Černý slzy (2002)
Televizní snímek Černý slzy čerpá svůj příběh z osvědčeného dramatu Romea a
Julie. Kromě hlavních dvou představitelů „gádže“ Kena a Romky Darji, zde
vyniká především postava moudrého bezdomovce, jenž je analogií k páteru
Vavřincovi. Ve filmu odhalíme také některé slavné pasáže, jako jsou
balkónová a ložnicová scéna nebo zobrazení tajného sňatku (tady pouze
symbolického). Nenávist mezi dvěma skupinami, z nichž hlavní hrdinové
vycházejí, zde není dána pouhou etnickou odlišností Romea a Julie, ale je
podpořena faktem, že Ken je mladičký neonacista a Darju právě propustili z
pasťáku. Na půdorysu slavné tragédie se pak odvíjí víceméně analogický
příběh, který v zájmu zachování většího realismu nekončí smrtí, ale
vzájemným odloučením obou hrdinů.
Snímek Černý slzy byl natočen jako televizní film. O jeho realizaci se
uvažovalo již v počátku devadesátých let, kdy tento příběh „o lásce
romské dívky a skina, který se skutečně stal, vyprávěl Josef Klíma“
[www.ceskatelevize.cz].
Devět let autoři usilovali o jeho realizaci a o jeho
natočení na filmový pás a uvedení do distribuce. Na to vzpomíná režisér
filmu Milan Cieslar následovně: „Původně jsme plánovali distribuční
film, jenže pan Stankovič nás tehdy napadl, že jde o rasistický text, což
považuji za absurdní tvrzení - ale nedostali jsme na film grant. Nakonec
jsme se rozhodli jít cestou minimalismu, natočili jsme na DVD a byli jsme
domluveni, že když se to povede, že se to zvětší. Nakonec se nám bohužel
nepodařilo sehnat prostředky - a myslím, že je to škoda. Podle zkušenosti z
mezinárodních festivalů vím, jaký je vkus a takovéto sociální téma je
absolutně frekventované, takže jsem přesvědčen, že by film, kdyby byl na
filmové surovině, měl šanci jít z festivalu na festival...“
[www.ceskatelevize.cz].
Kvalita díla je jistě poznamenána nedostatečnou technologií, ale rovněž svým
omezením, kterou kategorie televizní film má. Ačkoliv měl snímek ambice stát
se distribučním filmem většího formátu, ve výsledku opravdu splňuje spíš
kritéria filmu televizního. Kamera se nezatěžuje zobrazováním krajiny, města
či prostředí, ve kterém hrdinové žijí, přestože by se to u snímku tohoto
charakteru možná hodilo, naopak se soustředí výhradně na tváře postav.
Najdeme zde také jen několik „němých“ míst. Jedná se vesměs o jednolitý
dialog, což umožňuje většinou pouhý poslech.
Televizní formát ovšem nemusí být vždy na závadu a jen stěží za něj můžeme
schovávat hlavní nedostatky filmu. Největším nešvarem tohoto snímku je jeho
schematičnost a prvoplánovost. Jeho cílem je spíš být filmem pro mládež, ve
kterém by se novým způsobem aktualizovalo sociální téma. Zřejmě právě proto
ustupuje hlubší propracovanost díla povrchnímu vyjádření a nízkým nárokům na
autenticitu.
Černý slzy (Milan Cieslar, ČR, 2002). Scénář: Jiří Bednář. Kamera: Marek
Jícha. Hudba: Jan Černý. Výroba: Česká televize. Hrají: Kryštof Hádek (Ken),
Lucia Hurajová (Darja), Miroslav Táborský, Valerie Zawadská, Jiří Pecha,
Matěj Hádek, ad. Délka: 90 min. Premiéra: 12. 1. 2003 TV.
Zpět na Romové a film
|
|