Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu, kterou vede Anna Poláková.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každý pátek od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz, kde si můžete také stáhnout podcast
pro tento pořad.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Dnes vám představíme Elenu Gorolovou, která pomáhá ženám, které byly
nedobrovolně sterilizovány. Popovídali jsme si také se Stani Vanou ze
skupiny Dela Dap a Arnoštem Oláhem, který hrál v pražském romském klubu
Khamoro.
Mangav tumenge bacht the sastipen – Akana - šaj šunen romani relacia „O Roma
vakeren“. Šunena romane giľa the nevimata - andalo romano dživipen.
To je jenom namátkový výběr z programové nabídky.
=[ Reportáž ]=
Elena Gorolová pomáhá obětem nedobrovolné sterilizace
V následujících minutách vám představíme Elenu Gorolovou z Ostravy, která
byla nedobrovolně sterilizována. Jak řekla Anně Polákové - dnes aktivně
pomáhá i dalším obětem nedobrovolné sterilizace.
„Pracuji ve Vzájemném soužití, to je občanské sdružení. Pracuji na téma
sterilizace, název projektu je Nejsi na to sama. V tomto projektu se teď
zaměřujeme na nezmapované lokality, jako je Karviná, Frýdek-Místek a
Ostrava, v těchto lokalitách můžeme zmapovat další ženy, které byly
nedobrovolně sterilizované.“
Co vás vede k tomu, že děláte tuto práci?
„Mě k tomu vede to, že i já sama jsem byla nedobrovolně sterilizovaná. Bylo
mi 21 let, kdy mě sterilizovali, já jsem vůbec nevěděla, co to sterilizace
znamená, a proto jsem začala proti ní něco dělat, abychom dosáhly toho, aby
další ženy nebyly nedobrovolně sterilizované, aby se to nestávalo dalším
ženám, našim dcerám, našim vnučkám.“
Jak se vyřešil váš případ?
„Můj případ není vyřešený, protože jsem se ještě k soudu nedostala, protože
nás všechny právník nemůže zastupovat a také protože na nás nejsou k
dispozici finanční částky. Takže já bych ráda spolu s ostatními ženami
bojovala dále a rády bychom dosáhly alespoň veřejnou omluvu nebo celkově
nějaké plošné odškodnění.“
Celkově kolik žen je zahrnuto do tohoto projektu?
„Do tohoto projektu může být zahrnuto dalších 80 žen, z nichž u 40ti žen
můžeme podat stížnost k ombudsmanovi.“
Na tomto projektu nespolupracujete sami, kdo vám pomáhá, s kým
spolupracujete?
„Já spolupracuji na tomto projektu s kolegyní - sociální pracovnicí, jmenuje
se Drahoslava Pavlitová, a další tři kontaktní osoby, které jsou zapojené do
toho projektu, jsou samotné ženy, které byly nedobrovolně sterilizované,
které jsou v tomto směru aktivní tak, že vyhledávají nedobrovolně
sterilizované ženy.“
Kdo vás zastupuje?
„V tomto směru jsme zastoupeni ředitelem Kumarem Vishwanathananem, ženy se
mohou setkávat právě v tomto sdružení, ve Vzájemném soužití, spolek se
schází jednou měsíčně.“
Vám se tento případ přímo stal, jak se s tím srovnáváte, co to pro vás
znamená?
„Pro mě to znamená hodně, proto jsem s tím šla neveřejnost, abych něčeho
dosáhla. V této chvíli, kdy mi je už víc let, tak jsem se s tím už nějak
srovnala, ale doposud jsem pořád na to myslela. Určitě bych chtěla další
dítě, pokud by to bylo možné, máme dva syny, ale manžel, který byl vychován
v dětském domově, chtěl víc dětí, přáli jsme si holčičku, i proto jsem se z
toho dost psychicky zhroutila, z celé té kauzy, která na mě takto dopadá.
Celkově je situace taková, že to ve mně pořád je, kdykoliv si na to
vzpomenu, že mi bylo 21 let a že jsem byla hodně mladá, kdy mi to provedli.“
Pak jste byla i v zahraničí, kde jste se o tomto případu vyjadřovala.
„Ano, byla jsem v zahraničí, byla jsem v New Yorku, v OSN na akci k
odstranění všech forem diskriminace, pak jsem byla ve Švédsku, v obou
případech dalo Švédsko i OSN doporučení naší vládě, ale naše vláda zatím
nevzala toto doporučení v potaz.“
Jste aktivní žena, slyšela jsem, že studujete?
„Čtvrtým rokem studuji na pedagogického asistenta, v Ostravě-Porubě, mohu
říct, že to je docela obtížné.“
Jak zvládáte rodinu?
„Rodinu zvládám, i když musím říct, že teď je trošku mimo, protože je teď
hodně práce a ta škola a ta práce mě baví tím, že s tím můžu něco vydělat,
takže je pravda, že rodina je teď trošičku mimo, ale oni mě drží, moje
rodina.“
Říkala jste, že máte dva syny, jak jsou staří?
„Staršímu bude 21 let a druhému je 18.“
Máte dospělé děti, vidí, jak bojujete, jak to vnímají oni?
„Oni mě v tom podporují, i oni se mě ptali, když byli malí, proč nemůžou mít
sestřičku, a tím pádem vědí, že tu sestřičku mít nemůžou nikdy mít, tak mě v
tom podporují. Vážím si toho, že mám takové syny, moji synové mi nedělají
problémy.“
Je to velice složitá situace, jak na to pohlíží romská komunita, když se
vyjadřujete o tom, co se vám stalo?
„Romská komunita se k tomu vyjadřuje dvěma způsoby. Jedna strana říká, že
to, co my ženy děláme, není moc dobré, protože některé ženy, které už děti
nechtějí, tak by se chtěly nechat sterilizovat. A protože my o tom mluvíme,
tak si na to teď dávají v nemocnicích pozor. A druzí nám fandí, protože
určitě vědí, že je to správná věc za něco takového bojovat. V naší komunitě
je to docela ostuda, že jsem romská žena, která nemůže mít další děti. I já
se tak cítím, protože ze začátku i manžel byl strašně proti tomu, když si
vyšel s kamarády někam na pivo, tak mu říkali, že jako žena už jsem na nic,
vznikaly z toho i hádky.“
Co byste chtěla jako žena vzkázat všem ženám?
„Chtěla bych vzkázat těm, které byly nedobrovolně sterilizované, ať se
nebojí, ať se určitě přidají, je to určitě více romský žen, ale hlásí se nám
i neromské ženy, takže bych ráda oslovila i neromské ženy, že se mohou k nám
přidat, a ať se nebojí, protože jim bylo neprávem něco uděláno v jejich
těle, bylo do něj zasáhnuto, ať se k nám přidají.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Rakouská kapela !DelaDap
Rakouskou kapelu !DelaDap mnozí z vás znají právě z našeho pořadu O Roma
vakeren, a tak se Marek Polák vydal s mikrofonem na jejich koncert do Vídně,
kde oslovil vedoucího skupiny Stani Vanu.
„Kapela vznikla v roce 2000 nebo 2001, vznikla v podstatě jako myšlenka
studiové práce s muzikanty. Potom jsme tu pěknou myšlenku přivedli na
pódium, ten vznik byl na jedné slovenské salaši, kde jsem byl se svojí
rodinou krátce na prázdninách, tam hráli romští muzikanti na housle, tak
jsem si vzpomněl na svoje mládí, když jsem byl v roce 1968 svými rodiči
poslán v létě k tetě na Slovensko, kde hráli hodně Romové. To byl takový
první popud, kdy jsem si řekl, že tyto lidi přivedu do studia a udělám s
nimi dohromady klubovou muziku. To byl začátek, to jsem vůbec ještě nevěděl,
co všechno přijde.“
Kolik má kapela členů?
„Dnes má kapela 7 muzikantů, z toho jeden DJ, to jsem já, pak producent,
permanentní zvukový technik a management, takže je to taková malá firma.“
Vy nehrajete tradiční romskou hudbu?
„Ne, my pracujeme s elementy, harmoniemi, prvky z romské muziky, z romské
tradice, nebo z část i z tradice, která je symbiózou s folklorní muzikou,
protože romští muzikanti obohacovali tradiční muziku těch zemí, kde
zůstávali, ve Španělsku flamengo, ve Francii gitan, v Maďarsku čardáš, takže
pracujeme s těmito elementy. My máme dvě překrásné zpěvačky z Prahy, Simonu
Šenkiovou a Kristínu Gunarovou.“
Vy jste na začátku mluvil o Indii.
„Před lety jsem dělal projekt Indien Masala Mix, to bylo mícháni Bollywood
sound s filmovou muzikou. Pochopitelně v té filmové muzice z Bollywoodu je
mnoho tradičních elementů – bangra, různé instrumentování, pochopitelně rád
pracuji i těmito elementy, přece i Romové přišli z Indie. Pro mě je velice
zajímavé, když se podívám na bangru a když se hudebně podíváš na styl
flamengo, tak tam jsou velice podobné postupy, takže pro mě bylo velice
zajímavé, pro každou zemi, která mě zajímala, zjišťovat přínos romské muziky
té hudbě a naopak, jak ta romská muzika byla ovlivněna tou tradiční muzikou
jednotlivých zemí.“
Můžeme vyjmenovat, kde všude jste koncertovali a jaké byly vaše úspěchy?
„Intenzivněji vyjíždíme na koncerty od roku 2003. Nejdřív jsme začali jezdit
po Rakousku, měl bych zdůraznit, že základní báze kapely !DelaDap je ve
Vídni, kde se všichni střetáváme, zkoušíme a z Vídně jezdíme po světě, takže
hrajeme v Rakousku, Německu, pak jsme začali hodně hrát ve Španělsku, Rusku,
na Ukrajině, v Bělorusku, Japonsku, teď letíme do Koreje za 14 dní, v Anglii
jsme hráli. Spíš by bylo lepší říct, že jsme nehráli v USA a v Austrálii.“
Jaké byly ohlasy?
„To mi připadá napínavé, že zpočátku, kdy jsme začali hrát a říkali jsme, že
jsme klubová skupina s tématy romské muziky, tak na nás začali chodit různí
lidé, někteří byli zvědaví na romskou muziku, někteří na klub, takže bylo
zajímavé pozorovat, jak to nadšení pro !DelaDap začíná dostávat vlastní
dynamiku, přestali se ptát, odkud to je, co to je, ale začali tancovat,
začali velice pozitivně reagovat na tu muziku, aniž by se ptali, odkud to
je, kam to jde, prostě měli čisté nadšení z muziky.“
Chodí na vaše koncerty Romové?
„Já si myslím, že ano, protože my dostáváme hodně dopisů z celého světa, kde
lidi, kteří říkají bachtale se hodně deklarují jako Romové, ale já si
myslím, že je to hodně napínavé - jak ta cesta s klubovým zvukem k romskému
publiku, a k tomu neromskému s tu romskou částí, to je to nejnapínavější, že
tyto dva vlivy obohacují každý ten tábor. Bylo napínavé pracovat ve studiu s
muzikanty, kteří jsou Romové, ukazovat jim studiovou práci, jak se pracuje s
beatem, jak se pracuje s clickem, jak se pracuje s metronomem, jak se
opakují části, jak se nastavují části. A naopak pro mě bylo velice napínavé
poslouchat tu muziku, dostávat tu emocionalitu z těch muzikantů, kteří byli
zvyklí hrát jen svým způsobem. Já jsem se tím strašně moc naučil a také si
myslím, že jsem jim dokázal něco dát.“
Máte nějaké plány do budoucna?
„29. listopadu vyjde nová deska, třetí v pořadí, jmenuje se Sara la Kali –
Černá Sára. Můj plán je, aby tato deska dobře fungovala, aby se líbila
lidem. Já osobně jsem velice spokojen, myslím si, že je to nejlepší album,
které jsme s !DelaDap udělali, i když já jsem přesvědčený, že i to první
album Cigani Ruzsa + Angelo, druhé album Dela Paji, a teď to třetí album, že
jsou každé o sobě částí vývoje !DelaDap, část vývoje evropské muziky. Chtěl
bych, abychom mohli hrát hodně živých koncertů a mohli udělat čtvrtou desku,
která bude ještě lepší než ta třetí.“
Kdy vás můžeme vidět v Praze?
„Já bych rád hrál v Praze, ale zatím to nějak neklape, my jsme hráli před
třemi roky na Colors of Ostrava, pak jsme hráli ještě v tom samém roce v ČR,
ale Praha se nám nějak vyhýbá, ale myslím si, že by pražské publikum ještě
mohlo přijít na chuť !DelaDap.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
O dějinách tzv. cikánského tábora v Hodoníně u Kunštátu
Letos v srpnu uplynulo 65 let od transportu Romů z takzvaného cikánského
tábora v Hodoníně u Kunštátu do Osvětimi. Podrobnosti o dějinách tábora v
Hodoníně a o poměrech v něm řekl Janě Šustové historik Muzea romské kultury
v Brně Michal Schuster.
„Tzv. cikánský tábor v Hodoníně u Kunštátu vznikl ze sběrného tábora, který
tu existoval dříve, ještě před tímto táborem tu byl kárný pracovní tábor.
Kárný pracovní a sběrný tábor sloužily pro tzv. převýchovu asociálů, zde
Romové tvořili pouze procento vězněných, ovšem v létě 1942 na základě výnosu
o potírání tzv. cikánského zlořádu se z těchto táborů staly tábory cikánské.
Byly určeny pouze pro Romy, v Čechách to byly Lety u Písku a zde na Moravě
to byl Hodonín u Kunštátu. Zde tedy měly být soustředěny celé romské rodiny
od nejmenších dětí až po nejstarší osoby, které zde měly také být oficiálně
tzv. převychovávány k lepšímu životu. Ovšem ten účel byl jasný, bylo to dáno
na základě rasy, protože sem byli umísťováni všichni od nejmladších, kteří
se ještě žádných zločinů dopustit ani nemohli, natož aby za to mohli být
takto potrestáni.“
Kolik lidí prošlo za dobu existence tohoto tábora tímto táborem a kolik
lidí zde asi zemřelo?
„Tak zhruba od toho srpna 1942 a do zhruba srpna 1943, tedy za rok, zde
prošlo asi 1400 osob. Čtvrtina zemřela již zde v táboře díky těm špatným
životním podmínkám, další část, další zhruba čtvrtina nebo skoro polovina
osob byla transportována do koncentračního tábora Osvětim- Březinka, na
základě výnosu Heinricha Himmlera z prosince 1942, který říkal, že všichni
Romové z nacisty kupované Evropy mají být soustředěni na jedno místo a k
tomu byl vybrán právě ten tábor v Osvětimi.“
Jak to bylo tady v Hodoníně u Kunštátu s pohřbíváním mrtvých, jaká byla
kapacita pohřebiště?
„Od vzniku toho tábora ta úmrtnost byla poměrně vysoká, především malé děti
a staří a nemocní lidé zde umírali díky těm špatným podmínkám. Zpočátku byli
pohřbíváni na obecním hřbitově v Černovicích, kam Hodonín u Kunštátu spadá
do farnosti. Ovšem již od počátku intervenoval starosta i místní farář u
nadřízených úřadů, aby vězni zde nebyli pohřbíváni. Jednak se to
zdůvodňovalo kapacitou a pak samozřejmě došlo i k tomu, že v zimě 1942 v tom
táboře vypukla tyfová epidemie a ta vlastně to rozhodnutí uspíšila, protože
bylo velmi nebezpečné, aby se převáželi nakažení zemřelí vozili do vedlejší
vesnice. Hrozilo, že by se tato nákaza rozšířila mezi ostatní obyvatelstvo,
a tím tedy bylo rozhodnuto, že bude zbudováno jakési nouzové pohřebiště,
které bylo vytvořeno 100 nebo 200 metrů od toho tábora. A to bylo vlastně
hromadné pohřebiště, kde se pohřbívalo bez jakéhokoliv katolického
pohřebního obřadu a kde byli vězni ukládáni do jam, zasypáni vápnem a
pohřbíváni ve velice špatných podmínkách, protože opravdu ti pozůstalí z
toho tábora se ani s těmi svými příbuznými nemohli rozloučit, všechno
probíhalo velice rychle, byli pohřbíváni pouze v zatemňovacím černém
papíru.“
Intervenovala třeba i církev nějak za ty zemřelé, že by je chtěla
pohřbívat katolickým obřadem?
„To je právě velice zajímavé u té církve, ta intervenovala řekněme ze
zištného důvodu, protože místní černovický farář říkal, že pokud jsou tito
vězni pohřbíváni nekatolicky, tak tím pádem církvi unikají poplatky, které
by tak ten tábor musel platit za každého zemřelého právě tomu farnímu úřadu,
takže tam byl ten přístup tehdejší církve takový dvojaký.“
My si letos připomínáme 65. výročí transportu Romů z Hodonína u Kunštátu
do Osvětimi, jak tento transport probíhal, kdy přesně se stal a jakými
dopravními prostředky probíhal?
„Takže jak jsem již řekl, na základě toho výnosu Heinricha Himmlera mělo
dojít k transportu Romů z protektorátu do Osvětimi. Původně měli právě ti
vězni z tábora letského a hodonínského být jako první transportováni do
toho osvětimského tábora, ale vzhledem k té epidemii, která vypukla v těch
táborech, bylo rozhodnuto, že budou nejprve transportováni Romové, kteří
byli dosud ponecháni na svobodě pod policejním dozorem. Takže na ty
transporty těch vězňů z cikánských táborů došlo až v létě 1943, tak tomu
bylo v případě hodonínského, kdy byly vypraveny celkem tři transporty a my
si právě připomínáme 65 let od toho druhého, ten byl ale největší,
nejpočetnější, protože to bylo přes 700 osob a to byl vlastně hromadný
masový transport. Většinou to tedy probíhalo tak, že byli dopraveni v
nějakých nákladních autech na nějaké shromaždiště, na nějaké nádraží. Tam
byli naskládáni do tzv. dobytčáků, nákladních vagónů a pak nastávala velice
strastiplná a dlouhá cesta až do toho osvětimského tábora.“
Foto: Jana Šustová
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Zprávy ]=
Brno chce za evropské peníze opravit jednu z nejzanedbanějších částí města,
kde žije hodně Romů. S pomocí dotací EU by se měla zvelebit veřejná
prostranství a opravit domy v ulicích Bratislavská, Francouzská a Na Cejlu.
Počítá se s úpravami za 311 miliónů korun, necelou polovinu z toho zaplatí
město.
Romské děti, jimž se kvůli původu řada českých zájemců o adopci vyhýbá,
mohou najít vstřícnou rodinu v zahraničí. Zaznělo to na konferenci o
mezinárodním osvojování dětí. Právě původ je vedle zdravotního handicapu
nejčastějším důvodem, proč se v Česku nedaří najít pro dítě náhradní rodinu.
Romské děti i děti s tmavší pletí jsou naopak velmi vstřícně přijímány
například v Dánsku.
Za vydávání neonacistického internetového časopisu potrestal havlíčkobrodský
soud Erika Sedláčka a Libora Budíka nepodmíněnými tresty odnětí svobody v
délce trvání tři a dva roky. Soud obžalovaným prokázal trestný čin podpory a
propagace hnutí směřujících k potlačování práv a svobod člověka.
Ministerstvo práce a sociálních věcí vydalo publikaci nazvanou „Příběhy
úspěšných projektů Evropského sociálního fondu v České republice zaměřených
na podporu a integraci Romů“. Představilo v ní 11 vybraných projektů, které
pomohly zejména Romům z takzvaných vyloučených lokalit při začleňování do
většinové společnosti.
Drogově závislým v Brně není věnována dostatečná pozornost. Na kvalitnější
práci s nimi, která má za cíl řešit jejich závislost na omamných látkách,
scházejí peníze a lidé. Sdružení Podané ruce, které zajišťuje asi 80 %
služeb v drogové prevenci, práci s narkomany a jejich léčby, má nyní čtyři
terénní pracovníky, ale potřebovalo by jich dvakrát více.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Co vede Romy k emigraci?
Jaké jsou důvody Romů k emigraci do zahraničí, konkrétně emigrace do Kanady,
která se po první vlně, sice v menším měřítku, ale opakuje i letos? Co
dohání Romy k tomu, aby opustily své domovy a příbuzné? Na to se zeptala
Marie Vrábelová Miroslava Dvořáka z
Poradny pro občanství - Občanská a lidská práva.
„Když mluvíte o té první vlně, tak máte zřejmě na mysli tu emigrační vlnu
zhruba od roku 1996 do roku 2000, kde my bezpečně víme podle kanadských
čísel, že v Kanadě tehdy, tj. na konci minulého milénia, zažádalo o azyl
1670 osob z České republiky - absolutní většina Romů. A z nich bylo 962
vyhověno, tzn. 57 procent. Tehdy odcházela většinou generace, která byla
velice schopná, která cítila, že v této republice má přistřižená křídla.
Také tato imigrační vlna se tam velice dobře usadila, někteří z nich
podnikají, úspěšně tam žijí, děti chodí do normálních základních škol,
nikoliv tedy speciálních, jako by možná chodily v České republice. Pokud
tedy mluvíme o té první vlně jako o migrační vlně v uvozovkách romské elity,
i když já toto slovo elita nemám moc rád, tak tato druhá emigrační vlna,
pokud tak lze o ní hovořit, my zatím víme, že je asi něco kolem 500 žádostí
o azyl v Kanadě, tak je především vlnou lidí, kteří utíkají z České
republiky nepochybně také z těch důvodů rasové intolerance, někdy z důvodů
diskriminace, ale častokrát utíkají z důvodů dluhové pasti. To je problém v
České republice a trvá tady už několik let, že tu máme několik nebankovních
finančních skupin, které velice rády, dokonce výlučně, půjčují osobám, které
jsou na dávkách, protože velice dobře vědí, že ta sociální dávka může být
exekuovatelná, tudíž jim velice dobře platí, ani ne tak tu jistinu té
půjčky, jako úrok z prodlení samotný, ta jistina zůstává netknutá, ale tím,
jak ti dlužníci, ti Romové, neplatí tu jistinu, tak ta dávka stačí jen na
pokrytí toho úroku, čili oni zůstávají dlužní na věky, je to perpetum
mobile. A zároveň bych chtěl říct, že dalším takovým problémem je, nejenom
že si to myslíme my, ale myslí si to i naši kolegové terénní sociální
pracovníci, který často vede Romy k emigraci, je neuvěřitelně rozbujelá
lichva, protože když vám nikdo nepůjčí a vy ty peníze potřebujete, tak kde
si je jedině můžete půjčit, tak to je u lichváře, na lichvářský úrok.
Zároveň bych chtěl říct, že lichva jako taková je trestným činem podle
trestního zákoníku, ovšem ta hranice, co je lichva a není lichva je z
hlediska judikatury velice proměnlivá, čili kolik procent je ještě
lichvářský úrok a kolik už ne, je záležitost velice proměnlivá. Bohužel tu
nemáme jasně stanovenou hranici, tudíž to jednání bývá částečně právně
nepostihnutelné. A zejména bývá problém, že ty oběti lichvy jako takové, aby
to bylo trestně postihnutelné, tak by ty oběti musely podat trestní
oznámení, ale ony žijí ve strachu, bojí se a proto to neudělají. Takže pokud
chtějí uniknout nějakému protiprávnímu jednání, což lichva v každém případě
je, tak pokud zůstanete ve svém bydlišti, tak oni si ti lichváři přijdou,
přivedou si svoje kolegy - dvoumetrové, stokilové, a ty peníze si do slova a
do písmene vytřískají. Když utečete do jiné země, tak nikdo po vás nemůže
chtít plnění za protiprávní jednání, nebo plnění z protiprávního jednání, z
nezákonného jednání, z lichvy. Takže toto je také jeden z těch důvodů, který
je samozřejmě nutno spatřovat za tou migrační vlnou, současnou migrační
vlnou. Oni totiž často se ti lichváři rekrutují ze samotných Romů, kolegové
z jiných organizací mají velice dobře zmapované jednotlivé lokality, dokonce
znají jednotlivé romské rodiny, kteří mají v těch jednotlivých lokalitách
obrovskou moc, právě proto, že mají peníze a že mají všechny, kteří si od
nich půjčili na ten lichvářský úrok, doslova zotročené. Lichva je typický
příklad kriminality nebo nezákonného jednání, který není ze strany majority
vůči Romům, ale je ze strany Romů vůči některých Romům, o to je právě
složitější utéct a vymanit se z tohoto lichvářského dohledu a proto také
jediná možnost těchto lidí je opustit tu svoji obec, opustit tu svou zemi a
odjet co nejdál.“
Ale já si myslím, že se tak chovají i jiné společnosti, které Romům něco
nabízejí klamavou reklamou, třeba mobilní telefon za korunu, ale už jim
nikdo nevysvětlí, co za tím všechno je, a oni naivně na to přistoupí a ty
dluhy vznikají stejně.
„To máte samozřejmě pravdu, to jsem říkal už u těch finančních půjček, že je
celá řada skupin, které se specializují skutečně na chudé lidi jako takové.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Na Romském talentu vystoupil také Arnošt Oláh
V sobotu se v pražském kulturním domě Vltavská uskutečnila celorepubliková
soutěž Romský talent. Jako vzácný host na talentu vystoupil Arnošt Oláh,
který dlouhá léta skládal romskou muziku a hrál v romském klubu Khamoro. Pro
mnohé Romy je Arnošt a Khamoro Legenda.
„Začínali jsme na Žižkově, bavili jsme lidi, ta historie toho všeho tady je.
Dnešní čtyřicátníci to budou pamatovat, všem bych chtěl poděkovat a popřát
jim zdraví a štěstí, ale hlavně to zdraví.“
Vidíte nějaký rozdíl mezi romskou hudbou, co je teď a co byla předtím?
„Vidím rozdíl, a hlavně ho slyším, technický a umělecký rozdíl. Co se týká
umělecké stránky, tak jsou tam hodně prvky, které mě překvapují, už se
konečně dostává i k nám a jsem hrozně rád, protože za naší éry jsme to už
měli tak nějak v sobě, ale špatně se to prosazovalo, je to technicky dobře
připravené a má to řád a úroveň.“
Vy se teď věnujete čemu? Vy jste říkal, že jste začínal v kapele Khamoro,
věnujete se nadále hudbě?
„Já se teď spíš věnuji normálnímu životu, pracuji jak normální člověk, a co
se týká muziky, tak se občas s kluky sejdeme, Emil Gadžor, Miroslav Kalea,
já a Emil Stolah, a zahrajeme si, když je nějaká rodinná slavnost nebo tak
něco, trošku se pořád prosazujeme, abychom byli vidět. A přeji všem romským
účinkujícím a umělcům, aby to dotáhli na světovou úroveň.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Krátká dlouhá cesta
Krátká dlouhá cesta je název nového dokumentu, knihy a
internetové stránky o holocaustu za druhé světové války. Více
informací k dílu, které je přeloženo do řady světových jazyků,
řekl Marii Vrábelové autor sociolog Fedor Gál.
„Já jsem původně chtěl jenom vykročit po poslední cestě svého táty, kterého
zastřelili poslední den války na pochodu smrti ze Saxen-Hausenu do
Schwerinu. Ale jak jsme po té cestě kráčeli s kamarády, kteří byli se mnou,
tak jsme zjistili, že to nebude jenom o Židech nebo jenom o mém tátovi, ale
bude to o lidech. V Saxen-Hausenu byli kromě Židů i antifašisté, lidé všech
možných ras a národností a holocaust není jen problém Židů, ale těch, kteří
je vraždili a těch, kteří jim pomáhali a ukrývali je a také problém těch,
kteří se jen lhostejně dívali, jak je nakládají do vagónů a odvážejí na
smrt.“
Takže to budou příběhy těch, kteří to přežili, nebo jaké to budou
příběhy?
„Je to jeden příběh a v průběhu vyprávění toho jednoho příběhu se prostřídá
hodně lidí ze Slovenska, z Čech, z Izraele, z Německa, a lidí, kteří byli
tenkrát děti, kteří přežili a já to budu komentovat.“
Je tam také zmínka o Romech?
„Samozřejmě, potkali jsme v Německu člověka, který tam přišel prvně od
války, přežil pochod smrti a je Rom a když ho posílali do Sachsen-Hausenu, tak
mu řekli, že ho posílají proto, že je Žid. S když to přežil, tak si řekl, že
když mu Hitler řekl, že je Žid, tak tedy budu Žid a emigroval do Izraele. My
jsme ho tam potkali a to byla jeho první cesta po 63 letech do míst, kde byl
zavřený v Sachsen-Hausenu a přežil.“
Jak přijal Izrael Roma?
„Já nevím nic o tom, že by tam bylo něco jako rasová diskriminace.
Samozřejmě, když tam přijedou ruští imigranti se svou kulturou, se svými
emocemi, se svými averzemi, tak samozřejmě imigranti z Etiopie, z Evropy, z
Ameriky jsou jiní, ale jsou to lidé, jako každý jiný, se všemi svými
chybami, předsudky, fámami, kulturami, nicméně žijí tam spolu a vybudovali
spolu prosperující zemi na poušti.“
V čem bude tento dokument podstatný pro lidi, budou tam pamětníci, budou
tam příběhy?
„To hlavní poselství nespočívá v tom, co se stalo za války, to hlavní
poselství je, že se to může kdykoliv opakovat. Lidé, kteří jsou schopní
nenávidět a vraždit kvůli jinakosti jsou zde, stejně jak tady byli ve 30.,
40. letech.“
Dnes je ale přeci jen jiná doba, myslíte sil, že něco takového hrozí?
„V demokratických zemích, které respektují pravidla a právo, tak tam se to
stát nemůže, ale co my víme, co se může stát v situacích ohrožení, v
situacích ekonomické nebo jakékoliv jiné krize, co my víme, jaké vášně se
spustí, když se objeví vůdce s velkým V a to, co můžeme udělat dnes je být
připraveni, nebýt lhostejní. Ne strach, ale pasivita a lhostejnost jsou
největší nebezpečí.“
Často se hovoří o židovském holocaustu, ale romský holocaust také
poznamenal všechny rodiny, kdyby jste porovnal to číslo?
„V Čechách to bylo 90 procent všech Romů, procentuálně víc jak Židů. Na
Slovensku to bylo 90 procent Židů a podstatně míň Romů, protože jen 10
procent romské populace zahynulo při holocaustu, to není tím, že by
Slovenský stát byl tolerantní k Romům a netolerantní k Židům, Romové měli
přijít na řadu po Židech a válka mezitím skončila.“
Kdy bude mít ten dokument premiéru?
„Na internetu budou naše webové stránky od 15. září, do konce roku bude
kniha a film. Film bude mít premiéru v lednu v Praze a pak chceme vyrazit
mezi lidi, chceme s nimi mluvit, chceme to promítat na malých městech po
Čechách, na Slovensku, ale i v zahraničí. Ta parta, která pracovala na tomto
projektu, musím říct, byla naprosto skvělá, hudbu dělal Marian Varga, za
kamerou byl Richard Kryvda, režie Martin Hanzlíček, fotografie Miro Šmolík,
grafika Radova Lencová, nemůžu je ani všechny vyjmenovat, ale mě se poprvé v
životě stalo, že jsem pracoval v partě 20ti lidí, kteří emocionálně,
mentálně, rozumem, srdcem souzněli s tématem a za to jim děkuji.“
Na jakých stránkách to můžeme vidět na internetu?
„Vyťukejte si www.kratkadlouhacesta.cz.“
Proč název Krátká dlouhá cesta?
„Mého tátu zastřelili, když mu bylo 35 let, měl krátký život, a jeho
poslední cesta byla hrozně dlouhá, protože hladový, nemocný kráčel na
pochodu smrti, každá minuta pro něj musela být věčnost.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
„O Roma vakeren“ čili „Romové hovoří“ s datem 26. září je u konce. Ale
naladit si nás můžete v pátek ve 20.05 - na vlnách Českého rozhlasu 1 -
Radiožurnálu. V úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních studií. Naše
vysílání najdete také na internetové adrese www.romove.cz.
Romale but lošale sam, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen
andro O Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende. Romale mangav tumenge
bachtalo dživipen Ačhen Devleha.
|
|