Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu, kterou vede Anna Poláková.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každý pátek od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Bacht tumenge Romale, the lači rat. Pale hin parašťovin u amen sam pale
tumenca. Jek ora šunena amaro vakeriben "O Roma vakeren"
Na vlnách Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu také dnes pro vás máme
připravenou celou hodinu aktualit a zajímavostí ze života Romů a samozřejmě
nebude chybět romská hudba.
The adaďives predal tumende kerďam reporty, andalo amaro dživipen. Phenaha
tumenge nevimata u šunena the romane giľa - šukar šuniben.
Peršo tumenge phenaha sar dživen o Roma andre Australia, kaj odgejle
dešujekh berš palal. Tiž vakeraha pale agentura, savi kerela e vláda predalo
Roma.
Nejdříve jsme k mikrofonu pozvali Pavla Demetera, který před jedenácti lety
emigroval se svou rodinou do Austrálie, kde našel nový domov. Řešit problém
sociálně vyloučených komunit a zároveň pomáhat Romům by měla vládní Agentura
pro předcházení sociálnímu vyloučení - to je naše další téma.
Džana amenca tiž andre khangeri, kaj ada kurko chudle o Roma maturitna ľila
the pheneha tumenge tiž, pre savi škola šaj džan te sikľon. Vakeraha tiž pal
oda, savi buči kerel predalo Roma o jekhetaňiben Člověk v tísni.
Ve druhé polovině O Roma vakeren se společně vydáme do pražského kostela
Svatého Martina ve zdi, kde se slavnostně předávala maturitní vysvědčení,a
poradíme vám také, kam se přihlásit ke studiu na střední škole. Dozvíte se,
jak pracuje Člověk v tísni ve vyloučených lokalitách a o projektu Probace a
mediace.
Tolik programová nabídka a teď už vám nerušený poslech přejí Jaroslav
Sezemský a Jan Mišurec.
=[ Reportáž ]=
Jak se žije Romům v Austrálii
Devadesátá léta minulého století zaznamenala největší migrační vlnu českých
Romů do zemí západní Evropy a jiných států. Romové se rozhodli odejít z
Česka kvůli rasistickým útokům spáchaných ze strany skinheadů. Také rodina
Demeterových se rozhodla odejít z Prahy do Austrálie, kde požádali o
politický azyl. Životní příběh zmíněné rodiny přiblížil Pavel Demeter Marii
Vrábelové.
Vy jste emigroval před deseti lety do Austrálie, teď jste se vrátil do
Česka, zaznamenal jste nějakou změnu?
"Zaznamenal. Co se týče romských věcí, líbí se mi, že se zde otevřelo více
možností pro mladé Romy. Jde o školy, vzpomínám si, že Emil Ščuka dělá hodně
pro Romy. A těch šancí je více, než jich bylo za naší doby, v 90. letech."
Setkal jste se s tím, že by Vám někdo naznačoval, že jste Rom?
"Měl jsem menší zkušenost na letišti, když jsem si chtěl rozměnit peníze, a
pořád jsem cítil bodání těch očí, že jsem někdo jinej. Je to ještě pořád
vidět. Ale já jsem se s tím smířil a vím, že to tady ještě pořád v lidech
je, ne všude, to bych nerad křivdil, protože jsou místa, kde ne-Romové
akceptují Romy a berou je jiným způsobem, než to bývalo tehdy."
V Austrálii s tím problém nemáte?
"Ne. V Austrálii žije hrozně moc různých národností a není tam problém,
jestli je někdo hnědej, žlutej, černej."
Jste tam zaměstnaný? Měl jste problémy se zaměstnáním?
"Ne v zaměstnání jsem neměl problém. Teď pracuji u jednoho velkoskladu, s
dodávkou rozvážím ryby. Myslím si, že práce, pokud člověk chce dělat a má o
to zájem, je všude."
Vaše děti chodí do školy?
"Mám jednoho syna, jedenáctiletého, ten chodí do školy, samozřejmě výuka
probíhá anglicky. Učíme ho češtinu a teď se ho snažím učit romsky."
Doma mluvíte česky nebo anglicky?
"Česky, ale občas tam hodíme angličtinu, když máme problém se dorozumět, tak
to tam hodíme anglicky."
Vy jste tady hrál s kapelou Khamoro, hrajete i v Austrálii?
"Samozřejmě hrajeme, ale ne tak aktivně, jak to bývávalo v Praze."
Máte zprávy v Austrálii o Romech u nás?
"No tak ten internet, to je ta špička. Samozřejmě brouzdám po internetu, i
na vaše stránky a na stránky různých organizací a snažím se být informován o
všech věcech, o všem, co se děje v Čechách i mimo ně."
Měli jste problémy sehnat bydlení, nebo jak to vůbec vypadá?
"Musím říci, že jsem v Austrálii žádného bezdomovce ani nikoho bez práce
neviděl, ta sociální jistota je tam na jiné bázi. Takže nesetkal jsem se tam
s takovou situací, jako je vystěhování nebo s ghetty - ta tam neexistují."
V jakých podmínkách bydlíte vy?
"Já bydlím asi 10 km od centra a asi 5 km od moře a musím říci, že tam
nejsou žádné takové lokality, jako že by byly zvlášť. V Sydney se najdou
lokality, kde jsou jenom Aboriginees - australští domorodci, nebo čínské
čtvrti. Ale tam, kde já jsem, v západní Austrálii, v Perthu, tak o ničem
takovém nevím, většinou je tam mix všech dohromady."
Stýská se Vám?
"Stýská se mi po české kultuře, samozřejmě po českém jídle, protože to je
nenahraditelné, po českých památkách, protože hodně cizinců o Praze říká, že
je to jedno z nejkrásnějších měst a mají pravdu. Pivo a ženský, ty jsou
nejkrásnější v Praze."
Když se Vám zasteskne, máte tam něco, čím si domov připomenete?
"Žena udělá český knedlíky. Tak já mám samozřejmě možnost přes ten internet,
dívám se na ČT a zprávy a samozřejmě i na vaše rádio - poslouchám O Roma
vakeren, Radio rota a to všechno ostatní. Takže to mi to připomíná.
Zazpíváme si, zahrajeme, ono se hodně věcí změnilo. Já vím, že hodně Romů
emigrovalo, a ty Romové, kteří byly s námi, už jsou pryč. Ono je složitý
srovnat se s některými věcmi a začátky v jakékoli zemi jsou těžké, ale už
jsme tady tak stejně, jako jsme byli v Praze."
Co byste popřál Romům u nás?
"Spíš bych řekl, co bych doporučil. Já bych byl rád, aby se Romové snažili,
aby se vyhnuli těm špatným věcem, jako jsou drogy. To je první věc, která mě
zarazila. Kdyby se jim vyhnuli a neměli možnost se tomu věnovat, protože to
je zkáza. Samozřejmě Austrálie si tím také prošla a už to tam není, ne v
takové míře jako teď v Čechách. Takže kdyby se tomu vyhnuli a snažili se
využít věcí, které tu pro ně jsou. Jedna věc jsou školy, vzdělání, snažit se
aby jejich děti to vzdělání využily, protože ty možnosti tady jsou a za naší
doby tady takové věci nebyly. Takže vzdělání a dostat se mezi ne-Romy a
dokázat, že i my dokážeme být dobří nejen v muzice, ale i ve vzdělání,
politice a všem."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Agentura pro předcházení sociálnímu vyloučení by měla řešit problém sociálně vyloučených komunit
Řešit problém sociálně vyloučených komunit a zároveň pomáhat Romům by měla
vládní Agentura pro předcházení sociálnímu vyloučení. Ministryně pro lidská
práva a národnostní menšiny Džamila Stehlíková očekává, že agentura by mohla
fungovat od ledna 2008. Více se o soužití většinové společnosti s Romy,
náplni práce této agentury a možnostech řešení problému sociálně vyloučených
komunit dozvíte v příspěvku Gábiny Hauptvogelové.
Téměř 80 % lidí si myslí, že soužití Romů a ne-Romů je špatné. Vyplývá to z
květnového průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění. Zároveň si také až
80 % obyvatel myslí, že je třeba urychleně řešit romskou otázku. To zase
ukázal výzkum agentury Mediam pro ČT. Zajímalo mě, jaké zkušenosti mají dvě
Romky z Ústí nad Labem.
"Bydlím v panelovém domě, kde jsem sama Romka. Můj manžel je bílej. A
soužití s ne-Romy v našem baráku je katastrofální. Odváží si říci, že já
jsem špinavá, 'táhni do Chanova, vrať se, odkud jsi přišla'. Neumím si vůbec
představit, že bych se odstěhovala mezi Romy."
Myslíte si, že Vaši sousedé mají nějaký důvod, aby o Vás říkali tyto
špatné věci?
"Důvod není skoro žádný. Ale je ta i jeden člověk, který nás napadá již i
fyzicky a byli jsme to i několikrát hlásit, učinili jsme trestní oznámení.
Takže ještě pořád se to řeší."
Říkala jste, že byste nechtěla žít mezi Romy, proč?
"Jedna věc by byla taková, že jsem si zvykla na to, kde jsem. Já bych tam
šla, ale nevím, co by mě tam čekalo. Jsem zvyklá na nějaký standard, ve
kterém chci zůstat. Proč bych měla jít níž? Když tomu člověku nemůžu pomoct
a měla bych tam s nimi bydlet, tak to by bylo pro mě nefér."
Jaké jsou Vaše zkušenosti s ne-Romy? Nevím tedy, kde bydlíte...
"Bydlím s Romy a jsem spokojená. U nás v baráku bydlí takoví, kteří jsou v
pohodě."
Setkala jste se někdy s názory až diskriminačními, na úřadech, na ulici,
v práci?
"Dělám na městském úřadě jako uklízečka a vidím chování úředníků k Romům a
ne-Romům a je tam velký rozdíl. Třeba Romka zastavila úřednici na chodbě v
úředních dnech, chtěla se informovat o něčem. Ta vedoucí se ani neotočila a
ještě valila oči: 'Co ty chceš?'."
Na to, proč si podle průzkumů většina společnosti myslí, že soužití Romů a
ne-Romů je problematické, jsem se zeptala sociologa Ivana Gabala.
"Všichni cítí, že je to velký problém. Čím blíže tomu problému jsou, tím
více vidí, že ten problém je komplikovaný, nevidí jasnou politiku, koncept a
aktivitu ze strany vlády. Leckterá města dělají více než vláda v současné
době. A v neposlední řadě sklouzávají k tomu rasovému chápání, to znamená:
'Ano oni jsou taková rasa, oni jsou takoví, nechtějí pracovat.' A to si
myslím, je na celé té věci nejvíc demotivující, chybí pozitivní příklady."
I proto už pro vládu nastal podle sociologa Gabala nejvyšší čas přejít od
tvorby nejrůznějších dokumentů a koncepcí k akci. Jednou takovou akcí je
chystaný vznik Agentury pro předcházení sociálnímu vyloučení. Podle
ministrině Džamily Stehlíkové má agentura sjednotit aktivity ministerstev,
samospráv a neziskových organizací.
"Agentura pomůže samosprávám, samosprávy jsou bezradné, neví, jak napsat
projekt, jak k dosáhnout na evropské fondy, jakým způsobem sdělovat
veřejnosti své kroky. A jsou samosprávy, třeba ústecká, které jsou schopny
integrovat postupy všech subjektů. Celá řada samospráv očekává od státu
výraznější pomoc, nejen koncepční, ale také především možnost dosáhnout na
značné finanční prostředky."
V agentuře by mělo pracovat na 70 lidí, podle ministryně Stehlíkové to ale
neznamená vznik nového úřadu. Část pracovníku by pro agenturu pracovala na
Úřadu vlády a většina, zhruba 60 lidí, by měla být v regionech. Sociolog
Ivan Gabal si ale myslí, že takový projekt nemá šanci na úspěch.
"Představa agentury tak, jak ji v současné době prezentuje paní ministryně
Stehlíková, není realistická. Já si myslím, že by to mělo být manažerské
zařízení."
Sociolog Ivan Gabal by rád vidět agenturu jako samostatný úřad, aby měla své
břímě zodpovědnosti.
Vy říkáte, že zaměstnanci by měli být zaměstnanci z Úřadu vlády, proč
tenhle rozdílný názor?
"Tyto názory se navzájem nevylučují. Poté, co se agentura rozběhne a nastaví
model spolupráce v jednotlivých lokalitách, zaměstnanci se z lokalit stáhnou
a není vyloučeno, že dejme tomu po roce - dvou bude vyhlášena veřejná
soutěž, kdy se toho chopí nějaký jiný subjekt. Ovšem první politický krok
musí učinit vláda a nastavit tu politiku tak, aby odpovídala koncepci,
kterou máme,"
říká ministryně Džamila Stehlíková. Ruku v ruce se sjednocením projektu na
pomoc sociálně slabým lidem a jejich motivaci například ke vzdělávání a
zaměstnání by také měla jít legislativní změna v oblasti sociálních dávek.
Svou představu mi řekl místopředseda vlády Jiří Čunek.
"Vstát musíme přinutit všechny z postele, kdo zneužívají sociální dávky, a
současný sociální systém je k tomu nedonutí. Takže musíme změnit zákon. Ta
podstata směřuje k tomu, aby stát spolu s jednotlivými radnicemi vytvořil
systém, kdy radnice nebudou nic platit tak, jak je to za pracovníka, a on za
peníze, které dostává ze sociálních dávek, bude 2 popřípadě 3 dny v týdnu
pracovat. Ale kolik to bude, to rozhodne parlament."
Místopředseda vlády Jiří Čunek předpokládá, že takovou úpravu zákona
předloží Ministerstvo práce a sociálních věcí k připomínkování na podzim.
Jak jsem již řekla, sociolog Ivan Gabal se domnívá, že je nejvyšší čas řešit
problém sociálně vyloučených komunit a začít s efektivní pomocí lidem, kteří
v nich žijí. Zeptala jsem se ho na budoucnost.
"Tak za 50 let, doufám, že už jich bude míň a že podstatná část stávají
populace se bude pohybovat normálně zpátky na pracovním trhu a v majoritní
společnosti. Pokud se mě ptáte na to, do jaké míry vidím činnost současné
vlády k tomu směřující, jsem spíše skeptický."
Ministryně pro lidská práva a národnostní menšiny Džamila Stehlíková je
optimistická.
"10 let je právě období jedné generace, kdy podle mého by se tyto lokality
měly proměnit, být přívětivější."
Zajímal mě i názor ředitele programu sociální integrace organizace Člověk v
tísni Karla Nováka.
Do jaké míry jsou reálné plány politiků na zlepšení situace v sociálně
vyloučených místech?
"To záleží na tom, co se s nimi bude dnes dělat. Jestli bude všechno
fungovat tak, jak je v hlavách jak státních úředníků tak měst a neziskovek a
všechno bude vzájemně kooperovat, tak možná za 50 let nebudou žádné enklávy,
o kterých bychom mohli říkat, že jsou to ghetta. Jestli ta politika a služby
budou stále přešlapovat ba místě, tak se situace bude pravděpodobně
zhoršovat."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Zprávy ]=
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Ještě je možné přihlásit se na Střední odbornou školu sociálně právní ke studiu na rok 2007/08
Přesně před týdnem se uskutečnily přijímací zkoušky na Střední odbornou
školu sociálně právní v Praze, na které studují především Romové. O
zkouškách i o škole řekl více informací Janě Šustové zástupce ředitele pro
náborovou činnost Roberto Tonelli.
"Dnes jsme měli přijímací řízení. Bylo tady asi 15 studentů, z toho 10
studentů dálkového studia a 5 studentů denního studia, ale protože toto je
už třetí kolo, tak samozřejmě počet byl menší. Jaký z toho mám pocit? Jedna
z otázek, kterou jsem studentům dali, byla, co by jednou chtěli pro Romy
udělat a hlavně kde vzali motivaci, že se přihlásili zrovna k nám. Odpovědi
byly různé, a myslím si, že i studenti z toho mají sami dobrý pocit - jako
budoucí studenti nebo absolventi této školy."
Zkoušky probíhají písemně nebo ústně? Jak to vypadá?
"Na některých pobočkách to probíhá písemně, na některých pobočkách to
probíhá jako ústní pohovor."
A tady u vás?
"Na tomto přijímacím řízení ve třetím kole to probíhalo jako ústní pohovor."
Co třeba odpovídali studenti, jestli můžete říct nějaký příklad, na ty
otázky, co by chtěli jednou v životě udělat pro Romy?
"Většinou odpovídali, že by chtěli dál pokračovat na vysoké škole a v
podstatě všichni odpověděli, že maturita je pro ně základ a že bez maturity
dnes se v podstatě nedá ani pracovat a ani moc žít. Chtěli by vystudovat
střední školu a pomáhat jednou Romům, pracovat na sociálce jako poradci a
kurátoři."
Co je potom dalšího součástí těch přijímacích pohovorů? Jaké tam jsou
otázky? Z jakých oborů?
"Ty otázky spíš byly dávány na jejich osobu, to znamená, jaká byla jejich
první motivace, že se k nám přihlásili, jestli to chtějí dokončit a co
chtějí dělat pak po té škole, jestli chtějí jít na vysokou školu, jestli
chtějí pomáhat Romům. A pak jsem se samozřejmě zeptal například, jaké je
hlavní město Francie a zjišťoval takový ten všeobecný rozhled. Ale spíš to
bylo směrované na jejich osobu."
Je ještě možné přihlásit se pro příští školní rok na vaši školu?
"Ano, je možno se přihlásit. Nábory stále probíhají, a to v Praze, Jihlavě,
Sokolově, v Karviné a v Brně. Tam stále probíhá nábor, je možno se
přihlásit, a to posláním přihlášky na Václavské náměstí 17, Praha 1, 110 00,
a nebo se informovat na telefonu 775 403 604."
Kolik studentů přijímáte do toho nastávajícího školního roku?
"Naše stavy ještě nejsou naplněny, tak můžeme ještě přijmout tak 30-40
studentů."
Kdybyste dosáhli úplně maxima naplněnosti, kolik byste mohli mít
studentů?
"Tak my teď má povoleno od ministerstva školství maximálně 2600 studentů. Takže máme ještě velkou
škálu příjmu studentů."
A stávající počet studentů je jaký?
"Stávající počet je v tomto roce mezi 300-350 studenty denního studia a na
dálkové studium také tak okolo 300 - po celé republice samozřejmě."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Úspěšní romští absolventi pražské Evangelické akademie převzali maturitní
vysvědčení
Od roku 1996 je možné na Evangelické akademii v Praze dálkově studovat obor
Sociální činnost v prostředí etnických minorit. Už třetí absolventi tohoto
oboru převzali v pondělí svá maturitní vysvědčení a na této slavnosti v
pražském kostele svatého Martina ve zdi oslovila ředitelku školy Jitku
Jarošovou opět kolegyně Jana Šustová.
Prožili jste spolu 5 let života, jaké máte pocity z tohoto ročníku?
"Převládá u nás smutek a dojetí, protože to jsou studenti, kteří během svého
studia museli překonat těžkosti mnohem větší než běžní denní studenti a
dojíždět z velké dálky a bylo to pro ně velmi náročné."
Když srovnáte ty tři ročníky, které již absolvovaly, změnila se nějak
skladba studentů?
"Myslím, že ne. Pouze letos studoval v tomto studijním oboru, jeden student,
který nebyl Rom, ale studoval ten samý studijní obor."
Kolik studentů máte v ročníku, nebo kolik studentů letos absolvovalo?
"Letos absolvovalo 26 maturantů a v současné době máme ukončený první
ročník, tam jich je 28 a 3. ročník má 26 studentů."
Kdy budete otvírat další ročník tohoto oboru?
"Příští školní rok."
Zhruba v jakém věkovém rozmezí se pohybují vaši studenti tohoto oboru?
"Studenti jsou dospělí, to je podmínkou k přijetí, aby byli starší 18-ti
let. Horní hranice stanovena není, takže letos, myslím, byla jedna z
maturantek starší 50-ti let."
Jedním z letošních úspěšných maturantů byl Petr Matti:
Strávil jste 5 let na evangelické akademii, co Vám dala tato škola?
"Ta škola mi dala mnoho a těžko se o tom mluví, protože se nedá všechno
vyslovit slovy, ale řekl bych pár věcí. Za prvé ta škola mi dala spousta
výborných přátel. To přátelství je silné, je založené na lidské i pracovní
úrovni a věřím, že i jako kolegové si budeme dále pomáhat. Dalo mi to
spoustu vědomostí, dalo mi to lepší přípravu na budoucnost, rozvinulo mě to
jako osobnost a také mi to dalo dobré kontakty s jinými pedagogy a
profesionály v oblasti, ve které pracuji."
Kde pracujete a jak využíváte znalosti z této školy ve Vaší práci?
"Já pracuji jako terénní sociální pracovník ve společnosti Člověk v tísni v
Bílině a ty vědomosti, které jsem zde získal, používám každý den."
Co byste vzkázal Romům, kteří uvažují o studiu, o tom dodělat si
maturitu, a zase na druhou stranu je odrazuje spousta těžkostí, jako třeba
studovat při zaměstnání, studovat s rodinou...?
"Já bych řekl, že na začátku to nebylo lehké ani u mě, takže já bych jim
chtěl vzkázat to, aby především získali odvahu a myslím, že to bude stát i
to, aby především zapřeli sami sebe - trošku. Protože díky zkušenostem,
které si člověk nese z života, mnoho Romů nemá sebedůvěru, že by mohli uspět
v majoritní společnosti, že by mohli získat nějaké postavení. A já je chci
povzbudit k tomu, aby to zkusili, aby se nebáli. Protože je mnoho úžasných
lidí, kteří byli našimi pedagogy, kteří to chápou, kteří jsou ochotni pomoci
a kteří umí předat vědomosti tak, aby člověka opravdu obohatili. Takže bych
jim chtěl vzkázat, ať do toho jdou. Vím, že je to bude něco stát, že je to
na začátku bude stát i to, že budou mít strach. Ale ať to udělají pro naše
děti a pro další generace, protože vzdělání potřebujeme v naší minoritě -
strašně moc."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Společnost Člověk v tísni působí zhruba ve 110 vyloučených lokalitách
Přibližně ve 110 vyloučených lokalitách působí i nezisková organizace
Společnost Člověk v tísni, která vidí východisko sociálních služeb v
komunitním plánování. K mikrofonu si Marie Vrábelová pozvala Ivetu Černou z
této společnosti.
"Objíždím jednotlivé lokality, kde Člověk v tísni působí."
Spolupracujete nějakým způsobem na tom, aby se vyloučené lokality
omezily?
"Tyto lokality bývají většinou velmi vzdálené od centra měst, žijí tam chudí
lidé, těžko se zajišťuje, aby děti mohly chodit dobře do školy. Protože
pokud žijí ve velké izolaci a jezdí tam pouze jeden autobus, tak kolikrát
stačí, když jeden zmeškáte a máte celý den zameškáno, protože jiný již
nejede."
Teď se vrátíme k tomu, co by těmto lokalitám pomohlo. Hovoří se hodně o
komunitním plánování, zúčastňujete se ho?
"My samozřejmě vítáme, když města přicházejí s komunitním plánováním,
snažíme se do něj zapojit, protože si myslíme, že je důležité, aby služby,
které jednotlivé subjekty působící ve městě poskytují, byly propojeny, aby o
sobě věděly, aby dokázaly pomoci lidem, kteří se nachází v nouzi."
Myslíte si, že komunitní plánování napomůže i tomu, že když Romové jsou
vystěhováváni pro neplacení nájmu, že by se našlo nějaké řešení, kam tyto
lidi umístit?
"Já si především myslím, že je důležité především pracovat na tom, aby tito
lidé platili nájem, aby věděli, že to je povinnost, kterou musí dodržovat.
Samozřejmě, že je důležité, aby město mělo pro tyto lidi záchrannou síť.
Takže třeba v Liberci se při komunitním plánování navrhovalo, aby existoval
tzv. třístupňový přístup. To znamená, když se rodina ocitne na ulici, aby v
tom prvním stupni měla možnost přespat, aby to zařízení tam bylo. Většinou
to není žádný velký komfort, ale ti lidé se neocitnou na ulici. Rodina by
měla mít možnost dostat se na další stupeň, tomu se někdy říká holobyty, to
je ubytování vyššího stupně, které je velmi levné, to je velmi důležité."
Nevytváří se tím další vyloučená lokalita?
"Tam je důležité si uvědomit, že ti lidé tam nesmí zůstat dlouho, pak by měl
nastat třetí stupeň nějakého sociálního bydlení. Teď jsme u toho, že by to
měly být byty, které nebudou v jednom domě, protože pak by se ten dům se
stal sociálním bydlením, ale měly by být roztroušené. Je třeba, aby lidé,
kteří v nich budou žít, viděli, jak žijí ostatní lidé."
Podařilo se někomu dostat se zpátky do společnosti?
"Je pár rodin, kterým se to podařilo, ale je to past, ve které člověk
zůstane."
Komunitní plánování je na cestě, ale v reálu se stále zdržuje a zatím
nefunguje. Proč to tak je?
"Komunitní plánování se rozjíždí v různých městech různým tempem a jde o
impuls, který vychází z radnice."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
"O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" s datem 29. června je u konce. Ale
naladit si nás můžete opět za týden v pátek ve 20.05 - na vlnách Českého
rozhlasu 1 - Radiožurnálu. V úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních studií.
Naše vysílání najdete také na internetové adrese www.romove.cz.
Příště vám nabídneme aktuality ze života Romů a nebude chybět ani romská
hudba.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Jan Mišurec a
Jaroslav Sezemský.
Romale sam lošale, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen andro O
Roma vakeren. Romale irinen ada šuniben predal tumende.
Mějte se moc pěkně, klidný víkend.
Romale but bacht te sasťipen. Ačhen Devleha.
|