Za další případné snahy extremistů
zaútočit na Romy prý bude zodpovědná ministryně Džamila Stehlíková
05-12-2008
Romští aktivisté jsou přesvědčeni, že za další případné snahy extremistů
zaútočit na Romy podobně jako v listopadu litvínovském Janově, by byla přímo
zodpovědná ministryně pro menšiny a lidská práva Džamila Stehlíková. Uvádějí
to v dopise, který místopředseda vládní rady pro záležitosti romské komunity
a místopředseda sdružení Dženo Ivan Veselý zaslal premiérovi Mirku
Topolánkovi. Stehlíková jejich obvinění odmítá.
Zde přinášíme plné znění otevřeného dopisu Ivana Veselého premiérovi České
republiky ze dne 2. 12. 2008:
Vážený pan
Mirek Topolánek
předseda vlády ČR
Tř. Dr. E. Beneše
110 00 Praha 1
V Praze, dne 2. prosince 2008
Věc: zdůvodnění návrhu na odvolání Dr. Džamily Stehlíkové z místa
ministryně
Vážený pane premiére,
v uplynulých dnech jsem médiím tlumočil stanovisko, ke kterému dospělo
zasedání romských předáků a aktivistů ohledně posledního vývoje okolo
romského sídliště Janově, totiž, že paní ministryně Džamila Stehlíková
neplní svoji roli, nezvládá situaci a pro řešení a zejména vyřešení romské
otázky by bylo vhodné, kdyby svoji funkci nadále nezastávala.
Cítím jako svoji povinnost Vám tento svůj názor, který je nejen mým názorem
osobním, blíže vysvětlit.
Výhrady, které mám já a romská komunita proti paní ministryni Stehlíkové
jsou v zásadě dvojího druhu – jsou to jednak výhrady vůči její osobě,
jednak vůči politice vlády k Romům, kterou právě ona reprezentuje.
K výhradám k osobě paní ministryně poukazuji na dva aspekty – zdroje
problémů při řešení romské otázky: první výhradou je, že paní Džamila
Stehlíková o dané problematice naprosto nic neví a její schopnost
spolehnout se na rady poučených je velmi omezená. Svoji neznalost dané
problematiky projevila v minulosti řadou výroků, které byly a jsou pro Romy
zcela nepřijatelné a za které se následně omlouvala. Již tím však byla
narušena bazální důvěra mezi jejím úřadem a romskou komunitou. Druhou
výhradou, kterou tímto proti paní ministryni vznáším, je fakt, že (alespoň
v případech, na které mohla romská komunita dohlédnout) paní ministryně
dávala vždy přednost zájmům svojí politické strany před zájmy rezortu.
Takový přístup ovšem vzbuzuje zásadní pochybnosti o upřímnosti motivace
paní ministryně ohledně veškerých jejích kroků, a to nejen ve směru k
Romům.
Další skupina výhrad směřuje vůči státní politice, reprezentované právě
paní ministryní s tím, že v realizaci této politiky se navíc projevují
negativně i shora jmenované aspekty osobnosti paní ministryně.
Státní politika vůči romské menšině měla být realizovaná především pomocí
„Agentury pro sociální začleňování“. Bez ohledu na skutečnost, že samotná
„Agentura“ byla ustavena před necelým rokem, je možno říci, že tento model
„Agentury“ fatálně selhává. Z „Agentury“ je běžný odbor při Úřadu vlády,
který má takřka nulové kompetence. Ani v omezené míře, ve které by mohl být
funkční, funkční není. Z probíhajícího auditu je navíc zřejmé, že z
organizačního hlediska není takovéto uspořádání možné. Pokud mi je známo,
tak komunikaci s romskými komunitami se Agentuře nepodařilo prakticky vůbec
navázat, komunikace s představiteli obcí, kterým měla být při řešení
sociálně vyloučených lokalit napomáhat, je vážně ohrožena.
Příkladem nezvládnutí komunikace je právě „řešení“ situace na sídlišti
Janov. Romská komunita si je velmi dobře vědoma obtížnosti tohoto problému,
ovšem i toto vědomí je důvodem, proč Romové nemohou souhlasit se způsobem,
jakým je otázka sídliště Janov řešena. Za vedení paní ministryně zde byl
totiž nastaven model, který otvírá cestu k vydírání České republiky
obecními zastupitelstvy. Jediným výsledkem nepokojů je, že se paní
ministryně omluvila, že Janov měl být zařazen do zvláštního pilotního
projektu, čímž přislíbila městu mimořádný penězovod do dané lokality. Nic
nebrání tomu, aby další obce nenásledovaly radnici města Litvínov, a to i
za případné tiché spolupráce Dělnické strany.
Vážený pane premiére,
v civilizovaných zemích platí, že s teroristy se nevyjednává a vyděrači se
posílají do vězení. Uplatňování této civilizované zásady však zjevně
nepatří do portfolia paní ministryně(1). Z pohledu romské komunity důsledkem
způsobu „řešení“ janovského problému paní ministryní je přímé ohrožení
dalších romských komunit a samotných Romů pochody a útoky členů radikálního
hnutí. Z pohledu Romů, jestliže dojde k dalším útokům na dalších místech,
ponese za to přímou zodpovědnost ministryně Stehlíková.
Cesta, která byla otevřena v Litvínově, totiž je evidentně úspěšná a vede k
přímé možnosti podstatného navýšení rozpočtu města. Pan vicepremiér vlády
Jiří Čunek v médiích nedávno uvedl, že z evropských fondů je možno získat
na projekty začleňování sociálně vyloučených lokalit (které jsou, řekněme
upřímně, alespoň z 95% romské) a na řešení související bytové politiky
částku až 15 miliard korun. Je nepochybné, že řada obcí bude usilovat o
přístup k těmto financím. Zásluhou paní ministryně Stehlíkové je známa
efektivní cesta, jak se k ním dostat. Kolik z těchto finančních prostředků
se dostane skutečně na pomoc Romům coby sociálně vyloučeným, zůstává s
ohledem na tristní postavení „Agentury“ jakož i s ohledem na nulové
kompetence poradního orgánu vlády – Rady vlády po záležitosti romské
komunity, i nadále velkou neznámou.
Vážený pane premiére,
ve výše popsaných řádcích jsem nešetřil kritikou. Od seriozního způsobu
komunikace se však obvykle vyžaduje i předložení konstruktivních návrhů na
řešení diskutované situace. Dovolte mi nastínit několik bodů, jejichž
diskutování bych, podporován předáky romských komunit, považoval za kroky
vedoucí k vyřešení spolužití romské komunity a majoritní společnosti.
Začlenění romského problému do kompetence ministra pro menšiny lidská práva
– je nedostatečné a neodpovídá závažnosti problému. Navrhuji zřízení
vládního zmocněnce pro otázky romské komunity s minimálně těmi
kompetencemi, které má doposud ministr pro lidská práva s tím, že tyto
kompetence budou posíleny. Připomínám, že tento model se velmi osvědčil na
Slovensku. (Což mohu dosvědčit na základě dlouholeté osobní spolupráce s
Dr. Klárou Orgovánovou, dlouholetou zmocněnkyní vlády SR pro otázky romské
komunity.)
Současný model fungování Rady vlády pro romské záležitosti při vládě ČR
coby poradního orgánu pracujícího na dobrovolnické neprofesionální bázi je
naprosto nevyhovující. Nevyváženost postavení tohoto tělesa je dobře patrna
ve chvíli, když si uvědomíme, že tento příležitostně svolávaný sbor,
podporovaný více než skromným aparátem, má být protihráčem a spoluhráčem
všem rezortům, které se jednotlivými aspekty romského problému zabývají,
tedy zejména Ministerstvu práce a sociálních věcí, Ministerstvu školství,
Ministerstvu kultury, Ministerstvu vnitra, Ministerstvu zdravotnictví a
Ministerstvu pro místní rozvoj, které každé vládne četným a profesionálním
aparátem. Z tohoto úhlu pohledu se jeví velmi problematickým, zda skutečně
dochází k naplňování čl. 25 odst. 2 písm. c) Listiny základních lidských
páv a svobod, dle kterého „Občanům příslušejícím k národnostním a etnickým
menšinám se za podmínek stanovených zákonem zaručuje též právo účasti na
řešení věcí týkajících se národnostních a etnických menšin.“ Pominu-li
skutečnost, že prakticky neexistují zákony, na které toto ustanovení
Listiny odkazuje, a tudíž je možno i hovořit o nesplnění ústavní povinnosti
státu takovéto podmínky stanovit, je možno uvažovat maximálně o jistých
formálních znacích, ukazujících na formální plnění ústavních záruk romské
menšině. Ve skutečnosti tyto ústavní záruky nejsou naplňovány. Navrhuji
proto Radu přebudovat na profesionální orgán, který by kromě dosavadních
funkcí zejména zprostředkovával komunikaci s jednotlivými romskými
komunitami. Dlužno podotknout, že tento aspekt ve strategii vládního řešení
romské otázky doposud zcela chybí. Je nepodstatnou organizačně- technickou
otázkou, zda by takto transformovaná Rada podléhala vládnímu zmocněnci pro
otázky romské komunity nebo přímo předsedovi vlády.
Dosavadní model Agentury pro začleňování sociálně znevýhodněného
obyvatelstva je jen klamným manévrem, který ani není schopen přímého
pojmenování věci, totiž, že se jedná o problém soužití Romů či chcete-li
pak Cikánů s českou společností. Navrhuji opustit model Agentury a místo
něj v rámci jak Rady tak úřadu Zmocněnce vlády vypracovat zvláštní způsob
spolupráce s Nejvyšším kontrolním úřadem, který by zároveň pomohl přesně
vypracovat koncepční kriteria hodnocení romských projektů a grantů.
Vážený pane premiére,
Romové bývají často osočováni, že nemají vlastní návrhy na řešení problémů
spjatých s jejich vlastní komunitou. Ubezpečuji Vás, že to tak není. Romové
však zásadně odmítají být pouze loutkou ve stranických hrátkách a plnit
roli figurky, kterou se na politickém poli posunuje tak, jak to vyžaduje
momentální konstelace koaličních členů vlády. Romové mají zájem na
skutečném řešení situace svojí komunity, řešení soužití s majoritní
společností a na rozvoji České republiky, která je jejich pravým a
právoplatným domovem. Romové jsou připraveni předat kompetentním orgánům
úplný program nikoliv řešení, ale VYŘEŠENÍ svého problému, včetně návrhu
postupných funkčních kroků. Odmítají však, aby tyto jejich záměry byly
zneužity k politickým hrátkám samotné majoritní společnosti tak, jak se to
v České republice stalo již téměř zvykem. Dovoluji si Vás požádat, vážený
pane premiére, abyste učinil kroky, které přesvědčí romskou komunitu o
vážnosti záměrů Vaší vlády se s tímto problémem vypořádat. Věřte, že k
takovému úsilí máte mezi Romy nepřeberné řady spojenců, kteří jen čekají na
projev Vaší skutečné politické vůle.
Pokud se Vaše úvahy ubírají směrem, který je kompatibilní s názory, které
jsem se pokusil naznačit výše, bylo by pravděpodobně vhodné, kdyby Romové a
jejich zástupci Vám mohli některé další aspekty problematiky vysvětlit při
osobním jednání, jehož uskutečnění ovšem nechávám plně ve Vašich rukách a
na Vaší iniciativě.
v dokonalé úctě,
Ivan Veselý
druhý místopředseda Rady vlády
pro záležitosti romské komunity
Příloha: komuniké zástupců romské komunity
Na vědomí:
RNDr. Martin Bursík, předseda Strany zelených, via PČR
ing. Václav Klaus, prezident ČR, via KPR Praha – Hrad
(1) Viz na příklad článek v Lidových novinách, str. 6, ze dne 28. 11. 2008, s
názvem „Z Janova bude ghetto. Zapsání litvínovského sídliště na seznam
vyloučených lokalit přinese městu stání peníze.“ Zde paní ministryně
uvedla: „Byla to chyba, za kterou se nyní omlouvám. Janov měl být dávno na
seznamu.“
|
|