Chodil jsem do zvláštní školy, teď plaťte
Zvláštní školy se nově jmenují praktické, protože označení zvláštní hodně
dětí i rodičů bralo negativně. Změnilo se s názvem i vyučování? Jsou tam
třídy plné nezvladatelných dětí a učitelky na pokraji zhroucení, nebo v
celku normální učení - jen víc praxe a méně teorie?
V praktické škole v Trávníčkově ulici v Praze jsem právě zastihli učitelku,
které se dohadovala se svými žáky o počítání. A dohady o to, jestli se vůbec
bude počítat, jsou prý tady běžné. Tato drobná hádka končí smírem. Ředitelka
Jana Ošťádalová říká, že někdy je to horší. Učitelé si tu vyslechnou i
nejednu nadávku.
"Třeba napadají spolužáky, kdy učitel musí zasáhnout. Pak jste to vy, kdo se
s ním doslova a do písmene pere. Kolikrát musíme na zklidnění zavolat
rodiče. Musíme ho izolovat od třídy. Dítě dovede popadnout židli a mrsknout
ji, co má po ruce, hrubě nadává. Pak to zapírá. Byl tu i žák, velmi
robustní, napadal spolužáky, že jsem musela zavolat i rychlou službu, aby ho
odvezla. Když přijela, byl už zase zklidněn a vypadalo to, že se nic
neděje," přiblížila ředitelka.
V podobných případech rodiče často říkají, že to jejich dítě přece dělat
nemůže, že je doma hodné. Někteří jim dokonce nedávají léky na zklidnění
předepsané psychiatrem, protože prý není žádný blázen. Ředitelka Ošťádalová
nás ale ujišťuje, že je tu také spousta hodných dětí. Tak se jdeme podívat
na hodinu češtiny.
"Chodili jsme po Praze, aby se seznámili s jednotlivými částmi města. Jedna
část se týkala Vyšehradu a dnes jsme měli v rámci čtení povídku, která se
týká Vyšehradu. Takže dneska se seznámili s Horymírem a Šemíkem," říká
učitelka Michaela Pařízková.
Dostat z dětí něco o učení není snadné. Mikrofon ale neodmítají a o odpověď
se snaží. "Je to tady dobré, nemusím se doma nudit a můžu se něco naučit.
Tělocvik. Běhali jsme, házeli jsme granátem a skákali do písku," uvedl jeden
z místních žáků.
Kdo rozhodl o těchto dětech, že budou chodit do praktické školy, a ne do
takzvané normální? Rozhodně se to nestane rychle a snadno. Je k tomu potřeba
správní řízení, psychologické vyšetření, speciálně pedagogické vyšetření a
souhlasit musí také rodiče.
Ředitelky Ošťádalové se ptáme, jestli si myslí, že se někdo může v takzvané
zvláštní škole ocitnout neprávem. "Nemůžu říkat, že určitě nikdo, protože
nikdy neříkej nikdy. Ale mám jednu zkušenost, kdy sem přišla maminka dítěte,
které k nám opravdu nepatřilo. Přesvědčovali jsme ji, že na základě
psychologického vyšetření i našich vlastních zkušeností je škoda ho k nám
dávat, protože máme redukované učivo. Ona nám řekla, že má právo k nám dítě
dát, že sama do naší školy chodila a že ví, že se s ním tady bude dobře
zacházet a dítě k nám opravdu bylo vřazeno. Ale bylo to proto, že to chtěla
matka. Rodič má nárok dát dítě do školy, kterou si vybere," dodala
ředitelka.
Zvláštní škola je nálepka, které se nelze zbavit
Rom Jaroslav Suchý proslul nejen tím, že na Hradčanském náměstí pohladil
Baracka Obamu, ale také svou soudní pří s ministerstvem školství. A ta zatím
nekončí. Suchý chtěl půl miliónu korun za to, že musel chodit do zvláštní
školy. Prý se tam dostal jenom kvůli barvě pleti. Pražský městský soud už
jeho žalobu zamítl, ale Suchý se odvolá.
"Rozhodl o tom tehdejší Okresní národní výbor v Chebu. Když jsem byl v
dětském domově v Chebu, bylo to hlavně na návrh zvláštní školy, protože jsem
zlobil a učitelé si se mnou nevěděli rady, tak mě šoupli do zvláštní školy.
Měl jsem možnost studovat na základní škole jako normální děti, ale protože
si kantoři se mnou nevěděli rady, tak mi dali nálepku mentální retardace a
poslali mě do zvláštní školy. Bylo to v roce 1985," uvedl Jaroslav Suchý.
Ten si v dospělosti doplnil vzdělání a pak složil i maturitu. Tvrdí, že ve
zvláštní škole byli skoro samí Romové. "Byla to norma. Cikáni patří do
zvláštní školy a aby si to tehdejší komunistický režim formálně před
veřejností obhájil, zaštiťuje se takzvanými psychologickými posudky.
Psychologové šli tomuto řešení na ruku a podle toho psychologické posudky
také vypadaly. Praktický důkaz mého tvrzení je jednoduchý. V první třídě
zvláštní školy, kam jsem chodil, byly samé romské děti, ani jeden bílý.
Naopak v odpovídajícím ročníku normální školy byli samí bílí a ani jeden
Rom," doplnil Jaroslav Suchý.
Jednou chodit do zvláštní školy je podle Suchého celoživotní stigma.
"Podívejte, kde jsem dneska. Nemám práci, na úřadu práce. To všechno
souvisí. Vždyť se mě zaměstnavatelé ptají na životopis, tak tam musím uvést
školu. Když se mě ptají, že jsem byl na romské škole a ve zvláštní škole,
tak se to s vámi nese celý život, ta nálepka absolvent zvláštní školy,"
řekl.
K žalobě Suchého inspirovalo předloňské snažení osmnácti Romů, kteří s
podobnou stížností uspěli u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku.
Ministerstvo školství si ale myslí, že se tyto případy liší. Jaroslav Suchý
si mimo jiné stěžoval na psychology - prý obecně přijímali to, že Romové
prostě patří do zvláštní školy.
Většina romských dětí by základní školu nezvládla
Asi čtvrtina českých základních škol poblíž míst, kde žije hodně Romů, prý
romské děti diskriminuje v přístupu ke vzdělání. Tvrdí to analýza
vypracovaná pro ministerstvo školství. A někteří Romové se pak třeba můžou
dostat do takzvané zvláštní školy, i když by mohly chodit do normální.
Psycholog Karel Humhal nedokázal odpovědět, zda jsou v Česku Romové
diskriminováni v přístupu ke vzdělání. Nevyloučil ale, že třeba v
individuálních případech je to možné. "Je pravda, že většina dětí, které
jsem vyšetřoval, romských dětí, tak bohužel není schopna prokázat takové
výsledky, které by je opravňovaly k tomu, aby zvládly základní školu. Ani
školní výsledky, ani psychologické. Co s nimi potom mají odborníci dělat?
Mám dobrou zkušenost se školou na Praze 9, to je historie stará více než 20
let, kde se z této školy stala speciální romská škola a dětem se tam hrozně
líbilo. Škola kvetla, děti také. Bohužel, nějaká kurátorka z městského úřadu
školu zrušila s tím, že to zavání rasismem. Děti pak byly přeřazeny do
různých zvláštních škol a tím to skončilo," uvedl psycholog.
Řekl také, že má pozitivní zkušenost se zvláštními školami z minulosti, kdy
v určité době vznikly zvláštní učňovské školy. "Měly redukované učivo. Místo
toho, aby se jejich studenti učili složité matematické úkony, tak se učili
praktickým věcem. Potom byli paradoxně preferováni před učni z normálních
učňovských škol, protože třeba uměli lépe udělat zeď," doplnil Karel Humhal.
Rom Jaroslav Suchý si ve své soudní při s ministerstvem školství stěžoval i
na psychology. Prý často - aspoň v osmdesátých letech - posílali romské děti
do zvláštní školy jenom kvůli barvě pleti. Karel Humhal ovšem namítl, že
Romové jsou velmi obratní v argumentování, proč něco nejde. "Měli by se spíš
soustředit na to, jak by něco mohlo jít," dodal k tomu psycholog.
Tyto příspěvky odvysílal Český rozhlas 1 - Radiožurnál v pořadu Pod kůži.
|