Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu, kterou vede Anna Poláková.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každý pátek od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Dnes vám představíme Janu Liptákovou z mezinárodní organizace Forum pale
romňa. Vydáme na romské sochařské symposium a nebude chybět ani naše právní
poradna, tentokrát na téma poplatky u zubaře a na pohotovosti.
Mangav tumenge bacht the sastipen – Akana - šaj šunen romani relacia „O Roma
vakeren“. Šunena romane giľa the nevimata - andalo romano dživipen.
To je jenom namátkový výběr z programové nabídky.
=[ Reportáž ]=
Trénink pro romské mentory
Public Achievement je název mezinárodního projektu, který organizuje
Malopolske Tovarzystwo oswiatove v Polsku v Nowym Sacze. Tento měsíc se tam
sjeli romští aktivisté ze Slovenska a Česka na pětidenní trénink pro
mentory. Ty od nás podpořila organizace Slovo 21. Vyškolení mentoři se ve
svých zemích zapojí do aktivit zaměřených na rozvoj demokracie na nejnižší
úrovni prostřednictvím veřejné práce a s cílem motivovat mladé lidi k
aktivnímu občanství a osobní zodpovědnosti za řešení problémů, které
pokládají ze důležité. Na školení přijela i pedagožka Jana Liptáková z
Dětvi, která je zástupkyně mezinárodní organizace Fórum pale Romňa.
Oslovila ji Anna Poláková.
„Workshop Public Achievement je vlastně přípravný workshop pro trenéry,
kteří budou pracovat ve svých zemích se skupinami dětí a mládeže, takže jsme
dostali metodiku, kterou budeme při práci doma používat. Je to práce o
aktivním občanství dětí, což si myslím, že je dobré a správné. Je to vlastně
potvrzení toho, co už dělám mnoho let. Mojí cílovou skupinou jsou převážně
romské ženy, romští asistenti a dále romské děti. Určitě všecko, co jsem se
tu naučila, využiji.“
Jak se tento projekt dá vůbec využít v praxi? Jak vůbec Romové vnímají
sami sebe jako občana toho státu, kde žijí?
„Na to asi není jednoznačná odpověď, všichni lidé jsou různí, i my se
někteří cítíme být občany států, někteří cizinci, a někteří jen takovými
návštěvníky a hosty. Cílem tohoto projektu je, aby každý, kdo do něho
vstoupil, aby udělal vše pro to, aby ze sebe vydoloval to nejlepší pro
občanství, pro demokracii. Protože demokracie není jen slovo, ale je to
množství skutků, už maličkých dětí. Já se cítím být občanem Slovenska, já
Slovensko miluji a zbožňuji a zároveň se cítím Romkou, myslím si, že to
nejde proti sobě, ale že se to dá dobře spojit, a k tomu chci vést i ty
děti.“
Přesto, co si má člověk pod pojmem občanství představit, jak by to
občanství a žití mělo vůbec vypadat? Jak si to má obyčejný posluchač
představit, co za tím projektem je?
„Public Achievement čili veřejná práce je smysl toho projektu. A jak to
představit? Jednoduše každému. Když člověk vidí, že někde něco nefinguje, a
dokáže si představit, jak by to mohlo fungovat, tak by měl udělat vše pro
to, co je v jeho osobních silách, aby pomohl procesu a aby to začalo
fungovat. Tj. když dokáže kontaktovat ostatní lidi, když dokáže něco udělat
rukama, když dokáže věci hovořit a udělat kampaň, a možná další věci, co s
tím souvisí, tak by je měl udělat.“
Vy se tohoto projektu zúčastňujete již několik let, vidíte i organizace,
které na něm několik let pracují, vidíte nějakou zpětnou vazbu na ty děti,
jak rostou, jak se rozvíjejí v rámci tohoto projektu?
„My v rámci naší sítě romských žen pracujeme tímto systémem bez ohledu na
to, že jsme věděli nebo nevěděli, že se to tak jmenuje. Takže můžu říct, že
aktivní ženy mají aktivní děti, že to je přirozené, že se to nemusí
vysvětlovat a že je to stejné, jako když dýcháme, je to samozřejmost. Když
dítě vidí, že ta matka dělá vše pro to, aby ze sebe dostala tzv. nejlepší
osobní výkon, tak ono to dítě přebírá její kroky a dělá to stejně. Uvedu
příklad sama za sebe, připravovali jsme školní akademii při příležitosti
významného výročí založení našeho města a chtěla jsem do toho také přidat
to, jak to bylo s historií Romů od začátku vzniku města. Na začátku bylo
mnoho zájemců, i dětí a rodičů, kteří o tom romství chtěli hovořit, přijít a
dělat výstavu a poslední den zůstal jen můj syn, který je blonďatý a
modrooký, a je poloviční Rom, a ten mi řekl, že nemá problém s tím, že je
Rom, že to klidně všem poví a na té akademii vystoupí.“
Co byste chtěla vzkázat romským ženám a vůbec všem, kteří se snaží být
aktivní, třeba se jim nedaří na začátku, jak dojít i k těm malým cílům, ale
dojít?
„Všem ženám, a romským obzvlášť bych chtěla vzkázat to, že jste jedinečné,
jste moudré a jste nenahraditelné, myslete na to, protože to je určitá
zodpovědnost.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Mezinárodní konference o Romech na Slovensku
Mezinárodní konference o Romech na Slovensku se zúčastnila
Markéta Nejedlá z Městské části Praha 7, které se kolegyně Marie
Vrábelová zeptala, jaký význam měla.
„Já si myslím, že takováto spolupráce mezi Polskou republikou, Českou
republikou a Slovenskem v rámci integrace romských komunit a následného
sociálního řešení sociálně vyloučených romských občanů je jednoznačně na
místě.“
Řekněte mi, která republika byla nejdále v programu integrace Romů do
společnosti?
„Statisticky bychom mohli možná vykazovat, že opravdu Česká republika má již
dlouholetou tradici v uskutečňování významných projektů, které nejsou jenom
podporovány nestátními neziskovými organizacemi, ale i obcemi, tzn. státní
správou a samosprávou. Česká republika má dokonalejší koncepční řešení,
koncepci integrace romských komunit.“
Zajímalo je, kde by oni mohli využít toho, co už se u nám osvědčilo?
„Určitě, protože už v minulém roce, v říjnu 2007, vlastně organizace, která
pořádala tuto konferenci, tzn. Fundacja Integracji Społecznej Prom z Wroclawi, byla v říjnu u nás a
nějakým způsobem se snažili získat poznatky podpory a činnosti v rámci
integrace v České republice.“
Je asi rozdíl, kolik Romů žije v České republice, na Slovensku a v
Polsku, kde je ta největší početná skupina?
„Určitě na Slovensku. Na Slovensku hlavně do dnešní doby existují, na
východě hlavně, romské osady, klasické romské osady, u nás existují
vyloučené romské skupiny, nicméně ani náhodou nejsou srovnatelné se situací,
která je na Slovensku u určitých osadách.“
Jaký je ten rozdíl konkrétně?
„Romská osada na Slovensku je naprosto lokálně vyloučená od obce, tzn. není
tam městská doprava, do dneška má primitivní ubytování pro dvě až tři
rodiny, kde žije 30 i více lidí. Nedá se to srovnat.“
Myslíte si, že ta konference měla nějaký význam?
„Určitě, je strašně potřebná spolupráce evropských států. V rámci této
konference byly prezentovány projekty, zkušenosti, domluvili jsme se na
určité spolupráci. U nás je to o tom, myslím Prahu 7, že spousta Romů
přichází právě ze Slovenska. Je tedy možné, abychom v rámci těch koncepcí
pro naši městskou část Prahu 7 využili jejich nejnovější poznatky, pozitivní
modely, pozitivní projekty, které bychom mohli potom aplikovat tím, že
bychom ještě mohli vstoupit do této spolupráce, i když všechny projekty jsou
otázkou financí. Že bychom mohli udělat mezinárodní tábor pro romské děti.“
Která konkrétní města z těchto států spolu spolupracují?
„Oficiálním partnerem této konference byla městská část Praha 7 za Českou
republiku, za Slovensko Bratislava a za Polsko Wroclaw.“
Takže vy s těmito městy budete spolupracovat?
„Určitě.“
Byla to první konference?
„Byla to již druhá konference kontinuálně navazující na setkání v říjnu
2007, právě v rámci této spolupráce si myslím, že bychom mohli uskutečnit
projekty, na které finančně nestačí Česká republika, nebo případně městská
část Praha 7, nebo Bratislava a Wroclaw.“
Přemýšleli jste také o tom, že by se té konference o spolupráci mohl
účastnit někdo jiný?
„Určitě, protože organizátor z Polska v letošním roce zhodnotil situaci,
jaká byla, a do budoucna se chystá do Maďarska.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Skupina Dakoňz chce svou hudbou ovlivnit posluchače
V následujících minutách vám představíme Erika Gábora z Prahy, který má rád
basketbal a hudbu, konkrétně rap. Hraje ve skupině Dakoňz a je přesvědčený,
že svou hudbou ovlivní své posluchače.
„Baví mě na tom to, že v podstatě rapem můžu vyjádřit své emoce, své pocity,
svoji situaci, svůj názor na svět, když mě něco naštve a mám špatnou náladu,
není mi nějak dobře, tak si sednu k počítači, pustím si hudbu a začnu
skládat. To je asi to, co mě na tom baví.“
Máte svojí skupinu?
„Ano, svoji skupinu mám, jmenujeme se Dakoňz, kapela je složena ze tří
členů, já alias Refugee, pak Pája Bíňa alias LPP a Péťa Matějíček alias
Mister Matrix a jmenujeme se Dakoňz.“
Když si člověk poslechne Gipsy.cz, nebo Kontrafakt, tak oni v té hudbě
vyjadřují svůj názor na společnost. Jak vidíte dnešní společnost?
„Dnešní společnost vidím hodně špatně, je založená na rasismu, na násilí, a
v podstatě na všem špatném, chtěl bych to vyjádřit ve svém rapu a chtěl bych
to změnit a myslím si, že možná by se to mohlo i povést. Myslím si, že naše
hudba může inspirovat všechny lidi k tomu, aby byli lepší, aby nebyli
zasedlí.“
Vy jste jediný Rom v této kapele, jaké máte vztahy s ne-Romy?
„Mám s nimi dobré vztahy, protože jsem vyrůstal s lidmi, kteří jsou české
národnosti a opravdu mi nevadí, nepatřím mezi rasisty, v podstatě je mám rád
a neřeším to. Ten, kdo má dobré srdce a má to v hlavě uspořádané, tak je
stejný člověk, může být černý, bílý, je mi to fakt jedno.“
Řada mladých lidí si už uvědomuje, jak předsudky ovlivňují život v naší
společnosti. To dokazují i slova dalšího člena kapely Dakoňz Petra
Maťějíčka, kterého se ptal Marek Polák.
Jak si myslíte, že se dnešní mládež dívá na Romy?
„Myslím, že mají velké předsudky. Když jde po ulici Rom, tak hned si myslí,
že jde něco krást, hned se na něj dívají skrz prsty.“
Co se podle vás dá udělat?
„Něco by se mělo změnit právě i u Romů, ty vztahy by se měli nějak zlepšit,
ta společnost by se měla snažit, v televizi je pořád, že Romové kradou, ale
už se neříká, co udělali dobře, jenom to záporné.“
Pavel Bína je dalším členem kapely...
Vaše texty mají nějaké hlubší poselství pro společnost?
„Jak říkal kolega Refugee, tak bychom chtěli trochu pozměnit ty vztahy mezi
Romy a ne-Romy. Sice se obávám, že moc lepší to nebude, ale alespoň o
nějaké to procento, kdo nás uslyší, aby se nad tím zamyslel.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Zprávy ]=
Rozhodnutím Okresního soudu v Kutné Hoře zůstane 14-ti letý mentálně
postižený chlapec v ústavu. Podle policie loni v Ovčárech na Kutnohorsku
způsobil smrt svého čtyřletého příbuzného. Matka původně žádala chlapcův
návrat do rodiny, protože je na ní hodně citově závislý. Hoch má těžký
mentální defekt, není vzdělatelný, ale je vychovatelný a to by jeho matka
podle rozsudku nezvládla. Ta se vzdala práva na odvolání.
Italská vláda premiéra Silvia Berlusconiho vidí v nelegálním
přistěhovalectví hlavní příčinu pouliční zločinnosti, a proto parlament
schválil vládní návrh zákonných opatření proti těmto imigrantům. Soudy je
mohou nově poslat až na čtyři roky do vězení a majitelům, kteří jim umožní
pobyt ve svých obydlích, hrozí tři roky vězení. Většina Italů vládní
iniciativu podporuje.
O víkendu ožije Rožnov pod Radhoštěm romskou hudbou. Už 14tým rokem
festival představí soubory hudební, taneční a pěvecké z Maďarska, Slovenska
a České republiky. Na Romské písni 2008 uvidí návštěvníci také tradiční
romská řemesla, literaturu a ochutnávky z romské kuchyně.
=[ Reportáž ]=
V češtině vyšel mytický román Sudba Ursitorů romského spisovatele Matéo
Maximoffa
Českým čtenářům se poprvé dostává do ruky dílo romského spisovatele Matéo
Maximoffa, který se narodil v roce 1917 v Barceloně v rodině kočovných Romů
a později ho osud zavál do Francie. Redakce sborníku Romano džaniben
nedávno v češtině vydala jeho román Sudba Ursitorů, o kterém více řekla
Janě
Šustové romistka Helena Sadílková.
„Je to úplně první román, který Matéo Maximoff napsal. On za celý svůj
život napsal několik knížek, z toho devět románů, a vlastně všechny ty
romány určitým způsobem mapují historii jeho rodu. Matéo Maximoff po
mamince je Manuš a po tatínkovi je Kalderaš. Vyrůstal v tom kalderašském
rodu a historie kalderašského rodu byla součástí jeho života, takže všechny
ty romány se týkají tohoto rodu a v postatě všechny nějakým způsoben
zpracovávají mluvenou tradici, kterou od doma ještě zažíval.“
Román Sudba Ursitorů se všemu tomu vymyká a nehovoří o historii rodu
Matéa Maximoffa.
„Je to spíš takový mytický příběh, nebo takový převyprávěný příběh, který
se vyprávěl u něj v rodině. Sám Matéo Maximoff říkal, že ho slyšel od
babičky svého tatínka. Ten příběh se odehrává v takovém nečasovém prostoru,
odehrává se to v Rumunsku, jde o takovou jakoby lidovou pověru, která se
tradovala i v jeho rodě. A je taková, že se zjevují andělé osudu, kteří se
jmenují Ursitorové, a ti předpovědí tomu nově narozenému dítěti jeho život,
jeho osud.“
A stejně je tomu i v románu, kde andělé předpovědí osud hlavního hrdiny.
„Hlavní hrdina toho románu se jmenuje Arniko, a když se narodí, tak třetí
noc přijdou Ursitorové a z důvodů, které jsou komplikované a jsou
vysvětleny v tom románu, ten jeho život zaklejí to polena, které hoří v tom
stanu, a řeknou, že ten Arniko bude žít, dokud to poleno neshoří. Jeho
babička hned to poleno vezme, vyhodí ho z toho stanu, venku je zrovna sníh,
takže to poleno přestane hořet a v tom polenu je od této chvíle zakletý
život toho hlavního hrdiny. To poleno nejdřív stráží jeho matka a potom
tedy další žena, jeho manželka.“
Samozřejmě od začátku románu je jasné, že jednou i to poleno, do kterého
je zaklet Arnikův život, shoří.
„Arniko vlastně neví, že je nesmrtelný, dokud to poleno neshoří, je hrozně
udatný, nebojácný, usmiřuje romské rody, které jsou v podstatě
nesmiřitelné, on se snaží o to usmíření. Nějakou dobu žije u rumunského
šlechtice na zámku, potom se dostane zpátky mezi Romy. Je to tedy příběh
tohoto kluka. Nakonec to dopadne, jak všichni asi tuší od začátku, špatně.
To poleno opravdu shoří, takže ten román je o tom, jak se ta sudba naplní.“
Román Sudba Ursitorů je úplně prvním románem, který romský spisovatel
Matéo Maximoff napsal. K jeho vzniku se váže velmi zajímavá historka.
„Matéo Maximoff byl vlastně jeden z mála z jeho rodu, kdo byl gramotný. Sám
se naučil číst, tatínek mu ukazoval písmenka a podle toho se naučil i
psát.“
V dospělosti kolem roku 1934 se Mafimoff odstěhoval k příbuzným své již
zemřelé matky do jižní Francie. Právě tam se po jedné události ocitl ve
vězení.
„Zapletl se do takové mezirodové šarvátky, tam bojovali nějak o ženy a ty
šarvátky, jak popisuje byly, poměrně časté, ale tato skončila nebývale
tragicky, zemřeli při tom tři lidé. Takže se do toho vložila francouzská
policie, která to normálně ignorovala, kočovníci byli normálně mimo tu
společnost, a většinu z těch lidí zatkla. Zatkla i Mafimoffa, který byl
náhodou u toho, protože hlídal věci někoho z těch svých příbuzných. Všichni
byli ve vazbě a do té vazby za ním náhodou začal chodit Jacques Isorni jako
advokát, který se později proslavil jako obhájce fašistického režimu
maršála Pétaina, ale tehdy to byl ještě mladý advokát, která dostal na
starost tohoto mladého Roma. Šel tam a Matéo Maximoff ho strašně zaujal.
Jednak to byl Rom, který uměl číst a psát, což bylo tehdy nevídané, a
jednak svojí povahou, jak mu tu událost popisoval. A Isorni byl
zřejmě takový svícený člověk, takže se neptal jen na to, jak se ta šarvátka
odehrála, ale ptal se i na to, jak ten život kočovných Romů probíhá, jakými
zákony se řídí. Maximoff mu to všechno vyprávěl, jeho to všechno hrozně
zaujalo, a požádal Mafimoffa, ať mu sepíše nějaké poznámky pro tu jeho
obhajobu.“
A tak si Maximoff koupil sešit a pro obhájce napsal pár poznámek.
„On sám na to vzpomíná, že pak přemýšlel, co v tom vězení bude dělat ještě
další měsíc, tak si koupil další sešit a během toho měsíce napsal tento
svůj první román.“
Svůj první román dopravil Maximoff do Paříže obhájci Isorniovi, který
zajistil jeho vydání v prestižním francouzském nakladatelství Flammarion,
ale do toho přišla 2. světová válka, takže román vyšel až v roce 1946.
Romistky Heleny Sadílkové jsem se ještě zeptala, zda v České republice
nějaké knihy Matéo Maximoffa už vyšly.
„Ne, toto je první překlad. Jinak ty knížky Matéo Maximoffa jsou překládány
poměrně často do světových jazyků, takže konkrétně tato Sudba Ursitorů je
přeložena do angličtiny, do němčiny, a jiných jazyků a i ty ostatní romány,
minimálně další dva jsou často překládány.“
V jakém jazyce Maximoff vlastně psal?
„Většinou psal francouzsky, takže většinu těch románů napsal francouzsky,
ale jsou i básně a povídky, které psal romsky. Zároveň se Matéo Maximoff
věnoval překladům do romštiny, takže přeložil Nový Zákon do romštiny, tedy
do toho kalderašského dialektu romštiny a ten bývá dost oceňovaný, že ta
kvalita toho jazyka moc dobrá. A ta ostatní díla psal tedy rovnou
francouzsky. Jeho motivace, a to je sdílená motivace více romských umělců,
nejen literátů, ale i výtvarníků, byla nějak nabourávat ty stereotypy o
Romech, které tady pořád o Romech kolují, a to tím způsobem, že prezentují
sami sebe v těch dílech, takže i částečně z toho vyplývala i volba toho
jazyka. Takže ty romány jsou spíše psané pro neromské publikum, než pro to
romské.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Jak je to s poplatky u zubaře
Od prvního ledna tohoto roku se zavedly povinné poplatky u lékaře. Kdy
platíme u zubního lékaře a co je preventivní prohlídka? To byla otázka
Marie Vrábelové pro právníka Miroslava Dvořáka z poradny pro občanství,
občanská a lidská práva.
Když půjdu k zubnímu lékaři na preventivné prohlídku a bude mi přes to
opravovat zub, jak se to hodnotí?
„Tak co se týká preventivních prohlídek u stomatologů, nebo u zubařů, tak
tam je to trošičku složitější. U zubařů je totiž bezplatná preventivní péče
až ta druhá prohlídka v tom kalendářním roce. Abychom dobře pochopili, jak
funguje preventivní stomatologická péče, tak si uveďme příklad. V případě,
že jsem byl u svého zubního lékaře v únoru na lékařském vyšetření, na
pravidelné prohlídce, tak jsem zaplatil 30 korun v souladu se zákonem,
protože u zubaře se považuje za preventivní prohlídku nebo péči až druhá
návštěva v kalendářním roce, teprve tehdy já těch 30 korun nemusím platit,
je to taková zvláštnost. Ale zároveň bychom měli říct, že když mluvíme o té
preventivní péči u zubaře, tak toto se netýká dětí a těhotných žen. Děti
totiž mají v průběhu jednoho kalendářního roku nárok na dvě lékařské
prohlídky, které jsou bezplatné a rovněž tak těhotné ženy mají v průběhu
těhotenství nárok rovněž na dvě lékařská vyšetření. Co se týká těch dalších
plateb v případě návštěvy lékaře, tak pakliže přijdeme k zubnímu lékaři a je
to třeba ta druhá prohlídka, tzn. ta prohlídka, za kterou se neplatí těch 30
korun a máme třeba nějaký zubní kaz nebo zubní kámen, tak pokud v případě,
že máme zubní kaz a lékař nám udělá zubní výplň, tak samozřejmě podle
kvality výplně platíme určitou částku jakožto doplatek. A v případě, že tam
těch problémů je více a nedají se zvládnou za ten jeden ordinační den, což u
zubařů, kteří jsou extrémně vytížení a mají na nás většinou jen tu
půlhodinu, tak to většinou bývá i druhý den, když se třeba dělá rentgen,
nebo nějaké další vyšetření, tak neplatíme.“
Platíme za výjezd sanitky?
„Ano, záchranná služba první pomoci je vlastně zpoplatněna tou nejvyšší
regulační částkou, tzn. 90 korun a to bez ohledu na to, jestli ti
zdravotníci, kteří za námi přijedou, provedou nějaké klinické vyšetření,
nebo nám právě píchnou jen banální injekci. 90 korun si musíme připravit
zrovna tak, jako když navštívíme pohotovost. Co je pohotovost, kdybychom to
řekli v tom lidském jazyce, tak pohotovost je většinou ústavní zařízení, kde
nám bude poskytnuta základní nezbytná péče ve dnech pracovních od 17 hodin
do 7 hodin ráno, není-li stanoveno jinak. Připusťme, že existuje zákonná
možnost, aby jednotlivá ústavní zařízení si tu ordinační dobu denní
prodloužili, nikoliv jenom do těch 5 hodin jak je standardní, ale třeba na 6
hodin, takže v tomto případě by to bylo od 18 hodin večer do 7 hodin ráno.
Současně samozřejmě pohotovostní službou rozumíme 24 hodinový provoz v
sobotu a v neděli.“
Jak je to v případě, že já zavolám sanitku, a třeba pan doktor, který se
sanitkou přijede, řekne, že to není nutné odvézt ani na pohotovost, ani do
nemocnice, co v tomto případě?
„Tak v tomto případě samozřejmě zaplatíme 90 korun a tím to pro nás
skončilo. Můžeme se pochopitelně poté vydat na naše vlastní náklady na
nejbližší pohotovost a tam se pokusit ty naše zdravotní problémy
prokonzultovat s jiným lékařem, ale samozřejmě u toho jiného lékaře budeme v
čase té pohotovosti platit zrovna tak 90 korun. Takže by se nám to
prodražilo.“
Víte už o případech zneužití pohotovosti sanitek?
„Tak o tom se část mluví, k tomu by měli promluvit povolanější, rozhodně ne
já, kteří by uměli nějakým způsobem vykvantifikovat, jakým způsobem se toho
zneužívá. I by se mělo vykvantifikovat, jakým způsobem se zneužívala předtím
ta zdravotní péče. My sice slýcháme něco o tom, že každý rok se vracelo za 4
miliardy léků, že lidé tu zdravotní péči nadužívali, na druhou stranu pořád
slýcháme takové nesmysly, jako že zdravotní péče tady byla zadarmo. Já jsem
si udělal takový banální výpočet, abychom se bavili opravdu o reálných
číslech, ne jen o mýtech, tak podle Českého statistického úřadu byla
průměrná mzda v České republice za první čtvrtletí tohoto roku 22 531
korun, když vezmu odvody na zdravotní pojištění, tady je potřeba si
uvědomit, že jedna z mála věcí, ke které je člověk s trvalým pobytem na
území České republiky zákonem nucen, je právě odvádět částky na své
zdravotní pojištění. Takže shrnuto, podtrženo, pro naše posluchače, abychom
si uvědomili reálnou cenu zdravotní péče v České republice, při průměrné
mzdě v prvním čtvrtletí v tomto roce, která činila 22 531 korun zaměstnanec
odvede na zdravotním pojištění spolu samozřejmě s odvodem svého
zaměstnavatele za celý kalendářní rok, tj. 12 měsíců, 36 504 korun, jinými
slovy zdravotní péče v České republice rozhodně není a nikdy nebyla
zadarmo.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
„O Roma vakeren“ čili „Romové hovoří“ s datem 25. července je u konce. Ale
naladit si nás můžete v pátek ve 20.05 - na vlnách Českého rozhlasu 1 -
Radiožurnálu. V úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních studií. Naše
vysílání najdete také na internetové adrese www.romove.cz.
Romale but lošale sam, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen
andro O Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende. Romale mangav tumenge
bachtalo dživipen . Ačhen Devleha.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Anna Poláková a
Jaroslav Sezemský.
|