Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1-Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu, kterou vede Anna Poláková.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každý pátek od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili
"Romové hovoří".
Bacht tumenge Romale, the lači rat. Pale hin parašťovin u amen sam pale
tumenca. Jek ora šunena amaro vakeriben "O Roma
vakeren"!
Na vlnách Českého rozhlasu 1 pomlcicka Radiožurnálu také dnes pro vás máme
připravenou celou hodinu aktualit a zajímavostí ze života Romů a samozřejmě
nebude chybět romská hudba.
The adaďives predal tumende kerďam reporty, andalo amaro dživipen. Phenaha
tumenge nevimata u šunena the romane giľa pomlcicka šukar šuniben.
Peršo amenca vakerela e Jana Horvathovo andal o Romano muzeum. Paľis amenca
džana maškar amare čhavore pro taboris.
Úvodem nám historička a ředitelka brněnského Muzea romské kultury Jana
Horváthová prozradí, jaké zkušenosti získala v roli šéfredaktorky jednoho
zpravodajského portálu. Dále se společně vydáme mezi romské děti na letní
tábor.
Pheneha tumenge, jak šaj sikľon te vakerel anglickones, so kerel
jekhetaniben Sananim u hoš šaj džan te keren biťi ko šintuje.
Ve druhé polovině O Roma vakeren vám řekneme, kdo pořádá kurzy anglického
jazyka a dozvíte se také, že Městská policie hlavního města Prahy chce
rozšířit řady o příslušníky menšin. Tolik namátkou z programové nabídky a
teď už vám nerušený poslech přejí Anna Poláková a Jaroslav Sezemský.
=[ Reportáž ]=
Jana Horváthová jeden den šéfredaktorovala serveru Aktualne.cz
Internetové servery zveřejňují často nevhodné diskuse o Romech. Čtenáři v
nich často Romy napadají a nevkusně se o nich vyjadřují. Vedení portálů do
těchto debat nezasahuje a tak lidé volí i necitlivá a rasistická slova,
která Romy a další slušné občany urážejí. Opakem ale může být myšlenka
jednoho zpravodajského webu, který nabídl jednodenní šéfredaktorování různým
lidem, takříkajíc z venku, kteří mohli do zpravodajství vnést svůj pohled.
Jan Mišurec proto navštívil jednu z osob touto funkcí pověřenou -
historičku a ředitelku brněnského Muzea romské kultury, Janu Horváthovou.
"Myšlenka se zrodila v Aktualne.cz, kteří mě oslovili s touto
nabídkou. Já jsem z počátku váhala, ale pak jsem pochopila, že je to
příležitost prezentovat touto formou i naší instituci, což se myslím
podařilo. To byla samozřejmě velmi cenná zkušenost. Zejména bych řekla přímo
ten on-line rozhovor, který následoval po té mojí jakési
šéfredaktorské práci. Tam jsem dostala skoro sto otázek a byly to otázky
velmi náročné. Většinou se týkaly jednoho jediného problému: Problematického
soužití s Romy. Ale zase pro mne to mělo ten význam, že jsem si mohla
uvědomit úplně jednoznačně, co veřejnost vnímá jako největší problém.
Protože, já když v tom dělám od toho roku 1990, tak už jsem v tom tak
hluboce ponořená, že nemohu úplně přesně vidět, co širokou veřejnost tíží, a
toto byla pro mě taková zpětná vazba."
Co se Vám podařilo během té praxe v redakci prezentovat? Nebo jaké články
jste vypustila?
"Ještě předtím, než nastal ten den, kdy jsem tam měla
šéfredaktorovat, tak mě redaktoři požádali, abych jim dala nějaký výběr
témat, na který by zpracovali příspěvky, takže my jsme na tom byli
domluveni. Prezentovala jsem především téma, které se mi zdá ožehavé a to
je, že sice český stát a česká vláda se snaží udělat vše pro integraci Romů,
ale obce jdou proti této snaze tím, že Romy vylučují do ghett a holobytů.
Další článek se týkal už letitého problému s letským vepřínem a další
článek, který byl také na tu mojí objednávku, byl o tom, jaké jsou ještě
rezervy v integraci Romů ze strany státu a zejména v oblasti školství,
školního vzdělávání."
Kdybyste se měla znovu vrátit k práci v novinách, bavilo by Vás to? Nebo
Vás spíše naplňuje ta práce v muzeu?
"Novinářská práce je samozřejmě úplně jiná, než práce kurátora v
muzeu a práce se sbírkou. Je to taková práce, řekla bych, kdy člověk musí
velice rychle reagovat na věci a druhý den jsou ty věci staré, už je to pryč
a musí se zase hledat nová témata. Pro mne by to úplně nebylo, protože já
jsem takový člověk, který se stále obrací do minulosti a minulost mě zajímá,
připadá mi důležitá. Takže pro mne by novinářská práce nebyla. Já vidím
opravdu svoji roli v muzeu."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Romské děti z Prahy 3 se rekreovaly v jižních Čechách
V následujících minutách se společně vydáme na letní tábor do Nesvačil u
Rožmitálu pod Třemšínem, kde se už druhý týden rekreují romské děti z Prahy.
O program pro ně se postaralo oddělení sociální prevence na Úřadu Městské
části Prahy 3. My jsme přijeli právě na přednášku o drogách, kterou
připravil Josef Wünsch. A jak reagovaly děti?
Když se řekne droga, co se ti vybaví?
"Cigarety."
"Alkohol."
"Kafe."
"Tráva."
"Kokain."
No, hromada drog. A co myslíš, že taková droga přináší?
"Smrt."
"Potěšení."
"Zábavu."
"Nemoc."
"Následky."
"Různé nemoci."
A co naopak taková droga bere?
"Ničí to rodinu."
"Život."
"Mozkové buňky a tak všechno, v těle, co se potřebuje."
"Přátelství."
"Peníze."
A teď bych chtěl slyšet, jestli vy konkrétně ve svém okolí jste se už s
drogou setkali, jestli znáte někoho, kdo bere, nebo dokonce někoho, kdo s
tím má problémy?
"No, cigarety. Maminka kouří."
"Moje kamarádka má bratra a on také nějak na těch drogách
je."
"Já mám tetu, která strašně moc kouří a prostě bez cigarety nemůže
být. A když cigarety nemá, tak je strašně agresivní."
"Můj brácha dřív kouřil trávu."
"Moje maminka kouří."
"Měl jsem strýce, který umřel na ty fety."
Takže, když se vás zeptám: Jsou drogy normální?
"Nejsou."
"Myslím si, že je to zbytečné."
"Nejsou."
Říkáme, že někoho známe, kdo drogy bere, bral, dokonce s tím měl vážné
problémy, říkáš umřel. Vždyť jsou tady okolo nás a to, co je okolo nás, dělá
společenskou normu."
"Není to potřebné k životu."
"Můžeme se bez toho obejít."
"Když ty malé děti vidí dospělé, jak fetují, tak pak když
vyrostou, tak to pak také mohou dělat, fetovat. Jak to vidí ve svém
okolí."
Tak to byly některé názory dětí. Potom přednášejícího Josefa Wünsche pozvala
k mikrofonu kolegyně Anna Poláková.
Kam směřují tyto informace, které předáváte dětem při přednáškách?
"Informace o drogách jsou potřeba, je třeba varovat před riziky a
před nebezpečími. Je to o tom, že, čím více budu mít informací, tím se
výrazně zmenšuje riziko problému v pozdějších letech."
Máte pocit, že věková hranice dětí, které začínají s drogami, ty názory
jsme slyšeli, že se snižuje?
"Věková hranice lidí, kteří experimentuje s drogami, se ani tak
nesnižuje, ale rozšiřuje se jejich povědomí o tom. Čili je zde jasná
tendence, že mezi dětmi je čím dál více informací a to i těch informacích o
rizicích, které je mohou následně varovat. Jejich povědomí je může varovat
před nějakými problémy."
Působíte na Praze 3. Jeli jsme na tábor, který pořádá městská část Prahy
3. Myslíte si, že ty děti Vám nějakým způsobem důvěřují, nebo že se na Vás
někdy obrátí?
"Mě v mé práci tyto primární besedy již s maličkými dětmi hrozně
pomáhají v tom, že ty děti potom, když se dostanou do těch problémových let,
krizových situacích, že se na mě obrací s naprostou důvěrou, že už mě znají,
stejně jako já znám je. A tak zvaně je mám předkousané a mají předkousaného
i ony mne."
Na letní tábor do Nesvačil u Rožmitálu pod Třemšínem mezi romské děti
přijel také Ladislav Goral, který na školách přednáší historii Romů.
"Já vám trošku řeknu historii Romů, co bydlí v Harmaně, Stropkově
a vůbec tam na Slovensku. V roce 1720 přišli tři bráchové a říkali se
Medúzovci. To není k smíchu, to se poučte, to je pro vás důležité. A z
těchto třech bratrů je dnes skoro 40 tisíc Romů. To znamená, jeden
velikánský velkorod Sidorovci. A ten jeden velkorod se dnes počítá skoro 40
tisíc Romů. To je jeden velkorod, to je jedna velká rodina. Když jsme
říkali, že v Marhaně bydleli kdysi, řeknu příklad 150, 300 Romů, tak to je
také jedna velkorodina, protože ty osady, kde bydleli ti Romové, nebydleli
jenom jeden, ale vždy se tam nastěhovali bratři, bratranci, sestřenice a
tak, a z toho se počítá jedna celá velká rodina. Takže dnes, když budeme
počítat ty velkorody, těch 13 velkorodů dnes čítá dohromady, budeme asi tak
říkat, mezi Slovenskem a Českem, 650 tisíc Romů."
Děti pozorně poslouchaly asi dvě hodiny a zajímaly je nejrůznější věci.
Ostatně, ptala jsem se i já.
Jak často přednášíte dětem o romské historii?
"Chodím po školách, ale nejenom romským, ale hlavně neromským
dětem, protože ty to potřebují nejvíce. Tak nejméně pětkrát, šestkrát do
měsíce."
A s jakou reakcí se u dětí setkáváte? Tady se to dětem líbilo...
"No, tak tady byly opravdu malinké děti a ty větší, na to byla
dobrá reakce. Ale mám dobrý pocit, protože každá informace, i když se zdá,
že to děti nezajímá, tak něco jim v hlavě zůstane a někdy to možná
použijí."
Kdybyste mohl zhodnotit to, jaké informace mají romské děti o své
historii a vůbec o jazyku?
"Skoro žádné, protože romská literatura se málokde sežene, jedině
někde na vysokých školách, nebo v knihovnách vysokých škol. Takže nemají
skoro žádnou. S tím jazykem to je to samé jako ta historie."
Co si myslíte, že se dá proto udělat, nebo vy konkrétně, co můžete
doporučit školám?
"Vysílat romštinu, jako jsme to dělali my spolu v televizi.
Překládali jsme z romštiny do češtiny a obráceně a je potřebovat, aby se s
nimi opravdu mluvilo romsky, více ten jazyk propagovat."
Účastnicí tábora je i Sára Kaliášová, která mezi dětmi vyniká svým zpěvem.
Chodí do šesté třídy základní školy Jaroslava Ježka pro zrakově postižené.
Sáro, ty krásně zpíváš. Věnuješ se nějak tomu zpěvu?
"Ano, věnuji. Hraji na klavír a na příčnou flétnu. A ve škole
chodím do pěveckého kroužku."
Jak tě v tomto podporují rodiče?
"Rodiče moc ne, ale spíše dědeček. Dědeček je hudebník, hraje na
akordeon."
Říkala jsi, že ti v tomto pomohla i nadace. Jaká nadace?
"Světluška a Český rozhlas."
Kdo požádal o tento grant?
"Začalo to soutěží Bílé hole, která se už pořádá třetím rokem a já
jsem nastoupila na druhý ročník. Čili jsem měla strašnou radost, když jsem
se dozvěděla, že jsem dostala deset tisíc už po druhé. Je to na rozvoj
hudebního talentu."
Jsi jediná romská dívenka, která získala tento grant?
"Ano, jsem."
K mikrofonu jsem pozvala také jednoho z organizátorů Jiřího Gorola, který
s dětmi pracuje už několik let.
Tento tábor není Váš první, na kterém jste s romskými dětmi.
"Na tomto táboře určitě nejsem poprvé. Já jezdím od devíti let a
už jsem zde po několikáté a jezdí s námi děti, které vlastně neznáme. Dělám
oddílového vedoucího, což je docela náročná práce."
Jaký program jste pro děti připravili?
"Máme vymyšlený dětský karneval, kde si děti musí vymyslet masky,
což bude problém, takže to budeme vymýšlet i my vedoucí. Ono to většinou
vypadá tak, že ty děti mají opravdu z toho radost a prožívají to."
Měli jste tu i loutkové divadlo, jak spolupracovaly děti? Nebo co vlastně
dělaly?
"Pravidlem bylo, že tu loutku si mohly vyrobit loutku sami. Což
asi pravděpodobně v rodinách v našich romských také není pravidlem. Takže,
ne všichni, ale někteří si to vyrobili, mají to do dneška u sebe a mají z
toho velkou radost."
Co ještě dalšího chystáte?
"My to ukončujeme běžně, jako každý tábor, čili závěrečné
hodnocení. Takže bodování pokojů, olympiády, soutěže, které jsme tady
dělali, Zlatý slavík, dělali jsme tady miss, missák, všechno toto se bude
bodovat. Odměny máme připravené a závěrečná diskotéka, která bude bouřlivá
určitě."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Zprávy ]=
Rozsáhlý požár zachvátil ve středu v noci střechu pavlačového domu v centru
Vsetína, který obývají především romští nájemníci. Hasiči z budovy
evakuovali na 300 osob a nikdo nebyl zraněn. Pravděpodobnou příčinou požáru
mohla být nedbalost, nebo úmysl neznámé osoby. Budovu, v níž hořelo už
několikrát a která je v havarijním stavu, čeká v říjnu demolice. Většina
jejích nájemníků proto nalezne nový domov na okraji Vsetína v části Poschlá.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlásilo dotační program
"Podpora romských žáků středních škol". Převzalo jej
administrativně od Rady vlády České republiky pro záležitosti Romské
komunity. Finanční prostředky tohoto programu jsou určeny právnickým osobám,
popřípadě organizačním složkám státu vykonávajícím činnost školy na podporu
vzdělávání romských žáků a studentů.
Základní škola v Praze 3 na Havlíčkově náměstí otvírá v letošním září v
rámci programu Iniciativy společnosti EQUAL bezplatný kurz pro uchazeče o
ukončení základního vzdělání. Dálková forma studia trvá 1 školní rok a
umožňuje účast i pracujícím uchazečům. Absolventi získají doklad o ukončení
základního vzdělání.
Palác Akropolis bude 9. září dějištěm koncertu maďarské kapely Besh o´droM.
Soubor bývá řazen k dechovkám z Balkánu, které mají podobný zvuk. Liší se
však od nich inspirací v punku i například v židovských hudebních tradicích.
Do Akropole se skupinou přijede jako host romská zpěvačka Monika Juhazsová
- Mitsoura.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Nový školní rok začíná...
Prázdniny končí a dětem, ale i rodičům, nastávají starosti běžných dnů. Jaké
mají děti problémy se začátkem školního roku se zeptala Marie Vrábelová
ředitelky nadace Naše dítě Zuzany Baudyšové.
"Děti, které nemají problémy ani v kolektivu dětí ani prospěchové,
se na školu těší. Děti, které jsou naopak bojácné, mají prospěchové
problémy, mají své neoblíbené předměty a někdy i neoblíbené pedagogy, mají
již v průběhu srpna velké obavy. Co bude, jak bude, jak školu zvládnou a
velice často je doprovází i strach z jejich ambiciózních rodičů, kteří jsou
schopni jim za každou špatnou známku vyčinit. Žel nejsou v České republice
výjimkou ani fyzické tresty a dokonce někdy i hrubé násilí."
Co mohou rodiče pro dítě udělat? Určitě je rozdíl mezi prvňáčkem anebo
potom už mezi těmi staršími dětmi.
"Máte pravdu. Prvňáček se teprve bude se školou seznamovat. Měl by
si zvyknout na určitý řád, na určité změny. Rodič by měl být pravou rukou,
měl by s ním o všech těch jeho prvních pocitech komunikovat a pomoci mu i
překonat určité bariéry obav. Co se týká těch starších dětí, tak se
domnívám, že rodiče už ví, se kterým předmětem zápasí. A pokud skutečně dítě
v některém předmětu pokulhává, je dobré zajistit doučování a dítě v tom
nenechat samotné a pomoci mu. Na druhou stranu bych chtěla říci, že dítě,
které je méně talentované a nemá výborné známky, a přitom víme, že se snaží
a zkrátka na více nemá a má dobrou povahu, je přátelské, dobrosrdečné,
ochotné... já se ptám, zda tyto vlastnosti nejsou větší devizou, než výborné
vysvědčení. Ptám se, zda dobrý řemeslník nemá stejnou lidskou hodnotu jako
právník nebo lékař. Čili proč nejsme vůči dětem velkorysejší?"
Je začátek roku, děti byly zvyklé na volnost a téměř na žádnou organizaci
dne. Co by si měli rodiče ohlídat, aby předešli nějakým nepříjemnostem?
"Určitě nastavit na začátku školního roku určitá pravidla, určitý
časový program. Sladit i školní rozvrh s dalšími zájmovými činnostmi. Dbát
na naplnění volného času. Sledovat, s kým se děti stýkají. Naslouchat dětem.
Ale jsou tu i děti rodičů, kde je třeba, aby bylo dětem pomoženo, jsou tu
dokonce i rodiny, kde rodiče děti do školy neposílají. To je skupina dětí,
které potřebují naléhavě, abychom jim podali pomocnou ruku a aby dostaly
stejnou šanci jako ostatní děti."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Pražská městská policie chce mít strážníky z řad příslušníků národnostních menšin
Městská policie Hlavního města Prahy chce do svých řad získat nové
strážníky, zejména z řad příslušníků národnostních menšin a tedy i Romů. O
náboru nových policistů si Jan Mišurec povídal s referentkou personálního
útvaru Hanou Hesounovou.
"Podmínek pro zařazení na místo strážníka k Městské policii
Hlavního města Prahy je několik. Je to občanství České republiky, potom ten
dotyčný musí být starší 21 let, to je podle zákona, vzdělání: minimálně
vyučen, samozřejmě nikdy netrestán, žádná podmínka, amnestie, nic. Nesmí mít
zdravotní omezení, to se týká i brýlí. Bydliště může mít na celém území
republiky."
Veřejnost ví, že se uchazeč musí podrobit také testům. Jaké jsou tyto
testy?
"Pokud splňuje všechny tyto podmínky, může být uchazeč zařazen do
výběrového přijímacího řízení, které se skládá z fyzického testu,
psychologického testu a z lékařské prohlídky. Pak je personální část, ta
konečná, kde se lidé vybírají a předkládají doklady nutné k přijetí do
pracovního poměru."
Uchazeče bude také zajímat plat.
"Od nástupu do získání osvědčení, to znamená po dobu tříměsíčního
kurzu, strážníci čekatelé pobírají plat ve výši 11.410,- korun
hrubého. Po získání osvědčení, podle zákona, se plat pohybuje už od 14 do 18
tisíc hrubého, dle započitatelné praxe."
Kdybychom měli zmínit práci samotnou, co vše obnáší tato práce?
"Práce strážníka je náročná již z toho důvodu, že musí absolvovat
v kurzu desítku zákonů, naučit se je. Ne samozřejmě všechny úplně, ale
zvládá se to. Musí získat zbrojní průkaz. Ta činnost v kurzu je naplněna
tak, aby ten strážník věděl, co může a co nemůže na ulici vykonávat, protože
se stává veřejným činitelem. Je to hlavně pochůzková činnost, kontrolní,
pořádková. Tím, že jsme hlavní město Praha, jsou tu určitá specifika. Něco
jiného je v centru, něco jiného je někde na okraji Prahy. Tady probíhá nebo
existuje spolupráce s Policií České republiky a spolupráce se starosty
jednotlivých městských částí. Ti si dávají i požadavky, co by chtěli kde
zlepšit v té části Prahy."
Nabízíte uchazečům ubytování?
"Ubytování uchazečům poskytujeme ode dne nástupu, ne tedy při
výběrovém řízení. Je to jenom pro ně, není to pro rodinné příslušníky. A po
dobu kurzu, kdy je nižší plat, si hradí tisíc korun měsíčně a potom po
získání osvědčení 2500 Kč měsíčně. Ta ubytovna stojí téměř čtyři a půl
tisíce, takže zbytek doplácí Městská policie."
Nabízíte možnost třeba dodělat si maturitu a podobně?
"Přijímáme i vyučené uchazeče. Ti mají možnost si udělat maturitu,
ale školné si hradí. A pokud jim to jejich velitel nebo nadřízený doporučí,
tak jsou uvolňováni na to studium."
Jak je to se ženami? Jsou ty podmínky stejné?
"Samozřejmě, ty podmínky jsou úplně stejné, jak pro muže, tak pro
ženy. Ženy se nám průběžné hlásí a je to v pohodě."
Jak je to s příslušníky menšin? Romové, Poláci a další? Má policie zájem
o tyto lidi?
"My můžeme podle zákona brát uchazeče, kteří mají českou státní
příslušnost a jestli má národnost polskou, nebo slovenskou je jedno, ale
musí mít českou státní příslušnost. Týká se to i Romů, takže pokud úspěšně
absolvuje celé výběrové řízení, není problém ho přijmout."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Sdružení Athinganoi připravilo kurzy angličtiny a práce na počítači
Máte zájem naučit se anglicky anebo práci na počítači? Pokud ano, máme tu
pro vás informaci kde. Občanské sdružení Athinganoi připravilo intenzivní
dlouhodobé kurzy. Více nám řekla Dana Ryklová.
"Tyto kurzy začínají od září 2006 a budou probíhat v pravidelných
intervalech jednou týdně dvě vyučovací hodiny po dobu dvou let."
Pro koho jsou určeny tyto kurzy?
"Tyto kurzy jsou určeny pro etnické minority, konkrétně pro
příslušníky romské komunity, pro žadatele o azyl v České republice a pro
cizince žijící trvale v České republice."
Jsou tyto kurzy věkově omezeny?
"Nejsou vůbec věkově omezeny. Více méně jsou naší hlavní cílovou
skupinou studenti středních škol, vyšších odborných škol a vysokých škol,
ale samozřejmě se může přihlásit kdokoliv, kdo bude mít zájem."
Obdrží certifikáty?
"Ano, samozřejmě obdrží certifikáty. Vyučovat budou lektoři, kteří
mají kvalifikaci k vyučování."
Kdo bude učit anglický jazyk?
"Bude to rodilý mluvčí. Pochází z Indonézie a má svůj specifický
postup, který spočívá hlavně v aktivním přístupu k jazyku. Není to pasivní
učení se gramatice, ale opravdu jde o to, aby ten jazyk uměl člověk
používat."
Na jak dlouho je tento kurz?
"Dohodli jsme se, že anglický kurz bude na rok, aby byl
intenzivnější. To znamená, že bude probíhat dvakrát týdně právě po dvou
vyučovacích hodinách. Ale co se týče kurzů PC, tak ty bychom chtěli zachovat
v původní podobě a to je po dobu dvou let, jednou týdně, zase dvě vyučovací
hodiny."
Kde se bude vyučovat?
"O tomto zázemí ještě jednáme, ale s velkou pravděpodobností
budeme chtít mít kurzy anglického jazyka někde v prostorách třeba na
základní škole. A co se týče kurzu PC, tak bychom je rádi pořádali u nás v
kanceláři v Athinganoi."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
Poslední prázdninové "O Roma vakeren" čili
"Romové hovoří" už téměř patří minulosti.Ale naladit si
nás můžete opět za týden v pátek ve 20.05 - na vlnách Českého
rozhlasu 1 - Radiožurnálu. V úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních
studií. Naše vysílání najdete také na internetové adrese www.romove.cz.
Příště vám nabídneme aktuality ze života Romů a nebude chybět ani romská
hudba.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Anna
Poláková a Jaroslav Sezemský.
Romale sam lošale, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen andro O
Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende.
Mějte se moc pěkně.
Romale but bacht te sasťipen. Ačhen Devleha.
|