Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu, kterou vede Anna Poláková.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každý pátek od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz, kde si můžete také stáhnout podcast
pro tento pořad.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Dnes se konal pietní akt na památku prvního hromadného transportu
moravských Rómů do vyhlazovacího tábora v Osvětimi – to je naše první téma.
Pozveme vás také na festival Jeden svět a nebudou chybět zprávy ze života
Romů a pěkná muzika.
Mangav tumenge bacht the sastipen – Akana - šaj šunen romani relacia „O Roma
vakeren“. Šunena romane giľa the nevimata - andalo romano dživipen.
To je jenom namátkový výběr z programové nabídky.
=[ Reportáž ]=
Pietní akt připomněl památku prvního hromadného transportu moravských Romů
do Osvětimi
V Muzeu romské kultury v Brně se dnes (v pátek 6. března) konal pietní akt
na památku prvního hromadného transportu moravských Romů do vyhlazovacího
tábora v Osvětimi. 7. března roku 1943 bylo z Brna odvezeno více než tisíc
lidí. Do konce 2. světové války transportům neuniklo přes pět a půl tisíce
Rómů, z nichž se domů vrátila jen asi desetina. Na téma romský holocaust na
území Protektorátu Čechy a Morava si s historikem Muzea romské kultury
Michalem Schusterem povídal Michal Záboj.
Zkusme se přesunout o těch více než 60 let nazpět a odpovědět nejprve na
otázku – proč se vlastně ty transporty Romů do vyhlazovacího tábora v
Osvětimi tenkrát konaly?
„Ty transporty, které byly vypraveny během roku 1943, to byla závěrečná
fáze toho, co se chystalo, můžeme říct, už od poloviny 30. let, kdy se
Hitler dostal k moci a kdy v komentářích k Norimberským zákonům bylo napsáno
v překladu asi toto – vedle Židů mají v Evropě cizí krev také Cikáni. Tím
byli jasně stanoveni ti dva základní nepřátelé – Židé a pak ti tzv. Cikáni
nebo cikánští míšenci. A potom během těch 30. let se Hitler a nacistická moc
obrátila právě i proti Romům. Všechny zákony a nařízení, které do té doby
platily v Německu, se potom zkopírovaly pro protektorát po jeho vzniku v
roce 1939, takže postupně ty kroky směřovaly ke konečnému řešení cikánské
otázky. Posledním krokem byl tzv. Osvětimský výnos ze 16. 12. 1942, kterým
vůdce SS Heinrich Himmler vyhlásil, že všichni Cikáni a cikánští míšenci z
Německem okupovaných zemí mají být koncentrováni, transportováni na jedno
místo. Vybrán byl koncentrační tábor v Osvětimi 2 - Březinka, kde byl
vytvořen uvnitř toho tábora speciální blok, který měl označení B2E a to byl
ten cikánský rodinný tábor.“
Co vadilo nacistickému režimu na židovském obyvatelstvu, to nechme pro
tuto chvíli stranou, ale proč vlastně byli pronásledováni Romové?
„Oni na to šli už od poloviny 30. let z toho rasového hlediska, protože v
roce 1936 byl zřízen rasový hygienický institut v Berlíně, v jehož čele stál
v této oblasti velice známý vědec doktor Ritter. Tento ústav měl díky
sbírání nejrůznějších informací o jednotlivých romských rodech, o jejich
rodokmenech pseudovědecky dovodit, že Cikáni a cikánští míšenci jsou rasově
méněcenní, že mají špatnou krev a také měli doložit, že jsou dědičně
asociální. Termín asociálnost se vlastně prvně objevuje právě v této době, a
to spočívalo v tom, že osoba označená za asociála je už od narození
geneticky zločinná. Tzn. že ni vyvodili z této pseudovědecké teorie, že
pokud se narodí Rom jako dítě, tak už je odmalička zločinec a nedá se
převychovat, nedá se s ním udělat nic jiného, než že musí být nějak
odstraněn ze společnosti.“
První transport do Osvětimi vyjel z Brna 7. 3. 1943, neuniklo mu více než
tisíc lidí, dá se vůbec popsat ta atmosféra, která na místě panovala?
„Obecně se dá říct, že vždy předcházely těm transportům nějaké soupisy těch,
kteří budou do transportů vzati, byla určena sběrná místa, kde se tyto osoby
nebo celé rodiny měly shromažďovat. Většinou to byly nějaké sokolovny,
nějaké haly, nádraží, odkud ten transport byl vypraven. V Brně bylo vybráno
místo stájí bývalé jízdní policie v Masné ulici, kde ti Romové byli v těchto
jarních měsících shromažďováni, kde i několik týdnů museli čekat na
transport, takže samozřejmě v chladném počasí, bez nějakých dobrých
životních podmínek, čekali hromadně na transport, který pak byl vypraven 7.
března.“
Dneska ale žijí i lidé, kteří byli očitými svědky tehdejších událostí.
Jednou z nich je také paní Emílie Machálková, která na transport vzpomíná
takto:
„Já už jsem dva roky pracovala jako totálně nasazená, když jsme ten večer
rychle jeli do těch Svatobořic, tak to na mě ještě tak nedolehlo, až jsem
viděla ty moje bratrance a sestřenice, jak tam leží, maj9 vytřeštěné oči,
teta seděla, měla bílé vlasy, ona zešedivěla, bylo jí 34 let a strýc se
postupně s těmi svými dětmi loučil.“
Muzeum romské kultury v Brně ale uchovává řadu dalších očitých svědectví
na transporty a na vyvražďování Romů v Osvětimi. S materiály se může také
seznámit široká veřejnost, potvrzuje historik muzea Michal Schuster.
„Všechny fondy muzea, ať už jsou to knihy holocaustu v knihovně, nebo jsou
to nejrůznější písemné dokumenty ve fondu písemného materiálu, nebo jsou to
audio nebo video nahrávky, tak to vše je přístupno veřejnosti.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Ceija Stojka popsala svůj nelehký osud v knize Žijeme ve skrytu
V češtině nedávno vyšla kniha „Žijeme ve skrytu. Vyprávění rakouské Romky“,
která byla poprvé publikována v Rakousku v roce 1988. Její autorkou je Ceija
Stojka, která pochází z rodiny kočovných Romů a za války byla se svými
příbuznými zavlečena do různých koncentračních táborů. Knihu doplňují
historické fotografie a reprodukce obrazů, které Ceija Stojka namalovala.
Další podrobnosti má Jana Šustová.
Kniha Žijeme ve skrytu má dvě části. V té první Ceija Stojka popisuje život
za 2. světové války, kdy se nejprve její rodina musela kvůli hrozbě nacismu
vzdát kočovného způsobu života a nakonec stejně neunikla útrapám
koncentračních táborů. Desetiletá Ceija byla v roce 1943 deportována s
matkou a sourozenci do Osvětimi-Březinky. Jejich další štací byl
koncentrační tábor Ravensbrück, kde spolu s matkou jen o vlásek unikla
nucené sterilizaci, která v tamních podmínkách znamenala jistou smrt.
Osvoboditelská anglická armáda je zastihla v táboře v Bergen-Belsenu.
Druhou část knihy tvoří rozhovor paní Karin Berger s Ceijou Stojkou, kde se
čtenář více dozví o Ceijině dětství a o životě po válce. A kdy se Ceija
Stojka odhodlala své vyprávění z války napsat? Na to už odpovídá ona
sama.
„To bylo v roce 1987, kdy jsem při jedné procházce poprvé slyšela pojem
osvětimská lež. Tehdy jsem šla po ulici a nějací mladí lidé se dívali na
číslo, které mám z Osvětimi vytetované na ruce. Neměli ponětí, co to
znamená, a tak se smáli. Tito mladí lidé o tom nic neví, protože nečtou a
neposlouchají, co vyprávějí starší lidé. A tak vznikla tato kniha. Nicméně
nepsala jsem ji pro veřejnost, ale pro své děti, pro mojí snachu a další
známé, kteří mají děti. Už se mi tehdy podařilo od svých dětí odehnat strach
a pak člověk slyší něco takového, jako já tehdy na ulici. Také jsem to
napsala kvůli tomu, aby moje děti dobře naslouchaly a dávaly pozor na svůj
život, aby se jim nikdy nestalo to, co mně. A mezitím se objevila paní Karin
Berger, která mě chtěla vidět a naslouchat mi. Zrovna jsem byla doma se svým
manželem a vařila zelí, když mi volala a ptala se, jestli se mnou může
udělat rozhovor. Řekla jsem ano, proč ne, ale vůbec jsem netušila, co z toho
vzejde. Moje sestra jí během toho rozhovoru prozradila, že mám doma papíry,
na které jsem všechno vyprávění napsala. Karin Berger se pro mě stala
sestrou. A dál už to šlo rychlostí blesku. Kniha ještě voněla tiskařskou
černí, ještě neměla žádné stránky, pouze obálka byla hotová, a už byla
prezentována v televizi. To bylo v roce 1988 a od té doby jsem pořád na
cestách, takže jsem zůstala kočovnicí, kterou jsem byla před válkou.“
Ceija Stojka byla vůbec první z rakouských Romů, kdo se svým válečným osudem
vyšel na veřejnost. Navíc to učinila jako žena. Žel její kniha se tehdy
koncem 80. let nesetkala s žádnou odezvou mezi Romy.
„Romové z Rakouska i z celého světa mě tehdy nechali ve štychu. Ale později
už se pohnuli z místa, protože dnes mohou díky této výpovědi obhajovat svá
práva, mohou stát vzpřímeně, nemusí se už skrývat. Ale přesto ta výzva
zůstala od nich nevyslyšená. Avšak naopak ne-Romové jsou velmi aktivní, je
to vidět i tady v Česku.“
Kromě knihy Žijeme ve skrytu napsala Ceija Stojka ještě několik dalších
titulů.
„Druhá kniha se jmenuje ‘Kočovníci na tomto světě‘. Pak následovala kniha
‘Moje volba psát - já to neumím‘ – to je básnická sbírka, ale velmi
politicky podbarvená. A poslední kniha se jmenuje ‚Zdá se mi, že žiji?‘.
Potom jsou dva filmy – jeden se jmenuje ‘Ceija Stojka‘ a druhý ‚Pod prkny je
zelená tráva‘. A toho, co o mě napsali jiní lidé, je daleko víc, než jsem já
sama napsala.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Strom zachránil Ceije Stojce život
Rozhovoru s rakouskou Romkou Ceijou Stojkou budeme věnovat i následující
minuty. Když tato pozoruhodná žena dnes podepisuje čtenářům své knihy, vždy
k podpisu připojuje kresbu větvičky. Větev se také stále objevuje na jejích
obrazech. V rozhovoru s Janou Šustovou k tomu Ceija Stojka uvedla:
„Větev na obrazech, v knihách nebo podpisech upomíná na jeden strom, který
byl v Bergen-Belsenu. Když totiž končila zima a blížilo se jaro, tak v našem
oddělení tábora, v lese mezi tmavými černými jedlemi, které nám připomínaly
esesáky, se najednou olistil strom, který měl krásné šťavnaté listy. Jedla
jsem jeho listy, kůru a větve. A z jeho kmene tekla pryskyřice, kterou jsme
také jedli. Ani se nemusím podepisovat, všude maluji větvičku. Miluji tu
větev – zachránila mi život.“
Ceija ke svému podpisu v knihách maluje také oko a ptáky. I to má svůj
význam.
„To je Pán Bůh, Boží oko. Ať vás i nás ochraňuje! A ptáci znamenají, aby
lidé, kteří to čtou, byli zdraví.“
Někteří lidé, kteří prošli velkými životními strázněmi, zlořečí za své
utrpení Bohu a ztrácejí v Něj víru. Naopak Ceija Stojka patří k těm, kdo za
své vyváznutí z nacistického pekla Bohu děkuje.
„Už v matčině lůně jsme byli spojeni s Bohem a s Marií, Jeho matkou. Bez
nich bychom nic nemohli dělat. Bůh a Jeho Matka nám hodně pomohli překonat
náš hlad, zimu, žízeň. Neměli jsme nic na oblečení. V Bergen-Belsenu jsem
mluvila s mrtvolami, byla tam hromada, kde leželo 2400 mrtvol. A já jsem
spala v jejich středu. Máma jim sundávala opasky nebo boty, které byly z
vepřové nebo hovězí kůže. Vždy mi říkala: ‘Caijo, podívej se, jestli má boty
nebo opasek!‘ Potom to žvýkala a říkala: ‚Caijo, otevři pusu!‘ A strčila mi
to do pusy. Byly to boty nebo opasky mrtvých, nebo látky. Tehdy ještě díky
Bohu neexistovaly nylonové látky, ale byla to bavlna nebo ovčí vlna a to
všechno člověk může jíst, pokud chce přežít. Jedla jsem také hlínu. Avšak
díky tomu mám celý život problémy se žaludkem a nemůžu moc jíst. Trvá to
dodnes. Jídlo je pro mě utrpení. Ale esesáky a nacisty tohle nezajímalo. Pro
ně každý den, kdy mohli někoho zabít, byl vyznamenáním. Díky Bohu už je ta
doba pryč. Chtěla bych, aby takovýto čas míru byl i v době, kdy moje
pravnoučata budou mít děti, aby naše prapravnoučata mohla být šťastná a
nezažívala žádné války.“
Stejně jako Židé ani Ceija Stojka nezůstává lhostejná k výrokům biskupa
Richarda Williamsona, který popírá holocaust a jehož exkomunikaci z církve
papež Benedikt XVI. nedávno zrušil. Je třeba podotknout, že Williamson byl z
Římskokatolické církve exkomunikován za papeže Jana Pavla II. kvůli ryze
církevním sporům a jeho znovupřijetí do církve bylo dáno snahou současného
papeže o sjednocení církve. Při rušení exkomunikace papež Benedikt XVI. o
Williamsonových názorech na holocaust nevěděl a později se od popíračů
holocaustu distancoval. Nicméně toto pochybení vatikánské byrokracie, která
papeže o Williamsonovi dostatečně neinformovala, se dotklo mnohých lidí,
jejichž rodiny byly postiženy holocaustem. Výjimkou není ani Ceija
Stojka.
„Je velmi špatné, že existují zlí lidé jako Williamson, který tvrdí, že v
Osvětimi nebyly žádné plynové komory a krematorium. Teď musím každý den
nakreslit tři nebo čtyři obrázky, abych zpracovala to, co je člověk schopen
říct dnes - v roce 2009.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Zprávy ]=
Krajně pravicová Dělnická strana smí dále působit na politické scéně a
usilovat o hlasy voličů. Nejvyšší správní soud zamítl návrh vlády na
rozpuštění strany. Vláda se domnívá, že Dělnická strana zastřešila
extremisty a usiluje o svržení demokratického zřízení. Podle soudu však
vládní návrh neobsahuje dostatek přesvědčivých důkazů.
Ředitelé romských základních škol v Brně by na výplaty učitelů měli dostat
víc peněz. Nový dotační program pro školy pravděpodobně vypíše ministerstvo
školství Podle vedoucího magistrátního odboru školství Martina Jelínka se
teď program dolaďuje a hotový by měl být v dubnu. Je třeba dořešit například
to, jakou školu za romskou považovat. Brno navrhovalo, aby to byly takové,
kde romské děti tvoří víc než 80 procent žáků.
V Maďarské obci nedaleko Budapešti, kde před týdnem došlo k útoku na dům
Romů, se konal pohřeb dvou obětí. Pietního aktu se zúčastnily tisíce lidí,
kromě Romů se dostavili i politici. Pohřeb se nesl v duchu demonstrace proti
rasově motivovanému násilí, ačkoliv policie zatím rasový motiv útoku
nepotvrdila.
Zítra se už podvanácté koná v Lysé nad Labem celostátní reprezentační romský
ples. Pod záštitou první dámy České republiky Lívie Klausové bude od 19.30
hodin na Výstavišti. K tanci a poslechu zahrají Gipsy Billy z Nymburka a
také hosté ze Slovenska Amor duo – Zlaté klasy.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Právní poradna ]=
Přihlašování osob ve společné domácnosti
Kdy a za jakých okolností musím nahlásit u sebe lidi, kteří se
mnou sdílejí domácnost? Marie Vrábelová se zeptala Miroslava
Dvořáka z Poradny pro občanství/Občanská a lidská práva.
„Ohledně těch lidí, které nahlašujete, to nejsou lidé, kteří by měli
charakter návštěvy. To není vaše tchýně, která vám přijede vypomoct, když
máte nemocné ledviny a potřebujete, aby se vám někdo postaral o malé děti.
To není vaše kamarádka, která přijela ze zahraničí a pobyla u vás pět týdnů:
To jsou osoby, které musíme nahlásit pronajímateli, které mají zájem v tom
bytě trvale delší dobu bydlet, sdílet tu společnou domácnost. Nejsou to
osoby, které k vám přijedou jinými slovy na prázdniny nebo i třeba na
několika týdenní návštěvu. Takže to jen abychom si vyjasnili, že ty osoby,
které hlásíme a jsme povinni hlásit, musí mít zájem v tom bytě dlouhodobě,
trvale bydlet. Neznamená to, že ty osoby tam musí mít trvalé bydliště, to
jsou dva rozdílné pojmy, víme, že někde trvale bydlet a někde mít čistě
identifikačně trvalé bydliště, není totéž. A zrovna tak často narážíme na
to, že někde máte trvalé bydliště, ale nemáte k tomu bytu nájemní smlouvu, a
to neznamená, že vás z toho bytu někdo nemůže vyhodit, protože ten právní
titul není ten evidenční pobyt, tzn. trvalé bydliště, ale existence nájemní
smlouvy.“
Může se ke mně někdo přihlásit, aniž bych to věděla?
„To se vám stát nemůže, protože to poznáte okamžitě na vyúčtování služeb,
tam uvidíte, kolik osob je evidováno ve vašem bytě. A hlavně se to nemůže
stát z jednoho prostého důvodu, protože tuto povinnost má nájemce, takže
pokud si bereme příklad, že vy jste ten nájemce, tzv. že byste musela tu
osobu přihlásit, to nemůže přihlásit někdo za vás. To je vaše povinnost,
proto také výpověď by směřovala proti vám a ne vůči té další osobě. Tohle by
nemohlo de facto nastat.“
Přejděme dále k důvodům výpovědi, jaké jsou další důvody?
„Pak jsou tu další dva výpovědní důvody, které víceméně vycházejí z té
určité dvojkolejnosti, která u nás je, tzn. z toho, že máme nějaké smluvní
nájemné, také se tomu část říká tržní nájemné, a pak máme regulované
nájemné. Jistě není bez zajímavosti v souvislosti s tím, že v České
republice už nějakou dobu aplikujeme zákon o jednostranném zvyšování
nájemného, kdy se nám srovnávají postupně, ale přeci jen, tržní ceny a
regulovaní ceny za nájem bytu a ty dva výpovědní důvody vlastně vycházejí z
toho, že není spravedlivé, aby někdo dvakrát dostal tutéž výhodu od státu,
nebo od obce v uvozovkách, nebo od majitele, tam jsou také regulované nájmy.
Konkrétně se jedná o to, že ten výpovědní důvod nastává ve chvíli, kdy máte
dva nebo více bytů, což jistě uznáte, že ve společnosti, kde by tato
disbalance neexistovala, tak tam by nikoho nemuselo zajímat, jestli si
držíte v pronájmu pět nebo deset bytů. A zrovna tak by nemuselo nikoho
zajímat, pokud řádně platíte, což je další výpovědní důvod, ke kterému
přecházím, zda-li ten byt dlouhodobě užíváte nebo jen občasně. V současném
obchodním zákoníku tyto dva výpovědní důvody jsou, není bez zajímavosti, že
v připravovaném novém občanském zákoníku nejsou, protože se předpokládá, že
regulované nájemné nebude a jednoduše, že když na to budete mít a budete
řádně platit, tak můžete mít pronajatých bytů třeba deset. Samozřejmě u
těchto výpovědních důvodů je zase celá řada nuancí, které mohou nastat v
případě, že máme-li dva nebo více bytů, vyjma případů, že po nás není možné
spravedlivě požadovat, abychom užívali jen jeden, tak potom bychom asi měli
vysvětlit, co se považuje za to, že máme dva nebo více bytů. Tam bude vždy
záležet na právním vztahu k tomu bytu, na tzv. existenci nějakého právního
titulu. To, že užíváme nějaký byt sám o sobě, to pro nás nebude z hlediska
tohoto výpovědního důvodu důležité. Bude důležité to, zda-li k těm dvěma
bytům máme vlastnický vztah, jsou naším majetkem nebo zda-li u toho jednoho
bytu máme třeba nájemní smlouvu a u druhého bytu máme třeba věcné břemeno.
Např. babička, která má v jednom bytě s regulovaným nájemným věcné břemeno
na dožití a v druhém bytě má třeba nájemní smlouvu, tak tady už samozřejmě
ten právní titul existuje a tady by se muselo hodnotit, proč ta dotyčná musí
držet oba dva byty.“
To znamená, že mohu mít potom byt ve vlastním majetku a mohu si
pronajmout byt v jiném městě, za účelem právě zaměstnání přes týden?
„Určitě to tak jde.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Blíží se festival Jeden svět
V následujících minutách vás pozveme na jedenáctý ročník festivalu Jeden
svět, kam se opět sjede řada porotců z řad významných filmařek a filmařů,
publicistek a publicistů, organizátorů filmových akcí či aktivistek a
aktivistů. Festival letos opět nabídne řadu zajímavých debat s experty a
expertkami na danou tematiku, zobrazenou ve filmech. Marek Polák pozval k
mikrofonu Filipa Šebka.
„Je to už jedenáctý ročník festivalu Jeden svět, v Praze proběhne 11. až 19.
března, a dále se přesune do 29ti měst po celé České republice. Ozvěny
Jednoho světa uvidí diváci třeba i v Bruselu nebo ve Washingtonu DC.“
Jaký je program?
„Letos jsme nakonec z 1500 přihlášených vybrali 123 dokumentů z více než
40ti zemí celého světa a program jsme letos přizpůsobili skutečnosti, že
Jeden svět je oficiální doprovodnou akcí českého předsednictví EU, tudíž tam
máme velkou sekci filmů, kterou jsme pojmenovali Evropa v jednom světě. V
rámci podsekcí se tam objevují témata jako energetika, ekonomika, ale třeba
i téma, které koresponduje právě s prioritami českého předsednictví v radě
EU, což je Evropa bez bariér. Máme i spoustu krásných filmů o Africe, které
jsme zařadili do sekce Obrazy z Afriky, ale nejsou to filmy jenom
zahraničních režisérů o Africe, ale jsou tam i snímky afrických režisérů
natočených v Africe. Jako každý rok představíme i nové české dokumenty,
které vznikly v uplynulých dvou letech. Jako každý rok myslíme i na žáky
základních škol a studenty středních škol, pro které chystáme projekce v
dopoledních hodinách, nejenom ve všech festivalových pražských kinech, ale i
v regionech. Myslím, že program bude opravdu bohatý. Doprovodný program máme
také bohatý, jen v Praze pět výstav, různé koncerty a samozřejmě jako každý
rok následuje po každém snímku debata buď přímo s tvůrci filmu, kterých
přijede na festival kolem 100, tak s odborníky na dané téma.“
Zúčastní se festivalu také významné osobnosti?
„Budou určitě, tady u nás asi jejich jména nikdo nezná, týká se to tedy
především dokumentaristů. Pro mě osobně jsou tito lidé velmi zajímaví už
jenom tím, co dokázali natočit, mnohdy za hrozných podmínek. Asi
nejvýznamnější z těch filmařů bude slavný americký dokumentarista Ross
McElwee, který je zároveň profesorem na Harvardu, my mu budeme dělat takovou
malou retrospektivu, uvedeme jeho čtyři snímky, včetně jeho nejvýznamnějšího
snímku Shermanův pochod, který získal hlavní cenu na festivalu v Sundance
roce 1994 a jsme moc rádi, že Ross McElwee přijede do Prahy na naše pozvání
a zúčastní se projekce těch svých filmů a ještě k tomu na FAMU bude mít
takový malý masterclass.“
Kde si mohou posluchači najít více informací?
„Více informací si mohou najít na našich webových stránkách
www.jedensvet.cz,
kde se mohou podívat i na trailery skoro ke všem snímkům,
takže si mohou udělat obrázek, na co by se chtěli do kina vypravit. Kromě
našich webových stránek bych určitě rád posluchačům doporučil webové stránky
našeho speciálu, které máme na stránkách České televize
www.ceskatelevize.cz/jedensvet,
kam jsme umístili speciální sekci 22 filmů,
které reflektují, jakým způsobem probíhala transformace východoevropských
zemí. Jsou to snímky nejenom naše, ale např. zmíním Konec stalinismu v
Čechách od Jana Švankmajera nebo snímek Pavla Kouteckého Zánik
Československa v parlamentu. Jsou tam velmi zajímavé snímky právě i z
Polska, Německa, Maďarska, které různým, a myslím si, že zajímavým způsobem
nahlížejí právě na těch uplynulých dvacet let v tomto regionu. V letošním
roce, což je vlastně taková novinka, a je to celkem rarita, protože jsme
festival dokumentárních filmů, tak v letošním roce zařazujeme zcela
výjimečně i snímek hraný, je to snímek od Zdenka Tyce, který se jmenuje El
Paso a je natočený podle skutečných událostí romské ženy, vdovy, matky osmi
dětí. My k tomuto snímku budeme pořádat velké debaty, nejenom v Praze, ale i
v jiných festivalových městech a rádi bychom na základě tohoto snímku, který
vlastně bude mít na festivalu světovou premiéru, zahájili takovou
rozsáhlejší debatu na téma, o kterém pojednává, což je téma sociálního
vyčleňování a jakým způsobem se právě v jednotlivých regionech obyvatelé a
úřady vyrovnávají s touto problematikou. Proto tento snímek dáváme do všech
festivalových měst.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
„O Roma vakeren“ čili „Romové hovoří“ s datem 6. března je u konce. Ale
naladit si nás můžete v pátek ve 20.05 - na vlnách Českého rozhlasu 1 -
Radiožurnálu. V úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních studií. Naše
vysílání najdete také na internetové adrese www.romove.cz.
Romale but lošale sam, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen
andro O Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende. Romale mangav tumenge
bachtalo dživipen. Ačhen Devleha.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Jaroslav Sezemský
a Jan Mišurec.
|
|