Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každý pátek od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz, kde si můžete také stáhnout podcast
pro tento pořad.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Máte ukončené středoškolské vzdělání s maturitou? Pokud ano, je tu pro vás
nabídka přípravných kurzů na vysoké školy. Viděli jste někdy zlatý dudlík
zdobený rytím a barevnými kamínky? Anebo housle, jejichž zvuk zesiluje
speciální trubka? I o tom bude řeč v našem pořadu.
Lačhi kijarati, čhavale, mangav tumenge bacht the sastipen. Akana šaj šunen
amari romani relacia „O Roma vakeren“. Oven amenca, mukaha tumenge romane
giľa the phenaha nevimata andalo romano dživipen.
=[ Reportáž ]=
Nabídka bezplatných přípravných kurzů na vysoké školy pro romské uchazeče
Jedním z cílů občanského sdružení Slovo 21 je informovat a pomáhat romským
studentům například s přípravou k přijímacím zkouškám na vysoké školy.
Jestliže i vy o studiu uvažujete, jen ještě váháte, protože nevíte, jaký
obor zvolit, poradí vám koordinátorka projektu Martina Horváthová, kterou
pozval k mikrofonu Robert Ferko.
Občanské sdružení Slovo 21 již po sedmé vyhlašuje nabídku bezplatných
přípravných kurzů na vysoké školy pro romské uchazeče z celé České
republiky. Zajímalo by mě, do kdy mohou uchazeči posílat přihlášky?
„Zasílání přihlášek do našich kurzů je aktuální právě teď, to znamená během
ledna, abychom ještě se zájemci stačili probrat výběr oboru studia, na který
by se chtěli hlásit, aby se ještě třeba stihli zúčastnit našeho setkání
studentů, které proběhne od 15. do 17. ledna v Praze.“
Do kdy mohou uchazeči poslat přihlášku na vysokou školu?
„Přihlášky na vysoké školy se podávají do konce února na většině škol,
některé školy mají dobu podávání přihlášek prodlouženou.“
Zjistí uchazeči, jak kurzy probíhají?
„Určitě, když nás zkontaktují nebo naše regionální pracovníky, tak my jim
vysvětlíme, jak naše kurzy probíhají. Jde o to, že my se řídíme většinou
podle poptávky, to znamená, o co má student zájem, co by chtěl studovat, tak
takový kurz mu zařídíme.“
Pro koho jsou přípravné kurzy na vysoké školy určeny?
„Projekt se v tomto roce jmenuje Dža dureder – Pokračuj II. a je
spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České
republiky, je to vlastně v rámci programu Vydělávání a konkurenceschopnost a
zde platí omezení věku do 26ti let. To znamená, že kurzy jsou určeny
studentům 2., 3. a maturitních ročníků středních škol a i pro absolventy,
kterým je maximálně 26 let.“
Paní Horváthová, mě by zajímalo, jak probíhá přípravný kurz?
„Když se nám přihlásí student, tak my se s ním sejdeme, promluvíme si o jeho
možnostech. Zajímáme se o to, jakou střední školu vystudoval a jaké jsou
jeho zájmy a zároveň hraje roli i to, z jakého města student je, jestli by
byl v budoucnu schopen dojíždět do školy nebo by byl ochoten být na koleji.
Podle toho my doporučíme, která vysoká škola by se pro něj hodila a dále se
dopracujeme k tomu, který obor by ho nejvíce zajímal, na který obor by se
měl hlásit.“
Ještě bych vás poprosil, abyste sdělila posluchačům, kde se mohou hlásit.
„Zájemci se mohou hlásit na telefonním čísle 222 511 434, kontakty jsou
uvedeny i na webových stránkách www. slovo21.cz. Více informací také získají
zájemci o studium na webových strákách, www.dzaadureder.cz, které rozjedeme
do konce ledna a na kterých se dozví veškeré informace týkajícího se
vysokoškolského studia.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Novinky ve sbírkách Muzea romské kultury
Teď spolu se zástupkyní ředitelky Muzea romské kultury Janou Polákovou
nahlédneme do muzejních depozitářů, abychom zjistili, co tam za loňský rok
přibylo. Exponáty jsou to vskutku zajímavé. Ptala se na ně Jana Šustová.
Když se ohlédnete za rokem 2009 z hlediska sbírkotvorné činnosti Muzea
romské kultury, jaké jsou nejvýznamnější exponáty, které jste získali?
„Nejvýznamnější exponát nelze určit, protože pro každého kurátora
jednotlivých fondů je nějaký předmět významný. Co je asi hodně zajímavým
předmětem, v květnu se nám podařilo získat zlatý dudlík, krásně vypracovaný,
zdobený rytím i barevnými kamínky. Podobné dudlíky dávají olašští Romové při
křtu. Dále například z fondu řemesel byla pro nás poměrně hodně zajímavá
výzkumná cesta na Slovensko až k samotným hranicím s Ukrajinou do malé
vesnice Podhoroď, kde žije rodina Kanalošových, která se do dnešní doby,
lépe řečeno někteří její členové se do dnešní doby zabývají a živí
korytářstvím. Tam jsme pořídili kompletní záznam výroby koryta a dovezli
jsme i nedokončené koryto i zpracované koryto do sbírek muzea.“
A co přibylo do dalších fondů?
„Například do fondu písemného materiálu za letošní rok přibyla poměrně
zajímavá a těžko dostupná cikánská legitimace z období první republiky a ze
stejné doby kočovnický list, který byl vlastně vždy pro jednotlivou rodinu,
kde bylo sepsáno, kdo k rodině patří, kdo s rodinou putuje. Zatímco cikánská
legitimace byla vystavována všem kočujícím jednotlivcům.“
A tu jste získali jakým způsobem?
„Získali jsme to od jedné paní, která se nám ozvala, že něco takového má a
jestli máme o to zájem, že by nám to prodala.“
Co se týče výzkumné činnosti muzea, kromě té již zmiňované cesty na
Slovensko, byly ještě nějaké další?
„My jsme cestu na Slovensko ještě zopakovali na samotném sklonku tohoto
roku. Kromě toho jsme ještě vyslali jednu pracovnici do Rumunska. Ona jela
na tradiční trh řemeslných výrobků, kde nakoupila výrobky od místních Romů.
Byly to dřevěné i kovářské výrobky.“
A ve fondu výtvarného umění jsou také nějaké přírůstky?
„Fond výtvarného umění má samozřejmě nové přírůstky, patří mezi ně např.
obraz Lady Gažiové, to je mladá romská umělkyně, která v současné době
studuje výtvarné umění. Co je ještě pro nás zajímavé, je malá, ale pro nás
významná soška od slovenského umělce Ondreje Gadžora, který je pro nás
zajímavý tím, že zpracovává různé netradiční materiály. Tato soška je
odlévaná z cínu a olova.“
Také jsem slyšela, že přibyl jeden hudební nástroj do sbírky?
„To bylo právě z Rumunska, jsou to takové speciální housle, na které je
přidělaná trubka. Na trubku se nehraje, ale ona má zvýrazňovat zvuk houslí a
díky tomu housle zní jinak, než jak jsme zvyklí třeba tady z moravské
oblasti, ony mají takový břeskný, až bych řekla, skoro ječivý tón.“
Už na ně někdo tady hrál?
„Hrál na ně kurátor fondu audiodokumentace, který hraje na housle, takže nám
předvedl, jak ty housle zní, je to skutečně hodně výrazný zvuk.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Romové pomohli při zvelebování Kolína
V Kolíně pod dohledem občanského sdružení Prostor odvedli Romové pěkný kus
práce při zvelebování města formou veřejně prospěšných prací. Zlikvidovali
skládky, uklidili ulice a připravili místo pro nový parčík. Obyvatelé z
vyloučené lokality takto získávají nejen pracovní příležitosti, ale zároveň
motivaci pro svůj život. Ředitele sdružení Petra Steklého oslovil Jan
Berousek.
Kdo přišel s nápadem zaměstnat Romy? Je zažitý stereotyp, že práce pro
Romy není.
„Nápad vzniknul přirozeně v návaznosti na činnost, kterou v rámci sociálních
programů realizujeme v lokalitě Zengrova, což je sociálně vyloučená lokalita
a kde děláme tzv. sociální a komunitní práci. A toto byla vlastně nadstavba,
když jsme viděli, že tam je řada lidí bez práce a tak nás napadlo, že jim
práci seženeme a ve spolupráci s úřadem práce se pokusíme jim sehnat dotaci
na minimální mzdu a spolu s městem vykomunikujeme to, že zadarmo uklízíme.
Se spolupracovníky Romy jsme už takto zlikvidovali šest ohnisek černých
skládek, vyčistili jsme tady tzv. ztracenou uličku, což je zřícenina hradeb,
také jsme vyčistili jeden park a chystáme se na další akce.“
Pro kolik Romů se podařilo najít práci a s kým jiným spolupracujete kromě
úřadu práce?
„V loňském roce to bylo šest lidí, v tomto roce plánujeme zaměstnat jedenáct
lidí, spolupracujeme s městem, s probační a mediační službou, zároveň s
poradenskými institucemi, které tu v Kolíně působí, je to naše Káčko, nebo
rodinná poradna.“
Čím vším se vaše sdružení Prostor zabývá? Je známo jako provozovatel K
center, což jsou zařízení, která se zabývají uživateli drog.
„Naše sdružení se v tuto chvíli zabývá poměrně širokou škálou činností,
základ je v sociálních službách, je to provoz pěti sociálních služeb v
souladu se zákonem 108. Dvě z těchto služeb jsou drogové a tři drogové
nejsou, ale jsou zaměřené na jiné cílové skupiny. Děti na základních školách
a učitelé, kde je program primární prevence, pak je to sociální program,
který se zaměřuje na práci se sociálně vyloučenými, kde je základem práce ve
vyloučené lokalitě v Zengrově ulici. Poslední službou je nízkoprahové
zařízení pro děti a mládež, které provozujeme ve Zruči nad Sázavou.“
Když se vrátíme k problémové ulici Zengrova, tam byly různé problémy s
Romy, s ne-Romy, s rasisty, docházeli tam terénní sociální pracovníci?
„Docházeli a docházejí dodnes, my jsme tam začali fungovat v roce 2008
naplno. Nejdřív jsme začali se sociální prací, kdy jsme se zaměřovali přímo
na některé problémové jednice. Později jsme k tomu přidali tzv. komunitní
práci, která tu lokalitu výrazně zklidnila alespoň v rámci možností. Došlo k
ústupu přestupků a řada věcí se tam teď dá vyřešit diskuzí, ne silou a
tlakem. Komunitní práce spočívá s tom, že jsme tam pomohli zřídit funkci
domovníka, člověka, který zodpovídá za konkrétní vchod, s námi má konzultace
a radíme se s městem a městskou policií, má tím pádem určitou autoritu v
komunitě a vytváří nějaký tlak, ale vnitřní, který je přirozený k tomu, aby
v celé té lokalitě byl pořádek.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Zprávy ]=
Dvě z žen, které po zákrocích provedených lékaři bez jejich svolení už
nemohou mít děti, budou mít na základě rozhodnutí vrchního soudu v Praze
nárok na odškodnění v řádu stovek tisíc korun. Podle některých aktivistů
prodělaly v České republice sterilizaci bez souhlasu desítky žen, zejména
Romek. Přesné statistiky se však nevedou.
Romové v libereckém kraji mají extrémní problémy s tvrdými drogami. Na
rozdíl od jiných je berou příslušníci všech generací a to nikoliv ojediněle.
Především pervitin ničí vnoučata i jejich prarodiče. Rozšiřují se však mezi
nimi také další omamné látky a situace se stává kritickou. Řekl to předseda
Libereckého romského sdružení Miroslav Kotlár. V kraji žije zhruba 16 tisíc
Romů.
Rumun Florin Cioaba, který se prohlásil za romského krále, oznámil, že
nabídne zlatou plaketu americké popové hvězdě Madonně. Chce jí tak poděkovat
za to, jak se při svém loňském koncertě v Bukurešti vyslovila proti
diskriminaci Romů.
Přední romská skupina Bengas zahájí koncertní rok 2010 svým prvním
vystoupením v nově otevřeném pražském klubu JAZZ TIME v Krakovské ulici a
to v neděli 10. ledna. Hostem večera bude bývalý člen Bengas Vladimír Žabák
Demeter. Kapela následně vystoupí 15. ledna v sušickém klubu Tradiční kloub
a 16. ledna na velké scéně festivalu Lednový underground v Kralupech nad
Vltavou.
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Muzeum romské kultury nabízí dětem doučování a řadu volnočasových aktivit
Činnost Muzea romské kultury v Brně má mnoho rovin a patří k ní také práce s
dětmi z takzvaného „brněnského Bronxu“. V dětském muzejním klubu je pro ně
připraveno doučování i řada volnočasových aktivit, o prázdninách a o
víkendech různé výlety a exkurze. Úplně aktuální novinkou je, že muzeum
vydalo pexeso, omalovánky a vystřihovánky s romskou tematikou. Na
podrobnosti se muzejní pedagožky Marie Palacké zeptala Jana Šustová.
Při Muzeu romské kultury v Brně funguje dětský muzejní klub, jaké děti do
něj chodí a co je náplní činnosti klubu?
„V současné době chodí do dětského muzejního klubu asi 35 dětí. My jsme teď
museli dát pro velký zájem podmínku, že děti, které chodí do dětského
muzejního klubu čili na volnočasové činnosti, tak jsou zároveň děti, které
chodí na doučování. Takže v současnosti funguje tento dětský muzejní klub
jako motivace pro děti, které se doučují.“
V jakém věku sem děti chodí?
„To souvisí s tím, že to jsou děti, které se účastní doučování – takže sem
chodí děti tak ve věku od sedmi do dvanácti let, přičemž jsme si vědomi, že
se nám doposud příliš nedaří zaujmout děti starší. Takže to je ještě otázka
do budoucna, jaké aktivity nastavit, aby v docházce pokračovala i romská
mládež.“
Jak často je klub během týdne otevřen pro děti a co se v něm všechno
dělá?
„Protože jednotlivé činnosti vedou dobrovolníci, tak téma kroužků je každý
rok závislé na dobrovolnících, kteří se nám přihlásí. V letošním roce
nabízíme sportovní kroužek, potom dramatický kroužek, teď se nám podařilo
díky naší lektorce doučovatelce Lucii Čechovské otevřít kroužek zpěvu a dále
máme výtvarný kroužek. Kromě těchto čtyř oficiálních kroužků fungují ještě
dva neoficiální, to jsou malé skupinky dětí, které se rozhodly, že tu samy
chtějí trénovat tanec. Takže jedni trénují street dance a je tu také skupina
děvčat, která cvičí tradiční romské tance – čardáš, maďarské tance.“
Děláte také nějaké aktivity pro dobu prázdnin a víkendů nebo klub funguje
jen během školního roku?
„Samozřejmě děláme, je to dost podstatná část naší činnosti. Tak jednou za
14 dní plus o prázdninách, ať už zimních nebo letních, se konají speciální
akce pro děti. Jsou to většinou výlety, návštěvy divadel nebo různých jiných
kulturních institucí, např. dětského muzea. V létě se nám poprvé podařilo
realizovat tábor, valnou částí byl příměstský, ale také jsme vyjeli na tři
dny ke Strážnici, takže děti měly komplexní program na 14 dní. Téma tábora
bylo Bare lavutara čili Velcí muzikanti, a to konkrétně z rodu primášů
Kubíků, a dále putování Romů z Indie do českých zemí během historie. Nakonec
se děti s muzikanty Kubíky i samy setkaly, takže to byla taková pointa na
závěr.“
Z jakého sociálního prostředí děti pochází? Je to sociálně znevýhodněné
prostředí nebo je to smíšené, že je každé dítě z jiného prostředí?
„Když začínalo toto doučování a tím pádem i děti z kroužku, tak většinou
byly z jednoho dvora odnaproti, odkud máme stále většinu dětí. S ostatními
lektory laicky odhadujeme, že to ještě není to nejhorší sociokulturní
prostředí, ze kterého děti pocházejí, známe místa, kde je situace horší,
nicméně podmínky tam lehké nejsou. Děti často žijí v bytě, kde nemají
vlastní pokoj nebo ho sdílí s mnoha sourozenci, celkem často je jeden z
rodičů nezaměstnaný, takže nemohou dětem dopřát to, co by potřebovaly, ale
rozdíly tam jsou. Někdy jsou na tom děti relativně finančně dobře, ale
potom je třeba rodina, kde má tatínek problém s alkoholem, dalším problémem
je drogová závislost, a tam jsou na tom děti hodně špatně. Třeba když jsme
pořádali tábor, tak jsme dokonce jedné holčičce museli koupit boty, aby s
námi mohla jet.“
Nakonec máme úplně čerstvou zprávu pro všechny děti a jejich rodiče.
Muzeum romské kultury právě vydalo pexeso, omalovánky a vystřihovánky s
romskou tématikou. Omalovánky se jmenují Cesta Romů a pedagožka Marie
Palacká k nim dodává:
„Je tam deset obrázků, na nichž je přehlednou, pro děti přístupnou formou je
vylíčena romská historie od odchodu z Indie až po současnost. Omalovánky
jsou ve třech jazycích, v angličtině, v češtině a romštině. K tomu jsou tam
ještě použity hádanky z knihy Mileny Hübschmannové a nějaké úkoly pro děti.
Třetí věcí, kterou vydáváme, jsou vystřihovánky, je to romská panenka
Aranka, děti si ji mohou oblékat do různých kostýmů, olašských, španělských
nebo rumunských Romek“
Vy jste se zmiňovala o pexesu s romskými řemesly - to bude na
fotografiích nebo také v kresbách?
„Všechno je v kresbách, výtvarník ilustrátor je Josef Šochman, který je
manželem jedné naší pracovnice. Všechno to jsou ilustrace podle muzejních
sbírek, plus omalovánky jsou ilustrace k dějinám Romů. Všechno je kreslené,
což byl záměr.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Dilino a čert - nová romská pohádka
O Vánocích odvysílala česká televize novou romskou pohádku režiséra
Jaroslava Hovorky s názvem Dilino a čert, která vypráví o chudém romském
uhlíři a jeho synovi, který se uchází o ruku princezny. Více se dozvíte z
příspěvku Roberta Ferka.
Pane režisére, je pohádka něčím výjimečná a liší se od těch klasických,
které vídáme na televizních obrazovkách?
„Pohádky nejsou nijak výjimečné co se týče příběhů, protože většinou to je
jasné, nicméně samozřejmě romskost pohádek je v tom, že se tam objevují
situace, které se třeba v českých nebo německých pohádkách neobjevují. Čili
to je takové koření. Ale jinak je to klasický příběh, kdy dobro zvítězí nad
zlem, chytrý nad hlupákem, dostane se mu za to odměny, to je u všech pohádek
stejné.“
Vy jste do hlavní role obsadil herce Filipa Cíla, proč právě tohoto
herce?
„Já jsem původně uvažoval o jiném herci, ale pan Kropáček z produkce této
pohádky mě právě upozornil na Filipa Cíla, který hrál nějakou menší roli, a
hraje na housle, zpívá a tančí, to je hodně velká deviza pro herce. A on to
všechno umí dobře a má moc pěknou vizáž, už jen podle fotografie.“
Jedná se o veselou pohádku s písničkami, jakou muziku nebo jakou hudbu
uslyšíme?
„Samozřejmě jsou to všechno romské písničky, to, co zní od druhé poloviny s
romskou kapelou, tak to je čistý folklor a kapela se jmenuje Čitang.“
V pohádce hrají i romští neherci, jak jste je vybíral a jaká s nimi byla
spolupráce?
„Zvolil jsme Richarda Samka, který je vedoucí souboru Cikne čhave. Byl jsem
se podívat na nějakou zkoušku a dohodli jsme se, že by to se mnou mohli
udělat. Pak jsem ještě obsadil Ladislava Gorala.“
Vy jste režisér, který je spíš tolerantní nebo vzteklý, když to třeba
nejde?
„Spíš tolerantní, nemůžu se vztekat, protože by to se mnou mohlo seknout.“
Ono se říká, že nejtěžší práce před kamerou je se zvířaty a dětmi, platí
to tak i u vás?
„Obojí jsme měli, ale děti byly dobré, Roman a Robert byli z těch
nejmenších, ti další byli už starší, malá holčička Mařenka se trošku
zhroutila, když král vyhnal Romy z nádvoří, tak jí to trošku vzalo. Tady
byla spolupráce s dětmi dobrá, jen ve studiu musel nakonec převzít roli
holčičky jeden z hochů, která byla nominovaná, ale nezvládla to, tak to
udělal, jak se říká, z oleje. Zvířata byla horší, byli tam psi, kteří měli
zahnat pana Táborského od hradu, ale to jsme zvládli střihovou metodou,
hlavně to byli hodní psi, ne zlí.“
Tato pohádka není vaše jediné dílo na romské téma, protože jste před
několika lety natočil spoustu věcí právě pro Českou televizi, byly to
dokumenty, seriály o Romech, s romskou tematikou, o jejich kultuře. Jak vy
vůbec vnímáte Romy?
„To je těžké říct, protože když je člověk dokumentarista, tak se musí
zajímat. Samozřejmě toto je téma nejenom lákavé, ale je potřeba se o to
zajímat a informovat. Poznané budiž sděleno, jak říkal profesor A. F. Šulc,
ale já jsem netušil, že lidí, kteří se budou zajímat o romskou tématiku jak
v dokumentech, tak v jiných žánrech, nebude tolik, protože tam témata jsou,
ale v podstatě člověk jde vždy po příběhu nebo chce informovat nebo dokonce
vzdělávat, ale to tam člověka tam nějak navede samo.“
Když jste natáčel tyto dokumenty, navštívil jste některé romské rodiny?
„Určitě, nejen rodiny, ale i osady, takže si myslím, že celkem informovaný
jsem. Bylo období, kdy jsme romská témata dělal dva nebo tři roky v kuse.“
Ještě mi řekněte na závěr, co připravujete do budoucna, co plánujete, co
natáčíte?
„To se právě nemá kvůli pověrčivosti říkat. Možná bude ještě jedna pohádka,
ale s naprosto odlišným tématem o vodnících.“
Další podrobnosti o pohádce najdete na stránkách České televize
www.ceskatelevize.cz
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
Takové tedy bylo O Roma vakeren s datem 8. ledna. Naladit si nás ale
můžete opět v pátek po 20. hodině na vlnách Radiožurnálu a najdete nás také
na internetové adrese www.romove.cz.
Romale but lošale sam, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen
andro O Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende. Romale mangav tumenge
bachtalo dživipen. Ačhen Devleha.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Iveta Kováčová a
Jaroslav Sezemský.
|