Antidiskriminační zákon
Pod heslem boje proti bariérám převezme za pár týdnů ČR předsednictví v EU.
Sama ale, jak to zatím vypadá, nebude mít jako jediná členská země schváleno
ani tak základní protibariérové opatření jako je antidiskriminační zákon,
který má přetavit evropskou směrnici proti diskriminaci do zákonné podoby.
Poté, co prezident v květnu antidiskriminační zákon vetoval, hodlala o něm
sněmovna tento týden hlasovat, ale pak to radši vzdala. Několik poslanců za
ODS totiž naznačilo, že tentokrát už pro zákon ruku nezvednou, jakkoli to
vypadá na mastnou pokutu od Evropského soudního dvora.
Proti diskriminaci tak bude zřejmě ČR během svého předsednictví bojovat
nanejvýš jednorázově, a to uspořádáním mezinárodní konference o nerovných
podmínkách mužů a žen, které se pak projevují například v nižších platech
žen za stejnou práci a v nižších důchodech. V Česku jsou na tom v tomto
ohledu ženy dokonce ještě o něco hůř než je šestnáctiprocentní unijní
průměr: jejich platy jsou nižší o pětinu.
O co tedy v případě směrnice, proti které se u nás zvedl takový odpor,
vlastně jde? Jedná se o legislativní normu, která má zajistit lidem bez
ohledu na rasu, pohlaví, národnost nebo náboženství rovný přístup i k
ostatním oblastem života než jen k trhu práce. Konkrétně třeba ke vzdělání,
zdravotní péči, nebo k právům spotřebitele. Prezident Klaus odůvodnil své
veto tím, že jsou nerovnosti přirozený jev, ve kterém se zrcadlí naše
subjektivní zkušenosti. Snaha o jejich potlačení narušuje podle jeho názoru
právo jednotlivce na svobodu volby. Proti jsou ale i právníci, protože zákon
přenáší důkazní břemeno na žalovaného- a tedy narušuje princip presumpce
neviny. Kritikům občanské společnosti se kromě toho nelíbí, že obětem
diskriminace mohou v soudní síni stát po boku nezávislé organizace, jejichž
cílem je proti ní bojovat. Ze všech těchto námitek je nepochybně
nejzávažnější ta, která se týká presumpce neviny. Zvláštní ovšem je, proč
totéž nevadí ostatním 26 členským státům unie? Možným vysvětlením by bylo,
že obdobně jako v minulosti, postupuje i zde ČR při přebírání směrnice
způsobem "papežštějším než papež", a že jsou tedy její současné nesnáze s
antidiskriminačním zákonem domácí výroby.
Podle zářijových informací v deníku Právo bylo jedním z cílů zákona ujasnit,
co to vlastně diskriminace je. Zákon ji měl definovat jako jednání, v jehož
rámci by bylo z nějakého důvodu s jednou osobou zacházeno ve srovnatelné
situaci méně výhodným způsobem než s osobou jinou. Odlišnost v zacházení je
ale diskriminační jen tehdy, pokud nemá žádné objektivní a rozumné
ospravedlnění. To znamená pokud nesleduje legitimní cíl nebo pokud nejsou
použité prostředky přiměřené sledovanému cíli.
Právo uvádí, že jako diskriminační by pak musely být vyhodnoceny například
marketingové triky, kdy dívky neplatí do tanečních klubů vstupné, protože se
předpokládá, že za ně utrácejí muži a čím více slečen do klubu dorazí, tím
větší má majitel kšeft. Také odmítnout prodej zboží lidem, kteří byli v
minulosti na prodavače vulgární nebo u něj kradli, není diskriminační,
protože se zákazníci chovali v rozporu s dobrými mravy. Zatímco kdyby
podnikatel neobsloužil zákazníka, který si na něj stěžoval nebo reklamoval
jeho zboží, o diskriminaci by šlo, jelikož se zákazník jen domáhal svých
práv.
Na to už ale vlastně zákony máme: konkrétně třeba o ochraně spotřebitele. V
jiných oblastech je to podstatně horší: Organizace Člověk v tísni
představila například nedávno Index integrační politiky, ve kterém se ČR
ocitla mezi 25 posuzovanými evropskými zeměmi v integraci cizinců daleko za
evropským průměrem. V rámci kritérií, která hodnotila nediskriminaci, byla
ČR dokonce jedinou zemí, která dostala v podkategorii politiky nulu. Další
dvě nuly si vysloužila v podkategorii volebních práv a začlenění do trhu
práce. Cizinci například v ČR nemohou podle této zprávy zakládat sdružení,
pokud v nich nejsou zastoupeni aspoň tři Češi, a nesmějí být členy žádné
politické strany, a to ani v případě, když jsou občané EU. Kromě toho zpráva
poukazuje na to, že v souladu s platnými zákony stát není povinen do svých
funkcí důsledně zařazovat principy rovnosti, vést dialog o nediskriminaci
ani informovat veřejnost o právech obětí diskriminace.
Ale nemusí jít jen o práva cizinců nebo menšin. Pod lupu antidiskriminačního
zákona by se mohly třeba dostat i plošné parkovací zóny ve městech, zaváděné
bez ohledu na to, jestli lidé, kteří tam musejí přijet třeba obstarat
nemocné příbuzné, mají vůbec kde legálně zaparkovat. Jinými slovy, zatím ani
netušíme, kde všude by nám antidiskriminační zákon mohl být k užitku. Nechat
si od politiků namluvit, že je k ničemu, by bylo nerozumné.
|
|