Základní školy praktické by podle AI letos neměly přijímat nové prvňáčky
Amnesty International (AI) apeluje na české úřady, aby žádný z budoucích
prvňáčků, kteří se letos chystají k zápisu, nebyl umístěný do základní školy
praktick0. V bývalých zvláštních školách totiž podle studie AI končí
nepřiměřené množství hlavně romských dětí, a to neoprávněně.
Do bývalých zvláštních škol, které jsou určené žákům s lehkým mentálním
postižením, chodí třetina romských dětí. Řada z nich přitom postižením
netrpí.
Podle Amnesty International tak Romové stále čelí překážkám ve vzdělávání na
českých školách. Potvrdil to i výzkum organizace.
Jako příklad uvádí AI případ matky šesti dětí Heleny, která se musela
přestěhovat z Karviné do Ostravy. Řešila otázku, do jaké školy děti poslat.
V Karviné chodily do běžné základní školy.
Helena se rozhodla pro praktickou školu, kam chodí převážně děti s lehkým
mentálním postižením. Její příběh vypráví Fotis Filippou z Amnesty
International, který se podílel na výzkumu mezinárodní organizace na ochranu
lidských práv:
"Poté došlo k vyhodnocení jejich schopností. U všech šesti psychologové
diagnostikovali lehké mentální postižení. Nikdo ale už nezkoumal, že v
Karviné bylo možné, aby docházely do běžné základní školy, kde měly
standardní výsledky."
"Při našich rozhovorech jsme často slyšeli, že na vině jsou rodiče, kteří
mají možnost nesouhlasit s umístěním dětí do praktických škol. Jak ukazuje
tento případ, je to ale spíše systém, který je špatně nastaven, a je na
straně vlády, aby učinila opravná opatření," dodává Fotis Filippou.
Děti často posílají do zvlášních škol rodiče
Jenže jinou zkušenost má ředitelka Ivana Rosová z pražské Základní školy
Grafická, která se zaměřuje na integraci romských žáků do běžných základních
škol.
"Zažívala jsem opravdu rodiče, které jsem musela přesvědčovat, že mají být
pyšní na své dítě, které je svými vrozenými schopnostmi a intelektem dobře
na základní škole. Rodiče totiž chtěli přeřadit dítě na zvláštní školu.
Odůvodňovali to tím, že tam jejich kamarádi nemusí nic dělat a že mají
celkem pohodový život," popisuje Rosová svou zkušenost.
Školní poradny, které vystavují doporučení, aby dítě šlo do zvláštní školy,
by se podle Amnesty International měly víc zaměřit na sociální specifika
Romů. Podle ředitelky pražské pedagogicko- psychologické poradny Václavy
Masákové by se měli zapojit hlavně sociální pracovníci.
"Tam bych viděla daleko důležitější službu ve smyslu péče sociálních
pracovníků, to znamená orgánů sociálně právní ochrany dítěte, kteří by měli
dbát na to, aby se dítě vyvíjelo optimálně. Na pravidelnost si musí zvyknout
především právě v takových případech spíš rodina než dítě," podotkla
Masáková.
Ministerstvo tvrdí, že se snaží situaci zlepšit
Zavést opatření proti diskriminaci romských žáků na školách uložil Česku
před dvěma lety Evropský soud pro lidská práva. Tehdy dal zapravdu skupině
romských žáků a žákyň, že je Česká republika nepřímo diskriminovala ve
vzdělávání.
Ministerstvo školství už opatření zavedlo. Podle náměstkyně ministryně Kláry
Laurenčíkové ale výsledky nebudou vidět hned. Na školy kromě jiného posílá
metodický pokyn.
"Naším hlavním cíle, proč metodické doporučení vzniklo, je právě zabránit
další segregaci a diskriminaci romských dětí a posílení jejich šancí uspět v
rámci hlavního vzdělávacího proudu," připomněla Laurenčíková.
Základní školy praktické by podle AI letos neměly přijímat nové prvňáčky -
Poslouchejte zde.
|