Ministerstvo chce Romům zajistit rovný přístup ke vzdělání
Ministerstvo školství chce zavést opatření proti diskriminaci romských žáků
na školách. V lednu příštího roku proto připraví národní akční plán
inkluzivního vzdělávání. Ten by měl nastavit systém opatření pro zajištění
vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí.
Podle náměstkyně ministryně Kláry Laurenčíkové ministerstvo hodlá školám
rozeslat také metodické doporučení, jak mají dětem pomáhat: "Dalším
opatřením, které chystáme je novela vyhlášek o vzdělávání dětí, žáků a
studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a o činnosti školských
poradenských zařízení."
"Jsou tam takové změny, že poradenské zařízení je povinno vypracovat
diagnostickou zprávu a provést diagnostiku vzdělávacích potřeb dítěte do
třech měsíců. Rodiče budou podepisovat informovaný souhlas před samotným
vyšetřením. Po zprávě budou plně seznamováni se svými právy i případnými
důsledky a riziky, která vyplývají z toho daného závěru," dodává
Laurenčíková.
Ministerstvo školství k opatřením přistupuje kvůli dva roky starému
rozsudku. V roce 1996 a 1998 podle evropského soudu Česká republika
neoprávněně zařadila 18 Romů do zvláštních škol. Tím je nepřímo
diskriminovala ve vzdělávání. V důsledku toho měli tito lidé snížené šance
na získání lepšího zaměstnání.
Jan Stejskal, koordinátor neziskových organizací ale tvrdí, že romské děti
jsou do speciálních škol umisťovány stále: "Diskriminační bariéry a odlišné
způsoby jednání a zacházení s dětmi z romské menšiny bohužel přetrvávají.
Nejedná se jenom o to, že by těmto dětem, pokud jsou ze sociálně
znevýhodněného prostředí, měl být poskytován nadstandard, ale musí se
především respektovat to, že děti z romské menšiny mají právo na rovnou
příležitost a na stejné zacházení jako děti z české majoritní společnosti."
Podle studií, které si nechalo ministerstvo letos zpracovat, navštěvují
praktické školy dvě neromské děti ze sta. U romských dětí jich je třicet ze
sta. Praktické, dříve zvláštní, školy jsou přitom určeny žákům s lehkým
mentálním postižením.
|