Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu, kterou vede Anna Poláková.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každý pátek od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz, kde si můžete také stáhnout podcast
pro tento pořad.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Dnes jsme pro vás připravili rozhovor s místopředsedou rady vlády pro
záležitosti romské komunity Ivanem Veselým, vydáme se také do Rokycan, kde
se Romové bojí o své zdraví a životy, a v závěru O Roma vakeren vás pozveme
na Romský talent.
Mangav tumenge bacht the sastipen – Akana - šaj šunen romani relacia „O Roma
vakeren“. Šunena romane giľa the nevimata - andalo romano dživipen.
To je jenom namátkový výběr z programové nabídky.
=[ Reportáž ]=
Jiří Čunek představil svou koncepci řešení problémů Romů v Česku
Vicepremiér a ministr pro místní rozvoj Jiří Čunek se tento týden v Praze
setkal s romskými členy Rady vlády pro záležitosti romské komunity. Členové
rady jej vyzvali, aby jim na neformálním setkání vysvětlil svou zamýšlenou
koncepci řešení problémů Romů v Česku. Koncepce hledá způsob, jak motivovat
ke změně romské občany žijící v sociálně vyloučených romských lokalitách.
Autoři projektu chtějí motivovat i obce, aby se snažily zahrnout do svých
plánů rozvoje také tyto lokality. Nově zvolený místopředseda vládní rady
Ivan Veselý odpovídal na otázky Anny Polákové.
Kdo vás jmenoval do této funkce?
„Mě vyzvala ke spolupráci ministryně Džamila Stehlíková, nabídla mi pozici
místopředsedy rady za občanskou část, já jsem ji přijal a ve své podstatě
začínáme spolupracovat v řadě věcí, které se týkají řešení romských problémů
v České republice.“
Do této části patří i další Romové, kdo je mezi nimi?
„Je tam 14 členů občanské části, uvedl bych Aničku Cínovou z Liberce, paní
Elenu Gorolovou z Ostravy, Cyrila Kokyho ze středních Čech, pana Holeka z
libereckého kraje a další.“
Jak je vidět, tak jsou to Romové, kteří se věnují jak oblasti sociální,
je tam i Iveta Pape, ta se věnuje školství, jak spolupracujete?
„V současné době bylo hodně věcí k řešení, protože ta rada se vytvořila před
měsícem. Teď jsme v tom procesu formování týmů, uvažujeme o tom, že uděláme
výbor nebo výbory a v rámci těch výborů budou členové rady aktivní, budou
pracovat podle zaměření a zároveň do těch výborů nebo pracovních skupin
chceme pozvat další aktivisty, odborníky k tomu, aby s námi spolupracovali
na přípravě koncepce vlády České republiky, která by měla být připravena k
prvnímu čtení někdy koncem roku.“
Tento týden jste se neformálně sešli s ministrem Čunkem, který připravil
romskou koncepci, předal ji ministryni Stehlíkové, jak přijímáte tuto
koncepci?
„Tak já bych chtěl zdůraznit, že to není koncepce vlády České republiky, že
to je materiál ministerstva pro místní rozvoj, s panem místopředsedou jsme
se shodli na tom, že je potřeba začít romský problém řešit komplexně, my
jsme mu za ten materiál, který nám předal, poděkovali a počítáme s tím, že
se stane součástí vládní koncepce, kterou ministryně Džamila Stehlíková má
připravit do vlády.“
Jak byste vy zhodnotil současnou situaci Romů?
„Je faktem, že tu došlo k obrovskému propadu nejenom v oblasti bydlení, ale
i v oblasti sociálních věcí, v některých komunitách došlo opravdu k nárůstu
sociální patologie a my si toto všechno uvědomujeme a chceme určitá opatření
zapracovat do připravované komplexní koncepce řešení romské problematiky.“
Přesto, že vznikla první koncepce, k tomu propadu došlo, v čem vidíte to
selhání té minulé koncepce?
„Musíme si uvědomit, že ta koncepce a to usnesení nebylo špatné, za druhé
byla jiná postupem času, v té době se tady vystřídaly dvě vlády, jedna
levicová, druhá pravicová a ta opatření, která byla dobrá, nebyla
zapracována do státního rozpočtu a neměla plošný dopad. Plošný dopad v tom
slova smyslu, že došlo k decentralizaci moci, vznikly tady samosprávy a
státní správa nemá účinné nástroje, jak motivovat nebo vymáhat naplňování
vládní politiky koncipované v tom vládním usnesení v praxi, prostě ta
samospráva buď o té koncepci vůbec nevěděla a ona neměla za povinnost tu
koncepci implementovat v praxi. Za v podstatě 10 nebo 11 roků došlo opravdu
k tomu propadu, o kterém jsme se bavili. Opravdu už nic nepomůže, jen znovu
začít komplexně řešit tento problém od bydlení, přes zaměstnanost, po
vzdělání.“
Počítá tento materiál s tím, že by docházelo ke kontrole naplňování té
koncepce a vůbec těch kroků, které by vedly ke zlepšení situace?
„Samozřejmě, že budeme navrhovat nejenom opatření, která se mají
implementovat, ale budeme navrhovat i kontrolní mechanismy, protože problém
všech minulých vládních koncepcí byl v tom, že všichni psali koncepce, ale
nikdo je neevaluoval, nikdo neřekl dostatečně důrazně, co se povedlo, co se
nepovedlo, jaký byl finanční tok peněz, s jakými dopady. My právě tyto věci
chceme zohlednit v té budoucí koncepci, která by měla jít do vlády.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Romové se v Rokycanech bojí o své zdraví i životy
V Rokycanech se Romové bojí o své zdraví i životy. Podle nich tu vládne
rasistické prostředí a místní spolek neonacistů pořádá stále častější útoky
na členy romské komunity. Redaktor Jan Dvořák se do Rokycan vypravil a ptal
se, jak to s rasismem a strachem v Rokycanech je doopravdy.
„Určitě mají strach. Pokud tady padne hláška, že sem mají přijet
skinheadi, tak naši lidé mají strach, protože nikdo nechce riskovat, že
manželé se půjdou někam bavit, třeba do restaurace a tam je někdo napadne,
mají dokonce strach o svoje děti, natož aby večer někam chodili.“
Říká rozčílený Petr Mika, který jako jeden ze zástupců rokycanským Romů
jedná s místní policií a se zástupci města. Jiný názor na údajné rasistické
prostředí ve městě mají někteří neromští občané Rokycan. Podle nich nic
takového neexistuje.
„Rozhodně ne, protože to by bylo opačné, opravdu opačné.“
„Já si myslím také, že ne. Vždyť oni si tady dělají, co chtějí, večer se
i bojíte vyjít ven, zejména když jdete ulicí K Okresu, tam to sedí na
lavičkách a s odpuštěním to jenom chlastá.“
Myslíte, jako Romové?
„Jo, večer se tady podívejte po lavičkách, kdo tu sedí.“
Romové se ale odvolávají na události posledních týdnů, kdy skinheadi
nejdříve zbili malého chlapce a pak skupina asi 15ti lidí napadla obsluhu a
hosty – převážně Romy - v jenom nonstop baru.
„Podle nás to byla vysloveně rasově motivovaná akce, to napadení, které
tam bylo, bylo určitě rasově motivované.“
Slova Petra Miky ale vyvracejí dosavadní závěry policejního vyšetřování, o
kterých mluví ředitel rokycanských policistů Josef Svoboda.
„My jsme sdělili pěti pachatelům obvinění z trestného činu výtržnictví,
zkoumáme pokusy trestného činu ublížení na zdraví a poškozování cizí věci,
rasový podtext v současné době prokázán nebyl.“
Přitom policisté incident v nonstop baru z 23. srpna nejdříve vyšetřovali
jako rasově motivovaný, původní informace totiž hovořila o tom, že při
incidentu utrpěla poranění hlavy také 45tiletá Romka, ta se ale posléze
přiznala, že si vše vymyslela. Romové přesto krátce po incidentu uspořádali
demonstraci proti rasismu, na kterou přišlo asi 150 lidí.
„Pro nás to byla přirozená reakce na to, co se stalo, protože kdybychom
nějak nereagovali, tak bychom tady dnes neseděli ani před těmi 14ti dny,
protože by se na to zapomnělo, jenom bychom vlastně stáhli ocas a schovali
bychom se. A tímto způsobem jsme si alespoň vydobyli, že se to alespoň nějak
řeší, že alespoň někdo s námi komunikuje a snaží se s námi vyřešit tu
situaci. Pro nás to bylo, dá se říci, plus, my jsme to udělali dobře.“
Říká Petr Mika, který tak reaguje na slova rokycanského starosty. Ten Romům
nepovolenou demonstraci nemůže odpustit. Podle něj to je rozdmýchává stále
silnější rasovou nenávist. I podle slov první místostarostky Rokycan Marie
Hlávkové by se na základě takového jednání a atmosféry mohli do města
stahovat sympatizanti neonacistického hnutí.
„Ano, mám obavy, musím potvrdit, že ano.“
Zástupci města, policie a rokycanských Romů se proto dohodli, že je potřeba
řešit takové věci jinak, např. v rámci projektu prevence kriminality.
„Projekt prevence kriminality v Rokycanech funguje už skoro deset let a
zástupci Romů pravidelně do té komise docházeli, ale bohužel už tak dva až
tři roky se nezúčastňují těch jednání, což vždy kritizujeme. A třeba to
dospěje k tomu, že se opět začnou té komise účastnit a budou ty problémy
řešit společně s námi, protože můžou mít opravdu jiný náhled na tyto věci.“
Vedení města navíc nechá do rokycanských ulic instalovat další kamery, které
se podle radních osvědčily. Ředitel policie v Rokycanech přislíbil, že
problémům bezpečnosti obyvatel budou jeho lidé věnovat maximální pozornost.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Ukrajinská iniciativa v České republice a sdružení Humanitas Africa
Minulý týden jsme mluvili o Etnofestivalu v Praze. Zúčastnila se
ho také kolegyně Marie Vrábelová, kterou zajímaly cizinci žijící
u nás. Hned zavítala do stánku Ukrajinské iniciativy v České
republice a vyzpovídala předsedu Viktora Rajčince.
„Já jsem se narodil na Ukrajině.“
A kdy jste přišel sem?
„V roce 1966, s rodiči jsme se sem přestěhovali.“
Jak se vám tu žije?
„Dobře.“
Mají tady problémy lidé z Ukrajiny?
„Tak problémy jsou především s vízy, s cizineckou policií atd. ale s tím se
asi něco těžko dá dělat.“
Mnoho lidí z Ukrajiny sem přichází za prací, jste s nimi třeba v
kontaktu? Obracejí se na vás?
„Určitě, my máme asi 900 členů a děláme různé kulturní akce v podstatě pro
ně, takže máme dny ukrajinské kultury, to trvá celý týden. Máme různé akce,
a oni na ně chodí.“
Co je to za lidi? Jsou to vzdělaní lidé?
„To je různé, jde o to, že i když je člověk vzdělaný a má nějaký diplom, tak
když neumí ten jazyk, musí tady nejméně 5 až 6 let pobýt, obhájit si ten
diplom.“
Takže většinou dělají i dělnickou práci?
„Ano, dělají i dělnickou práci. Tam je ale problém jiný, že to prostě
nějakou dobu trvá, než člověk zvládne tu řeč a začne pracovat ve svém oboru,
ale to je asi stejné všude na světě. Vždyť to všichni víme, že třeba lékař
skutečně v dané zemi nemůže pracovat bez zvládnutí té řeči.“
Znáte někoho, kdo je úspěšný?
„Znám. Znám třeba jednoho lékaře, který už je tu také delší dobu, myslím, že
sem přijel někdy v 70tých letech, a je úspěšný chirurg, ale takových je víc,
nejenom jeden. Je tu hodně lékařů a jiných, kteří tady žijí již několik let
a jsou úspěšní, mají dobrou práci, svoje podnikání, jsou to lékaři,
inženýři, stavitelé a různí jiní.“
Udržují si stále svůj jazyk?
„Určitě, a nejenom ti, co se narodili na Ukrajině a trošku je tam možná
problém s tím, když jsou smíšená manželství, ale to vždy záleží na těch
konkrétních lidech, jestli ty svoje děti ten jazyk naučí, i takových je tady
hodně.“
Od Ukajinského stánku se Marie Vrábelová přesunula k africkému
informačnímu centru - Humanitas Afrika, kde vyzpovídala Zdislavu
Kratinovou.
„Sdružení Humanitas Africa existuje už 8 let. Před třemi roky jsme založili
Africké informační centrum, to je asi náš nejvýznamnější počin, kde se
snažíme shromažďovat knihy a publikace o Africe ze všech oblastí
společenského zájmu, takže je to veřejná knihovna, kdokoliv může k nám
přijít a půjčit si knížky o Africe. A zároveň také máme projekty v Africe
zaměřené především na vzdělávání.“
Chodí k vám lidé pro knihy nebo pro nějaké informace?
„Ano, naši knihovnu využívají především studenti, kteří se nějakým způsobem
blíže zabývají rozvojem v Africe, ti jsou naší asi takovou primární
skupinou, kdo náš navštěvuje, a pak také samozřejmě široká veřejnost, která
se na nás obrací s různými dotazy, nebo když cestují do té země, tak chtějí
více informací o konkrétní zemi.“
Zajímá je, jestli je bezpečná nebo co je zajímá?
„Všechno, nabízíme samozřejmě také turistické informace.“
Lidé z Afriky, kteří u nás žijí, obracejí se na vás?
„Ano, naši knihovnu využívají jednak naši členové, české sdružení má asi 30
členů, kteří tady žijí už delší dobu, pracují tady nebo tady studují. Takže
ti rádi přijdou a půjčí si knížku, protože tyto zdroje nejsou až tak
přístupné přímo v Africe, pokud není člověk student a není zapsaný na nějaké
univerzitě, tak k těm informačním zdrojům takřka nemá žádný přístup. Takže
naši knihovnu využívají třeba i afričtí studenti nebo Afričané, kteří tu
žijí.“
Jak se žije Afričanům u nás, mají nějaké problémy neb stěžují si na něco?
„Ze své zkušenosti vím, že se tady setkávají s rasistickými nebo xenofobními
náladami, spousta z nich už třeba žila v nějaké jiné evropské zemi, takže
pokud Česká republika není jejich první vstupní zemí, mají určité
zkušenosti, tak jsou vůči tomu v určitém smyslu imunní, ale jeto velice
nepříjemné. A i v současné době cizinecké zákony, problémy s prodlužováním
pobytu, i když tady mají práci, jsou to třeba učitelé na školách, tak mají
velké problémy s těmito úředními záležitostmi, s byrokracií.“
Kde učí, na jakých školách, to jsou nějaké specializované školy?
„Tak znám členy našeho sdružení, kteří vyučují třeba na gymnáziích, třeba
jazyky.“
Jak je přijímají studenti?
„Tak já si myslím, že pokud to jsou dobří učitelé, tak je studenti vnímají
dobře. Já si myslím, že nezáleží na tom, jakou mají barvu pleti, mladá
generace je v tomto smyslu tolerantnější. Takže na tom až tak nezáleží,
záleží na tm, jak dobří učitelé jsou.“
Situace v Praze je asi trošku jiná než třeba v jiných městech u nás. Žijí
i v jiných městech?
„Ano, lékaři třeba pracují v okresních nemocnicích, samozřejmě ty zkušenosti
jsou rozdílné, jsou případy, že studentka tady vystudovala a pak měla velké
problémy se zařazením se na pracovním místě v nemocnici, takže to jsou
individuální zkušenosti. Myslím si, že více to má souvislost s integrací na
daném pracovním místě.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Zprávy ]=
Novou ředitelkou kanceláře Rady vlády pro záležitosti romské komunity a
tajemnicí Rady byla jmenována Gabriela Hrabalová. Vystřídala ve funkci Radku
Soukupovou.
Člověka nelze diskriminovat nebo zvýhodňovat na základě rasy. Podobné věty
obsahují desítky ústav a příslušných zákonů v zemích celého světa. Německý
Institut pro lidská práva teď vytáhl do boje proti takovým formulacím v
německých zákonech a ústavě. Už samotná zmínka o rase totiž podle expertů
předjímá, že mezi lidmi jsou rasové rozdíly.
Roma Rising neboli Romské obrození je název zajímavé výstavy, kterou můžete
navštívit v pobočce Knihovny města Ostravy ve Vítkovicích. Jedná se o
výstavu děl amerického fotografa Chada Evanse Wyatta, která byla už k vidění
třeba v Českém centru v New Yorku, či na Pražském hradě. Ve Vítkovicích
výstava potrvá do 14. listopadu.
V Muzeu Romské kultury v Brně očekávají s příchodem nového školního roku i
zvýšený počet návštěvníků, převážně z řad studentů základních a středních
škol. Kromě jednotlivých výstav je ve stálé expozici „Příběh Romů“ – etapa
1939 až 2005 prezentována hmotná i duchovní kultura Romů.
A ještě jednou z brněnského Muzea Romské kultury – otevírají tam kurzy
romštiny pro začátečníky a mírně pokročilé. Jsou určeny pro zájemce z řad
vysokoškolských studentů, sociálních pracovníků i široké veřejnosti. Kurzy
začínají už 29. září a vedou je zkušení lektoři, kteří se dobře orientují v
romské historii a kultuře.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Sdružení Berkat zahrnuje projekty čečenské i afghánské
Na Etnofestivalu v pražském parku Podviní nechybělo ani sdružení Berkat,
které zahrnuje projekty čečenské i afgánské. Více informací o pomoci těmto
lidem řekla Marii Vrábelové Dagmar Ferjenčíková.
„Je to organizace, která má jen několik stálých členů, je tam hodně
dobrovolníků a začali jsme pomáhat nejdříve v Čečensku. Berkat je čečensky
štěstí a pomáháme tak, že hlavně sbíráme sponzorské dary. Tady nabízíme
třeba pomoc Afghánistánu, což spočívá v tom, že se prodávají výrobky
vyrobené ženami v Afghánistánu a ten výtěžek jde zpátky těm ženám, které to
vyrobily. Pak v Čečensku máme šicí dílnu, ale hlavně jsme tam založili
rodinné centrum, které tam už funguje mnohem samostatněji než na začátku.
Pak ještě v Afghánistánu je hodně dobrovolnických projektů, vše o nich se dá
zjistit na webových stránkách www.berkat.cz. A pak tady třeba můžete vidět
panenky, které se tu prodávají, a výtěžek z nich slouží na transplantace
očních rohovek v Afghánistánu.“
Žijí tady lidé z Čečenska nebo z Afghánistánu a máte s nimi nějaký
kontakt?
„Ano, tito lidé tu samozřejmě žijí, ta čečenská komunita není až tak
soudržná, ale Čečenci tu jsou a právě tito migranti se tady mohou
shromažďovat v Imbázi, což je také jeden z projektů Berkatu. Imbáze je
takové komunitní centrum, které poskytuje různá školení, právní rady,
provozuje i takovou aktivitu, která se jmenuje etnocatering, kde ty ženy
vaří a to centrum funguje z grantů, by se dalo říci. To je tedy aktivita,
která probíhá tady v České republice, jinak spousta těch projektů je
směřována ven., do zahraničí.“
Vy určitě přijdete do kontaktu s těmito lidmi, s jejich osudy, proč
většinou ti lidé utíkají?
„Tak v Čečensku je to poměrně jasné, to je kvůli válce. A v Afghánistánu,
tam bych neřekla, že na to, jak je ten Afghánistán velký, tak že těch lidí
by bylo tolik. Já jsem tu konkrétně potkala jednoho studenta, takže lidé
odtamtud utíkají zejména z těch bývalých sovětských republik, kde jsou
konfliktní situace, teď to můžeme vidět v Gruzii, mimochodem gruzínská
komunita je tu hodně početná.“
Mají lidé z Čečenska možnost tady pracovat? Víte o nějakém případu, že se
tady někdo integroval do společnosti, žije tady s rodinou a pracuje?
„Ano, třeba konkrétně v té Imbázi je několik takových případů, ale
samozřejmě je to velmi těžké, protože je pro ně velmi těžké získat trvalý
pobyt, často je Česká republika spíše přestupní stanicí pro emigranty, ale
to platí obecně, samozřejmě to není lehké, ale pár případů tu je.“
Do Čečenska se nemohou vrátit, protože by jim hrozila smrt?
„Možná, že ne úplně ve všech případech, ale hlavně tam ta perspektiva je
neveselá. To můžete třeba srovnat s rokem 1968, kdy tady u nás nehrozila
smrt a přesto lidé utíkali, protože se v podstatě nemohli realizovat.“
Jak konkrétně pomáháte v Čečensku, plynou tam nějaké peníze, pomoc, nebo
konkrétní dary?
„Tam pomáháme dvojím způsobem. Je tam založeno centrum pro rodinu, které
funguje na základě grantu Ministerstva vnitra. A potom sbíráme peníze na
konkrétní rodiny, kde se jedná o konkrétní pomoc konkrétním rodinám. Ty
peníze, které sebereme, tam jdou cíleně, nenecháváme si z toho nic na provoz
organizace, snažíme se, aby všechny peníze, které lidé dali, šly na to, na
co je lidé daly. Lidé si vyberou konkrétní rodinu, konkrétní osobu, které
chtějí nějakým způsobem pomáhat, je to třeba pořízení střechy
rozbombardovaného domu, nebo kráva, která pak živí celou rodinu nebo pomoc
nemocným, když si potřebují zaplatit nějaké náročné ošetření nebo zákrok.“
Je tam hodně sirotků, pomáháte i jim?
„Tak původně tam Petra Procházková založila takový sirotčinec a bylo to
vlastně centrum pro tyto sirotky. V Čečensku je to trošku jiné než u nás,
tam sirotky neznají, jsou tam silné rodinné vazby a pokaždé, když někdo
přijde o rodiče, tak se ho ujme ta širší rodina, ale pokud rodina přišla o
tatínka nebo o maminku a bylo potřeba ty děti nějakým způsobem hlídat, tak
tam to centrum takto fungovalo nějakou dobu. Ale teď už to vlastně není
potřeba, ti lidé všichni někde někoho mají, kdo se o ně stará, takže tam
nejsou sirotčince ani domovy důchodců, jako to je u nás, tam jsou ty rodinné
vazby jinak nastavené a doufejme, že to tam tak zůstane a nebude to nějakým
způsobem upadat, protože to je to, co ty Čečence hodně drží.“
O co mají lidé konkrétně zájem, o jaké výrobky?
„Já bych řekla, že to lidé spíše pozorují, že to je nějaká exotika, ale
naším hlavním cílem není prodat ty výrobky, ale seznámit ty lidi s
aktivitami Berkatu a seznámit je s tím, proč a komu pomáháme a získat
podporovatele. Co tedy můžu říci, že ty vyšívané afghánské výrobky jsou
docela populární. A co se lidem, tedy ženám nejvíce líbí, to jsou šály, pro
muže toho tady zatím moc nemáme. A pak fotografie, ty pohlednice, co dělala
Iva Klímová, jedna naše spolupracovnice, ty jsou z Afghánistánu a z Čečenska
a to také lidi zajímá.“
Foto: Jana Šustová
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Besedy o problémech zadluženosti sociálně slabých občanů
Společnost Člověk v tísni pořádá besedy pro odbornou veřejnost, na kterých
upozorňuje na zadluženost sociálně slabých občanů. Mnohé finanční
společnosti poskytují finanční půjčky nezaměstnaným, kterým jsou při
nesplacení pohledávek uvaleny exekuce na jejich sociální dávky. Jak zjistil
Jan Mišurec, na nehumánní jednání těchto firem upozorňuje také finanční
analytik SOS Michal Kebort, který je do kampaně Společnosti člověk v tísni
také zapojen.
„Smyslem kampaně Spotřebitelský úděl organizované Člověkem v tísni je
upozornit na problematiku novodobé lichvy, řekněme anglickým termínem
loansharkingu, a na to, že to není problém, který by se týkal několika málo
lidí, ale skutečně je to problém, který vzniknul v České republice v masovém
měřítku.“
O co vlastně konkrétně jde?
„Celá kampaň probíhala v několika městech České republiky, začínala v Plzni,
pokračovala v Ústí nad Labem, v Chomutově, Prostějově, Přerově, v Olomouci,
Bílině, Sokolově, v Liberci a v Kladně. A na měsíc říjen je chystána
přednáška v Roudnici nad Labem. Kampaň má vždy shodný vzor, dopoledně je
organizován odborný seminář, určený hlavně pro odbornou veřejnost, kde se
sejdou lidé z úřadů, z neziskových institucí, případně i z bank, pokud by
měli zájem seznámit se s tím, jak se daná problematika vyvíjí, co mají dělat
při setkání s takto postiženým člověkem a jak mu mohou pomoci.“
Jak se dá vůbec pomoci člověku, který se neúměrně zadlužil a nemůže
splácet své dluhy?
„To je velmi problematické, což ukazuje pak i odpolední část, která je
věnována besedě. V dopoledních částech, pokud máme odbornou veřejnost, tak
tam se spíše věnujeme té prevenci, jak lidi naučit, aby se nezadlužovali. Na
těch besedách samotných už se více točí téma, proč se lidé do těchto
problémů dostali a jak mohou dané problémy řešit. Určité východisko nabízí
insolvenční zákon, který vstoupil v platnost začátkem tohoto roku, ovšem
tento zákon je určen spíše pro střední vrstvy, řekněme si otevřeně, že lidé,
kterých se skutečná lichva týká, nemají přístup k řešení svých problémů.“
Jak tedy tito lidé do toho problému sklouzli, jak se do toho dostali, jak
je možné, že lidé na sociálních dávkách jsou neúměrně zadlužení?
„Je to téma, které se proplétá všemi těmi odpoledními debatami, kam dochází
veřejnost. Většina lidí nedokáže pochopit, proč nějaký podnikatel je schopen
půjčit někomu, kdo to evidentně nebude schopen splácet. V České republice je
ovšem několik úvěrových společností, které velmi ochotně půjčí každému,
protože vědí, že se svých prostředků domohou, ba co lépe, pokud ten člověk
nebude mít na splácení, domohou se také sankčního úroku a různých pokut,
které se své podstatě mohou tvořit větší sumu, než byl úvěr původní samotný.
Pokud by spotřebitel dále neměl na splácení úvěru, zpravidla proto, že je v
sociální síti, žije na sociálních dávkách, české zákony, české právo
umožňuje exekuovat i část sociálních dávek. Je to tedy optimální situace pro
úvěrovou společnost, protože klient nikdy nebude ze sociálních dávek splácet
úvěr samotný, bude platit pouze sankční úroky a různá penále, případně
úroky samotné a nezbude mu na splácení úvěru jako takového. Bohužel už
vznikl oficiální termín, jak se tento člověk označuje, jakožto trvale
udržitelný klient. Můžeme si říci, že vy mu půjčíte deset tisíc, budete mu
sice exekuovat jen 1000 nebo 1500 měsíčně, což vám nepřijde jako velká suma,
ale vy mu tuto částku budete exekuovat do konce života.“
Existují nějaké poradny pro tyto zadlužené lidi, kam by se přišli
poradit, jak tedy situaci řešit?
„V první řadě by tu měl být odbor sociální péče, na každém městském úřadu
funguje tento odbor, a tam by pracovnice měly poradit, co dělat v takovéto
situaci. Na druhou stranu, máme tu i neziskové organizace, jako jsme my,
dále Poradna při finanční tísni, nebo občanské sdružení SPES.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Pozvánka na soutěž Romský talent
Na závěr tu pro vás máme pozvánku na 4. ročník celorepublikové soutěže
Romský talent, který se uskuteční 20. září v pražském kulturním domě
Vltavská. Organizátorka Juliana Vodrážková řekla podrobnosti Marku Polákovi.
Jaký bude program?
„Změnili jsme to trošku v tom, že disciplínu tanec-jednotlivec jsme zrušili,
nechali jsme jen soubory nebo taneční kreace.“
Co z toho potom ti soutěžící mají?
„Hlavně z toho mají dobrý požitek, že se tam setkají s ostatními z celé
republiky, že předvedou jeden před druhým, co umí. Pak je tam cena
absolutního vítěze, ale bohužel se nám nepodařilo dosáhnout našeho cíle, aby
děti získaly možnost studia alespoň pár hodin na nějaké umělecké škole.“
Proč se to nepodařilo?
„Zatím jsem na to nezískali finanční prostředky, nemáme takové páky se někam
dostat, aby ty děti toho mohly využít.“
Vy jste říkala, že tam děti zpívají, o jaký zpěv jde, je převážně romský?
„Převážně se jedná o romský tanec i o romský zpěv, ale dnešní mládež už i
preferuje anglický zpěv a i český a můžu říct, že vloni měla porota opravdu
co hodnotit, ta škála dětí a úroveň přednesení byly opravdu vynikající, na
úrovni.“
Co musí splnit soutěžící, aby se dostal do této soutěže?
„Musí mu být do 18ti let, musí mít nějaké cd k tanci, doprovod ke zpěvu je
zajištěn skupinou Bengas, musí přijet v doprovodu rodičů a musí se včas
dostavit registraci.“
Je známo, že po ukončení Romského talentu je zábava, bude i letos?
„Letos zábava nebude, bude discoshow, na kterou se strašně těšíme, bude to
romská discoshow od 80tých let, kde se bude střídat DJ se živou muzikou.“
Proč jste právě natento rok připravili disco, jsou snad lidé nespokojení
s romskou zábavou?
„Ne, naopak, minulý rok přišli v plesových róbách, což bylo nádherné, ale
chtěli jsme to mít ojedinělé, tak jsme prostě řekli, že bude discoshow.“
Nemyslíte, že to bude mít negativní vliv na starší Romy, kteří jsou
zvyklí na tradiční romskou hudbu?
„Nebude, protože si mohou přijít zatancovat, bude tam i živá romská hudba.
Mají se na co těšit a já to vlastně už můžu říct, že tam budou hrát Amor
duo, zlaté klasy, kteří to umí pořádně rozpálit.“
Kdy se to tedy bude konat?
„Bude to 20. září v kulturním domě Vltavská, soutěž začíná v 10 hodin,
předpokládaný konec s vyhlášením vítězů je 18 hodin a ta discoshow bude od
20 hodin tak do 2 do rána.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
„O Roma vakeren“ čili „Romové hovoří“ s datem 12. září je u konce. Ale
naladit si nás můžete v pátek ve 20.05 - na vlnách Českého rozhlasu 1 -
Radiožurnálu. V úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních studií. Naše
vysílání najdete také na internetové adrese www.romove.cz.
Romale but lošale sam, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen
andro O Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende. Romale mangav tumenge
bachtalo dživipen. Ačhen Devleha.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Jan Mišurec a
Jaroslav Sezemský.
|