Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu, kterou vede Anna Poláková.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každý pátek od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz, kde si můžete také stáhnout podcast
pro tento pořad.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Dnes se nejdříve dozvíte, že královehradecká kapela Terne čhave získala cenu
Anděl. Gabriela Hrabaňová nám řekne o anticikanismu ve společnosti a vydáme
se také na film Krátká dlouhá cesta. Samozřejmě nebudou chybět zprávy ze
života Romů a pěkná muzika.
Mangav tumenge bacht the sastipen – Akana - šaj šunen romani relacia „O Roma
vakeren“. Šunena romane giľa the nevimata - andalo romano dživipen.
To je jenom namátkový výběr z programové nabídky.
=[ Reportáž ]=
Kapela Terne čhave získala Anděla za nahrávku More, Love!
Česko-romská kapela Terne čhave získala cenu Anděl, kterou každoročně
uděluje Akademie populární hudby. Výsledky ankety o album roku v menšinových
žánrech byly v sobotu večer vyhlášeny v pořadu Noc s Andělem, který
odvysílala Česká televize. Skupina Terne čhave uspěla v kategorii World
Music a to s nahrávkou More, Love!. Jana Šustová se zeptala kapelníka Gejzy
Bendiga, kde berou inspiraci pro svou tvorbu.
„Ta deska a vlastně celá naše tvorba, pokud to mohu říct, vzniká tak, že
čerpám ze vzpomínek z dětství. Když jsem byl ještě malý, tak kolem 12ti nebo
13 let, tak moje babička, děda, strýcové a ostatní příbuzní se scházeli
doma, protože dříve nebyly takové možnosti zábavy jako dnes a když se rodina
sešla, to bylo tak 20 až 30 lidí a začali zpívat a bavit se - to byl
vlastně můj nejhlubší hudební zážitek. A právě jsem chtěl tyto své staré
pocity zachytit, z paměti vylovit ty melodie a dostat je na desku, což se
mi částečně podařilo, ale protože to už bylo tak strašně dlouho, tak jsme
použili i některé věci z osad, ze Slovenska, na té desce máme dvě melodie,
které vycházejí přímo z romských osad, které jsme samozřejmě upravili. To se
nedá použít tak, jak my to od těch lidé dostaneme. A vlastní tvorba se
vlastně odráží od myšlenek na tu starou dobu, protože si myslím, že ta
starší doba byla mnohem víc svobodná v lidství, ta doba se mi moc líbila,
bylo mi v ní fajn a tak jsem to chtěl dostat na tu desku a myslím si, že se
mi to podařilo.“
Jak jste našli ty písničky z osad, to jste jezdili přímo do osad?
„Byl jsem ve dvou osadách, kde se mi podařilo sehnat jednu nahrávku a pak
tu další nahrávku jsem dostal od kamaráda, který byl na Slovensku a přivezl
mi to.“
Jak často se scházíte ke zkouškám a jak vypadá váš běžný život, kde jste
třeba zaměstnaní?
„Jsme zaměstnaní, já pracuji jako soustružník, práce mě baví, dělám v malé
dílně a s kapelou zkoušíme zhruba tak jednou až dvakrát týdně, pak máme
jednou za dva až tři měsíce zkoušku, protože dva kluci z naší kapely žijí v
Praze, tak se občas sejdeme na jeden až dva dny, občas jsme to dělávali i
na Moravě, že jsme tam zkoušeli, ale to jsme zavrhli, protože tam jsme pak
nezkoušeli, ale pili jsme víno, takže teď se budeme scházet v Hradci ve
zkušebně.“
Považujete za dobré to vaše spojení hudby s prací nebo byste se chtěli
živit jen hudbou?
„Nechceme se živit muzikou, byly doby, kdy jsme skoro nestíhali práci, ale
stejně jsme toho nenechali, protože si myslím, že to, jakou děláme muziku,
není na to, aby mohl člověk dělat jen muziku. Tato muzika potřebuje určitou
svobodu a tím, že bych jen hrál a hrál, tak bych se najednou začal cítit
jakoby trošku otrokem a to nechci, takže proto i pracujeme.“
Kde byste řekli, že máte víc úspěchů? V zahraničí nebo tady u nás doma?
„Pro nás nejsou úspěchy až tak důležité, nemáme měřítko, kolik jsme
prodali desek, nebo jestli jsme byli v televizi nebo v rádiích. Pro nás je
úspěch každý ten koncert, protože my si každý ten koncert vychutnáme, máme
z toho velkou radost a nemůžeme říct, kde máme větší úspěch. Je pravda, že
poslední dva roky jsme hráli hodně venku, ale to byla otázka nabídky a
když se naskytne nabídka, tak se náš manažer domluví, takže jsme hráli
hodně v zahraničí, hráli jsme třeba ve Skotsku, nebo potom v Itálii, ale
každý koncert nás baví a já si myslím, že i na těch koncertech je to
vidět, že nás to baví a ty lidi potom taky.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
S Gabrielou Hrabaňovou o anticikanismu
V dalším příspěvku se vydáme za Gabrielou Hrabaňovou - vedoucí kanceláře
Rady vlády pro záležitosti romské komunity. Kromě práce a studia na
Angloamerické vysoké škole se tato mladá romská žena zabývá také
anticikanismem ve společnosti. Podle ní tento fenomén vychází z rasismu a
poukazuje například i na to, že někteří lidé říkají, že nejsou rasisté, ale
Cikány by za sousedy nechtěli. Gabriela Hrabaňová řekla více Marku
Polákovi.
Můžete nám vysvětlit pojem anticikanismus?
„Anticikanismus je něco, co jde za rasismus, vzniklo to na základě nějaké
historické zkušenosti tím, že Romové jsou odlišní, dá se říct, že
společnosti si na ostatní cizince už nějakým způsobem zvyká, ale na Romy si
pořád zvyknout nemůže, hází je do jednoho pytle s nepřizpůsobivými. Když
dnes mluvíme o nepřizpůsobivých lidech, tak se většinou myslí Romové.“
Tento termín je zavedený nebo se užívá jen v České republice?
„V České republice se používá termín anticikanismus, nepoužívá se moc
dlouho, ještě se požívá třeba termín romofobie, což je nějakým způsobem
strach z Romů, na mezinárodní úrovni se používá termín antigipsysm, kde
slovo Gipsy je ekvivalentem slova Cikán.“
Jak se to tedy projevuje u nás v České republice konkrétně?
„Já vidím hlavní nebezpečí v takovém tom plíživém, nenápadném vtírání se
anticikanismu do lidských myslí. Jak jsem už jsem zmínila, je dnes již skoro
normální srovnávat nepřizpůsobivé s Romy. V českých médiích se to vlastně
projevuje generalizací, i když se tam používá slovo Rom, ale neustále to v
lidech vyvolává určitou averzi, že Romové zneužívají sociální systém, aby
pobírali dávky, aby měli hodně dětí a nechodili do práce. Když se podíváme
třeba na internetové diskuze, které následují za články, které se nějakým
způsobem Romů týkají a nemusí to být jen o Romech, ale o komkoliv s tmavou
pletí, tak se to přesune na to, že se tam diskutuje o Romech nebo Cikánech v
tomto smyslu. A já mnohdy říkám, že je lepší se na ty internetové diskuze
nedívat, protože zase to vyvolává další negativní podněty vůči Romům, které
potom vidíme v průzkumech veřejného mínění. A já bych opravdu apelovala na
to, aby se lidé naučili vnímat Romy nebo vůbec tyto problémy jednotlivě.
Dobře, jsme si vědomi toho, že jsou tu někteří Romové, kteří ten noční klid
ruší a tím pádem narušují veřejný pořádek, přestupují limity, které
stanovuje zákon nebo vyhlášky, ale na druhou stranu nemůžeme říkat, že
všichni Romové toto dělají. Jsou tady Romové, kteří jsou vzdělaní, kteří
chodí do práce, kteří chodí do škol, žijí normálním životem jako každý jiný.
Já bych ještě v tomto smyslu zmínila Chomutov, nebo třeba Litvínov a
takovéto události posledních dní a já si myslím, že to je hodně o lidském
přístupu k této otázce a o tom, že bychom si měli udržet jako lidé morální
hodnoty a zodpovědnost vůbec k tomu, že bychom sami měli podporovat to
soužití. Kdo jiný by tu měl mít tu zodpovědnost? Ano, na jedné straně tu je
stát, třeba naše kancelář, kde se snažíme prosazovat integraci Romů a
bourání předsudků a stereotypů, ale je tady i zodpovědnost obcí a měst
postarat se o své lidi a když je tato otázka dlouhodobě zanedbávána, jak
můžeme vidět v některých městech v minulých letech, že se i kolikrát plánuje
dopředu toto zanedbání. Tak je potom možné, že tady najednou vznikly
statisícové dluhy, když tu máme nástroje, které to mohou řešit, jako třeba
institut třetího příjemce nebo jiné formy, nemusí se hned volit exekuce, kdy
za dluh 400 korun musí Romové zaplatit 9 nebo 10 tisíc exekutorovi, za to,
že jim někdy v minulosti vznikl dluh, když ten dluh mohl být odebrán třeba
samotným městem. To jsou takové ty otázky jako právo versus morálka, kde já
bych apelovala na morálku a ještě bych poukázala na to, že teď jsme před
volbami do Evropského parlamentu a že je nejlepší čas vytáhnout
anticikánskou linku - právě ta osloví hodně voličů a ukáže politika v lepším
světle, že je schopný a ochotný represivně a drsně řešit ty nepřizpůsobivé
cikány, kteří nám tady stěžují život.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
El paso je druhý film Zdeňka Tyce inspirovaný životem Romů
Včera měl premiéru nový český film El paso, který je inspirován skutečnými
osudy romské rodiny. Promítán byl ale také už v úterý a ve středu v rámci
festivalu Jeden svět, který poprvé ve své jedenáctileté historii zařadil do
programu hraný film. Po filmu Smradi je El paso už druhým dílem režiséra
Zdeňka Tyce, jehož hrdiny jsou Romové. Jana Šustová se Zdeňka Tyce zeptala,
co ho k Romům přivádí.
„Zážitek na filmu Smradi byl velice intenzivní, silný, já jsem od té doby
sledoval, jak to u nás s romskou komunitou dopadá, a když se pak naskytla
příležitost potkat se s původní hlavní představitelkou filmu, tak tam
vznikla myšlenka filmu El Paso.“
Film je založen na skutečné události, kde jste se setkal s tou paní,
která je ve skutečnosti hrdinou tohoto příběhu?
„Ona je z Českých Budějovic, tak jsem se tam za ní vydal, už při první
schůzce jsem se jí představil a řekl jsem jí, že mě velice zajímá její
situace, že má 9 dětí, je čerstvá vdova a bojuje za to, aby mohla ty děti
vychovávat, že se mi to zdá velice silné a zajímavé a že bych rád o tom
natočil film, ale nemohu jí to slíbit, protože film je velice drahá
záležitost a trvá to dlouhou dobu, že ji mohu slíbit jen to, že se o to budu
ucházet. A ona mi uvěřila, a to velice napomohlo tomu, že se nakonec ten
film natočil.“
Ten film má zatím za sebou jen několik promítání, většina našich
posluchačů ho asi ještě neviděla, můžete nám stručně říct jeho obsah?
„Obsah je vlastně velice důležitý, jde o to, že žena, romská maminka, která
má ve film sedm dětí, trošku jsem ubral, protože i sedm se mi zdálo moc. Ona
začíná řešit takovou situaci po manželovi, o které ani netušila a vlastně
ten její boj o děti, láska k dětem je vlastně celé téma toho filmu.“
Byl tam i nějaký problém ohledně dluhů, exekucí?
„To tam je, to k tomu patří, protože jsem měl pocit, že ona se předtím o
takové věci vůbec nestarala, to bylo všechno ta věc, kterou řešil nebo
neřešil její manžel. Ona není rozhodně svatá, je to prostě žena z masa a
kostí, má spoustu chyb a je velmi konfliktní, ale její láska k dětem je
nezpochybnitelná a ta si myslím, že je velmi důležitá, já nejsem zastáncem
toho, aby se děti automaticky dávali do ústavů. Myslím si, že to ničemu
dobrému neprospívá, že porušení té citové vazby vede vlastně k takové citové
vyprahlosti dětí a u nás to vlastně byla dřív taková automatická politika a
to by se mělo změnit.“
V tom filmu jde hodně právě o odebrání či ponechání dětí v rodině, jak to
dopadlo v rodině té hlavní hrdinky a jak to dopadne ve filmu?
„Dopadne to vlastně dobře, ve skutečném životě se to té mamince podařilo,
myslím si, že jí v tom i náš zájem pomohl, že ona se tak jakoby emancipovala
a víc si musela ještě srovnat v hlavě, kým je. A v tom filmu je to vlastně s
otevřeným koncem, protože on ten problém je velice složitý a my jsme to
nechtěli zjednodušovat na nějaký plakát, protože ten život jde dál, je
nějaké zítra a pozítří, ta situace je trochu jako na houpačce, lidé jdou
dolu a nahoru, daří se jim, nedaří se jim, ale musí o to trochu pečovat, to
si myslím, že je velmi důležité, podstatnější než nějaký závěr, jednoznačný
konec, ať takový nebo makový.“
Můžete vysvětlit význam toho názvu El Paso?
„Někteří naši spoluobčané používají spojení El Paso jako slangový název pro
loupežné přepadení - EL je loupežné, P je přepadení, tj. ELP a z ELP se
odvíjí El Paso, a ten název se mi zdál takový přitažlivý, zajímavý, takový
svůdný a film s takovou tématikou potřebuje veškeré tyto atributy, aby
trochu budil pozornost, aby trochu budil očekávání, aby si člověk neřekl
automaticky, že to už zná, že o tom už všechno ví, což se stejně stane,
nejsem tak naivní, ale snažím se nabourat obal toho nepřijímání.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Zprávy ]=
Sdružení bývalých romských vězňů v koncentračních táborech a jejich
pozůstalých se obrátilo na ministra Kocába se žádostí o vytvoření nadačního
fondu. Ten by – podobně jako před deseti lety u židovské komunity - měl být
gestem vlády zmírňujícím nedořešené majetkové a další újmy. Na konfiskacích
romského majetku se podílely protektorátní orgány a podle dochovaných
dokumentů i místní obyvatelstvo.
Pořádek, méně kriminality, nerušený noční klid či méně návykových látek mezi
dětmi by měly na nechvalně známém sídlišti Luník 11 ve slovenských Košicích
zajistit obnovené romské hlídky. Jejich příslušníci složili slib a
nastoupili do služby na tomto největším romském sídlišti ve střední Evropě.
Muzeum romské kultury v Brně má potíže se svojí budovou. Stavba v
Bratislavské ulici patří Brnu, muzeum ale zase náleží pod ministerstvo
kultury. Výsledkem je, že ani ministerstvo ani magistrát o budovu nepečují a
nedávají peníze na její opravu.
Sdružení Romů a národnostních menšin v Hodoníně pořádá 18. dubna soutěž Miss
Roma 2009. Už devátý ročník se uskuteční od 19ti hodin v kulturním domě
Horní Valy Hodonín pod záštitou hejtmana Jihomoravského kraje Michala Haška.
Garanty jsou místostarostka Města Hodonín Zuzana Domesová a poslanec
Parlamentu České republiky Zdeněk Škromach. Tradičním moderátorem akce je
Jan Čenský.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
V rámci festivalu Jeden svět se představil i dokument Fedora Gála Krátká
dlouhá cesta
Filmový festival Jeden svět 2009 je věnován problematice lidských práv.
Filmy a dokumenty se promítají v Praze, ale budou putovat po dalších městech
v ČR. Představil se i dokument Fedora Gála o výpovědi pamětníků a době z
konce druhé světové války. Krátká dlouhá cesta v režii Matina Hanzlíčka je
dokumentem faktů a
chování lidí na Slovensku a Německu. Režiséra oslovila Marie
Vrábelová.
Vy jste režíroval dokument Krátká dlouhá cesta, byl to váš první dokument
o holocaustu?
„Ano, byl to první můj dokument o holocaustu, protože já jsem se těmto
dokumentům vyhýbal záměrně, protože jsem jich pár viděl, četl jsem o tom, a
vlastně jsem ani neměl klíč k tomu, jak bych to dělal.“
Ale pak jste přijal nabídku?
„Ano, pak jsem přijal nabídku Fedora Gála. Původně jsem to nechtěl dělat ani
s Fedorem Gálem, ale pak jsme si o tom začali povídat, začali jsme na tom
vidět ani ne tak ten holocaust, ale spíš takové putování lidskou duší nebo
duší lidstva, to mě najednou začalo zajímat, protože v tom jsem viděl daleko
větší smysl. Já osobně bohužel už nevidím smysl v tom, pořád dávat příběhy
lidí, kteří to přežili. Možná, že to nějaký smysl má, ale o tom mám velkou
pochybnost.“
Jak to myslíte?
„Jsou narvané obrovské archivy, kde jsou tisíce hodin výpovědí lidí, kteří
prožili koncentrační tábory nebo pochody smrti. Já mám přístup k hromadě
těchto věcí a neumím to použít a nechci to používat, protože nevidím smysl a
to, že já v tom nevidím smysl a ta názorová situace, která dneska je, tak
pravděpodobně ten smysl asi nevidí kde kdo. Zatím to teda moc lidí
netrefilo, ale spíš naopak, bych řekl.“
Byl tento dokument nabit emocemi, jak jste to prožívali?
„Já jsem pravdu rok a půl špatně spal, protože všechno, co jsme si s Fedorem
povídali, tak já jsem to transformoval do sebe, přes svoje vnoučata. Já jsem
vůbec nebyl schopen pochopit tu obrovskou dávku toho hajzlovství, egoistiky,
amorálnosti, která je jenom v psaných dokumentech z počátku Slovenského
štátu. Já jsem to vůbec nebyl schopen pochopit.“
Co vás během natáčení nejvíce překvapilo, reakce lidí?
„Mě nejvíc překvapila jistá faleš lidí na Slovensku a velmi mě překvapila
naprostá upřímnost lidí v Německu a ještě mě překvapilo, jak obrovské
množství otázek existuje kolem tohoto problému a jak malinká kupička
odpovědí je tady.“
Když jste do toho šel, měl jste vůbec představu, o čem to bude, nebo to
bylo plné překvapení a změn?
„To už kdysi Fellini řekl, že kdy začnete točit film, tak ten před vámi
utíká a když jste dobrý, tak ho tak jako sledujete a tak tak ho doháníte a
on vám zatím bliká na horizontu. Já nejsem Fellini, ale to si šlo svým
směrem a díky tmu, že jsem měl u sebe Richarda Krivdu a Pána Boha v hrsti a
že jsme byli schopni občas odhadnout, protože už jsme přeci jenom starší
pánové, co se tak může stát, tak díky tomu si ten film žil a byl a my jsme
se okolo něho těšili.“
Sílí hnutí neonacismu, jaká je atmosféra ve společnosti?
„Já nevím, jestli to je neonacismus, to, co mě znepokojuje. Mě znepokojují
hajzlové, mě znepokojuje lidská povrchnost, mě znepokojují ta desetiletí,
která teď prožíváme a která jsou o frázích, které nejsou o myšlenkách, o
frázích ve vědě, v umění, v politice. Znepokojuje mě jedna věc, že volby se
vyhrávají ne na základě programu, který by mohl pomoct té zemi, ale na
základě PR, jak to udělat, abych v těch lidech vzbudil nenávist a abych je
uplatil, abych je postavil proti úspěšným, abych se trefil toho, co chce
průměr nebo spíš podprůměr. Toto mě znepokojuje víc než neonacismus.“
Tady vlastně sílí i nenávist vůči lidem, vůči jiným lidem, konkrétně teď
budu mluvit o Romech.
„Ti lidé, kteří jsou nenávistní vůči Romům, ti jsou čitelní, o nich víme, ty
umíme pojmenovat, umíme nad nimi přemýšlet a umíme se jim bránit. Ale jak se
chcete bránit člověku, který je normálně slušný, když jde po ulici, pak
sedne do automobilu a dělá všechno proto, aby vás zabil, protože se najednou
jeho myšlení vymkne z kloubů jenom proto, že má v ruce volant.“
Já se teď vrátím zpátky k tomu dokumentu, pociťoval jste nenávist lidí,
byla tam taková atmosféra?
„Toto jsem vůbec nepociťoval, naopak mi to přišlo všechno velmi zajímavé.
Možná, že jistý druh nenávisti, jistý druh nepochopení, takové falše jsem
cítil v té Partizánské Ľupči, odkud Fedor pochází. Tam jsem měl pocit, že
celý tento problém normálně jede na plné pecky a nakonec se nám to
potvrdilo. Vlastně pointa toho filmu o tom hovoří.“
V tom filmu na závěr běží titulky, že vlastně když se točilo a byl tam
štáb, tak se ti lidé chovali jinak, ale potom, když vy jste odjeli, tak se
ti lidé chovali jinak, co byste k tomu řekl?
„Toto je jedno ze strašných nebezpečí, ve kterých se nacházíme. Neofašisty
poznáte, jsou vyholení, blábolí nesmysly, ale tito lidé jsou zákeřní, tyto
lidi můžete kdykoliv nastartovat, stačí lusknout prstem a říct jim, aby šli
do toho znovu a ti, o kterých si myslíte, že jsou fajn, tak oni najednou
vezmou ty vidle a jdou toho.“
Vy jste třeba s nimi seděl v hospodě, jak se chovali?
„Oni se chovali výborně doma i v hospodě, oni vám navyprávěli neuvěřitelné
krásné věci, všecko bylo úplně v pořádku a úplně fajn, problém byl, když
jsme odjeli, tak už to ono nebylo.“
Jaký z toho máte pocit, když takto vidíte celý dokument pohromadě?
„Jasně, že bych některé věci upravil, samozřejmě, že bych některé věci jinak
načasoval, ale současně si myslím, že vzniknul ne film uplakaný a film
vzteklý a vzdorovitý a to je vlastně to, o co nám šlo.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Krátká dlouhá cesta očima divačky
Filmový festival Jeden svět 2009, který je věnován problematice lidských
práv, už představil řadu filmů a dokumentů. Mezi diváky byla i Michaela
Dušková, která se přišla podívat na dokument Fedora Gála Krátká dlouhá
cesta. Více Marek Polák.
Dnes jste byla na dokumentu Fedora Gála, jaké pocity ve vás zanechal
tento dokument?
„Trošku úzkosti, protože odhaloval takovou zlou stránku v každém člověku,
skrytý rasismus, který je neustále na Slovensku a myslím si, že mě hodně
překvapilo, jak velký problém to na Slovensku je, protože když se mluví o
holocaustu a o židovské otázce, tak se neustále mluví o Německu a najednou
ta aktuálnost této otázky na Slovensku mě opravdu překvapila.“
Co si myslíte o České republice, je zde podle vás rasismus?
„Určitě, zatraceně hodně.“
Myslíte si tedy, že se tady porušují práva menšin?
„To, co na mě zapůsobilo z toho filmu je, že nezáleží na tom, jestli je
člověk z Čech nebo ze Slovenska, jestli je bílý nebo zelený, ale je to o
tom, jestli je dobrý nebo zlý, co v něm zvítězí.“
Jak tedy vnímáte, že tady pochodují neonacisté a co si o tom myslíte?
„Bydlím v Ústí nad Labem, takže tam to opravdu mám možnost sledovat v přímém
přenosu a jenom bych k tomu chtěla říct, že ne všichni s tím souhlasí, že ti
neonacisté jsou sice hodně vidět, ale není to ten nejsilnější hlas, jen je
nejhlasitější.“
Co by se proti tomu mohlo udělat?
„Mě mrzí, že nezakázali Dělnickou stranu, to by mohl být určitě první krok a
možná dát víc prostoru, aby se pořád neobjevovaly jen ty extrémní hlasy, ale
aby proběhla diskuze.“
Myslíte si, že k tomu by pomohlo vzdělání Romů?
„Ano, určitě ano.“
Ale otázkou zůstává, jestli by to odstranilo rasismus nebo tu nenávist
vůči Romům?
„Já si myslím, že je to opravdu v konkrétním člověku, že když chce člověk
být nenávistný, tak si vždy důvod najde, ta barva kůže je jen zástupný
problém.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
„O Roma vakeren“ čili „Romové hovoří“ s datem 20. března je u konce. Ale
naladit si nás můžete v pátek ve 20.05 - na vlnách Českého rozhlasu 1 -
Radiožurnálu. V úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních studií. Naše
vysílání najdete také na internetové adrese www.romove.cz.
Romale but lošale sam, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen
andro O Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende. Romale mangav tumenge
bachtalo dživipen . Ačhen Devleha.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Jan Mišurec a
Jaroslav Sezemský.
|
|