not, čtou ji z
papíru, ale my hudbu nečteme.“
A mohou gádžové dosáhnout stejných výsledků v hudbě Manušů, když sami nejsou
Manušové?
„(Smích...) To je trochu zrádná otázka... Ale řeknu Vám svůj názor. Gádžové
i Manušové na toto téma velmi často říkají, že je potřeba být Manušem, aby
člověk mohl takto hrát. Ale já si myslím, že se člověk může naučit takto
hrát a není to otázka života v maringotce, ani jiného způsobu života. Je to
čistě styl hudby, ale vyžaduje také značný kus práce. A způsob práce s naší
hudbou není stejný, jako mají gádžové, kteří mají jinou kulturu, jež je ve
srovnání s tou naší daleko přísnější. Například u nás nikdo nikoho nenutí,
ani vlastní dítě dítě, aby hrálo na hudební nástroj. Nikdo neříká: ‘Musíš
cvičit dvě – tři hodiny denně!‘ Je to otázka radosti a vášně. A to je
evidentní rozdíl. A k Vaší otázce si myslím, že každý člověk může hrát v
tomto stylu, jen je potřeba k tomu mít chuť, být trpělivý, mít z toho radost
a necítit se být k něčemu nucený.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Taková žižkovská škola
Před týdnem jsme vás informovali o základní škole, která sídlí na Havlíčkově
náměstí v Praze 3. Tato škola nabízí žákům vzdělávání v multikulturním
prostředí a také pronajímá své prostory romské střední odborné škole
managementu a práv. Jan Berousek si povídal s ředitelkou školy Irenou
Meisnerovou o tom, kdy tato škola zahájila činnost v Praze.
„Ona vznikla v Kolíně již před mnoha lety, ale v Praze pobočka se otevřela
před čtyřmi lety. Původně pan doktor Ščuka, který je ředitelem této školy,
pronajal v naší škole třídy, založil novou pobočku a prosil nás, abychom
sehnali pedagogy a pedagogický dozor. Díky tomu mají naše děti kam chodit po
deváté třídě, mohou dál pokračovat ve studiu, takže se dá říct, že to, že ta
škola je tady, se stalo velkým přínosem. Většina našich učitelů tam učí a
staráme se o provoz.“
Jaké obory se dají studovat a jaké uplatnění najdou studenti v běžném
životě?
„Je to uplatnění v sociálních službách, je to sociálně-právní obor a letos
byl poprvé otevřen obor hotelnictví a turismus.“
Kolik studentů má tato škola?
„V denní formě máme čtyři ročníky, zhruba takových 80 studentů, ale velký
zájem je i o dálkové studium, tam bude také kolem osmdesáti studentů. Musím
říct, že učitelé velmi rádi učí i v dálkovém studiu, protože to jsou
většinou romští studenti, ale jsou starší a už vědí, co chtějí, a mají o to
skutečný zájem.“
Studují zde jen Romové nebo i ne-Romové?
„Jen Romové to v žádném případě nejsou, chodí sem i ne-Romové. Já bych
řekla, že na denním studiu je asi 70 procent romských studentů a v dálkové
studiu asi šedesát procent romských studentů.“
Škola je pro studenty asi finančně náročná, kdo jim přispívá na studium?
„Musím říct, že všechno pomáhá řešit pan doktor Ščuka, který je ředitelem
školy. V denním studiu zatím nevybírá od žáků peníze, přestože to je
soukromá škola a řeší to jinými způsoby. Ale co se týká dálkového studia,
tak vybírá, ale jen minimum, které může vybírat, je to asi 12 tisíc ročně. A
ještě je schopen vybírat peníze ve splátkách, prostě dělá pro studenty
všechno, co může.“
Kdy budou přijímačky a co budoucí student na vaší škole musí udělat?
„Máme přijímací pohovory a snažíme se, aby studenti, kteří se hlásí, měli
dokončené základní vzdělání. Udělali jsme pár výjimek, brali jsme i děti,
které ho neměly ukončené, ale vzhledem k tomu, že na základní škole
realizuji kurz na doplnění vzdělání v dálkové formě, tak se při studiu
doplňovali své základní vzdělání v dálkové formě. To byla podmínka přijetí.
Jinak samozřejmě chceme, aby měli slušné známky, ale spíš bereme víc
studentů, které pak tedy víc vyhazujeme, když nestačí.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Barevný svět pomáhá dětem v ústavní péči
Nezisková organizace Barevný svět dětí existuje už několik let a daří se jí
pomáhat dětem v ústavní péči. Snaží se především předcházet jejich
zbytečnému umisťování do těchto ústavů a zároveň jim pomáhá rozvíjet
osobnost. Organizace také podporuje rodinu v těžké životní situaci. Více se
dozvíte z rozhovoru Roberta Ferka s předsedkyní tohoto sdružení Petrou
Hončíkovou.
Jak se vůbec dítě vyrovná s tím, když se ocitne v dětském domově a co
prožívá první dny?
„Adaptace na dětský domov je první dny složitá a individuální a myslím si,
že je to velmi podceňovaná oblast, když dítě přijde do dětského domova. Ze
zkušeností z programů, které jsme dělali, víme, že tato část je pro dítě
nejsložitější a nejtěžší.“
Je vůbec šance, že dítě nebo mladistvý, který odejde z dětského domova,
začne žít normální život?
„To je obrovský problém a velmi často se o tom diskutuje. Je to problém i
pro dítě, které odchází z celkem dobrého rodinného prostředí, tak pro tyto
děti, které de facto žijí v instituci, v nějakém zřízení, kde jsou naučené
na určitý styl komunikace. Pro ně je to daleko složitější, protože ony
opravdu, i když mnoho dětských domovů se snaží pomáhat dětem vkročit do
života, nejsou dobře připravené na vstup do reálného života. Děti nekončí
příliš dobře, končí na ulici, páchají trestnou činnost, je to složitá
otázka.“
Jaké jsou tedy nejčastější důvody, proč se děti ocitají v dětských
domovech?
„Z výzkumů vyplívá, že 40 procent dětí se tam dostává z ekonomických a
sociálních důvodů a podle mého názoru je toto naprosto špatně. Část těchto
dětí opravdu nemá co dělat v dětských domovech.“
Paní Hončíková, jak tedy bojuje vaše nezisková organizace proti této
situaci?
„Původně jsme se začali zabývat problematikou dětí, kteří opouštějí ústavní
péči, takže jsme se soustředili na děti kolem patnácti, šestnácti až
osmnácti let. Snažili jsme se dělat programy, aby se děti lépe připravily na
vstup do reálného života. Postupem času jsme zjišťovali, že je de facto
pozdě, že jsou tam daleko hlubší problémy, obrovská citová deprivace dětí,
demotivace k vlastnímu životu, žádná úcta k sobě samému. Nelze pracovat s
dětmi, když už skoro odchází z ústavní péče. Snažíme se podchytit rodiny,
kde hrozí, že dítě bude dáno do dětského domova.“
Jedná se spíš o romské děti, které se ocitají v dětských domovech?
„Většina dětí je romského původu. Já si myslím, že to trochu vyplívá z
historického vývoje, který souvisí s příchodem Romů na české území. Hodně se
na tom podepsali různé zákony. V dnešní době romské děti, které vyrůstají
převážně v ústavní péči, dle mého názoru už nejsou Romové, není tam romská
kultura, není tam jazyk, nejsou tam tradice, oni možná vypadají jako Romové,
ale podle mě mají identitu bílých.“
O co dítě přichází, když se ocitne v dětském domově a bylo předtím zvyklé
na svou rodinu?
„Je to rodičovská láska. Rodiny, s kterými pracujeme, jsou ohrožené, rodiny
jsou nějakým způsobem narušené, jsou problematické, ale pořád je tam ve
většině případů cit, je tam láska, je tam vztah, jsou tam společné zážitky,
jsou tam vazby. A to se domnívám, že dítě v dětském domově nikdy nemůže
získat.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Zprávy ]=
Ministryně spravedlnosti Daniela Kovářová přerušila výkon trestu bývalému
romskému policistovi Martinu Barkócimu. Ten byl pravomocně odsouzen a
uvězněn na tři roky za krytí násilí. Ministryně zároveň na podnět senátora
Jana Horníka podala proti verdiktu Vrchního soudu v Praze z loňského srpna
stížnost pro porušení zákona. Případem se tak bude zabývat Nejvyšší soud.
Čtyřicet našich měst a obcí se do konce minulého týdne přihlásilo do
výběrového řízení na spolupráci s Agenturou pro sociální začleňování. 10.
února z nich Monitorovací výbor Agentury, vedený ministrem pro lidská práva
a menšiny Michaelem Kocábem, vybere deset, ve kterých začne Agentura od
dubna působit.
Do praktických základních škol by měly být zařazeny jen ty děti, které mají
skutečně lehké mentální postižení. Tak apeluje ministryně školství Miroslava
Kopicová na pedagogy v osobním dopise, který rozeslala u příležitosti zápisu
do prvních tříd. Z loňských průzkumů totiž vyplývá, že více než 26 procent
romských dětí absolvuje povinnou školní docházku právě v praktických
základních školách.
Italská policie v tomto týdnu na severu země rozbila gang rumunských Romů,
který údajně nutil své děti vykrádat domy v různých italských městech. Při
razii v Miláně, Brekcii, Turíně a Pavii bylo zatčeno celkem šest Romů.
Policejní zdroje uvedly, že do kriminálních činů byly zapleteny i velmi malé
děti.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Ohlédnutí za Konferencí romských žen v Athénách
Rada Evropy uspořádala minulý týden v Athénách dvoudenní Konferenci romských
žen. První takováto konference se uskutečnila v prosinci roku 2007 ve
Švédsku. Obou akcí se zúčastnila ředitelka organizace Peacework Gwendolyn
Albertová, kterou oslovila Jana Šustová.
Jedním z témat konference byla sterilizace romských žen bez jejich
informovaného souhlasu, k čemuž zazněl také příspěvek z České republiky:
„My jsme tam vystoupily spolu s Elenou Gorolovou, ona mluvila o vývoji v
kauzách sterilizací, o tom, co se dělo, o Spolku žen postižených
sterilizací, jak pokračuje jeho práce a jaké tam mají potíže.“
Dalším tématem bylo uzavírání manželství mezi nezletilými Romy, především
vdávání dívek ještě před pubertou.
„Pro mě osobně byl velice zajímavý příspěvek Enisy Eminovské, což je Romka z
Makedonie, která dokáže velmi politicky uvažovat. Hovořila o ranných
manželstvích, do kterých vstupují již děti, a co s tím udělat z
lidskoprávního hlediska. A to bylo velice přínosné a velice zajímavé,
protože tam je zapotřebí, aby se o tom vedl dialog uvnitř romské komunity. A
tato žena je osobností, která s respektem umí ten dialog zahájit a vést,
upozornit na to, kde jsou nedostatky v oblasti lidských práv atd. Takže to
bylo hodně zajímavé.“
Gwendolyn Albertová však nad některými aspekty konference vyjadřuje
zklamání. Nepovedený byl podle ní například panel o médiích.
„Místo toho, abychom opravdu mluvili o nenávistných a škodlivých projevech,
se to posunulo do debaty o tom, kdy je vhodné, aby novináři při psaní článků
označili něčí etnický původ. A tam bylo nejvíc cítit narozdíl od první
konference, která byla před dvěma lety ve Švédku, že styl vedení tohoto
druhého setkání byl jiný. Ta první konference byla vedena komornějším a
lidštějším způsobem, což znamenalo, že romské ženy měly možnost mluvit samy
mezi sebou a samy vést ten dialog, protože to mělo být pro ně a ne o nich.
Moderátoři panelů prý většinou své role nezvládali.
„Ta druhá konference mě zklamala v tom, že tam v panelech seděli lidé, kteří
Romové nebyli. Myslím, že v každém panelu byla sice jedna romská žena, ale
jinak žádná Romka nemoderovala. Ty romské ženy, pro které to mělo být, byly
v pozici, že seděly a poslouchaly a když pak chtěly přispět, mnozí z
moderátorů vůbec nezvládli tu roli. A z toho bohužel vznikl chaos. Výjimkou
byla Eva Sobotka z Agentury pro základní práva EU, která je v tomto směru
výborná a tam to bylo na úrovni.“
Přitom romské ženy mohly mít v průběhu konference daleko větší roli.
„Ta konference byla pořádána Radou Evropy, takže tam byli lidé ze 47 různých
zemí a ten potenciál mezi nimi byl. Už existuje potenciál k tomu, aby romské
ženy seděly úplně všude, aby moderovaly, referovaly a potom diskutovaly.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Redaktorka a moderátorka Iveta Demeterová
Následující minuty budou patřit výrazné romské osobnosti. Pochází z Prahy,
několik let se věnuje redaktorské a moderátorské práci. Od roku 2004 je,
také vedoucí občanského sdružení Cikne čhave – Malé děti. V současné době
pracuje jako úřednice, v budoucnu by se ráda vrátila za mikrofon.
Představujeme vám Ivetu Demeterovou, kterou navštívil Robert Ferko a povídal
si s ní o jejím životě.
Vy pocházíte z tradiční romské rodiny?
„Některé tradiční zvyky dodržujeme, ale samozřejmě přejímáme i zvyky
majoritní společnosti.“
Mluvilo se u vás romsky?
„Já romsky rozumím, romsky mluvím, u nás doma se romsky hovořilo, babička s
dědOu mluvili jenom romsky, u druhých prarodičů to bylo stejné, ale máma s
tátou už mluvili česky. Ale my vlastně, jak jsme pořád v romštině rostli,
tak nás ani nenapadlo, že se romštinu učíme, ale my jsme to vnímali, jako že
v tom vyrůstáme a že je to náš jazyk.“
Jak vzpomínáte na vaše dětství, z kolika sourozenců pocházíte?
„My jsme tři holky a vzpomínám tak nějak s legrací, protože do dětství se
všichni rádi vracíme. Už jenom to, když se vám zdají nějaké sny a vy se
vrátíte do dětství, vybaví se vám nějaká vzpomínka ve snu, kterou jste už
zapomněli. Takže já na své dětství moc ráda vzpomínám, protože ho mám
spojené s dědečky a babičkami, jak jsme byli pohromadě a byli tam lidé,
kteří už tady dnes nejsou. Bylo nám fajn, cítili jsme teplo domova a že
jeden s druhým patříme k sobě. My jsme byly tři holky, takové bláznivé,
pořád jsme si něco vymýšlely, pořád jsme si na něco hrály, tahaly jsme
oblečení babičce a mámě, úplná klasika.“
Uvažovala jste o tom, co byste jednou chtěla dělat za profesi?
„Jako každá holka jsem měla sny, po základní škole jsem myslela, že půjdu
studovat konzervatoř, protože jsem chodila na hodiny zpěvu do lidové školy
umění, měla jsem pana profesora, na kterého do dneška vzpomínám, pana
profesora Macešku. Kdyby to slyšel, tak mu i takto a dálku děkuji, stále mám
tohoto pána v hlavě, protože mě učil hudební nauku a zpěv. Já jsem chtěla
studovat operní zpěv, ale pak přišla doba někdy v sedmnácti, že jsem
ztratila hlas, byla jsem u těch nejlepších lékařů, pan profesor Maceška se
mnou šel i do Národního divadla, kde byl doktor Lacina, který mi řekl, že by
bylo lepší přestat zpívat, protože bych nemusela pak ani mluvit. Takže jsem
začala studovat středí školu obor farmacie, bavili mě léky. Po maturitě jsem
to dělala jen chvíli, pak jsem si udělala kurz sociálního minima pro nadaci
Rajka Djuriče a pak roční kurz žurnalistického minima, které pořádalo
občanské sdružení Dženo. Pak toto občanské sdružení vyhlašovalo výběrové
řízení na pozici šéfredaktora nově vznikajícího internetového Rádia Rota,
kam jsem se přihlásila a tu pozici jsem získala. Začala jsem tam v roce 2002
a dělala jsem tam do loňského roku.“
Improvizujete ráda ve své moderátorské profesi?
„Ano, určitě. Práci moderátorky mám velice ráda, moderuji asi od roku 2003,
vždy musím mít pevný základ, musím vědět, o jakou akci se jedná, kdo
vystoupí, ale vždy se může něco stát, že někdo nedorazí nebo je tam něco
navíc, takže v té chvíli musím improvizovat tak, aby posluchač nebo divák v
hledišti vůbec nepoznal, že je něco jinak.“
Máte svou rodinu, zmiňovala jste, že máte děti, kolik dětí máte?
„Nejdřív musím začít u manžela, abychom se dostali k mému synovi. S manželem
jsme nejdřív byli kamarádi a pak jsme nějak zjistili, že kamarádství
přerostlo ve vztah, že se máme rádi, tak jsme se vzali. Já mám děti moc
ráda, jsou kolem mě pořád děti od mých sester, protože každá má dvě děti a
já mám jedno dítě, dítě, kterému teď bude 17 let.“
Co studuje váš syn?
„Studuje střední školu - obchodní akademii, obor zahraniční vztahy.“
Vaříte ráda a co nejraději?
„Já vařím moc ráda, ale že bych byla taková ta zanícená kuchařka, která by
už ve středu přemýšlela, co uvaří o víkendu, tak to vůbec nejsem. Také každý
den nestíhám vařit, u nás není každý den teplé jídlo, ale zase nechci ty
moje dva chlapi doma odfláknout, takže se snažím, aby večeři, ať studenou
nebo teplou, vždy měli.“
Co děláte ráda ve volném čase, když nepracujete?
„Neumím teď říct slovo nuda, já se vůbec nenudím a někdy si říkám, že bych
se chtěla nudit. Já jsem dřív ráda chodila do divadla, ráda si přečtu knížku
a jsem samozřejmě ráda se svou rodinou a mám i přátele, se kterými, když je
čas, tak se sejdeme.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
O Roma vakeren s datem 22. ledna už patří historii. Naladit si nás ale
můžete opět v pátek po 20. hodině na vlnách Radiožurnálu a najdete nás také
na internetové adrese www.romove.cz.
Romale but lošale sam, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen
andro O Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende. Romale mangav tumenge
bachtalo dživipen. Ačhen Devleha.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Iveta Kováčová a
Jaroslav Sezemský.
|