Problémy vzdělanosti srbských Romů
Jedině vzdělání pomůže srbským Romům prolomit bludný kruh chudoby, domnívá
se na svých internetových stránkách agentura AFP. Jak se k tomu ale
dopracovat? Agentura začíná příběhem malé Skurty, jež se schovává před svým
strýčkem v rodinné chatrči na břehu řeky a reptá, že nechce jít do školy,
neboť se bojí, že ji tam budou bít. Tvrdí, že nemá co na sebe a bojí se i
dětí z jiných romských komunit. "Co můžu dělat?" křičí do toho její matka,
která před rozhodností své jedenáctileté dcerky vypadá zcela bezmocně.
Skurta nechce ani slyšet o škole a radši zůstává doma, dodává matka. Strýc
Resat, který nedokončil ani základní školu, pro to má pochopení. "Studium to
je pro vás, nikoli pro nás, protože my jsme Romové," říká a toto vysvětlení
mu stačí. V celé rodině nikdo nemá stálé zaměstnání, jen občas nějakou
příležitostnou práci. Na jihu Srbska žije velká romská komunita, region
přitom patří k nejchudším v zemi. V Prokuplje podle starosty Milana Aršoviče
nezaměstnanost postihuje 35 procent aktivního obyvatelstva. Zbývá jen
doufat, že by to regionu přišli nějací investoři.
"Romské děti, které nechodí do školy, jen prohlubují bludný kruh chudoby,"
říká Maria Luisa Fornarová z Dětského fondu OSN pro Srbsko. "Když jsou
negramotné, nevzdělané, nemají možnost získat zaměstnání a stanou se z nich
rodiče, kteří nebudou s to pomoci ani vlastním dětem." Někteří rodiče podle
Fornarové nemají ani ponětí o důležitosti vzdělání a školu často považují za
prostředí, které podle nich ani není pro jejich děti příliš dobré. Romové
zůstávají sociální skupinou, která stojí na samém okraji společnosti, žijí v
podmínkách velké bídy a izolace jen s malými sociálními možnostmi. Fond OSN
zřídil v Prokuplje vzdělávací středisko s pomocí švýcarské agentury pro
rozvoj.
Podobných zařízení jsou na jihu Srbska desítky. Jejich úkolem je napomáhat s
předškolní výchovou dětí, které často ani neumějí srbský jazyk. Mají také
nelehký úkol působit na rodiče, aby pochopili nezbytnost vzdělávání. Rozdíly
ve vzdělanosti mezi romskými dětmi a těmi ostatními jsou alarmující. Asi jen
66 procent romských dětí v Srbsku absolvovalo zápis do základní školy. A
pouze 20 % takových dětí základní školu dokončí. Představitel programu
pomoci pro Romy při Organizaci pro bezpečnost a spolupráci v Evropě Matthew
Newton v sídle svého úřadu v Bělehradě neskrývá, jak obrovský úkol před ním
stojí. Evropská unie poskytla OBSE dva miliony eur pro zapojení romských
dětí do vzdělávacího procesu na jihu Srbska.
Podle Newtona romské rodiny prý mají zájem, aby jejich děti do školy
chodily, "ale když vidíte tu strašlivou bídu, v níž žijí, je zcela nereálné
očekávat, že by si mohli dovolit pořídit učebnice a že by jejich děti
chodily do školy vhodně oblečené". Newton je přesvědčen, že zapojení Romů do
školního procesu si vyžádá dobu 20 až 40 let. Srbské úřady jsou si toho prý
vědomy a spolu s mezinárodními institucemi se snaží zatím aspoň urovnat ty
nejkřiklavější případy.
|