Romská koncepce vicepremiéra Čunka
Dnes budeme hovořit o návrhu koncepce ministra pro místní rozvoj Jiřího
Čunka, kterým chce řešit problémy deprimovaných částí měst obývaných
převážně občany romského etnika.
Návrh pracovní verze koncepce v přístupu státu k řešení problémů těchto
deprimovaných částí měst vyvolala celou řadu protestů, pochopitelně nejvíce
mezi Romy samotnými. Na jakých pilířích koncepce stojí? Kdo se podílel na
jejím vzniku? Proč navrhuje dělit občany do tří kategorií? Je takové to
dělení vůbec v souladu s Listinou práv a svobod a dalšími dokumenty? Může
být zneužitelné? Je vůbec ministr Čunek osobou, která by měla podobné
koncepce předkládat? A zajímá téma sociálního vyloučení a s ním související
postavení romské menšiny ve společnosti dostatečně české politiky a vládu
samotnou? To je téma, kterému se budeme věnovat následujících teď již
necelých padesát minut. Přeji ještě jednou nerušený poslech Šestky.
Česká republika neměla s ghetty ani sociálním vyloučením do druhé poloviny
devadesátých let minulého století mnoho zkušeností, snad jen mostecký
Chánov, panelák narvaný jen Romy byl takovým nepříjemným mementem. Pak ale
začala chudinská místa vznikat. Nejdřív na ně upozorňovali terénní
pracovníci. Ale nikdo to nepovažoval za alarmující. Až do okamžiku, kdy se
objevila analýza sociálně vyloučených lokalit, kterou zpracovala
sociologická společnost Ivana Gabala. Ta poprvé otřásla odborníky i částí
veřejnosti. Více než tři sta sociálně vyloučených lokalit a v nich žijících
osmdesát tisíc lidí, převážně Romů, to byl dost závažný závěr. Ovšem jak pro
koho. Vláda v čele s ministryní pro lidská práva Džamilou Stehlíkovou sice
deklarovala, že se musí něco dělat, ale zásadní změna nenastala. Vláda
konečně přijala návrh Agentury pro sociální začleňování, která by měla v
postižených lokalitách pomáhat. Ale problém je s financemi, zázemím a také s
lidmi. Mezitím Česká republika stále ještě nepřijala takzvaný
antidiskriminační zákon, za což jí hrozí sankce.
Kromě každoroční koncepce romské integrace do společnosti, kterou připravuje
a vládě předkládá ministryně Stehlíková, přišel ministr Jiří ČUNEK, který
proslul ne zrovna lichotivými výrazy na adresu Romů a čelil obvinění z braní
úplatků, s novou koncepcí. Pracovní verze této koncepce přístupu státu k
řešení problémů deprimovaných částí měst obývaných převážně občany romského
etnika přichází s novými návrhy řešení. Kromě jiného počítá s kategorizací
lidí žijících v sociálním vyloučení na takzvané jedničky, dvojky a trojky
dle toho, zda chodí do práce, pobírají sociální dávky, jsou aktivní při
řešení svých problémů a tak dále. Koncepce například počítá s umístěním
občanů z kategorie tři do ubytoven se zpřísněným dozorem, zejména proti
kategorizaci občanů se zvedla největší vlna kritiky. My se samozřejmě ke
koncepci dostaneme mnohem podrobněji, stejně tak jako k důvodům jejího
vzniku, k tomu, co by chtěla řešit a tak dále. Pozvání dnes do studia
přijali Jiří ČUNEK. Dobrý den.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Dobrý den.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Dále sociolog Ivan GABAL. Vy
stojíte za tou zmíněnou analýzou sociálně vyloučených lokalit.
Ivan GABAL, sociolog Dobrý den. Děkuji za pozvání.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka A děkuji také Vojtěchovi
Lavičkovi, který tu je za členy vládní rady pro záležitosti romské komunity.
Je to také člen známé skupiny Gipsy.cz, romský aktivista.
Vojtěch LAVIČKA, romský aktivista, člen vládní rady pro záležitosti
romské komunity, člen skupiny Gipsy.cz Dobrý den.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Bohužel se natáčení nezúčastní
ministryně pro lidská práva Džamila Stehlíková, která má řešení takzvané
národnostní otázky kromě jiných také v gesci, zodpovídá také za Agenturu pro
sociální začleňování v romských lokalitách, kterou jsem avizovala v úvodu a
která běží v pilotní fázi. Paní ministryně účast odmítla s tím, že vládní
strategie je taková, že se tématika začleňování nebude řešit před médii a že
není vhodné, aby se v médiích přeli dva členové vlády. To je to zdůvodnění.
Nám je to samozřejmě líto, protože na některé otázky mohla paní ministryně
odpovědět. V každém případě je to tak. A na telefonu s námi, co by poslední
telefonický host, bude Jana KOSOVÁ, která je ze sdružení Český západ, je
to organizace, která pracuje od roku 2001 v Dobré Vodě, a to je jedna ze
sociálně vyloučených lokalit. I vám, paní Jano, dobrý večer.
Jana KOSOVÁ, občanské sdružení Český západ Dobrý večer.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka První dotaz, pánové, na vás
všechny, samozřejmě může odpovídat i paní Kosová. Já jsem avizovala už v
úvodu, že Česká republika měla to štěstí, že neměla zkušenost, na rozdíl od
sousedního Slovenska, také třeba Maďarska, Bulharska, Rumunska, zkrátka zemí
s velkým počtem Romů, tu zkušenost s ghettoizací. Tady česká romská menšina
byla rozptýlená rovnoměrně a kromě toho jednoho sídliště jsme toho moc
neměli. Považujete za chybu, že jsme si nechali vzniknout více než tři sta
chudinských lokalit a jaké byly důvody toho vzniku. Kdo začne? Ivane Gabale,
všichni se dívají na vás. Tak začněte.
Ivan GABAL, sociolog Ano, já myslím, že trošku jste zapomněla na
to, že v rámci Československa jsme měli ještě Slovensko, kde byly osady...
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Ano, samozřejmě. Teď už...
Ivan GABAL, sociolog ...kde bylo sídliště Luník a kde byla taky
velká migrace ze Slovenska do Čech, protože většina tradičních českých
romských rodin skončila v koncentračních táborech a v holocaustu, a tím
pádem většina Romů, kteří v Čechách dnes žijí, jaksi pochází asi ze tří vln
migrace po válce.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Nezapomněla vůbec, naopak s tím
počítám, hned vás to nechám doplnit, jenom jsem vycházela z toho, že na
rozdíl od bývalého Československa na území České republiky jsme neměli kromě
avizovaného Chánova mosteckého tu zkušenost.
Ivan GABAL, sociolog Velmi vzdáleně to souvisí s tou historií,
protože ty migrační vlny šly v zásadě prvně do Sudet, ale pak už do
průmyslových severních částí Čech a Moravy, a když přeskočím potom do období
po roce 89 a transformace, tak v zásadě to byly regiony, kde šla
nejbrutálnější restrukturalizace a kolaps průmyslu a v zásadě mizely
pracovní příležitosti, podniky a i pracovní povinnost pro lidi bez
kvalifikace, pro romské rodiny a samozřejmě to se týkalo i struktury
bydlení, takže došlo k tomu, čemu se říká odborně sociální vyloučení, na
které navázalo prostorové vyloučení. A vlastně koncentrace lidí, kteří
vypadli ze sociální struktury, z pracovního trhu do určitých lokalit, to se
odehrálo v posledních deseti letech. Souvisí to hodně s vývojem, kterým
Česká republika prošla, se změnou sociální struktury, je faktem, že vlastně
romské rodiny nestihly jakoby naskočit do toho ujíždějícího vlaku směrem k
tržní ekonomice, která je velmi konkurenční a řekl bych, vyžaduje plný
výkon, pracovní nasazení, kvalifikaci, zmizela ta hospodářská báze a zůstala
jenom sociální politika, takže to je situace dneska, kdy v zásadě máme těch
zhruba plus minus tři sta lokalit, kde je skoro monopolně romská populace,
většina z nich nezaměstnaná a mimo pracovní trh a závislá na sociální
politice.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Vojtěch LAVIČKA chce nějakým
způsobem doplnit a říct důvody.
Vojtěch LAVIČKA, romský aktivista, člen vládní rady pro záležitosti
romské komunity, člen skupiny Gipsy.cz Jenom chci říct, nebo spíš
poznamenat krátce, že bohužel do toho ujíždějícího vlaku směrem k tržnímu
hospodářství Romové opravdu z objektivních důvodů často nemohli naskočit,
protože téměř devadesát procent vlastně romské populace nemělo základní
vzdělání, respektive vzdělání ze zvláštních škol, takže bylo opravdu těžké
se na trhu prosadit, navíc se zde objevily nějaké jevy, které byly přece jen
za vlastně komunistů skryté, tím myslím hlavně diskriminaci a rasismus
skrytý, který se projevil otevřeně vlastně po roku 1990, takže to byly i
některé objektivní důvody, čímž samozřejmě neříkám, že si Romové částečně za
to nemůžou sami, ale tohle jsou objektivní důvody také k tomu, proč vlastně
ten vlak ujel.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka My jsme narazili také na to, že
samozřejmě historie vzniku míst sociálního vyloučení souvisí také s
holocaustem, druhou světovou válkou, s řízenou migrací, která byla zpočátku
skutečně řízená také českou a slovenskou stranou, koordinována postupně, za
těmi prvními vlnami Romů přicházely ty migrační vlny už velmi spontánně,
řekněme, co by za příbuznými. Pracuje s těmito důvody dneska někdo, objevuje
se to v těch analýzách, jsou to vůbec podstatné informace, abychom věděli,
proč se třeba někdo dostal do sociálního vyloučení, jestli v tom daném městě
jeho rodina žije, existuje, eventuálně pracovala předtím x let a teď
nepracuje. Jaké jsou ty důvody toho, že třeba byli odsunuti z lukrativního
bytu v centru města na okraj?
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Tak jestli můžu
...
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Ano, prosím.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Já bych ještě
chtěl odpovědět na tu původní otázku. Vy jste řekla vlastně, jak to vniklo,
jestli je to dobře, no, tak ta odpověď je nasnadě, samozřejmě že bychom tady
neseděli, kdyby to bylo dobře, byť v jednom případě.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka A proč se toho vláda nevšimla
dřív?
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ No, ten problém
...
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Od 97 ghetta začala vznikat.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ To není pravda,
ta ghetta vznikala, jak tady ta studie Ivana Gabala jasně prokazuje, ta
ghetta vznikla už dříve, ale hlavně tady s Romy nikdo nepracoval a nikdy, a
to je, v tom je ten problém, oni sice měli pracovní povinnost před rokem 89,
tak jako my všichni ostatní, což bylo v tomto případě velmi, to bych označil
velmi plusovým znaménkem, protože přeci jenom ty pracovní návyky potlačovaly
některé jevy, ale když jste se podívali na ty kolonie, které tady byly
dostěhovány v těch třetích vlnách, to byl ten rok sedmdesát, řekněme, čtyři
až osmdesát, postupně ze Slovenska, tak vždycky se dopustili, tedy ti, kteří
to zajišťovali, té zásadní chyby, že dostěhovali ty Romy z opravdu lokalit,
které se příliš na Slovensku nezměnily, to znamená z těch kolonií, kde, kde
si nikdo z nás ani nedovede představit, kdo tam nebyl, zřejmě my čtyři,
nevím, ale já jsem tam byl, vy jste tam určitě byli taky, ten způsob života
je tam o dvě stě let zpátky proti dnešním standardům, tak tito lidé byli
dostěhováni do měst a byli dáni téměř výhradně vždycky do nějaké lokality,
obsazen jeden dům ...
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Na druhé straně, pane ministře, já
znám spoustu rodin, já pocházím z Brna, to je město, kde žije velmi
integrovaným způsobem od sedmdesátých let řada Romů, která přišla z
východního Slovenska, jsou to muzikanti, lidé, jejichž děti jsou dneska
vysokoškoláci, tam vzniklo za posledních deset let v některých částech
skutečně sociální vyloučení třeba Bronx, kde vy jste určitě, pane Gabale,
byl a označil jste tuto lokalitu za sociálně vyloučenou, to byla dřív
naprosto běžná ulice. Francouzská /nesrozumitelné/, kde ano, bydlely některé
rodiny, ale nebyl tam problém, nebyly tam ubytovny. Jak je možné, že se
některé rodiny, které také pracovaly, ne všechny ty rodiny přišly posledních
deset let, je zkrátka mnoho rodin, které dříve pracovaly, platily nájem a z
nejrůznějších důvodů se dostaly do platební neschopnosti a některé se třeba
ani nedostaly do platební neschopnosti, ale jejich dům se opravoval nebo
byt, a oni zkrátka jsou dnes v této situaci. Vy jste říkal, že nikdo s Romy
nepracoval, možná ne s jednotlivými rodinami, ale já si pamatuji období 90 -
92, kdy měla romská menšina, což je mimochodem oficiálně uznaná menšina, tím
jenom upozorňuji na drobnou chybku v pracovním názvu té vaší koncepce, kde
se užívá termín romské etnikum, ale to teď není podstatné, tak romská
menšina měla v letech 90 až 92 deset poslanců v České národní radě,
Slovenské národní radě, Federálním shromáždění tenkrát na kandidátce
Občanského fóra. Vzniklo mnoho materiálu, která já osobně bych považovala za
koncepční a kde Romové samotní, stejně tak jako sociologové, kteří se tímto
tématem dlouhodobě zabývali, upozorňovali na to, co může přijít, rozebrali
čtyři oblasti, oblast vzdělávání, bydlení, zaměstnávání, několik resortů
mělo také své poradce, lidi z řad Romů. Jak je možné, že pak vzniklo nějaké
divné vakuum a Česká republika, která měla svého času velmi dobře
našlápnuto, tak udělala několik kroků zpátky a dneska má tři sta chudinských
lokalit.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Vy říkáte, že
udělala několik roků zpátky. To je, když někdo něco udělá, tak to je nějaké
aktivní počínání, ale tady právě žádné počínání nebylo. My jsme se tím, že
jsme zůstali stát, tak nás ten problém vlastně zavalil a vznikala ta ghetta.
Já jenom dokončím jednu větu, na které se zřejmě shodneme všichni a možná se
k tomu již tím pádem nemusíme vracet. Zkrátka já vidím ten základ těch
problémů v tom, že lidé, kteří nebyli, jednoznačně nebyli, až na nějaké
výjimky, o těch nemusíme mluvit, integrovaní, ani na to nebyli zvyklí, byli
vlastně z těch lokalit slovenských převezeni sem...
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka A to mluvíme teď o kolika Romech
asi tak z těch dvou set padesáti až tři sta tisíc, kteří tady žijí.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ No, dobře, ale
to musíte, mezitím už uběhlo třicet let.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Ano, ano.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Takže tehdy ty
rodiny, které, do některého města takových rodin přijelo třicet, někde
dvacet, někde možná o něco více, nicméně lokalizovaly je na jednom místě a
oni se v drtivé většině nedokázaly vypořádat s tím způsobem života. Myslím v
těchto bytech a tak dále. Proto tam vznikaly ty problémy nejenom s
neplatičstvím, ale i s udržováním majetku a tak dále. A vlastně ta tehdejší
společnost to řešila tak, že je případně přestěhovala do jiné lokality, ale
nepracovala s nimi co do výuky dětí, co do výuky i těch lidí jako takových,
vyjma toho velmi pozitivního, a to je ta práce, kde odešli do práce, tam
byli osm hodin, což teď v zásadě chybí a o to více vlastně ten problém
nabývá.
Ivan GABAL, sociolog Můžu to ještě ...
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Ivan GABAL určitě a prosím,
kdybyste opravdu jako mohl zkusit odhadnout, zkusit odhadnout, o jakém počtu
Romů mluvíme, protože mám pocit, že v posledních x letech se o Romech mluví
paušálně, jak o skupině lidí, která ve své převážné většině není
integrovaná. Podle neoficiálních odhadů, leč velmi realistických, tady žije
dvě stě až tři sta tisíc Romů, tak kolik z nich tedy je tak neintegrovaných
a bylo ještě neintegrovaných.
Ivan GABAL, sociolog Osmdesát tisíc. Tak já se k tomu počtu
vrátím, ale já bych doplnil ještě to, co bylo řečeno a co zřejmě tady
Vojtěch LAVIČKA by taky rád řekl. Já si myslím, pane místopředsedo, že to
nebylo jenom o výsledcích tý migrace, jo, ten problém byl v tom, že od roku
90 vlastně byla česká a slovenská společnost na úprku za novými
příležitostmi, povinnostmi, nutností při inflačních liberalizačních jaksi
prudkých změnách, a to byly šoky, se každá domácnost svým způsobem
vyrovnávala s tím novým nárokem, náklady a vším. Někde hospodyňky jaksi měly
schopnost udělat rezervy, šedesát procent lidí změnilo pracovní a životní
dráhy celý, když si vezmete počty rozvodů, rozpadlých rodin, to byly opravdu
těžký šoky, který vlastně z té makroúrovně šly do úrovně domácnosti a rodin
a tam se vlastně jakoby absorbovaly. A každá rodina se s nima musela
vyrovnat a každá rodina se s nima vyrovnala jinak. V tomhle procesu a běhu
jsme například ztratili Slovensko. Říkám, ztratili, protože si myslím, že to
zaprvé se nemuselo stát a že to bylo právě proto mimo jiný, že jsme se
koncentrovali na ekonomickou transformaci a změnu, nechali jsme tu sociální
dynamiku běžet spontánně, a to, co se nám později ve velmi malém dělo s
romskými lokalitami, vlastně celý Slovensko nebylo ochotný do určitý míry
akceptovat jakoby a přizpůsobit se a vzešel tam jaksi nacionalistický,
politický dostal legitimitu a skončilo to. To samé v malém vidíme u Romů,
jenomže s tím rozdílem, že jaksi se objevil trh s byty, okamžitě se začalo
spekulovat na ceny bytů v centru. Já vám, jestli dovolíte, paní redaktorko,
uvedu velmi živý příklad. Pan místopředseda ať ho slyší. Teď jsme před
procesem koncentrace lokalit a vzniku v Brně. V Brně nadále ještě podstatná
část rodin žije v centrální historické části a dojde právě k tomu procesu,
kterým jaksi budou buď jaksi mizet z brněnských centrálních a historických
částí, nebo se budou ty rodiny koncentrovat, ať už v důsledku pohybu na trhu
z bytů, nebo spekulacema nebo pohybem realitních agentur nebo tlakem
zastupitelů a starostů. A když se na to podíváte, to máme teďko před sebou a
budete se ptát pana místopředsedy, jako mají konkrétní strategii, co s tím v
Brně budou dělat nebo se půjdete zeptat na brněnskou radnici, tak zjistíte,
že to, o čem hovoříme deset let zpátky, v tomto partikulárním případě máme
před sebou a nikdo nemá recept, jak to udělat. Brněnská radnice prostě
jakoby neví si rady. A teď to říkám v jednom velkém městě, notabene
univerzitním, notabene statutárním, to máme před sebou a neřekl bych, že
existuje někdo na úrovni samosprávy brněnské nebo na úrovni vlády či
resortu, ať už je to MPSV nebo ministerstvo pro místní rozvoj, kdo by řekl,
budeme tomu takhle předcházet, tohle uděláme, aby se nám to nestalo.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Vojtěch LAVIČKA.
Vojtěch LAVIČKA, romský aktivista, člen vládní rady pro záležitosti
romské komunity, člen skupiny Gipsy.cz S velkou částí toho, co jste
říkal, samozřejmě souhlasím. Na druhou stranu místní samosprávy během
uplynulých let dokázaly, že vědí, co s tím chtějí udělat. Řeknu příklad z
Prahy 5. V době, kdy jsem pracoval v Člověkovi v tísni jako šéf terénních
sociálních asistentů, Praha 5 ve velkém spěchu, protože se rozšiřovalo, že
jo, centrum, dneska vlastně dá se říct, že Smíchov patří mezi, mezi centrum,
tak na Smíchově bydlelo spoustu olašských Romů i slovenských Romů a Praha 5
se velmi rychle a levně zbavovala Romů, prodávala vlastně domy s nájemníky,
kteří řádně platili, a nijak nepořešila jejich nájemní smlouvy. Ty ve své
samozřejmě neznalosti, nevědomosti podepisovali smlouvy na tři měsíce na
dobu určitou. Během tří měsíců se ocitli na ulici, ačkoliv to byli řádní
platiči a lidé, kteří tam byli vlastně plně integrovaní. No, a ty se
samozřejmě stěhovali, aby neskončili na ulici, tak se stěhovali na ubytovny
za Prahou. Tam vznikají sociálně vyloučené lokality. A tento model po České
republice, si myslím, že je v x městech, ať je to Jirkov, Kadaň, Chomutov,
můžeme si jmenovat další a další města, tak tenhle model byl. To znamená
politika místních samospráv byla, myslím si, kvůli jakoby nějaké hospodářské
politice nebo ekonomické politice byla taková, že z center se vystěhovávali
vlastně ti, ti chudší ven a byla, byla snaha je prostě dostat jakoby z očí,
z očí těch "řádných" občanů. A s tím se bohužel svezli i lidé, kteří, kteří
se vystěhovávat neměli.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Říká Vojtěch LAVIČKA. Stále
posloucháte Studio STOP. My máme na telefonu Janu Kosovou. Ta je z Dobré
Vody. To je jedna ze sociálně vyloučených lokalit. Můžete říci, jak dlouho
existuje sociálně vyloučená lokalita v Dobré Vodě a kolika Romů se vlastně
týká, kolik Romů bydlí v tom domě?
Jana KOSOVÁ, občanské sdružení Český západ Takže v Dobré Vodě
bydlí osmdesát osm obyvatel a z toho je osmdesát obyvatel, kteří přísluší
teda k romské menšině. A teď všichni bydlí v jednom panelovém domě, který má
čtrnáct malometrážních bytů.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Ten dům, pokud si dobře
vzpomínám, vznikl někdy v letech 1961, tedy tehdy to byl dům, ve kterém
bydleli lidé pracující v lesích, v zemědělství. Jak je možné, že se z něj
potom stalo místo, kde žijí jenom sociálně vyloučení lidé?
Jana KOSOVÁ, občanské sdružení Český západ Myslím si, že to mělo
několik důvodů. Určitě to bylo, že vlastně tady ta práce byla blízko, byly
tu statky a ty zemědělský usedlosti, kde se pracovalo. A postupně, protože
Dobrá Voda je hodně daleko od měst, je to deset kilometrů od Toužimi, deset
od Teplé, takže první obchod je opravdu v Toužimi, tak lidé, kteří si mohli
najít lepší práci, případně po ztracení práce prostě práci ve městě, tak se
odstěhovali a postupně se sem k nám nastěhovávali lidé, kteří buď neplatili
v obcích, které byly blíž Toužimi nebo blíž kulturního centra, nebo lidé,
kteří se sem stěhovali za svou rodinou, to znamená, že bydleli někdo, kde
třeba měli problémy s bydlením a tady bylo velmi levné bydlení a město
Toužim vlastně přesunovalo ty lidi, kteří měli problémy sem do Dobré Vody,
anebo do dalších vesnic, které jsou tady okolo.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Vaše občanské sdružení Český západ
pracuje v dané lokalitě od roku 2001. Když jste přišli, tak tam byla
stoprocentní nezaměstnanost dle vašich slov. Jak to vypadá v současné době?
Jana KOSOVÁ, občanské sdružení Český západ Tak v současné době
teda po usilovné práci těch sedm roků pracuje šedesát dva procent
práceschopných lidí, to znamená z dospělých lidí šedesát dva procent pracuje
a myslím, že v týhle chvíli můžu dost odpovědně říct, že se u nás úplně
změnilo klima, co se týče zaměstnání a jeho získání, takže když někdo ztratí
práci, tak už ji začíná usilovně hledat a není to, že by zase zůstal několik
let na úřadu práce, je tu prostě klima, že je lepší chodit do práce, než
zůstat na sociálních dávkách. Tím chci trošku oponovat tomu, že předsudek o
Romech je, že všichni chtějí zneužívat sociální dávky a když se zeptáte
našich lidí, tak to tak určitě není.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Pro přiblížení situace toho
prostředí, jak se ještě žije v takové sociálně vyloučené lokalitě, tedy u
vás minimálně, jak chodí děti do školy například.
Jana KOSOVÁ, občanské sdružení Český západ Tak Dobrá Voda je
opravdu vesnička, ve které je pouze poštovní schránka, není tady ani obchod,
ani restaurace, ani žádný další místo ke kulturnímu nebo sociálnímu vyžití a
jezdí k nám jednou denně autobus, a to ráno pro děti do školy o půl osmé a
vrací se ve čtyři odpoledne. A to je jediný spoj vlastně i pro možnost
zaměstnání, což je velmi nevýhodný pro lidi, který nemají vysokou
kvalifikaci. A jestli jste se ptala přímo jako na vzdělání našich dětí, tak
v tom je vidět taky, i když ne tak výrazný pokrok jako v zaměstnávání, že
děti, který vlastně když Český západ vznikal a začal pracovat, tak během
prvního až druhého ročníku všechny děti, nebo předtím, než vznikl, všechny
děti chodily do zvláštní školy. To opravdu jako bez výjimky.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Já vám pro tuhle chvíli děkuji. To
byla Jana KOSOVÁ. Pánové, pojďme se dostat dále a pojďme konkrétněji už k
té vaší navrhované koncepci. Proč vlastně vznikla? A je to koncepce, která
by měla být nadresortní? Teď mě zajímá především, jak bude spolupracovat
třeba s tou avizovanou Agenturou pro sociální začleňování v romských
lokalitách.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Tato komise,
teda pardon ...
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Koncepce.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ ... tato
koncepce vznikla proto, protože já to neřešení, anebo ty jednotlivé
koncepce, které v zásadě něco řešily, ale vždycky to zaniklo, tak považuji
za nejdůležitější součást zahájení jaksi nějaké, nějaké změny, nějakého
řešení. A to proto, že a tedy odpovídám na to, tato koncepce je základem, na
kterou musí jednotlivé resorty dopracovat své jednotlivé koncepce, my jsme
se tak rozhodli proto, ne že bychom to snad s našimi spolupracovníky možná
nedokázali, ale ono tady existuje spousta materiálu, který je celkem dobrý,
je využitelný, druhá věc je, že člověk musí znát také státní správu, aby
něco prosadil. To znamená, že jednotlivé resorty musí samy spolupracovat na
takové to koncepci, aby potom ona mohla vůbec v životě žít. A já ještě bych
rád odpověděl tady na paní Kosovou, která tady mluvila, to byl sice nádherný
příklad, já jsem tam byl osobně se podívat, ale myslím si, že to nemůže
nikde fungovat a řeknu vám proč. Tam ti lidé, kteří tam dělají tu službu, a
teď nemluvím o práci, ale o službě, tak jsou přímo napojeni na trapistický
klášter, jinými slovy tam je úplně jiné klima a úplně jiné ovzduší, tady
tato paní plus ti ostatní, kteří pracují s tou komunitou, jsou v zásadě
misionáři, kteří se tam nastěhovali, žijí tam, nemají tam rodiny, věnují se
v drtivé většině jenom této práci, a to samozřejmě je velmi obtížné v těch
ostatních dvě stě devadesáti devíti komunitách najít v zásadě takovou to
řeholi nebo lidi, kteří jsou schopni této řehole, takže my musíme v tom
našem prostředí, které je samozřejmě drtivě ateistické, najít
spolupracovníky, kteří budou pracovat i na trošku jiném základě.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Na druhé straně existuje mnoho
neziskových organizací, které celá léta připravují nejrůznější projekty,
podpůrné, vzdělávací, další, zaměstnavatelské, které by byly využitelné v
těch regionech. Mě spíš zajímá, jak chcete udělat to, aby vaše koncepce byla
více akceptovatelná vládou a také jinými resorty, než byly ty předchozí, aby
se vám skutečně podařilo, že se najdou finanční prostředky a že se tedy
začne něco dít v praxi.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Já mám
usnadněnou pozici v tom, že vláda téměř bez výjimky si uvědomuje, že není
možné ten stav takto nechat, že to neřešení, to znamená, jak vy jste řekla,
že to bude tři kroky zpět a vysvětlili jsme si to, to znamená, to neřešení
nás uvrhává do stále větších problémů. To je první věc.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka O co se opírá to vaše ujištění, že
vláda skutečně je si toho vědoma a chce s tím něco dělat.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Je si toho
vědoma. My jsme, my o tomto problému jsme samozřejmě mluvili, sem tam tento
problém vnikne jen tak na jednání vlády při řešení úplně jiného problému.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Ale to říká i paní Stehlíková,
víte, a teď má na tu Agenturu pro sociální začleňování velmi málo finančních
prostředků, velmi málo lidí. Nemá ani auta, aby ti lidé mohli do těch
odlehlých částí jezdit a podobně.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Víte co, ten
základ, to jsou už jaksi problémy, které i s auty a se vším se dají vyřešit.
Ten základ je v tom, tady byly a jsou koncepce, které jednotlivě byly možná
i dobré, ale není možné, a to já uvádím rád na tom příkladu a tím vás zdržím
pár vteřin, jestliže tady se začnete věnovat dětem předškolního věku a
začnete je učit česky, ty děti potom krásně mohou jít do školy, ale pak se
jim přestanete věnovat na základní škole, tak po dvou, třech letech nejvíce
oni vlastně spadnou do stejné situace, v jaké byly, v jaké jsou ti ostatní,
kteří ani to vzdělání předtím nedostali. A proto je potřeba udělat ucelenou
koncepci, kdy vlastně od počátku se s tím dítětem už vlastně, už s maminkou,
to znamená v prenatálním věku toho dítěte, se začne pracovat, až po, až po
jeho zaměstnání a pokud...
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Včetně toho, že na to bude
přizpůsobeno české školství a nebude posílat děti do zvláštní škol, teď
prakticky...
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Nejenom včetně
toho, že, no, ne, počkejte, teďka už zvláštní školy nejsou.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Jsou to základní školy praktické a
na počet těch dětí a jejich charakter se nezměnil.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Ale musí to být
... a toto koncepce to předpokládá, to znamená to v zásadě vzdělávání všech
těchto skupin, já to nechci nazvat celoživotním vzděláváním, protože tento
pojem používáme jinde, ale toto je základ vlastně té koncepce, že chceme
pracovat s tímto člověkem, s touto komunitou v naprosté symbióze a
synchronizaci s těmi ostatními projekty, které jsou, které budou vlastně
zařazeni pod tento jeden projekt. Jestli z této koncepce jsou některé věci,
které se pranýřují již dopředu, my přeci říkáme, že to je koncepce, to není
hotový harmonogram prací a postupu a tak dále, který by schválila vláda. To
znamená, o něm musí jednat úřad Džamily Stehlíkové, nedávno jsem se
dozvěděl, že spolupracuje tady s Ivanem Gabalem a s jinými organizacemi. Ti
všichni se musí zapojit do toho procesu, ale my chceme, aby se tam zapojili
jenom ti, kteří ho skutečně chtějí řešit. Ne ti, kteří vidí svoje poslání v
tom, že žijí díky tomu, že tento problém žije.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Já jsem ráda, že jste to řekl jako
první, pane ministře, protože upřímně, když čtu některé vaše výroky, tak vy
tak velmi jednoduše dehonestujete svoje protivníky, víte, vy rovnou řeknete,
že to jsou etnobyznysmeni a nikdy nekonkretizujete, nikdy neřeknete
konkrétní jméno. Teď jste to opět použil a já to využiji samotná. Řekněte
mi, prosím, kdo z těch lidí, kteří se dlouhodobě v té tématice pohybují,
třeba Karel Holomek, který kromě jiného získal prezidentské ocenění a který
má některé výhrady a myslím si, že vaši koncepci jen tak šmahem neodsuzuje.
Vy zařazujete i takovéhohle člověka do té etnobyznys skupiny, jsou to jako
lidé, kteří nestojí za to, aby se s nimi diskutovalo? Víte, vy jste to
několikrát použil a stejně jste a nikdy jste na druhé straně nezveřejnil
jména těch, kromě Josefa Baláže, což je váš asistent, tak nikdy jste
nezveřejnil na druhé straně jména těch, kteří jsou v té skupině, pak se
ohánět tím, že samotní Romové - odborníci připravovali tuto koncepci a
dehonestovat ti, kteří ji kritizují, mi nepřijde úplně fér. Vám ano?
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Mně se to
strašně líbí, že jste to takto celé uvedla, protože to je jasný příklad na
průvodního jevu, proč ty koncepce vlastně tady nejsou, proč se nic nedělá,
protože ten, kdo nemá ten žaludek nebo vůli nebo jakkoliv to najděme, anebo
ten drive, jakkoliv to nazveme, tak ten už tím, že je tázán na to, s kým
spolupracuje, my se máme zabývat tím, co ta koncepce obsahuje a ne tím, že
já si tady tvořím imaginární skupinu, tedy já jsem si to sám napsal, vzal
jsem si Roma Josefa Baláže, magistra, vysokoškoláka a prohlašuji, že tam mám
ještě spoustu takových to lidí a všichni se ptají a kdo to je, a proč se
ptají, kdo to je, tady existuje koncepce, tu oponujme, o té diskutujme, a ti
lidé, které jsem já si vzal, tak ti lidé nemají ani čas, ale možná ani chuť,
ať neřeknu žaludek, aby, aby byli dehonestováni v těch lokalitách, kde
pracují, aby se na ně poukazovalo, to si udělal špatně, nebo dobře. Toto je
základ, toto je koncepce, kterou musíme rozpracovat. Některé věci, na nich
se určitě dohodneme, ty změníme, ale ptát se na tom, proč zrovna bychom
potřebovali vědět, kdo za tím pracuje, to je na nic.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Aby bylo jasné, jestli někdo z
nich jsou skutečně Romové, jestli Romové mají co do toho mluvit, co se nimi
bude dít.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Ale pořád je
důležitá ta koncepce a co je v ní napsáno, jestli je životaschopná a ne kdo
ji napsal. A když říkám, že tam ti Romové jsou, no, tak zkrátka tam jsou a
je mi celkem úsměvné to dál, dál zdůvodňovat, protože důležité je ta práce,
kterou udělali. To je první věc. Ale mi podsunovat, abych tady vyprávěl něco
o panu Holomkovi či někom jiném, no, to já nebudu, protože já nemíním
strávit další část svého života, místo toho, abych tady diskutoval s
odborníky, protože základ mnoho věcí v této koncepci vlastně vychází z té
studie, kterou udělal ten tým kolem Ivana Gabala, tak chci diskutovat s
takovými lidmi, kteří chtějí něco posunout dopředu, a ne se hádat s těmi,
kteří skutečně žijí i na tomto problému. Takže mně to nestojí za to. Ale to,
že tady ta skutečnost existuje, no, tak o tom všichni, kdo se v tomto
problému pohybují, ví.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Čili většina vašich kritiků, stále
si za tím stojíte, se na tomto problému přiživuje.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Ne, já jsem, já
jsem neřekl ...
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka To jste řekl v Otázkách Václava
Moravce.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Ale vy jste
řekla většina, to já jsem neřekl.
Vojtěch LAVIČKA, romský aktivista, člen vládní rady pro záležitosti
romské komunity, člen skupiny Gipsy.cz Já bych chtěl na to
zareagovat.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Vojta Lavička chce reagovat.
Vojtěch LAVIČKA, romský aktivista, člen vládní rady pro záležitosti
romské komunity, člen skupiny Gipsy.cz Mně to přijde taky úsměvné,
že vlastně my, já si počítám taky mezi kritiky té koncepce, aspoň některých
částí, s některými souhlasím, ale ...
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ No, vidíte.
Vojtěch LAVIČKA, romský aktivista, člen vládní rady pro záležitosti
romské komunity, člen skupiny Gipsy.cz ... některé ano, a já se
teda nepokládám za etnobyznysmena, protože tu praxi z toho terénu mám. A
myslím si to s dlouholetou, dokonce jsem to tady tu terénní práci zakládal v
Člověkovi v tísni, protože mně přijde mírně urážející, ale co mně přijde
podstatné, je, že vlastně jakoby se chrání jakoby identita těch lidí v té
pracovní skupině, říká se o ní, že jsou to teda odborníci, my, kteří jsme
otevřeně prostě dali všanc svoje jméno a byli jsme nazváni etnobyznysmeny,
tak nemáme stejnou možnost při diskusi s touto jakousi pracovní skupinou,
tak nemáme stejnou možnost. My známe jejich know-how, jejich background
jakoby těch lidí, jako jestli to, že někdo pracuje pět let v terénu,
neznamená, že je odborník na tu problematiku. Máte dobrý teréňáky, špatný
teréňáky. Mě by zajímalo, kdo tu koncepci dělal. To jsem říkal i Jožkovi
Balážovi při neformálních nějakých sezeních. Prostě tady dochází k
nepochopení. Jak je možné, že vy můžete napadat své kritiky, kteří dají
všanc svoje jméno, a řeknete o nich, že jsou to etnobyznysmeni a my nemáme
právo vědět vlastně, kdo v tý pracovní skupině je, to nemá logiku.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Víte co, my tady
nesedíme proto, abych já se hájil, já jsem vás nenapadl, ani jsem to neřekl,
myslím konkrétně vás, pane Lavička. A ani bych to neudělal, protože se to
nemyslím. Ale já znám ty, kteří to dělají, dělají to zezadu, dělají to
takovým tím velmi podlým způsobem, ale ti mně nestojí za to, abych já tady
veřejně řekl jejich jméno a pak tady diskutoval se soudy, já nevím s kým,
další měsíce. Jestli se vám zdá, že když řeknu jména těch lidí, a vy
řeknete, aha, tak ta koncepce je dobrá, protože ti lidi jsou dobří, anebo
aha, ta koncepce je špatná, protože já si o nich myslím, že jsou špatní, tak
podle mě je to špatná cesta.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Určitě ne. Je to jenom o
průhlednosti, ta diskuse o nějaké důvěře. Chtěl reagovat Ivan GABAL a
poprosím potom, posuňme se k obsahu té koncepce, k tomu, jaký na ni vy máte
názor, Ivan GABAL co by sociolog, který s tou tématikou má co do činění,
má zkušenost Vojtěch LAVIČKA, který kromě jiného sedí ve vládní radě pro
záležitosti romské komunity. Prosím.
Ivan GABAL, sociolog Já, abych tak řekl, to autorství neřeším,
vůbec ani tý koncepce pana místopředsedy. To, co já řeším, je následující
věc. Vláda má důvod se tou situací zabývat, protože máme, a abych tak řekl,
kritickou situaci ve vztahu ke Kanadě z hlediska migrace, máme zprávu UOOZ,
která ukazuje na růst organizovaného zločinu v těch lokalitách, to, co se
čekalo, protože to se dělo ve Spojených státech v šedesátých letech, drogy,
kriminalita, organizovaný zločin a všechno. Máme, abych tak řekl, na stole
obrovskou a objemnou strukturální pomoc, jejíž vyjednání bylo velmi pracné a
trvalo dlouho, spoustu peněz jsme, ale teď můžeme začít čerpat, a pro mě je
otázka, do jaké míry tato koncepce nebo výkonnost týmu paní ministryně
Stehlíkové, takzvané agentury, zakládá předpoklady k tomu, abychom tyhle
předpoklady nebo toto, co víme, dali už do chodu. Já se obávám, že prostě
stále v té kondici nejsme. Pro mě je otázka, v čem to spočívá nebo proč.
Když se podíváme na tu koncepci, tak já si osobně myslím, že není možné
nevidět za tím zřetelný úmysl pomoci městům k rekonstrukci těch částí, které
jsou sociálně vyloučené, které jsou z hlediska stavu infrastruktury, obydlí,
podmínek životních a podobně, v dezolátním stavu. Zároveň vnímám to, že je
řečeno, rekonstrukce bude probíhat tam, jde-li o vyloučené romské lokality,
kde existuje jakási idea, jak řešit nejenom tu materiální stránku věci, ale
jak řešit také tu sociální a ekonomickou stránku věci. Toto jsou dobrá
východiska. A teď jde o to, jak v čem spočívá ta strategie řešení. A tam
podle mýho názoru začíná problém v tom, že ten papír nebo ta koncepce, pan
místopředseda promine, je prostě hrubý nedodělek, způsob například, jakým je
formulovaná ta základní myšlenka, kterou já považuju za rozumnou, to
znamená, že je potřeba konečně individualizovat přístup k jednotlivým
rodinám z hlediska toho, jak na tom sociálně jsou, jak moc jsou zaměstnaný,
nezaměstnaný, jak mají děti ve školách, jaké mají předpoklady ...
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Včetně té kategorizace tedy.
Ivan GABAL, sociolog ... se tam zvrhne v jakousi kategorizaci,
která je hloupě formulovaná a formulovaná netaktně. Pan místopředseda
promine, napsal jsem spoustu textů, ale myslím si, že kdyby si bývalo jeho
ministerstvo, a já to nespojuji s ním osobně, protože on stojí v čele
resortu a nebude rozhodovat každý hloupý papír, rozmyslelo, jestli toto už
je zralé na to jít s tím ven a dát to do vlády, nebo jestli ještě prostě na
tom popracuju a tu věc dopiluju, tak prostě by jistě přišel na to, že jsou
tam problémy, které by vyžadovaly ještě lepší dopracování, synergii,
oponentní posudek, cokoliv. Když ten papír posoudím podle toho, zda by
dokázal, nebo nedokázal projít sněmovnou jako jakási legislativní norma nebo
prostě něco takovýho, tak samozřejmě nedokázal. A teď pro mě je trošičku
pochopitelné, že máme peníze, máme politický předpoklady, máme veliký
problém a chceme se hnout dopředu a nevíme jak a teď zformulujeme papír,
který říká, jak by to mělo být a on je zformulovaný tak neobratně, a tak
nedodělaný, že prostě vyvolá zpětnou jakoby vlnu a spíš ten proces zastaví,
než by se posunul dopředu. Já ještě podobně můžu říct, protože pan
místopředseda zmínil to, že my spolupracujeme s úřadem paní ministryně. My
bychom spolupracovali, kdyby tam nějaká práce probíhala, my prostě jsme tři
měsíce drželi kapacitu k této spolupráci a prostě nedostali jsme se ke
konkrétní akci, protože se papíruje, protože se prostě jedná, protože jsou
porady, protože já nevím, co všechno se řeší. Pan místopředseda tady
zmiňoval, že prostě není snadný ty věci protlačit do praxe, ale my jsme se
dostali do situace, kdy v zásadě máme peníze, víme, co se má dělat, máme
kapacity v terénu a nejsme schopný pohnout něco vládou skrz, abysme se
dostali do chodu. Do tohohlens toho já rozumím tomu, že někdo se snaží
protlačit nějakej papír rychle, ale když ten papír je nedodělaný a je to,
pan místopředseda promine, odborně paskvil, protože to vyprovokovává zpětnou
reakci, kterou vy teďka musíte zažívat a čelit jí, tak prostě se nepohneme
dopředu a pohneme se zpátky, a to si myslím, že je kontraproduktivní, a teď
nechci ten papír hodnotit jako v tom smyslu a chápu, že jak kolega Lavička,
tak kolegyně Balážová se tím a řada dalších cejtí osobně dotčeni, uraženi a
rozumím tomu.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Vojtěch LAVIČKA velmi stručně.
Co na té koncepci oceňujete, na té pracovní verzi, je to zatím pracovní
verze, vy máte ještě, myslím, že jste nastiňoval, že někdy v létě by mohla
být k dispozici, takže samozřejmě je ještě čas. Co se vám na ni líbí, co
oceňujete, co vám naopak vadí.
Vojtěch LAVIČKA, romský aktivista, člen vládní rady pro záležitosti
romské komunity, člen skupiny Gipsy.cz Já ještě, když jsme se
bavili, bavili několikrát s Jožkou Balážem, tak jsme se shodli, že ten
materiál je jakoby velmi hrubý a že někdy příští rok teprve půjde do vlády a
vlastně není žádnej spěch. My se k tomu vyjádříme nějakým způsobem o
připomínky, bla bla bla, tak se objevil prostě na stránkách MMR zrovna čirou
náhodou v čase předvolebním, a myslím si, že to je, že to bylo zbytečný.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka A co vám na koncepci vadí, co
oceňujete?
Vojtěch LAVIČKA, romský aktivista, člen vládní rady pro záležitosti
romské komunity, člen skupiny Gipsy.cz Co mi na koncepci vadí? Na
koncepci mi samozřejmě vadí ta kategorizace, myslím si, že je, že je udělaná
opravdu hloupě, že parametry, které mají splňovat rodiny, které budou
zařazeny do té první skupiny, které se bude vystěhovávat, tak nesplňuje
dneska vlastně velké množství neromských rodin z různých důvodů, ať
například děti musí chodit do předškolních zařízení, to dneska díky třeba
prostorovému vyloučení v x místech není možné, stejně tak docházení mládeže
do dalšího stupně vzdělávání, ať jsou to učňáky nebo střední školy, to si
myslím taky spoustu vlastně neromských rodin jakoby nesplňuje a kdybych
chtěl jít do ad absurdna, tak bych teda potom musel požádat po těch
neromských rodinách, abysme se taky na to podívali, jestli spadají do první
skupiny a popřípadě překvalifikovali na druhou skupinu a odstěhovali je
třeba do těch sociálně vyloučených lokalit, říkáme to absurdní samozřejmě.
Ale tohle mi vadí.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Pane místopředsedo, je to námitka,
se kterou vy budete ochotni pracovat v budoucnu?
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Určitě. Já jenom
ke slovům Ivana Gabala bych chtěl říct, já jsem se jednou právě zmínil, že
skupina kolem vás, já to taky stejně tak vnímám, proto vám rozumím, tak ten
náš materiál na straně dvacet devět končí posledním odstavcem, který říká:
"Předložený dokument předpokládá, že jeho konečná podoba vznikne na základě
..." a tak dále. Jinými slovy my od začátku říkáme, že to je materiál,
protože tady žádný takový nevznikl, je to papír, kde jsou věty, ty věty
mohou být měněny, nicméně už je tady něco, není možné nad ničím sedět a
jenom klábosit, když to řeknu velmi lidově. Druhá věc. I ty skupiny, které
samozřejmě se nazývají, protože jsou to rodiny, které nepotřebují asistenci,
které potřebují nějakou asistenci a velkou, samozřejmě tyto skupiny můžeme
to nazvat jinak, ten náš problém ale trochu je stejně, jak jsem se ohradil
předtím, kdo to dělal a to a nemluvíme o tom, jak to vypadá, což je
nejdůležitější, tak zase se tady mnohokrát bráníme tomu, abychom se úplně
nikoho nedotkli při pojmenování, že někdo se nechová tak, jak by měl. A
opisujeme to větami, které už jsou skoro podobné těm bruselským žargonům,
kterým nikdo nerozumí, a já jsem jeden z těch, co říká, my si nesmíme lhát
do kapsy o tom stavu, který je, protože jakmile začneme, tak rychle to
skončí. A když nepopíšeme a neshodneme se na tom, jak něco vzniká, jaký je
vlastně ten popis toho problému, pak neumíme ho vůbec řešit. Ty jednotlivé
skupiny, to rozdělení jako někoho irituje, ale propánakrále bez nějakého
rozvrstvení.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Jde spíše o to, že ty námitky
směřují k tomu, že do těch kategorií třech se těžko někteří lidé vlezou, že
je mezi nimi možný pohyb a tak dále. Já myslím, že tady nejde o to, jestli
nějakým ...
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Základ je ale v
tom vytvořit takzvaně motivační kategorie, ten celý materiál není o tom
někoho mlátit karabáčem, ale ten materiál je hlavně někoho motivovat. To,
jestli kolegové teď tady ve studiu, Lavička i Gabal, říkají, že to jinak
nebo to jinak, určitě mají v mnohém pravdu, a my to tam vtělíme do toho
materiálu. Ta motivace samozřejmě je různá. Jedna z motivací je, že ti lidé,
kteří žijí v ghettech, tak musí vidět, že ten život změny má cenu, že půjdou
pracovat pro to a budou se mít lépe, budou, nechají vzdělávat děti, tedy
dovolí nám, kteří se, myslím státu a těm a které si on zaplatí za peníze nás
všech, abychom vyřešili ten problém. A já to považuji za správné, tak dovolí
ti rodiče nám, abychom mohli pracovat s jejich dětmi a posunuli je dál. Ti,
kteří to udělají, tak musí dostat nějaký bonus, protože já na ten karabáč
věřím, ale až v nějakém konečné fázi, když už všechny prostředky selhaly, to
je například exekuce na Jiřího Čunka, když nezaplatí kilowatthodiny, je to
nabídka a my musíme ty lidi motivovat rozvrstvením, tedy ti, co to děláte,
jste nejlepší, dostanete tento byt, ti, co to neděláte nebo nemůžete, vám
pomůžeme a co to nechcete dělat vůbec a nechcete spolupracovat, no, holt tak
budete zařazeni do kategorie, kde vás ta situace bude motivovat ke změně.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Pak je samozřejmě otázka
zneužitelnosti, otázka toho, kdo bude rozhodovat, otázka, jestli ti, kteří
budou rozhodovat a nálepkovat, žiji skutečně lépe než ti, kteří budou
hodnoceni, ale to jsou ...
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ ČEZ nás zhodnotí
velmi jednoduše a tady nebude rozhodovat nikdy jeden, bude to tým lidí a
odborníků a protože málokde, vy jste řekla, že oba dva pánové na tom poli
pracovali, tak já jsem jako starosta dal vzniknout mnoha organizacím, které
se první o Romy začaly starat, až když nám padal barák, tak jsme museli
udělat nějaké rychlé kroky, nicméně málokde proti Vsetínu se věnuje tolik
pracovníků vzdělávání Romů od maličkých až po velké, jako na Vsetíně, myslím
počet pracovníků, kteří se věnují těm lidem. Já nejsem jenom člověk, který
si myslel, že nějakým vystěhováním se něco řeší. To je první věc. A ta druhá
věc je, že tito lidé ale musí vidět, kteří s nimi pracují dlouhodobě, to
taky není tak, že ty kategorie vzniknou za den, týden, za měsíc, to po
dlouhodobé práci, pak ty kategorie, ti, kteří s nimi pracují, celý ten tým
může udělat, protože tu rodinu dokonale zná, ví, kam otec chodí do práce, co
dělá maminka, kde jsou děti, jak se s nimi pracuje, to je dlouhodobá práce,
dopředu něco označit za nefunkční, když ty kategorie v životě každého z nás
existuje a my je nemůžeme pominout, bez nich se nepohneme dopředu a nazývat
je nějakým jiným jménem, nám v zásadě nic nepomůže.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Poslední slovo Vojta Lavička a
musíme končit, pánové.
Vojtěch LAVIČKA, romský aktivista, člen vládní rady pro záležitosti
romské komunity, člen skupiny Gipsy.cz Bohužel tohle to ta
koncepce, takhle jak vy říkáte, neobsahuje, a proto tady teďka sedíme. A
proto trvám na tom, že neměla být zveřejněna, protože by nevyvolala tyhle ty
reakce.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ Jé, já se
omlouvám. To jsem zapomněl. My jsme tu koncepci vám předložili, ano komisi
...
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Vládní radě pro záležitosti romské
komunity, pro ty, kteří se neorientují v tématice.
Jiří ČUNEK, ministr pro místní rozvoj /KDU-ČSL/ ...ano, radě
vlády, a tím pádem nám bylo jasné, že ta koncepce je venku, už ji měli
novináři, nám nezbylo, než ji dát na web ministerstva, my kdyby to šlo
udělat jaksi nějakou méně veřejnou cestou, tak já bych byl první, kdo by s
tím souhlasil, ale to nejde. Pak z ní vytrhávají někteří stránky a mlátí nás
tím, že koncepce by měla nějaké rozdělování skupin.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Pánové, moc vás prosím, přestaňte
si vysvětlovat, kdo kolik měl času. Na co Ivan GABAL, skutečně závěrečné
slovo.
Ivan GABAL, sociolog Já jenom teďko jako reprezentant soukromé
firmy, která se dostává do jaksi komerčního vztahu se státními orgány, musím
říct, že tady v tomhle případě právě možná je lepší to jméno, protože když
se za to podepíše Ivan GABAL nebo firma GAC navrhuje takový to způsob
diferencované klasifikované politiky podpory romských rodin v lokalitách,
tak je to něco jiného, než když takovou to věc předloží místopředseda vlády,
respektive resort, jo, protože pak samozřejmě to má jinou váhu, jiný smysl z
hlediska diferencovaného přístupu k občanům o to, myslím, že tady jakoby
jde, řekl bych, že z toho důvodu buď měly být pracovní papíry, které jsou
podepsané od těch, kteří vám je dodávají, a to je naprosto legitimní, anebo
už oficiální dokument, třeba pracovní, který jde s hlavičkou ministerstva
nebo místopředsedy vlády nebo čehokoliv. A myslím si, že pak bychom se
nedostávali do takovýhle brzdících debat, jo.
Jarmila BALÁŽOVÁ, moderátorka Třeba ta debata a všechny
předchozí k něčemu pomohli. Určitě budeme mít ještě čas to diskutovat, ať už
v našem médiu či jiném. Já děkuji za účast ve studiu ministrovi Jiřímu
Čunkovi, Vojtěchu Lavičkovi, Ivanu Gabalovi, samozřejmě také Janě Kosové,
která byla na telefonu, a vám, milí posluchači, že jste nás poslouchal. Za
všechny se loučí Jarmila BALÁŽOVÁ.
Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého
rozhlasu je Mediasearch. Texty neprocházejí korekturou.
|
|