Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu, kterou vede Anna Poláková.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každý pátek od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Bacht tumenge Romale, the lači rat. Pale hin parašťovin u amen sam pale
tumenca. Jek ora šunena amaro vakeriben „O Roma vakeren“!
Na vlnách Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu také dnes pro vás máme
připravenou celou hodinu aktualit a zajímavostí ze života Romů a samozřejmě
nebude chybět romská hudba.
The adaďives predal tumende kerďam reporty, andalo amaro dživipen. Phenaha
tumenge nevimata u šunena the romane giľa - šukar šuniben.
Peršo vakeraha palo antidiskriminačno zakonos. Tiž tumenge phenaha palo
sgejľipen, kaj avle nipi, so baraven romane čhavore.
Nejdříve se dozvíte, co přinese přijetí antidiskriminačního zákona a
řekneme vám o setkání rodičů, kteří adoptovali romské děti nebo je mají v
pěstounské či hostitelské péči.
Džana amenca tiž pre konferencia Prahate, jak pes vakerelas pal oda, sar o
Roma dživen u so kampel te keren.
Ve druhé polovině O Roma vakeren se vydáme do Parlamentu na konferenci
Romové v sociálních změnách. Řekneme vám o poplatcích ve zdravotnictví a o
Literárním matiné. Tolik namátkou programová nabídka a teď už vám nerušený
poslech přejí Jaroslav Sezemský a Richard Samko.
=[ Reportáž ]=
Antidiskriminační zákon má šanci na přijetí
Antidiskriminační zákon se připravuje na přijetí a měl by platit od ledna
příštího roku. Jeho nové znění zatím vyhovuje a navrhovatelé - Poradna pro
občanství, občanská a lidská práva vidí přijetí optimisticky. Více řekl Marii
Vrábelové Miroslav Dvořák z této poradny.
„Antidiskriminační zákon přináší ochranu pro 6 skupin lidí, které jsou před
tou diskriminací v evropském právu chráněny. To je oblast rasy, oblast
pohlaví (zejména žen), oblast věku (tedy seniorů, ale ne vždy to tak musí
být), oblast lidí, kteří patří k nějaké sexuální menšině tzv. sexuální
orientace. Samozřejmě pátým základním bodem jsou osoby se zdravotním
postižením a již v České republice toto nebude dominantním, takže se bude
antidiskriminační ochrana vztahovat i na lidi řekněme s menšinovou
náboženskou příslušností.“
Vy máte zkušenosti s diskriminací. Jaká jsou nejčastější druhy
diskriminace?
„Nejčastější diskriminace, se kterou jsme se setkávali i v rámci testingu,
který jsme prováděli asi 5 nebo 6 let, tak to byla samozřejmě oblast služeb
– pohostinství, restaurací. Šlo především o neobsluhování, nebo ‘přijďte za
týden, dnes tu máme společnost‘. V oblasti zaměstnávání tento problém stále
ještě přetrvává a nevím, na kolik změní tento zákon tu situaci, kdy těm
Romům je řečeno, ať si zvýší vzdělání, studujte a na druhé straně, když
potom tito lidé i s tím vzděláním přijdou na trh práce, tak ti
zaměstnavatelé se bohužel v řadě případů chovají na základě nejrůznějších
předsudků a stereotypů, které mají. Já vždycky považuji zaměstnání a možnost
nějakého slušného bydlení jako za to nejzákladnější, co v životě máme. A v
tom je právě i ta oblast bydlení, která je ztěží postižitelná. Zkuste si
představit, že přijdete jako Romka nebo Rom do realitní kanceláře a budete
si chtít pronajmout za nějakých 5000 Kč byt v nějakém okresním městě.
Většinou Vám v té realitní kanceláři řeknou, že jste přišla příliš pozdě, že
před chvílí tam byl nějaký klient, který si ho zamluvil. Takže těmto lidem
pak nezbude nic jiného než bydlet po těch nejrůznějších ubytovnách, platit
třeba i násobek klasického tržního nájmu a nebo potom v domech, které zase
vlastní nejrůznější mafiánské skupiny.“
A není tedy i diskriminace to, že ti lidé žijí odloučeni od společnosti,
že jsou vyloučeni?
„To určitě, ale tam bych použil spíše ten termín, který použil Evropský soud
pro lidská práva ve Štrasburku, kde použil přímo termín ‘segregace‘. Možná v
této souvislosti bych chtěl říct, že se připravuje nový trestní zákoník,
který by měl platit od prvního ledna 2009 s tím, že jeho návrh už schválila
vláda.“
A ten zákoník bude tedy pomáhat v čem?
„Ten zákoník je stěžejní v jedné věci. Doposud nebyla diskriminace trestným
činem, nyní to bude naopak. Přibudou tam dva trestné činy. Jeden, který je
zařazen v rámci té systematiky do oblasti trestné činy proti lidskosti,
který se jmenuje apartheid a diskriminace skupiny lidí, který by možná mohl
do budoucna pomoci postihovat tu segregační politiku některých municipalit.
A pak bude vlastně trestně právní postih toho nejčastějšího, s čím jsme se
setkávali dřív, a to je diskriminace ve službách. Pakliže to pachatel bude
dělat opakovaně, tedy nebude to poprvé, může být trestán tím, že se mu
odejme možnost provozovat tu službu a nejvíce trest odnětí svobody do
jednoho roku.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Jak předat adoptovaným dětem to nejlepší z romství
Díky fondu Pomozte dětem pořádá Středisko náhradní rodinné péče každý půl
rok setkání rodičů, kteří adoptovali romské děti nebo je mají v pěstounské
či hostitelské péči. Pro neromské rodiče jsou tato setkání užitečná mimo
jiné tím, že se mohou dozvědět, jak dětem předat to nejlepší z romství a jak
je naučit obstát v současné společnosti. Na listopadovém setkání byla hlavní
lektorkou Petra Gelbartová, romská adoptivní maminka dvou dětí. Více v
příspěvku Jany Šustové.
Žijete už nějakou dobu ve Spojených státech, ale vzala jste si do adopce
dvě české děti romského původu, co Vás vedlo k tomuto kroku?
„Tak my jsme s manželem od začátku našeho vztahu, což už je 8 let, chtěli
mít jedno dítě v adopci. Celkově jsme plánovali dvě děti s tím, že to první
by mělo být z bříška. A ohledně té adopce: protože já jsem Romka a protože
tady je určitá potřeba těch dětí z České republiky dostat se do rodin, tak
bylo logické si vzít romské dítě. Říkali jsme si, že máme nejvíc co
nabídnout takovému dítěti. No a potom z jednoho dítěte se staly dvě, takže
teď je máme.“
Jak jim vštěpujete romské tradice? Přece jenom u Vás má to dítě výhodu
proto, že Vy sama jste Romka a vychováváte je v romských tradicích. Ale
třeba když je dítě v bílých rodinách, tam je to potom velká otázka. Jak vy
to děláte u vás doma?
„No, je to samozřejmě takový mišmaš, protože se tam mísí několik kultur. Ale
jsou tam třeba zvyky jako například, že jsem děti křtila – tedy malého,
malou to ještě čeká, uvázala jsem jim na zápěstí červenou stužku, protože mi
to přijde hezké, jako taková ochrana pro štěstí. Tak to jsou takové
maličkosti. Nebo třeba o Vánocích pak plánujeme dát do rohu trošku jídla pro
zesnulé předky. Děláme takové ty hezké maličkosti. Já si to své romství dost
zakládám na těch specifických komunikačních dovednostech. Třeba se mi líbí,
že maminka mi vždycky říkala, že u nich doma se nesmělo děkovat a obzvlášť
za jídlo se nesmělo děkovat. Takže já to říkám i svým dětem. Nechci to ale
nijak hrotit. Samozřejmě ve školce se děkuje, jiným lidem se děkuje, ale
maminka se o jídlo neprosí a mamince se neděkuje, když dostaneme jídlo. A
přijde mi hezké to vysvětlení, že já mám děkovat vlastně za to, že já můžu
dávat a že je to v té rodině samozřejmost, a že od toho jsme rodina, že
nemusíme prosit ani děkovat za to jídlo. A dále se snažím pěstovat štědrost,
aby děti nebyly lakomé - to je velice důležité.“
A co romština?
„Romštinu jim vštěpuji postupně, protože u nás děti musí zvládat češtinu i
angličtinu, takže ta romština je až na třetím místě. Ale snažím se od
začátku alespoň něco maličko jim dávat, aby jim to pak nebylo úplně cizí.“
Vy se hodně věnujete hudbě, zasvěcujete do ní i děti?
„No tak to samozřejmě ano. Učíme se písničky a tanečky, my zpíváme pořád.
Romsky zatím moc ne, protože romsky ještě děti moc neumí, takže to je těžší,
ale malý už začíná zpívat „pašo paňo“ takže se snaží. A já jsem jim hodně
zpívala a zpívám ukolébavky nebo písničky, které se dají zpívat jako
ukolébavka. My samozřejmě tancujeme doma, ale snažím se s nimi chodit i mezi
ostatní tancující Romy, protože to mě hodně baví a myslím si, že děti to
bude taky bavit. Je těžké si upřít to, abych je do té hudby nutila, protože
mám opravdu k hudbě blízký vztah a chtěla bych, aby moje děti také uměly
hrát a zpívat a pevně doufám, že je to bude bavit. A pokud ne tak se s tím
budu muset nějak vypořádat, ale zatím to vypadá dobře a slibně, tak snad to
půjde."
Jak staré jsou Vaše děti?
„Patrikovi jsou dnes 3 roky, má dnes narozeniny a Julince je třináct
měsíců.“
Když říkáte, že chodíte tančit a zpívat mezi Romy, kde žijete a jaké tam
máte možnosti jít mezi Romy?
„To je velice dobrá otázka. My žijeme převážně v Bostonu, ale vlastně od té
doby, co máme děti, tak jsme žili hlavně tady, takže tady to nebyl vůbec
problém. Taková naše romská domovská komunita je spíš v Kalifornii, kde žijí
moji rodiče, a tam je to vyloženě mezinárodní komunita, takže tam je ta
hudba spíš balkánská. A zase kmotr malého je ruský Rom, je z divadla Romen a
s tím jsem v kapele, takže ten zase může předat malému i Julince ty tanečky
a věci, které já třeba bych neuměla tomu klukovi to předat, protože ty
chlapský tance už vůbec neumím. Takže doufám, že tam bude ten kontakt.
Samozřejmě je to těžší, no a proto když pak přijedu sem, tak samozřejmě
vyhledávám a asi i budu dál vyhledávat různé zábavy, protože tam to není
samozřejmost.“
Teď bych se ráda vrátila k dnešnímu semináři pro rodiče, kteří mají
romské dítě v náhradní rodinné péči. Vy Jste říkala velmi pěkný příměr o
tom, jak se na sebe dívají Češi, jaké vlastnosti pro sebe považují za
typické a jak se naopak na Čechy dívají Američané nebo jiní cizinci. Můžete
říct některé z těch vlastností, jak nás vidí třeba cizinci?
„Určitě. Mně tady zrovna přišlo zajímavé, že mi to nahrálo, že mi tu pár
lidí řeklo, že mají Češi smysl pro humor a také že jsou přátelští a
otevření. A to opravdu velmi často slýchám od lidí, kteří jsou cizinci, že
naopak Češi nemají vůbec smysl pro humor a že vůbec nejsou přátelští, natož
pak otevření. Jsou samozřejmě i jiné věci. Hezké vlastnosti, které ti
cizinci vidí na těch Češích a Češi to o sobě neřeknou. Ale mně přijde
fascinující, když jsem si přečetla knížku, kterou napsal cizinec dlouho
žijící v České republice, je to jakoby průvodce tím kulturním šokem, a tam
je opravdu spousta věcí, které jsou pravda, ale mnohé Čechy by to nenapadlo.
Neříkám, že Češi nedovedou být sebekritičtí, ale ten pohled zvenku je zaprvé
určitým způsobem zkreslený a zadruhé zase ale vidí jiné věci, které ten
člověk zevnitř nevidí.“
Co třeba ještě vidí cizinci?
„No, vidí určitě takový ten zkratkovitě řečeno „komunismus“ v práci, že se
lidi málo snaží, že je tady ta neochota, je tu závist a sousedské vztahy
nebývají úplně dobré. Když to srovnám s Amerikou, kde se chodí nový sousedé
přivítat s koláčem v ruce, tak tady by to asi nebylo. Ale taky se třeba
dozvíme, že je tady pohostinnost. Samozřejmě je vždycky rozdíl mezi městem a
vesnicí. Na vesnici je to třeba pohostinnější, když třeba někdo peče, že se
rozdělí a tak. Jsou samozřejmě i ty krásné věci, jako že tu jsou krásné ženy
a to nejlepší pivo - tak to slýcháme hodně. Ale zase mi to přijde podobné,
jako když jsem jednou slyšela, že jedna paní na semináři řekla o Romech:
‘No, ono to o těch Romech není jen negativní, oni mají ty písničky a tanečky
a tu historii toho rodu‘ - a mně to přišlo, jako kdyby někdo z cizinců řekl:
‚no, ono u těch Čechů to není všechno špatný, oni mají ten hokej a to
pivo‘.“
Pak jste ještě uváděla příběh o vaší tetě, která má lékárnu. Kde tato
teta žije? A jak se k ní lidé stavějí, když je na ní vidět, že je Romka?
"Já ji neznám úplně dobře. Žije na Moravě, ale mám tedy za to, že ty lidi
prostě nenapadne, že ona je Romka, protože to o sobě neříká, protože pro
lidi by to bylo asi trochu nepříjemné, to vím z vlastní zkušenosti. Ale že
pro lidi je trochu těžké akceptovat, že taková Romka může vůbec existovat.
Bohužel mi třeba říkala jedna kamarádka, že když byla mladší, tak si myslela
o lidech, o kterých teď ví, že to byli Romové, tak si prostě předtím
myslela, že to jsou Italové, že pokud nebyli otrhaní a chudí, tak je nebrala
za Romy. Takže si myslím, že je to širší společenský jev, nad kterým je
dobré se zamyslet.“
Foto: Jana Šustová
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Zprávy ]=
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Obec spisovatelů vyzvala autory, aby jí zaslali díla na téma Cikáni - Romové
Obec spisovatelů před časem vyzvala romské i neromské autory, aby jí zaslali
svá díla s romskou tematikou. Úspěšné práce vyjdou příští rok knižně, ale s
některými z nich se zájemci mohli seznámit na literárním matiné v pražském
Divadle Talent Illusion. Mezi autory byla i spisovatelka a dramatička
Jarmila Hannah Čermáková, kterou k mikrofonu pozvala Jana Šustová.
Vy jste se přihlásila do akce obce spisovatelů, která nechávala
zpracovávat romské i neromské autory povídky nebo literární díla s romskou
tematikou. Jak jste se o té akci dozvěděla a co vás vedlo k tomu přihlásit
se, zúčastnit se?
„Oslovila mě přímo paní Eva Kantůrková, asi už o mě tušila, že se touto
romskou tematikou a melodikou zabývám od mládí. Začala jsem dětskou knížkou
o příbězích malého romského chlapce Pravoslava, pokračovala jsem poezií pro
dospělé, tak asi tady tudy vedla cesta.“
Představovala jste povídku z vaší nové knihy, kterou teprve chystáte. Co
to bude za knihu, jak se bude jmenovat?
„Sbírka se bude jmenovat pravděpodobně Aroma Amora, možná jenom Aroma. Je
jistá naděje, že se stane už brzo součástí také součástí slíbeného
almanachu.“
Co znamená ten název?
„Aroma, jak všichni víme, znamená vůně. Aroma Amora - vůně lásky. Ale
kdybychom to převedli do romské řeči, tak to má jiný význam, dalo by se to
říct Rom - přítel.“
Jak rozsáhlé to dílo asi bude?
„Myslím, že tak do 55 stránek by to mohlo mít.“
Jak jste se sama k romské tematice dostala?
„Jako dítě mě zajímali romští kamarádi, seznámila jsem se s nimi v útlém
věku na poutích, hezky mi zněla jejich řeč a jejich písničky, takže tady
tudy vedla cesta k prvním základům romské řeči u mě.“
A jaký máte dojem z toho dnešního literárního matiné s romskou tematikou?
"Mám velice hezký dojem, i když na druhé straně jsem se dokázala vžít do
toho, co je to skutečně být Romem nebo Romkou. Když zazní takové ty kritické
hlasy, člověka u srdce víc zabolí, když to toho spolu s nimi vstoupí.“
Literární díla s romskou tematikou na posluchače hluboce zapůsobila. Své
dojmy mi prozradila ministryně Džamila Stehlíková.
„Zapůsobilo to na mě velmi silně právě tou svojí rozmanitostí, růzností
pohledů a tím, že toto dílo nás učí vzájemnému pochopení. V tu chvíli, když
se dokážete vcítit, jak prožívá svět hrdina příběhu, tak v tu chvíli s ním
soucítíte, chápete, proč se chová, jak se chová, a tím se bourají bariéry
mezi lidmi. Jakmile někoho chápeme, tak k němu máme vztah jako k individuu a
nevnímáme ho jako představitele určité komunity, kterého rovnou odepíšeme. A
to platí pro obě strany, protože tady byli romští spisovatelé a neromští a
vlastně ta různost pohledů je fascinující. Nicméně to, co mají společné, to
je ta láska - ten cit, který třeba v politice chybí, ale pro soudružnost
lidské společnosti je nezbytný. Takže si myslím, že je důležité mít takové
knížky, které by mohly opravdu sbližovat tyto národy.“
Foto: Jana Šustová
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Romové v sociálních změnách
V Poslanecké sněmovně se konal seminář Romové v sociálních změnách.
Organizátor celé akce sdružení Dženo navrhuje vládě řadu opatření pro
zlepšení socioekonomické situace Romů. Ředitel sdružení Ivan Veselý
poukazuje na to, že se tato problematika adekvátně neřeší a proto přichází s
konkrétními návrhy.
„My jsme zpracovali plán o vzdělání, zaměstnanosti a bydlení Romů v České
republice tak, aby po deseti letech tato skupina občanů byla schopná platit
daně a nezatěžovat sociální systém ani státní kasu.“
Zmínil jste se také o tom, že toto setkání je velmi důležité, že teprve
po patnácti letech jste dokázali tento problém popsat, nazvat a teď jdete s
tím, co bychom pro to mohli udělat my, Romové. Jakým způsobem by se do toho
měla zapojit vláda?
„V průběhu patnácti let se tady měnily pravicové a levicové vlády. Bylo
důležité vědět, jaký postoj oni zaujímají k řešení problému romské menšiny.
A my tento jejich postoj už máme zmapovaný, zanalyzovaný a rok 2008 a 2010
bude pro Romy v České republice rokem velkých změn, protože dost bylo
konferencí, deklarací dobrých předsevzetí nebo lidí, kteří to s námi myslí
dobře, ale to už v podstatě Romy nezajímá. Je zajímá realita a ta realita
pro ně není příjemná. Stát se zbavuje řešení těchto problémů, ty existenční
situace se už netýkají jenom Romů, to se týká i řady českých spoluobčanů, to
se týká něco kolem 30ti procent populace v ČR.“
Tento propad to už je důsledek, ale mohl byste vyjmenovat příčiny toho
problému, do kterého se dostali Romové?
„To je velice jednoduché. Víte, když se v roce 1993 rozdělovalo
Československo a byla transformace společnosti i ekonomiky, tak bylo
jednodušší prostě ty lidi v rámci transformace ekonomiky zavázat vysokou
podporou, než hledat způsoby umístění na pracovní trh. To řešení bylo v té
době dražší než vyplácení sociálních dávek. Jenomže ČR se připravuje na
přijetí Eura a musí eliminovat rozpočet podle Maastriských dohod a jedna
oblast je oblast sociální, zdravotnictví, školství. Takže když se to tak
vezme, ty peníze, které se tzv. „prožrali“ za posledních 15 let, místo toho
aby se investovalo do vzdělávání těchto lidí a do vytváření pracovních míst,
tak důsledek této politiky pocítíme vlastně po Novém roce všichni.“
Proč si myslíte, že tato transformace bude trvat 30 let?
„Protože my pracujeme s velkou skupinou lidí, která ztratila romský tradiční
hodnotový systém a civilizační vzorce chování a vy potřebujete 10 nebo 15
let abyste je naučili nazpět jejich vzorec tohoto chování. Když to moc
přeženu, tak by se situace většiny Romů dala charakterizovat jako sociálně
patologická a vždycky jakási transformace této sociálně patologické skupiny
do toho hlavního civilizačního proudu potřebuje čas - a to je těch 10-15
let.“
Na seminář přímo v poslanecké sněmovně přišli z pozvaných pouze tři
poslanci a mezi nimi byla poslankyně Jana Rybínová.
„Tak samozřejmě mě zajímá, jaké změny a trendy v této oblasti se budou
nastavovat a od toho si také vytvořím svůj názor na to, jakým způsobem na to
reagovat.“
Myslíte si, že za těch 15 let se to někam posunulo?
„Tak viděli jsme dnes například v těch statistikách, že třeba studentů na
středních školách z romské komunity je mnohem více než v tom roce 1989,
takže k tomu posunu tam určitě dochází.“
Myslíte si, že je především důležitá vzdělanost dětí nebo by byla vhodná
i práce těch rodičů?
„Tak ono to spolu samozřejmě souvisí. Na tom vzdělání je třeba stavět
budoucnost romských dětí, ale rodina je prostě neopomenutelná a tady si
myslím, že se trochu pozapomíná na to, aby byla nastartovaná ta práce s tou
rodinou. Aby rodina dbala na vzdělání jako na to, co je budoucností jejich
dětí.“
Ale jak zaměstnat Romy, když je velká nezaměstnanost. Jak jim umožnit aby
se dostali na ten trh práce?
„Já samozřejmě vím, že v těch lokalitách, kde je obrovský problém s nabídkou
práce především pro tuto menšinu, si s tím musí poradit ty místní samosprávy
a úřady práce a v tomto ohledu zkrátka postupovat tak, aby ta nabídka tam
byla. Především tvrdím, že všechno je to na té odpovědnosti a odpovědnosti i
samotných Romů a pokud si chtějí tu práci najít, tak ty možnosti určitě
jsou, i když samozřejmě v určitých lokalitách omezené.“
Myslíte si, že tyto informace, které jste se dozvěděla vy tady, se
dostanou i k ostatním poslancům?
„Tak určitě, protože i vzhledem k tomu, že jsem tady jako zástupce komise
pro rovné příležitosti, spolu s paní předsedkyní budeme o tomto semináři
ještě diskutovat na půdě komise pro rovné příležitosti, takže určitě
dostane.“
Příspěvek k sociálnímu vyloučení přednesl Cyril Koky z odboru sociálních
věcí Krajského úřadu Středočeského kraje.
„Pro ty, kteří nechtějí pracovat, nechtějí se vzdělávat a nechtějí se
rekvalifikovat a mít lepší život, tak ať stát dá nějakou sociální dávku a
dál občane starej se. Pochopitelně ti, kteří chtějí změnit svůj život,
chtějí žít lépe, tak tady by měla být ze strany státu natažena ruka a ten
člověk by měl dostat šanci.“
Přibývají ghetta, přibývá stěhování Romů, jak to se dá řešit?
„Každopádně to musí řešit komunální politici ve městech a obcích a měli by
být prozíravější a využít veškerých dotačních titulů z eurofondu z peněz,
které sem z Bruselu přijdou a využít i podpory různých nevládních
organizací, které s prací v terénu a v lokalitách mají dobré zkušenosti a
tak, aby těmto jevům zamezili, protože to není dobré.“
Myslíte si, že se lepší zaměstnanost Romů?
„Pokud přijdou velké investice do měst a obcí (například v Kolíně je velká
automobilka), tak si myslím, že Romové uplatnění najdou. Pokud přijde nějaká
velká firma a začne vyrábět lednice, televize, tak se najde uplatnění. Pokud
bude nějaká poptávka po těchto lidech tak člověk má šanci, záleží čistě na
něm. Každý zaměstnavatel si nechá člověka, pokud je schopný a je přínosem
pro jeho firmu, pro jeho živnost, tak určitě by mu dal možnost a v té
tříměsíční zkušební době by si toho potencionálního zaměstnance vyzkoušel.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Zavedení poplatků u lékaře bude mít neblahé důsledky
Od nového roku budeme za každou návštěvu lékaře platit. Zdánlivě malé částky
se při návštěvě více lékařů a potřebě různých léků mohou slušně nasčítat. Je
možné, že sociálně slabí občané kvůli poplatkům raději nějakého lékaře
nenavštíví, i když by jeho péči potřebovali. Například nepůjdou se svým
dítětem k psychiatrovi. Jana Šustová o tomto problému hovořila s dětskou
psychiatričkou doktorkou Zuzanou Peterovou.
„Já se obávám, že to bude mít opravdu silně negativní dopad, protože většina
naší klientely je ze sociálně slabších rodin, kdy hodně často je matka sama
s dětmi a ty děti mají problémy. A když má jedno - dvě děti, tak vlastně
první, co škrtne, je ta psychiatrie, protože tam nejde prokazatelně teď hned
o život. Když má dítě akutní problém s břichem, když něco bolí nebo je to
zlomený, tak k praktikovi a na chirurgii musí. A vlastně ono se to po těch
30 korunách nasčítá. Když má matka samoživitelka dvě děti a potřebují jít k
více lékařům, tak v podstatě škrtne tu psychiatrii velice snadno, protože to
nebolí. Ale tím se může stát to, že se opravdu promešká vhodná doba k
začátku léčení potíží, kdy pochopitelně nejlepší zásah je prevence, kterou
zruší tenhle poplatek prakticky úplně. Tím se rozbije už takhle rozbitý
systém péče o děti, který nám dřív celý tehdy západní blok záviděl, že to je
dobře proorganizovaný, že jsou dobře ty děti opečovávány, že se nic
nepromeškává, že je dobrá péče. Jezdili nám z takzvaného západu si
rentgenovat kyčle a podobný věci, protože tady ten systém fungoval dobře. Je
škoda, že se zavedené věci ruší, když fungovaly dobře.“
Když se tedy potíže v psychické oblasti zanedbají, jaké to může mít
následky?
„Když se něco u dítěte v oblasti psychiky zanedbá, tak je velká
pravděpodobnost v podstatě nenapravitelné škody. Protože když se to neléčí,
tak se zafixovávají, třeba když uvedu konkrétní případ, tak tiky a koktání,
což je takový nejběžnější i neurotický příznak u dětí školního věku. Když se
to tam fixuje, protože se dva, tři roky nechá dítě s problémem, tak se to
potom dvoj- až pětinásobnou dobu léčí. Když se zanedbá něco vážnějšího, tak
se prodělá na léčbě, která pak může být i nemocniční. Považuji to za velmi
nešťastné řešení.“
S jakými problémy přicházejí dětští pacienti do Vaší ordinace?
„Tak nejčastější je v posledních deseti letech nesoustředěnost, která je
velice často provázena neurotizací, protože společnost neustále tlačí na
výkon ve škole, místo, aby se trochu nějak víc pečovalo celkově o zdravý
vývoj osobnosti. Zanedbává se tělocvik, děti nechodí do Sokola. Když jdou
někde sportovat, tak se to zase hrne na vrcholovou úroveň, kdo není tak
šikovný, tak ho z toho vyřadí. Pak zbytek dne děti prosedí u počítače a
televize, čímž se úplně likviduje tvořivý potenciál a jenom část dětí, kteří
mají rozumné rodiče, chodí do kroužků, kde se nějak ta osobnost rozvíjí
harmonicky.“
Pokud se chcete dozvědět podrobnosti o tom, kdy se poplatek za zdravotní
péči bude platit a kdy ne, podívejte se na stránky ministerstva
zdravotnictví www.mzcr.cz.
Tam v pravém sloupci najdete brožuru s názvem Návod na použití českého
zdravotnictví v roce 2008.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
„O Roma vakeren“ čili „Romové hovoří“ s datem 7. prosince je u konce. Ale
naladit si nás můžete opět za týden v pátek ve 20.05 - na vlnách Českého
rozhlasu 1 - Radiožurnálu. V úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních studií.
Naše vysílání najdete také na internetové adrese www.romove.cz.
Příště vám nabídneme aktuality ze života Romů a nebude chybět ani romská
hudba.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Jaroslav Sezemský a
Richard Samko.
Romale sam lošale, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen andro O
Roma vakeren. Romale irinen ada šuniben predal tumende.
Mějte se moc pěkně.
Romale but bacht te sasťipen. Ačhen Devleha.
|