Marian (1996)
Poněkud nový přístup k tématu projevil režisér Petr Václav při natáčení
snímku Marian v roce 1996. Film se zabývá romskou kriminalitou, kterou chápe
vesměs jako důsledek komunistického přístupu k Romům. Přestože snímek
zobrazuje individuální příběh romského chlapce Mariana, který byl někdy v
sedmdesátých letech „odvlečen“ sociálními pracovnicemi do dětského domova, z
vyznění filmu je zřejmé, že Václav vypráví o celé jedné generaci Romů, ale i
jiných společenských vyděděnců, kteří byli separováni od rodiny za účelem
převýchovy. Marian, který vyrůstá ve sterilním prostředí ústavů – z dětského
domova se po pokusu o vraždu stěhuje do pasťáku a odtud do vězení -, již
neumí žít na svobodě.
Příběh je poměrně složitý a autorovo „znesnadňování“ orientace v něm jej
činí ještě komplikovanějším. Hlavní hrdina putuje z ústavu do ústavu, z
ústavu do vězení, z vězení na svobodu, ze svobody do vězení a tak dále.
Kdyby jeho příběh neskončil smrtí, která je jako němý přízrak přítomna po
celou dobu filmu, jistě by podobně pokračoval dál. Divák se však v oněch
přesunech snadno ztratí. Prostředí dětského domova se významněji neodlišuje
od pozdějšího pasťáku a ne každý si všimne proměny barokního zámečku, kde
sídlil dětský domov, ve strohou a přísnou budovu pasťáku. Orientaci
komplikuje také systém retrospektiv, podstatná část příběhu – od Marianova
dětství až po jeho proměnu ve zhruba sedmnáctiletého chlapce – je vlastně
retrospektivou, nebo lépe vzpomínkou Mariana pobývajícího ve vězení. Jeho
fyzická proměna je také určující pro celý ráz filmu. Snímek se tak v
podstatě dělí na dvě části.
První část vypráví o Marianově životě v dětském domově až po jeho pokus o
vraždu vychovatelky Tošovské. Druhá část jej sleduje jako již téměř
dospělého, introvertního chlapce, který zažívá první lásku k vychovatelce
Evě, spřátelí se s vychovatelem Davidem, na svobodě zažívá vztah s Romkou
Tinou a posléze je opět ve vězení. Mezi oběma částmi filmu je pak jakási
pomyslná dělící čára, která určitým způsobem může narušit divákovu
emocionální angažovanost v Marianově příběhu. V první části je to totiž
ještě malý roztomilý romský chlapec, který pociťuje silnou potřebu chybějící
mateřské lásky. V části druhé již jde o muže, který nese plnou zodpovědnost
za své činy. Sympatie, které publikum cítí k Marianovi jako dítěti, se mohou
v druhé části filmu změnit či rozplynout.
Režisér většinou používá dokumentárního přístupu k látce, který podporuje
obsazením romských neherců. Tento postup vyniká především při zobrazování
vztahů mezi chovanci, jejich přirozené vzezření – navíc podpořené černobílým
materiálem filmu – a především autentický jazyk zvyšují dokumentární vyznění
filmu. Jedním z možných přínosů, ale i omezení bylo vlastní zasahování herců
do natáčení. Někteří z nich se odmítali podílet na scéně, tak jak byla
navržena ve scénáři, a určité pasáže se musely předělávat.
Dojem autenticity může vzbuzovat i vědomí, že příběh byl inspirován
skutečnými zážitky psychologa Jana Šikla, jenž se významně podílel na
scénáři a který byl předobrazem postavy vychovatele Davida, s nímž se Marian
sblíží. Největším kladem filmu je snaha nevyjadřovat žádné hodnocení,
situaci co nejvěrněji popsat, ale její analýzu nechat na divákovi. Zřejmě z
důvodu určitého osobního zaujetí spolu-scenáristy se pak možná právě druhá
polovina snímku zdá být méně dokumentární a více se blížící žánrově podobným
filmům.
Marian (Petr Václav, ČR/FR, 1996). Scénář: Petr Václav, Jan Šikl. Kamera:
Štěpán Kučera. Střih: Alois Fišárek. Hudba: Jiří Václav. Výprava: Martin
Kurel. Výtvarník / kostýmy: Ester Krumbachová, Ondřej Nekvasil. Dramaturgie:
Ester Krumbachová, Hana Jemelíková. Produkce: Jaroslav Staněk, Martin
Kopřiva, Radomír Hubáček. Výroba: Czech international film, Tosara film,
Artcam, ad. Hrají: Štefan Ferko (mladší Marian), Milan Cifra (starší
Marian), Radek Holub (David), Jaroslava Vysloužilová (Tošovská), ad. Délka:
109 min. Premiéra: 14. 11. 1996.
Zpět na Romové a film
|
|