Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu, kterou vede Anna Poláková.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každý pátek od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz, kde si můžete také stáhnout podcast
pro tento pořad.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Dnes zavítáme do Brna, kde rozjíždějí komunitní internetové rádio pro Romy,
představíme výraznou romskou osobnost Josefa Hlucho-Horváta z Benátek nad
Jizerou, zajedeme do Plzně, kde začal fungovat první dobročinný obchod v
západních Čechách, a vrátíme se v čase s historikem a romistou Ladislavem
Goralem.
Lači kijarati, čhavale, mangav tumenge bacht the sastipen. Akana šaj šunen
romani relacia „O Roma vakeren“. Mukaha tumenge romane giľa the phenaha
nevimata andalo romano dživipen.
=[ Reportáž ]=
V Brně vzniká internetové komunitní rádio pro Romy
"Chceme svět, ve kterém budou existovat živé a přátelské vztahy mezi Romy
a majoritními obyvateli - svět, ve kterém budou Romové přirozeně zastávat
důstojné společenské role s respektem ke své kultuře a národnosti. K těmto
vizím občanského sdružení IQ Roma servis se sídlem v Brně musíme ještě
přidat nedávné už druhé ocenění kvality jejich sociální práce. V poslední
době pomáhají při realizaci projektu internetového komunitního rádia pro
Romy. Odkud přišel tento nápad, nám řekla koordinátorka projektu Ivana
Parčiová.
„Duchovním otcem projektu je americký novinář a externí pedagog Masarykovy
univerzity Henry Loester. Ten nás jako občanské sdružení IQ Roma servis
oslovil s myšlenkou komunitního rádia, nám se líbila a řekli jsme si, že
bychom zapojili i naše mladé klienty do vzniku tohoto rádia.“
Proč jste se pro tento nápad nadchli?
„Nám se zdá jako velmi dobrá myšlenka, aby v Brně vzniklo komunitní rádio,
aby podporovalo soudružnost komunity na jedné straně a zároveň prezentovalo
schopnosti a dovednosti Romů.“
Rádio je zaměřené na Romy, ti ho budou nejen poslouchat, ale také
vytvářet, jakým způsobem?
„Rádio budou vytvářet Romové, chtěli bychom, aby to byli přímo naši klienti,
aby vytvářeli vlastní pořady, které si potom budou i sami moderovat.“
To znamená, že probíhají konkurzy mladých Romů nebo nábor mladých Romů, v
jaké fázi se vůbec nachází realizace tohoto rádia?
„Proběhlo zatím jedno školení, bylo vybráno zhruba 6 klientů, kteří prošli
úzkým výběrovým řízením. Měli jít na školení moderátorů, ale bohužel toto
nebylo úspěšné, takže zbyly jen dvě moderátorky, které se zúčastnily školení
a dokončily ho a nyní od října budou mít vlastní pořad na studentském rádiu
Masarykovy univerzity, Rádiu R, je to rovněž internetové rádio.“
Počítáte tedy s dalšími konkurzy, jaké budou další kroky, co ještě
čekáte, co je před vámi?
„Od října bychom rozběhli další nábor na moderátory a potom zhruba od
listopadu by proběhlo další kolo školení, následně nato by bylo zase cvičně
trénování moderování v internetové, Rádiu R.“
Rádio jako takové se spustí od října?
„Od října bude prostřednictvím Masarykovy univerzity vysílán na internetovém
Rádiu R jeden pořad, který bude vysílán právě jako komunitní rádio.“
A už víte, o čem pořad bude?
„Měl by zahrnovat komplexní informace týkající se Romů, zprávy, hudbu,
aktuální dění pro mladé Romy, takže to bude taková všehochuť.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Problémy Romů v oblasti bydlení
Jak se žije sociálně slabým Romům nejen ve Středočeském kraji a s jakými
problémy se potýkají v otázce bydlení - o tom si s právníky poradny Pro
občanství, občanská a lidská práva s Michalem Hubálkem a Ladislavem
Zambojem povídal kolega Robert Ferko.
Ve Středočeském kraji žije odhadem asi 20 tisíc Romů, nejvyšší
koncentrace Romů je ve městech Kladno, Slaný a v přilehlém okolí. Jaká je
zde situace ohledně bydlení Romů?
„V těchto lokalitách se setkáváme s nízkou kvalitou bydlení, se sestěhováním
Romů v podstatě do ghett, což je jedna ze základních příčin sociálního
vyloučení, kdy potom ti obyvatelé nemohou sehnat práci. Přistupuje k tomu
řada dalších faktorů, vysoká míra zadluženosti v těchto lokalitách a nízká
ochota ze strany pracovníků obcí tyt problémy řešit.“
Samozřejmě Romové, když nemůžou sehnat práci, tím pádem nemají na to, aby
platili nájemné a podobně, dokážete nějakým způsobem pomoct?
„Naše pomoc spočívá především v analýze konkrétní situace, kdy se snažíme
zajistit veškeré možné prostředky na bydlení, snažíme se je doprovázet na
úřady, doporučujeme jim podávání žádostí o byt, ale efektivita této pomoci
není taková, jako bychom si představovali.“
Kolik Romů ve Středočeském kraji je schopno si zaplatit nájem a kolik
lidí na to nemá?
„Pokud patří mezi ty šťastnější, kteří mají nájemní smlouvu, tak potom mohou
požádat o sociální dávky – příspěvek na bydlení nebo doplatek na bydlení,
ten může v odůvodněných případech pokrýt celé náklady na bydlení. Takže se
setkáváme se situacemi, kdy lidé bydlí v naprosto nevyhovujících podmínkách,
platí tržní nájemné a toto nájemné je financováno ze státních dávek, to jsou
až takové absurdní situace.“
Jak je tedy možné, že tito lidé se ocitají v takovéto situaci?
„Málo lidí má řádné nájemní smlouvy, řada lidí má tzv. ubytovací smlouvy
nebo je ubytována v přístřeší, nebo je ubytována jinde a někde jinde je
hlášena k trvalému pobytu a v těchto situacích tyto instituty, které jsem
zmiňoval, kde je možno přispívat z rozpočtu státu na nájemné pro ty
nejchudší lidi, kteří jsou na existenčních nebo životních minimech, právě
odpadají, lidé se dostávají do velkých problémů, jak praktických, tak
legislativních. Není ochota ze strany obcí ani pronajímatelů ty lidi
evidenčně přihlásit nebo jim dát řádnou nájemní smlouvu a nemusí být na dobu
neurčitou, ale měla by to být řádná nájemní smlouvy, byť by byla jen na půl
roku s možností obnovení. Takže tady je ten obrovský problém, že ti lidé se
pak dostávají do opravdu neřešitelných situací.“
V čem vy vidíte problém, proč majitelé domů nechtějí uzavírat nájemní
smlouvy s Romy?
„Máme zprostředkované zkušenosti od klientů, že si třeba někam zavolají nebo
jdou do realitní kanceláře, kde jim upřímně řeknou, že si majitel nepřeje,
aby tam byl cizinec nebo Rom. Diskriminační důvody pronajímání jsou různé,
souvisí to s celkovou atmosférou této společnosti, kdy tři čtvrtiny obyvatel
tohoto státu má spíš negativní vztah k Romům, přetrvává řada mýtů, a pak se
berou jen negativní vzory. Já si myslím, že podobně jako ve většinové
společnosti jsou lidé, kteří jsou tzv. nepřizpůsobiví, i mezi Romy se
takovíto lidé najdou, ti se vyzdvihují, ale nevidí se už pozitivní,
pracovití lidé, kteří se neprezentují, což si myslím, že je celkově chyba a
že je třeba pracovat na změně celospolečenského klimatu, aby se tyto věci
zlepšily a zvýšila se vzájemná důvěra mezi majoritou a romskou minoritou.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Jozef Hlucho-Horvát - podnikatel a předseda romského sdružení Romano Lav
Mezi výrazné osobnosti, které vám představujeme, patří také Jozef
Hlucho-Horvát z Benátek nad Jizerou. Od roku 1990 je členem městského
zastupitelstva, podnikatelem a předsedou romského sdružení Romano Lav.
Součástí sdružení je i křesťanský pěvecký sbor. Ivetu Durdoňovou zajímalo,
zda se ve sdružení zabývají i problémy Romů, anebo se věnují z větší části
hudbě.
„V dnešní době se naše aktivity točí kolem kapely Kvintet a pěveckého sboru
Medžugorje. Jinak jsme natočili dvě CD - Medžugorje I., Medžugorje II., a
připravujeme Medžugorje trojku a měly by to být vánoční písně.“
Kdy si lze vaši hudbu poslechnout?
„Vždy jsme zpívali v kostele a pokud tady byl ještě pan farář Lízner, tak
jsme dělali společné koncerty, ale jinak v kostele a hudební soubor Kvintet
bude možné si poslechnout na Benáteckém střevíci, který bude 19. září v
Benátkách.“
Věnujete se také ve vašem sdružení dětem?
„Ono sdružení bez dětí by nemělo smysl, protože musí být pro koho to dělat,
koho oslovit. Ale je po prázdninách a tím, že se tady opravuje náměstí a
nemáme vlastní prostory, tak je to trošku ztížené, ale snažíme se věnovat i
dětem.“
Odkud pocházíte a v jaké roce jste se přistěhoval do Benátek nad Jizerou?
„Já pocházím z východního Slovenska, z Hanušovců nad Toplou, dnes už je to
městečko, leží mezi Prešovem a Vranovem. Stěhovali jsme se v roce 1968, na
jaře, mně bylo 14 a půl roku, začal jsme chodit v Benátkách do osmičky a pak
jsem chodil do devítky.“
Od roku 1990 jste členem městského zastupitelstva, jaké máte kompetence,
jak můžete pomoct Romům?
„S členy zastupitelstva vycházím dobře, takže to není otázka kompetencí, ale
toto je těžká otázka, protože v dnešní době je to otázka bydlení, zaměstnání
atd., takže je to vždy o tom, co město může nabídnout a co my můžeme po
městu chtít.“
Chodí za vámi Romové?
„Ano, chodí, ale nejsem brán jenom jako romský zastupitel, ale chodí za mnou
i lidé z většinové společnosti.“
Kolik žije Romů v Benátkách a jsou tady vyloučené lokality?
„Žije tady zhruba 300 Romů, vyloženě vyloučené lokality tady nejsou. Jinak
co se týče zaměstnání, tak to je také různé, jsou lidé, kteří pracovat
chtějí, někteří pracovat nechtějí, ať mají jakoukoliv barvu pleti, a jsou
zkrátka lidé, kteří se k práci nedostanou. Někam přijdou, předtím mu to po
telefonu práci slíbí, a když přijede, tak řeknou, že už mají plno.“
Měl jste možnost studovat?
„Tím, že jsem se narodil v roce 1953, tak jsem rád, že jsem se vyučil, jsem
vyučený elektromechanik a jinak kromě toho jsem dělal číslicovou techniku v
době revoluce, pak to skončilo, jezdil jsem také do lidové školy do Prahy.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Zprávy ]=
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
V Plzni je první dobročinný obchod v západních Čechách
V Plzni začal fungovat první dobročinný obchod v západních Čechách. Ve
Veleslavínově ulici ho otevřelo občanského sdružení Český západ, které v
okolí Toužimi na Karlovarsku pracuje především s romskými komunitami. Jak
zjistila Monika Zettlová, s myšlenkou vybudovat dobročinný obchod přišel
Martin Marek ze sdružení Český západ, který se inspiroval ve Velké Británii.
Tam systém dobročinných obchodů funguje už více než 60 let.
Na jakém principu dobročinný obchod funguje?
„Lidé přinášejí věci, které už nepotřebují nebo které už nepoužívají a
darují je neziskové organizaci, která je následně prodává v obchodě. Veškerý
výtěžek z prodeje darovaných věcí jde na činnost neziskové organizace.“
Co vám dělalo největší problémy při prosazení myšlenky dobročinného
obchodu?
„Největším problémem bylo sehnat finanční prostředky, největší sumu peněz
nám poskytla nadace ČEZ, za což jí velmi děkujeme a myslím, že je to
unikátní podpora. Sice my jsme nemohli dárci slíbit konkrétní pomoc někomu
blízkému, podpořil se obchod, který teprve umožní neziskové organizaci
činnost vykonávat, ale Český západ má za sebou velmi dobrou práci, naše
výsledky jsou měřitelné, naše práce se nám v romských lokalitách daří, takže
to spojení se nadaci ČEZ vyplatí nebo jakémukoliv dárci, protože za námi je
práce, která je reprezentativní a je prospěšná.“
Koordinátorkou plzeňského obchodu Buťi, jehož název znamená v romštině
práci nebo výrobek, je Iva Pšeničková, ta mě také novým obchodem provedla.
„V prvním prostoru máme většinou věci z neziskových organizací, takže první
nezisková organizace je Ledovec, v jedné vitríně tu máme svíčky, pak
náušnice a korále, potom tu máme zboží od Trapistů z Nového Dvora –
marmelády, krémy, kávu, hořčice, a potom zboží z Českého západu – zástěry,
tašky, kapsáře a keramické ptáčky z naší keramické dílny.“
Přicházíme do větší části, tady je převaha oblečení.
„Tady je darované oblečení z řad veřejnosti, co nám přinesli lidé. Máme tady
různé doplňky, jako tašky, šátky i kravaty.“
Vedle vidím i zkušební kabinku, posouváme se dál a tady vidím i tři
skříně.
„V první skříni jsou učebnice, v další sklo a porcelán, CD, audiokazety,
DVD, deskové hry, beletrie, naučné knihy.“
Obchod je také krásně vyzdoben.
„Je vyzdoben fotografiemi Českého západu, jsou tam převážně klienti,
pracovníci, fotky z dílen, ze školičky, tady jsou třeba muži v lese, protože
oni jezdí pracovat do lesa.“
Kdo bude u vás v obchodě prodávat?
„Hlavně dobrovolníci, jak mladí lidé, maminky na mateřské dovolené, i
senioři, doufáme, že se nám nějací ozvou. Máme zatím tři dobrovolníky, ale
zatím to jsou jen mladí lidé.“
Český západ je občanské sdružení, které vzniklo v roce 2001 z iniciativy
mnichů kláštera trapistů v Dobré Vodě na podporu tamní sociálně vyloučené
romské komunity, říká ředitelka sdružení Jana Kosová.
„V této chvíli se snažíme o vytváření, spoluvytváření občanské společnosti
na Toužimsku, to znamená, že pracujeme v dalších sociálně vyloučených
lokalitách a snažíme se pracovat tím způsobem, že posilujeme ty lidi, kteří
se možná ve společnosti někdy trošku ztrácejí, třeba nemají práci nebo
nemají dobré vzdělání, snažíme se je podpořit, aby právě ve společnosti
mohli být jako doma. Naším heslem je Mít život ve svých rukou.“
Úspěchů má Český západ za sebou mnoho, můžete jmenovat některé?
„Český západ má spoustu programů, práce s malými dětmi od dvou let, přes
doučování, volnočasové aktivity, tvořivé činnosti pro ženy a potom
samozřejmě silný program zaměstnávání, kdy v této době už se nám daří snížit
nezaměstnanost na 30 procent, dříve byla 100 procent v Dobré Vodě. Potom je
další program kolem bydlení, to znamená, že se snažíme spolu s lidmi
pracovat na tom, aby jejich bydlení bylo hezké a aby to byla jejich
iniciativa mít dobré bydlení, mít dobrou vesnici a mít také přesah do
společnosti, to znamená snažit se opravdu prosazovat své plány ve
společnosti a zároveň nést zodpovědnost, která z toho vyplývá, třeba že si
uklízím kolem svého domu, ne jen něco chtít, ale aby i té společnosti dávali
něco zpátky.“
Proč se rozhodl Český západ vytvořit dobročinný obchod?
„Je to jeden zdroj spolufinancování našich aktivit, zisk půjde zpátky do
činnosti, kterou děláme v Dobré Vodě a dalších sociálně vyloučených
lokalitách na Toužimsku, na práci s dětmi, doučování, volnočasové aktivity,
na programy zaměstnávání a podpory sociálně vyloučených obyvatel, aby se o
zaměstnání byli schopni ucházet, půjdou na vzdělávání dětí a dospělých, na
podporu bydlení a vůbec občanské společnosti. Jde o to, že peníze, které z
obchůdku budou, tak půjdou na všechny činnosti Českého západu.“
Prožít radost nadvakrát z darování i nakupování, které má smysl, můžete
prožít v dobročinném obchodě Buťi ve Veleslavínově ulici v Plzni. Pro
zákazníky, ale i dárce zboží a dobrovolníky je otevřen od pondělí do pátku
od 9 do 18 hodin a v sobotu od 9 do 12 hodin.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Jaké romské rody se po válce přistěhovaly do České republiky ze Slovenska
Dnes zalistujeme historií v naší rubrice, v níž se budeme pravidelně
věnovat romským zvykům, tradicím, ale také tomu, jaké romské rody se po
válce přistěhovaly do České republiky ze Slovenska. O tom si s historikem a
romistou Ladislavem Goralem povídal Jan Berousek.
Jak žili Romové na Slovensku v době druhé světové války?
„Romové na Slovensku žili na okraji společnosti, žili v romských osadách a
žijí tam dodnes. Historie českých, moravských a slovenských Romů je
společná, jenže se o ní málo ví, málo se o tom, píše, kolik Romů za války
zahynulo, že tam také byly sběrné tábory, Stará Kremnička, kde bylo spáleno
několik tisíc Romů.“
Takže režim tam byl zákaz vycházení, internační tábory?
„To bylo stejné jako v Čechách, protože pakt s Hitlerem se netýkal Romů,
Romové byli národ, které je potřeba zničit.“
Jak to bylo ke konci války?
„Já osobně jsem zažil, když končila válka, bylo mi 6 let, můj otec byl
jedním z těch, kteří šli bojovat do Ruska, pak se vrátil zpátky s Rudou
armádou, potom přišel do Slovenského povstání a kvůli němu, protože se
přišel podívat domů na rodinu, slovenské gardy na něj podaly udání německému
důstojníkovi a ten vyvraždil celou mou rodinu, 14 lidí z mé rodiny bylo
zastřelených jen proto, že nechtěli říct, kde táta je, nebo to ani nevěděli,
protože on pak utekl do lesů a bojoval v povstání. Potom to bylo takové, že
Slováci, kteří byli gardisté, takoví ti napomahači Hitlera, tak pak
zpytovali svědomí nebo možná byli rádi, že nebyli ostřejší a že romskou
menšinu nevystříleli celou. “
Po válce v roce 1945 hodně romských rodin ze Slovenska šlo za prací do
Čech.
„Sever Čech byl prázdný, potřeboval zabydlet a na východním Slovensku se
stavěly přehrady, takže bylo potřeba vyklidit romské osady, nejenom Romy,
ale i Maďary a jiné národnosti, takže my jsme šli do severních Čech.“
Jaké rody to byly?
„To byly vesměs Romové z východního Slovenska, tzv. Sidorovci, kterých je
dnes v Čechách skoro 40 tisíc.“
Jak jste na to přišel, že největším rodem jsou zrovna Sidorovci?
„Když jsem začal studovat dějiny, stěhování národů a indologii, tak tam jsem
zjistil, že ty kasty, které sem přišly, to nebyla jen jedna kasta, že kast
bylo víc, tak jsem šel po tom a říkal jsem si, kam až asi jméno Goral sahá a
kdo je s ním příbuzný a protože pocházím ze středního Slovenska, tak jsme
zkoumal jméno Goral. Goral v Indii je černá stepní koza, také jsem si říkal,
že jsme ze slovensko-polského pomezí Goralové. Ale ani jedno ani druhé. Ale
myslím si, že to nastalo tím, jak za Marie Terezie byla asimilační snaha
dávat Romům jména, tak jsme možná přišli ke jménu Goral. Já když jsem potom
pátral ve svém rodě, tak jsem se dostal do roku 1780, ale pak jsem šel na
matčinu stranu, ona byla Dunková, přišel jsem na to, že ona pochází z Levic
a její kořeny sahají až do Maďarska, na předměstí Budapešti. Když jsem se
oženil, tak jsem zase tápal, kam sahá rod Demeterovců a tím, když jsem
procházel vesnice, ještě s Milenou Hübschmannovou a Evou Davidovou, tak jsem
se ptal, kde mají příbuzné a takto jsem se k tomu dostal, k velkému rodu
Sidorovců. A pak jsem sledoval jejich cestu ze Slovenska, kam se stěhovali,
tak jsem přišel na to, že jsou v Praze a na severu Čech.“
Sidorovci jsou z východního Slovenska?
„Ano, ti jsou z východního Slovenska, byli pod Duklou, tam začali a šli dolů
až ke Košicím.“
A další rody?
„Dalším velkým rodem jsou Kokiovci, Žigovci, Goralovi, Bartošovi, ono také
někteří Romové si dost měnili příjmení, takže toto sledovat je dost složité,
ale třeba rod Dunků je až z Maďarska po Michalovce.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
„O Roma vakeren“ čili „Romové hovoří“ s datem 18. září končí. Ale naladit
si nás můžete opět v pátek ve 20.05 - na vlnách Radiožurnálu a najdete
nás také na internetové adrese www.romove.cz.
Romale but lošale sam, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen
andro O Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende. Romale mangav tumenge
bachtalo dživipen . Ačhen Devleha.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Iveta Kováčová a
Jaroslav Sezemský.
|