Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu, kterou vede Anna Poláková.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každý pátek od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Dnes vám nejdříve představíme soubor Merci, který vystoupil na Světové
romském festivalu Khamoro. Řekneme vám také o výstavách Romská socha a
romské odívání a připravili jsme pro vás právní poradnu, jejíž téma je
zaměřeno na antidiskriminační zákon.
Mangav tumenge bacht the sastipen – Akana - šaj šunen romani relacia „O Roma
vakeren“. Šunena romane giľa the nevimata - andalo romano dživipen.
To je jenom namátkový výběr z programové nabídky.
=[ Reportáž ]=
Soubor Merci zatančil v ulicích Prahy
Tradiční součástí festivalu Khamoro, který minulý týden už podesáté hostila
Praha, je defilé hudebníků a tanečníků v pražských ulicích. Své umění na
defilé předvedly i děti z brněnského tanečního souboru Merci. Uměleckou
vedoucí tohoto souboru Moniku Balogovou oslovila Jana Šustová.
Jste tady se souborem Merci, vystoupili jste na defilé festivalu Khamoro,
jak se vám tady líbí? Je to poprvé, co jste tady?
„Ano, poprvé, my jsme se o to snažili sedm let a myslím, že letos děti
dospěly, abychom tady mohli být a je to tady krásné, je tu krásná
atmosféra.“
Budete také vystupovat na nějakém tom večerním koncertu?
„Ne, ale budeme se snažit být v kostýmech a tančit alespoň pod pódiem a
podporovat takhle.“
Kdy váš soubor vznikl?
„Děti jsou z Brna a soubor vznikl v roce 2001, takže vlastně už jej vedu
sedmým rokem.“
Kolik dětí máte a jak jsou zhruba staré?
„V souboru jich je 34, ale momentálně jich přijelo jen 20, a jsou staré od
tří do patnácti, šestnácti let, potom se to tak nějak rozlítne.“
Jaká lákáte děti do souboru? Přicházejí samy?
„My jsme nízkoprahová organizace Ratolest Brno a máme nízkoprahové kluby,
takže děti docházejí tam. A už nás znají i z internetu a tak, takže dochází
i z okolí, líbí se jim, jakou práci děláme a mají zájem.“
Kde vystupujete?
„Snažíme se jezdit hodně do Prahy, kde jsme třikrát vyhráli Romský talent
roku, a jinak jsme byli ve Strážnici, v Jičíně, jezdíme na setkání s
národnostními menšinami a tak, co se naskytne. Já se snažím s dětmi jezdit
všude.“
Jak dlouho už děláte tuto práci?
„Už sedm let.“
Máte na to nějaké vzdělání? Nebo jste se naučila tančit úplně sama? Jak
jste vůbec přišla k tanci?
„Já jsem napůl Romka, vlastně jsem to cítila už odmalička, ale u nás to
nějak nešlo. A vlastně až jsem se provdala, tak ta romská krev ve mně
vypukla více a začala jsem pracovat jako dobrovolnice a v tom dobrovolnictví
pokračuji, jsou tam i moje tři děti a snažím se spíš v tom dobrovolnictví,
nechci na tom nějak vydělávat, spíše to je pro radost.“
A máte nějaké jiné civilní zaměstnání?
„Ano, dělám asistentku ředitelky právě pod touto organizací.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Výstava Romská socha
Poslední květnovou sobotu proběhla v moravské metropoli Brněnská muzejní
noc. Jako obvykle se k ní s pestrým programem přidalo také Muzeum romské
kultury. Kromě hudby, tanců a ochutnávek romské kuchyně na návštěvníky
čekala také vernisáž výstavy Romská socha. Podrobnosti řekla Janě Šustové
ředitelka muzea doktorka Jana Horváthová.
„Už tradičně zahajujeme Brněnskou muzejní noc v Muzeu romské kultury
vernisáží nové výstavy, tentokrát je to výstava Romská socha 2008, čili
historicky poprvé prezentujeme samostatnou výstavu sochařů, romských autorů.
Je zde prezentováno 21 autorů, kteří tvoří z nejrůznějších materiálů - od
těch obvyklých, jako je dřevo, kov, kámen, až k těm neobvyklým jako je třeba
chlebová střídka, siporex, nebo kovové vršky od pivních lahví, kovové
nábojnice z 2. světové války a podobně.“
Proč autoři používají takovéto zvláštní materiály?
„To souvisí s tím, z jakého prostředí pocházejí. Jsou to Romové, kteří
zpravidla přišli brzy po roce 1990 o práci, takže jsou dosti často
nezaměstnaní anebo mají taková povolání, při kterých si toho moc nevydělají,
takže mají velmi hluboko do kapsy. Ale ta touha tvořit je silnější, takže
hledají levné materiály, prostřednictvím kterých se mohou vyjádřit. A tak
používají třeba i ty stavební kvádry siporex, které jsme opravdu nikde jinde
neviděli, že by z toho nějaký výtvarník tvořil. A u nás jsou k vidění
opravdu nádherná díla z tohoto materiálu, pracuje s ním Daniel Kováč,
opravdu velmi nadaný autor za Sborova u Bardějova, který pochází z velmi
chudobných poměrů. Je to typické lidové umění, které má obrovský půvab a
sílu.“
Z jakých zemí pochází ti autoři?
„Převážná většina autorů je z prostoru bývalé Česko-slovenské federace,
jednoho autora máme z Rakouska, z Vídně.“
Jak se jmenuje tento autor z Rakouska?
„Je to Karl Stojka, on je vlastně z rodiny Kalderarů, která byla za 2.
světové války celá vězněna v Osvětimi, takže on má dvě základní polohy svého
díla: jedna je velmi smutná a věnuje se právě zážitkům z tohoto věznění a
druhá je velmi pestrá a velmi barevná a reflektuje krásy života. Skulptura
není v jeho díle příliš obvyklá, on je především malíř, ale je takový
všeuměl a kutil a tím navazuje i na tradici rodu. Kalderaši byli typičtí
měditepci, takže vyráběl i měděné kotle, nádoby, dělal hodně z kovu a přitom
dělal i skulpturu. Mluvím o něm v minulém čase, protože bohužel už není mezi
námi. Jeho sestra Ceija Stojka je známou malířkou, působí ve Vídni a věnuje
se výhradně malbě. U ní přesně jako u bratra sledujeme ty dvě základní
polohy díla - jednu, která reflektuje věznění, a druhou, která srší radostí
ze života.“
Kdybych se teď vrátila do prostor výstavy, jaké motivy se na těch různých
sochařských dílech nejčastěji objevují?
„Na těch sochařských dílech je velmi častá náboženská tématika, zejména
křesťanská, potom zase, dá se říct, takové ty krásy života, které se
objevují především v malbě, v sochařství to je například krása ženského
těla, čili nějaké akty, a objevují se i figurky z pohádkové říše a takové
lidové rázovité typy, jako různí řemeslníci, nebo ženy zpracovávající nějaký
materiál, nebo věnující se nějakým domácím pracím. A pak velmi časté jsou
náměty typické pro Romy, a ty jsou z oblasti hudby - tedy hudebníci. Jeden
autor - Ján Bartoš Biskup je civilním povoláním kopáč, takže ten třeba
zpracoval svoji partu kopáčů. Občas se objevuje i takové sociální téma jako
třeba žebrák, což je pro Romy také blízké téma, Romové si zažili dosti bídy.
Samozřejmě se objevuje téma mateřství - matka s dítětem, vlastně téma, které
prolíná jak křesťanstvím, tak i běžným lidským životem. Takže toto téma se
také objevuje dost často.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Chcete si vyzkoušet, jak Vám sluší romské oděvy? Zajděte na výstavu "Co to
máš na sobě?!"
V rámci festivalu Khamoro byla minulý týden zahájena výstava „S´oda pre
tute?! / Co to máš na sobě?!“, která je věnována odívání, šperkům a doplňkům
Romů nejen z České republiky, ale i ze vzdáleného zahraničí. Tuto zajímavou
expozici můžete navštívit do 28. června v pražském Paláci Aventin v
Purkyňově ulici. Kurátorkou výstavy je Helena Danielová z Muzea romské
kultury v Brně, kterou k mikrofonu pozvala Jana Šustová.
Tady v Praze je nová výstava otevřená v rámci festivalu Khamoro – má
název Co to máš na sobě?. Co všechno je na ní možné vidět?
„Tak ona až tak nová není, protože premiéru zažila v roce 2006 u nás v Muzeu
romské kultury. Nicméně jsme velmi rádi, že jsme vlastně ji mohli uspořádat
tady v paláci Aventin v Praze, protože se tím i více přiblížíme pražské
veřejnosti. Jinak výstava samozřejmě zahrnuje a ukazuje veřejnosti oděvy
nejen Romů z České republiky, ale i ze zahraničí, takže návštěvníci zde
mohou vidět jak tradiční oděv olašských Romů, tak usedlých Romů, což jsou
například slovenští Romové, pak také mohou vidět oděv rumunských Romů, pak
oděv ze skupiny Kalderarů, pak finských Romů, oděv polských a ruských Romů.“
Jsou tady vystaveny i jiné věci, nejenom oděvy.
„K těm oděvům potom samozřejmě musí být i šperky a doplňky v podobě
bižuterních předmětů, takže návštěvníci zde mohou zhlédnout právě i tyto
sbírky a předměty z Muzea romské kultury. A výstavu doplňují ještě ruční
práce, které se zahrnují také do fondu textilu v Muzeu romské kultury, a to
jsou třeba výšivky, nebo destičky krosienka, na kterých se ručně tkaly tzv.
cikánské tkanice. Jinak jsme nezapomněli ani na návštěvníky, kteří by si
chtěli něco vyzkoušet, takže zde máme takový koutek, já tomu říkám koutek
gipsy style, kde si návštěvníci mohou vyzkoušet oděvy, které jsou nesbírkové
a mohou se v tom i fotit, prostě si to vyzkoušet, jestli by se v tom cítili
dobře.“
K vidění je tady třeba oděv vajdy, co je typické pro tento oděv?
„Tak tento oděv je velmi zajímavý. Je fakt, že to je funkce, která se dodnes
již formálně nedochovala a zanikla, tak i ten oděv je těžko získatelný. Dá
se říci, že v té vitríně, kterou zde návštěvníci mohou vidět, jsou
originální předměty úplně minimálně. Většina těch předmětů jsou repliky,
které jsme si nechali zhotovit na zakázku, anebo jsou to věci, které jsou
velmi podobné těm originálním předmětům. Takže určitě musím zmínit, že stojí
vidět vajdovskou vestu, protože ta pochází skutečně z konce 19. století, je
přímo z Rumunska a je nádherná, takže toto je exponát úplně výjimečný. Jinak
postava vajdy byla v romské komunitě velmi důležitá, protože to byl člověk,
který byl velmi zkušený, zvládal třeba i řeč majoritní společnosti, byl to
člověk chytrý, moudrý, musel tu funkci vykonávat jenom muž, žena nemohla být
vajdou. Ale je fakt, že tato role byla v romské komunitě velmi důležitá a mě
třeba osobně dnes hrozně chybí.“
Samozřejmě asi nejvíc do očí člověku padne dámské oblečení, je mu něco
společného pro ty různé skupiny - Vy jste zmínila třeba finské Romy,
rumunské, olašské a různé další, je něco typicky společného pro všechny?
„Jako kurátorka fondu textilu v tom shledávám určitý společný prvek a hlavně
ten, že ty sukně jsou nařasené, že jsou volánové, že jsou takové
poschoďovitě volánové, jsou hlavně barevné, oblíbené jsou motivy květů. A
pak červená barva, ta hraje důležitou roli nejen na oděvu, ale třeba i na
nějakých doplňcích, takže v tomto ty oděvy společnou linii mají. Jinak
samozřejmě vypadá oděv finských Romů, to je vlastně oděv, který se skládá z
bohatě řasené sukně, která je většinou jednobarevná, ale zase váží třeba 15
kilo, takže je to skutečně nařasená látka na té sukni, která má třeba 15
metrů, takže toto třeba může být výjimečné, nebo to nespadá do té
barevnosti, ale spadá to tou okázalostí, tím, že je to takové honosné,
takové, že na první dojem to budí pozornost.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
ČR je poslední zemí EU, která nemá antidiskriminační zákon
V Evropské unii jsme poslední a jediní, kteří nemají schválený
antidiskriminační zákon. Sněmovnou v březnu prošel, ale prezident
Václav Klaus ho vetoval a tak se vrací zpět do sněmovny, kde by
mohl být přehlasován a následně uveden do praxe. Více už pověděl
Marii Vrábelové právník Miroslav Dvořák z Poradny pro občanství
a lidská práva.
„Zákon projednal parlament, je schválen jak v Poslanecké sněmovně, tak v
Aenátu České republiky, ale ten návrh se zastavil u prezidenta republiky,
který využil svého ústavního práva a zákon vrátil Poslanecké sněmovně.“
Víte, jaké byly důvody a že byly správné?
„Byly to důvody prezidenta republiky, z hlediska ústavy k tomu svému kroku
měl zmocnění, řekněme, že ty důvody odpovídaly jeho smýšlení a jako demokrat
je jako každý občan České republiky musí respektovat. A demokratická vůle se
nyní ukáže v Poslanecké sněmovně. Poslanecká sněmovna tento bod, to znamená
veto prezidenta republiky a návrat antidiskriminačního zákona, a tam se s
konečnou platností rozhodne o osudu tohoto zákona.“
Myslíte si, že důvody pana prezidenta, které uváděl, že je tady plno
jiných zákonů, které vlastně ochraňují všechny tyto diskriminované skupiny a
t9m nahrazují tento zákon?
„Máme určité oblasti, kde řekněme ta antidiskriminační ochrana je dle mého
názoru upravena dobře. To ještě donedávna byla oblast pracovního práva, my
jsme měli v zákoníku práce jednoznačné ustanovení ohledně antidiskriminační
ochrany, máme jí dodneška v zákoně o zaměstnanosti, takže třeba v této sféře
ta ochrana je dostatečná. Ovšem naopak třeba ve sféře poskytování služeb,
prodeje výrobků atd., ta ochrana prakticky neexistovala. Měli jsme v zákoně
o ochraně spotřebitele takové kaučukové ustanovení o tom, že diskriminace je
nepřípustná, ovšem nikde nebylo stanoveno, co ta diskriminace v právním
slova smyslu je A je strašně důležité si uvědomit, že něco jiného může být
diskriminace, to co my považujeme za diskriminaci, a něco jiného je, co nám
říká zákon. Tak to tam třeba upraveno nebylo, takže právě proto, že tam
nebyla definice, tak se člověk teoreticky mohl cítit diskriminovaný za
cokoliv a jako příslušník jakékoliv skupiny.“
Nemysleli si třeba odpůrci tohoto zákona, že bude příliš zastřešovat a
chránit lidi nepřizpůsobivé a problémové?
„Tak to byla také jedna z těch nejčastějších výtek, které jsme tu a tam
hlasitěji, tu a tam šepotem zaslýchali.V globále má tato koncepce jednu
zásadní chybu, že tento zákon platí pro všechny, přizpůsobivé i
nepřizpůsobivé, pro všechny stejně a ta gilotina tohoto zákona také na
všechny stejně dopadne, bude-li to třeba. A navíc si myslím, že nelze
kvalifikovat nějakou skupinu ve smyslu nepřizpůsobiví. Nepřizpůsobiví jsou
pouze ti nebo oni, může být, že v nějaké komunitě slýcháme, že
nepřizpůsobiví jsou právě ti Romové, ale mezi Romy je celá řada lidí, kteří
z nejrůznějších důvodů musí bydlet v nějaké vyloučené lokalitě. Na základě
toho, že tam musí bydlet, tak samozřejmě nemají takový přístup k lepšímu
bydlení nebo k lepšímu zaměstnání, protože bydlí na nějaké adrese a tato
adresa sama o sobě je pro ty budoucí zaměstnavatele v uvozovkách důkazem
toho, že s nimi v tom zaměstnání nemohou počítat, že nedostanou ani tu
příležitost. Co říká antidiskriminační zákon? Antidiskriminační zákon neříká
nerozlišujme ve společnosti, dejme všem to stejné, to, že každý jsme jiný,
někdo je pracovitý, někdo je líný, někdo je krásný, někdo méně krásný, někdo
je zdravý, někdo je méně zdravý, někdo je mužem, někdo ženou a to je úplně
přirozené. Zrovna tak je přirozené, že někdo bude bohatší, že někdo bude mít
lepší zaměstnání a někdo horší, ale říká, suďme je podle toho, co jsou
schopni nám nabídnout, bez ohledu na to, jestli jsou černí nebo bílí, bez
ohledu na to, jestli jim je těch báječných třicet nebo těch nebezpečných
padesát, máme tady ve společnosti určitá kritéria, která jsou podezřelá a
která nesmí být za žádných okolností tím zásadním důvodem pro přijetí do
zaměstnání, s určitými výjimkami, kdy samozřejmě to pohlaví by mohlo hrát
roli z hlediska těch podstatných požadavků. Čili i ten zákon sám o sobě
stanovuje celou řadu výjimek z těch zásad rovného zacházení.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Je správné zasílat kreditní karty poštou?
Někteří lidé nyní do svých poštovních schránek dostávají kreditní karty,
které si ale neobjednali. Různé společnosti tak klientům nabízejí ne vždy
výhodné úvěry. Navíc samotné zasílání karet obyčejnou poštou může vést k
jejich krádežím a zneužití. Zdali je tento způsob dodání kreditek v pořádku,
nejen na to se Jan Mišurec zeptal finančního analytika SOS Michala Keborta.
„V pořádku to podle zákona bohužel je, samozřejmě z věcného hlediska to v
pořádku není. Ta kreditní karta je zneužitelná, chipová karta hůře, pokud je
zabezpečena pouze magnetickým páskem, tak to dekódování je snažší a mohlo by
se stát, že by někdo z kreditní karty peníze odčerpal.“
Jak se díváte na zasílání pinu, který je spotřebitelům zasílán
doporučenou poštou, je to v pořádku?
„Opět ze zákona je to v pořádku, ovšem pokud to bereme věcně, z prostého
lidského hlediska, tak to úplně v pořádku není. Ty obálky by se sice měly
dostat pouze do vlastních rukou, ale musíme si uvědomit, že nejdříve projdou
poštovním úřadem a takřka každá ta obálka jde prosvítit, i když jsou
začerněny, jak to známe z bank, že mají to černé tečkování, tak aby nebyl
čitelný text uvnitř, i přes to, to prosvítit jde a z velkou úspěšností ty
kódy získat.“
Jaký finanční limit tyto karty nabízejí?
„Běžně to bývá několik desítek tisíc, řekněme, že standardem je do 20ti
tisíc, ale bývá to i více, tam už bude záležet i na našem příjmu.“
Jaká je úroková sazba při čerpání tohoto úvěru a kdy je možné hodnotit
úvěr jako předražený?
„Úvěry z kreditních karet obecně bývají velmi drahé, řekněme že ta úroková
míra se pohybuje na stejné úrovni nebo jen o něco málo nižší, než jsou
spotřebitelské úvěry u nebankovních subjektů, což je velmi drahý typ
úvěrování a je cirka o padesát až sto procent vyšší, než je u
spotřebitelských úvěrů od bank. Ovšem u kreditní karty musíme rozlišovat
úrokovou míru jako takovou a skutečnou úrokovou míru, protože ta se nám bude
odlišovat podle bezúročného období, kde na kreditní kartě většinou máme
možnost do určitého data v měsíci čerpat a potom patnáct dní na to, abychom
to splatili, takže teoreticky 45 dní bezúročného období od začátku měsíce do
konce té patnácti denní lhůty. Pokud bychom do 45 dnů všechno splatili,
neplatíme úrok žádný. Jestliže s kreditní kartou umíme dobře zacházet, může
tam ten úrok být prakticky nulový.“
Zjišťují si firmy, které tyto karty lidem zasílají, zda-li jsou jejich
klienti vůbec zaměstnáni, případně jaká je jejich bonita?
„Tam SOS spatřuje velký problém, protože ta bonita klienta v těchto
případech není tak důkladně prověřována. Je to jednak díky tomu, že ty úvěry
jsou relativně malé, je to několik desítek tisíc, nejsou to hypotéky. Na
druhou stranu, vezmeme-li v potaz, že někdo může takto zcela jednoduše
získat třeba 40 tisíc disponibilního úvěru na kreditní kartě, k tomu může
mít například 20 tisíc kontokorent ke svému běžnému účtu, již je to 60 tisíc
a v případě, že by ten člověk ztratil zaměstnání, tak je to částka, kterou
by mohl splácet jen velmi těžko, zvláště vzhledem k úrokům, které na tyto
úvěry jsou účtovány.“
Co byste tedy spotřebitelům poradil?
„Zdravý selský rozum, počítat s tím, že mám-li kreditní kartu v peněžence,
utrácí se velmi snadno, hůře už se potom splácí.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Pochodu živých Auschwitz–Birkenau se zúčastňují lidé z celého světa
Mladí sionisté, Romové a přeživší holocaust šli minulý měsíc v
Polsku "Pochod živých"- Auschwitz-Birkenau. V tomto táboře se
schází pravidelně lidé a politici z celého světa, aby nesli
poselství živých a pietu pro ty, kteří zahynuli zplynováním z
rukou nacistů. Je důležité si připomínat tyto dějiny, aby se to
již více neopakovalo. Marie Vrábelová oslovila dokumentaristu a
kameramana Olivera Malinu Morgensterna.
„Pochod živých Auschwitz–Birkenau má takovou tendenci, že se tam sjíždí celý
svět, který poukazuje na to, co to Auschwitz–Birkenau bylo.“
Byli tam lidé i z jiných zemí?
„Byli tam lidé z celého světa, protože se tam sjíždějí z celého světa
osobnosti, politici, všichni, na koho si vzpomenete.“
A od nás z těch osobností tam byl kdo?
„Právě že to je trošku takový smutek, že z našich politiků a z našich
osobností, jestliže nemyslíme pana Oldřicha Stránského, přeživšího, který
tam byl uvězněný v rodinném táboře, tak z našich politiků ani noha.“
Dozvěděl jste se, proč, nebo máte informace, proč tam nikdo od nás nebyl?
„Samozřejmě netuším, neboť tam jezdí mládež z celého světa, vlastně tam
potkáte lidi z Argentiny, ze Severní Ameriky, z Jižní Ameriky, z Asie, bylo
tam asi 17 tisíc lidí.“
Byli tam i od nás Romové?
„Byli tam Romové, které jsem tam potkal. Myslím, že byli z Moravy.“
Mluvil jste s nimi?
„Mluvil jsem s nimi a ten jeden z těch přeživších Romů my říkal: ‘Víte,
Cikáni a Židé měli jedno společné – koncentrák.’ To si dnes už lidé ani moc
neuvědomují a pak ještě dodal takovou moudrou větu, kde říkal: ‘Jestli si
ostatní mysleli, třeba Češi, jestli si mysleli, že to bude potom jinak, že
zabijou nás a Židy a že nedojde na Čechy, tak jsou všichni vedle, došlo by i
na ně.’“
Vy točíte i neonacistické skupiny, co bylo poslední, co jste točil?
„Tak samozřejmě touto tématikou se zaobírám už asi dva, nebo tři roky. Mám
spoustu zajímavých věcí, točil jsem Afghánistánu, v Iránu, v Pákistánu, v
těchto zemích centrální Asie, kde vznikají velké problémy řekněme
antisemitské. A točím to i u nás v České republice a zároveň jsem naposledy
natáčel 1. 3. v Plzni, kdy tam byl ten povolený pochod neonacistů, který
směřoval od Škodových závodů kolem Nové synagogy na náměstí s tím, že jako
jedinému se mi podařilo zachytit, jak tam neonacisté jsou kolem Nové
synagogy a řvou tam ‘Židi do plynu, už jsme tady zase‘ a u toho hajlují. A
když jsem s tím šel za tím zasahujícím policistou, že by na základě tohohle
to mělo být okamžitě zakázáno, tak on mi řekl, že když jsem tak chytrej a
umím je identifikovat, tak na ně mám pak podat trestné oznámení. Já jsem ho
tedy nepodal, ale podal ho Svaz židovských obcí a jsem zvědavý, jak to
dopadne.“
Myslíte si, že neonacistické skupiny u nás sílí?
„Nemyslím si jenom, že sílí, ony u nás jsou už hodně silné a jsou silné v
celé centrální Evropě, v Maďarsku, v Rusku, v Polsku.“
Vůči komu oni mají největší averzi u nás?
„Jsou to menšiny, Cikáni, Židé. V Maďarsku vznikají národní gardy, které
jsou vlastně povoleny státem a je to vojenská skupina. U nás jsou národní
gardy úplně stejné a je to polovojenská skupina, která je zaregistrovaná na
Ministerstvu vnitra, polovojenská skupina, která se nesmí ozbrojovat. Kde je
ten krůček od toho, aby se mohla začít ozbrojovat?“
Co teď chystáte? Je o vaše dokumenty zájem?
„Natočil jsem celovečerní dokumentární film a teď s tím odjíždím do Anglie,
kde je nominovaný na nejlepší mezinárodní dokumentární film. Tak jsem
zvědavý, jestli se mi to podaří proměnit, bylo by to zadostiučinění. A já se
těším, jak dopadneme v Anglii.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
„O Roma vakeren“ čili „Romové hovoří“ s datem 6. června je u konce. Ale
naladit si nás můžete opět za týden v pátek ve 20.05 - na vlnách Českého
rozhlasu 1 - Radiožurnálu. V úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních
studií. Naše vysílání najdete také na internetové adrese www.romove.cz.
Romale but lošale sam, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen
andro O Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende. Romale mangav tumenge
bachtalo dživipen. Ačhen Devleha.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Iveta Durdoňová a
Jan Mišurec.
|
|