Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1-Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu, kterou vede Anna Poláková.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každý pátek od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz.
Na vlnách Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu vás vítáme při poslechu
pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Bacht tumenge Romale, the lači rat. Pale hin parašťovin u amen sam pale
tumenca. Jek ora šunena amaro vakeriben "O Roma vakeren"!
Připravili jsme pro vás celou hodinu aktualit a zajímavostí ze života Romů
a nebude chybět ani romská hudba.
The adaďives predal tumende kerďam reporty, andalo amaro dživipen. Phenaha
tumenge nevimata u šunena the romane giža - šukar šuniben.
Peršo amenca džana ko Lety u Písku, kaj pes adaďives sgejle nipi, kaj peske
leperde le Romen so mule andro dujto mariben andro ada koncentrakos. Šunena,
ko odoj sas the le Romen so avle ko Lety u Písku.
Nejdříve se společně vydáme do Let u Písku na Pietní akt věnovaný památce
Romů, kteří zahynuli v tomto koncentračním táboře. K tématu se vyjádří
organizátoři, zástupci vlády i romských organizací.
Mek adaďives vakeraha palo internacionalno projektos predalo Roma, phenaha
tumenge pale Miss so našunel, savi ela ada kurko Prahate u amaro šuniben
zaphandaha vakeribnaha palo romane tradicii.
V druhé polovině O Roma vakeren se dozvíte, jak pokračuje mezinárodní
program organizace Partners Czech - pozveme vás na Miss neslyšících a
dozvíte se o romských tradičních řemeslech. Tolik namátkou z programové
nabídky a teď už vám nerušený poslech přejí Anna Poláková a Richard Samko.
=[ Horké téma ]=
V Letech u Písku proběhl pietní akt k uctění památky zahynulých Romů
Na místě bývalého koncentračního tábora v Letech u Písku se dnes sešli
lidé z Česka i zahraničí, aby uctili památku zahynulých Romů. Po bohoslužbě
a proslovech osobností zazněly také výzvy na adresu vlády k odstranění
vepřína, který stojí na místě pohřebiště Romů. Pietního aktu se zúčastnili
také Marie Vrábelová a Jan Mišurec.
Iniciátorem setkání v Letech u Písku na místě hromadných hrobů je Čeněk
Růžička, předseda výboru pro odškodnění romského holocaustu.
"Setkáváme se tady za naše sdružení po osmé."
Jak hodnotíte účast? Je tu poměrně hodně lidí, hodně mladých lidí...
"Já si nemyslím, že by to bylo rozdílné vůči jiným rokům. Je tady tak
přibližně stejně, já nevím, 150 - 200 lidí"
Zemřeli v Letech u Písku vaši příbuzní?
"Byl to můj děda a potom taky můj nevlastní bratr. Ale odtud prakticky celá
mámina a tátova rodina šli do koncentračního tábora Osvětim a osvětimský
koncentrační tábor nepřežili prakticky všichni členové rodiny mámy a až na
tři bratry, rodiny tátovy."
Kolik lidí tu celkem zemřelo?
"Tady zemřelo podle oficiálních archivních dochovaných materiálů 326 lidí, z
toho bylo 241 dětí..."
Děti byly pohřbeny na jiném místě, v Mirovicích na hřbitově. I tam se to
místo nějakým způsobem zpietnilo. Vy jste se o to zasloužil. Jsou tam
vlastně na pomníku napsána jména všech těch dětí.
"Na místo našim zahynulým dětem bylo pohřbeno na těch šest německých vojáků.
Ale není to tak dlouho, já nevím, pět možná šest let, si je odtamtud Německo
odvezlo. Ale nechalo tam spolu s našimi dětmi taky i pět německých dětí a
samozřejmě ty tam mají svůj pomníček taky."
Na místě hromadných hrobů v Letech u Písku je památník. Je tu kříž.
Přesto stále stojí vepřín. Jak byste si vy sám osobně přál, aby tato celá
kauza byla vyřešená?
"My bychom teda rádi, aby prostě prasečák přebudovali. Po přebudování
prasečince bychom přímo z toho místa, kde prasečák stojí, chtěli udělat tzv.
naučnou stezku a mohli by sem třeba jezdit žáci základních škol
seznamovat se přímo na místě se záležitostmi, které se tady odehrály."
Růžena Terkelyová. Vy jste jako dítě prožila určitou část života právě v
Letech u Písku. Vzpomínáte si na tu dobu?
"Já jsem měla pět šest roků. Tatínek tu byl, maminka a měla jsem sestřičku
dva roky a tu hodili prý do vody. Tu zemřela."
Vy jste se dostali i do Let u Písku. Vlastně jakoby do sběrného tábora. Vy
jste jediná, kdo přežil?
"Jediná. Hledala jsem rodinu v Praze a nikde nikdo. Všichni tu zůstali. A v
Osvětimi."
Přála byste si, aby zmizel vepřín?
"Ano, přála bych si."
A vy jste se narodil, tady v Letech, jste vlastně jediný, který se tady
narodil, a který přežil!?
"Jo, já vím o tom. Mně to říkal děda a i jsme všecko zjistili. Jo, můj otec
tedy to říkal."
Byla tady celá vaše rodina?
"Byla tady celá naše rodina. Ano. Dva bráchové, ti umřeli v Aschwitzu."
Zůstal tady někdo v Letech?
"Ti, co umřeli tady, jsou tady ti dva. Děda a sestřička."
Kdo vám řekl o všem, co tady probíhalo o Letech? Co vám řekl? Jak to
probíhalo?
"No, že v noci je sem přivezli, nevěděli, kde jsou. Kde by byli, nic. To
všechno až ráno zjistili, no. Takže věděli, že je oni posílali hned nějak už
do dalších koncentráků, takže měli štěstí, že zůstali, no."
Řekli vám také, jak jste přežil?
"No, matka mě musela, to víte, to se těžko vypráví, protože musela mě jako
hodně hodně bránit všude, jo? Aby mě nevzali, tak mě jako držela v sobě, u
sebe furt a otec taky. No a otec taky nejedl a dával to matce, aby měla
jídlo pro mě, že jo."
Šli potom ještě rodiče do dalšího koncentračního tábora?
"Nešli, nešli. Šli zpátky domů, odkud je odvezli."
Jste tady poprvé?
"Jsem tady podruhé."
A poprvé?
"No a poprvé jsem tady byl s otcem. No, to jsme procházeli tady někde ten
les, kde byl ten hrob dohromady a úplně se roztřásl. Úplně se mu normálně
vzpomínka a brečel."
Co říkáte na to, že je tady stále velkovýkrmna vepřů?
"Co bych mohl říkat? No, je to zneuctění památky romským obyvatelům a všem.
Řekl Jan Vrba.
Tragický osud Romů, kteří zahynuli během války v koncentračním táboře v
Letech na Písecku, si dnes u tamního památníku obětem - připomnělo zhruba
150 lidí. Dnes také uplynulo 90-té výročí ode dne, kdy památník odhalil
bývalý prezident Václav Havel. V místech koncentračního tábora ale stále
stojí velkokapacitní vepřín, o jehož odstranění romské organizace zatím
marně usilují. Více řekl Janu Mišurcovi předseda - Grémia romských
regionálních představitelů Ondřej Giňa.
"Především jsme hodně protestovali. Můžu připomenout například akci "Nejezte
vepřové v České republice!" Byla to akce zaměřená na zahraniční turisty v
Praze, na letišti, v Karlových Varech. Po městě a v restauracích jsme
rozdávali letáčky, kde jsme upozorňovali na to, že tady v Letech existuje
velkovýkrmna prasat a ty prasata prostě hanobí místa, kde trpěli Romové a
ti, kdo přijdou třeba ze zahraničí, tak můžou konzumovat vepřové maso
například tady z těchto míst. Samozřejmě dělali mnoho seminářů, setkání s
lidmi, aby jsme jim vysvětlovali. Co se tady stalo? V čem vlastně spočívá
problém a taky jsme upozorňovali mezinárodní organizace, vládu, parlament,
představitele nevládních organizací, takže těch akcí byla spousta a je
vidět, že systematičnost té práce konečně našla odezvu, protože Evropský
parlament přijal rezoluci, ve které žádá Českou republiku, aby odstranila
prasečák tady v Letech."
Myslíte si, že bude odstraněn?
"No, já si to velice přeju a já si myslím, že si to přeje spousta dalších
lidí. Ale z praxe víme, že rezoluce je jedna věc. Ale její naplnění - to je
otevřená otázka. Nicméně. Rezoluce podporuje naše úsilí a pro nás je to
velká morální podpora."
Novinář Petr Uhl podal trestní oznámení na pana Ransdorfa za prohlášení, že
tady v historii koncentrační tábor nebyl.
"Ano, je to tak. Mně teda k tomu vedlo hlavně, že on to uvedl tím, že se o
Letech bezuzdně lže a že tady žádný koncentrák nebyl. Takže já si myslím, že
to je zpochybňování holocaustu, genocidy, nacistické genocidy Romů, na které
se podílely protektorátní orgány nebo které to organizovaly vlastně celé. To
byli čeští nebo protektorátní četníci."
Vepřín tady stále stojí. Bohužel tato ostuda už přerostla hranice a z
Bruselu poslanci apelují na to, aby vepřín byl odstraněn. Myslíte si, že teď
by k tomu mohlo dojít?
"Já myslím, že k tomu rozhodně dojde, protože pan Paroubek, předseda vlády,
se vyjádřil také v tomto smyslu a domnívám se, že by to mohlo mít i nějakou
finanční pomocí evropskou buď z Unie nebo z Evropy vůbec. A tento památník,
který tady je, považují mnozí Romové a neRomové za dostačující a nevidím
žádný důvod, proč to neudělat tak, že by to bylo pietně upraveno, byly by
tady kameny, stromy, keře, cestičky. Byly by tady do kamene vytesaná jména
těch lidí a tenkrát nám nabízela židovská obec, že expozici muzejní o Letech
by se udělala v Písku v synagoze.
Místopředseda senátu Petr Pithart se zúčastnil pietního aktu v Letech u
Písku také s projevem. Vy jste tady byl, mám dojem už i jako předseda
vlády.
"Já jsem tady byl, jednou nebo dvakrát. Věřte, že si teď nevzpomenu, kdy to
bylo."
Co se změnilo?
"Tady se změnil ten palouk. Je posekaný, dobře tomu ale ze všech těch
projevů, ať už připravených nebo spontánních vyplynulo, že se ve vztahu
společnosti a Romů a vládních míst a Romů mnoho nezměnilo. To je také
příčina, proč po tolika letech se toho ujali poslanci Evropského parlamentu
a oslovili nás. Některých politiků se to velmi dotklo, ale jinak, než by se
jich to dotknout mělo. Mělo by se nás to dotknout jako zahanbení, že jsme
zase polevili, zase po určitých úsilích zase polevili. Já chci věřit, že
tentokrát už tomu tak nebude a nemám důvod nevěřit novému premiérovi, když
říká, že prasečák by tu být neměl."
Sociolog Fedor Gál chodí na pietní akt v Letech u Písku každý rok. Letos
jste tady měl projev, ve kterém jste řekl, že ten vepřín vlastně k tomu
památníku patří.
"Ano, patří k tomu památníku z jednoho jediného důvodu, poněvadž on je
symbolem toho jací jsme i dnes a ne jací jsme byli před šedesáti lety."
Je to obraz společnosti vůči Romům?
"Jo, je to obraz postojů společnosti vůči Romům a já jsem byl šokovaný, když
na vzkaz Evropského parlamentu prezident České republiky reagoval tím, že to
je nepatřičné, že to je naše vnitřní věc. Já sem chodím téměř deset let.
Nevšiml jsem si žádných změn, které by tady proběhly. Jestli se tady něco
změnilo na hřbitově v Mirovicích, tak tam přibyli jména konkrétních mrtvých
z romského tábora, ale ne díky české společnosti, ale díky Čeňkovi Růžičkovi
a Marku Pape, kteří léta letoucí tvrdohlavě kráčí prostě za
svým cílem. Vy nechodíte právě k těm ukázkovým památníkům, ale chodíte sem.
"No, poněvadž si myslím, že k ukázkovým památníkům chodí nositelé věnců a já
bych rád věděl, co se odehrává v jejich hlavách a v jejich duších. Možná, že
někteří skutečně soucítí, ale já si myslím, že na taková místa by měli
chodit lidi za sebe a ne za instituce, které necítí."
Vy chodíte sám za sebe a připomínáte si vlastní osud?
"Nejde o můj osud. Já žiju. Jde o osud mého táty, kterého zastřelili jako
psa, když kráčel poslední den války v pochodu smrti ze Sachsenhausenu a už
nemohl. A za svou mámu, která mě v Terezíně porodila."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Organizace Partners Czech realizuje Program romské integrace v Bruntále
Bruntál se stal po Pardubicích a Chomutovu třetím městem v republice, kde
organizace Partners Czech realizuje Program romské integrace. Jádrem
programu je komunitní plánování a záměrem pak zlepšení soužití mezi romskou
komunitou a většinovou společností. O podrobnosti se zajímal Ivan Sekanina
z ČRo Ostrava.
Program romské integrace financuje prostřednictvím české nezávislé nevládní
organizace Partners Czech nezávislá agentura Federální vlády spojených
států. Cílem je pomoct zemím, které například procházejí demokratickými
změnami. Výběr Bruntálu pro realizaci programu nebyl náhodný. Vysvětluje
Ondřej Horvát z agentury Partners Czech:
"Bruntál vyhověl určitým kritériím, které byly zadány. Kritéria, které se
týkají počtu Romů, pak které se týkají otevřenosti nebo současnému stavu
neziskových organizací, otevřenosti města - jako radnice, otevřenosti k tomu
dělat něco s Romy nebo řešit tu problematiku."
Zlepšení vztahů mezi romskou komunitou a většinovou společností je ve městě
nanejvýš aktuální. Program romské integrace je proto namístě. Říká mluvčí
bruntálské radnice Jiří Ondrášek.
"Problém soužití romské menšiny s většinovou společností je ve městě je
skutečně velký, a to především, proto že v uplynulých letech docházelo ke
kumulaci romské komunity v části města, v tzv. západní lokalitě, přesněji v
bývalých sovětských kasárnách."
Podle odhadů se do bývalých kasáren nastěhovalo kolem čtyřstovek Romů, a
také na tuhle oblast se program integrace zaměří. Ve městě vznikla pracovní
skupina, ve které jsou kromě Romů také zástupci města, policie, úřadu práce
a neziskových organizací. Co je v této fázi nejdůležitější, upřesňuje
bruntálský romský poradce Josef Baláž:
"Prostě aby tady vznikla skupina lidí, kteří budou schopni a ochotni spolu
mluvit na téma - kdo, čím může přispět k tomu, aby se toto téma zlepšilo,
jako to soužití."
Záměrem skupiny je postupně vytvořit projekty s integračním charakterem.
Cílovou skupinou jsou Romové a jejich potřeby. Takové projekty potom
finančně podpoří i agentura Partners Czech, potvrzuje Ondřej Horvát:
"My bychom chtěli podpořit projekty, které budou opravdu odpovídat tomu, co
ti Romové v Bruntále chtějí. Ne že budeme podporovat aktivity, které třeba
ty neziskovky dlouhodobě dělají a jsou v tom dobří a v podstatě se to už až
tolik netýká Romů nebo respektive jejich potřeb."
Projekty by měly být zaměřeny na sociální služby, školství, bydlení,
prevenci kriminality, či zaměstnanost. Konkrétně třeba na vznik chráněných
dílen, na doučování dětí nebo na osvětové akce pro matky. Počítá se také
samozřejmě s aktivní účastí romské komunity na realizaci. Příklady tady
jsou:
"My jsme to třeba měli možnost vyzkoušet si na projektu, kdy jsme stavěli
dětské hřiště. Nadace dala peníze na materiál, na vybavení, na stroje, ale
obyvatelé si sami museli postavit to dětské hřiště. A to se nám celkem
osvědčilo, protože ten přístup těch lidí k těm věcem je potom úplně jinačí,
když si to sami nějakým způsobem donesou do toho města, sami si to nějakým
způsobem vybudují než když je to tak, že to dostanou zadarmo a přijdou k
tomu jako slepý k houslím."
Říká romský poradce Josef Baláž. Program romské integrace v Bruntálu potrvá
do roku 2007. Jeho výsledkem by měly být trvale udržitelné projekty a tím i
zlepšení soužití mezi romskou komunitou a většinovou společností.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Také mezi neslyšícími dívkami se volí miss
V Praze bude zvolena nejkrásnější neslyšící dívka. Soutěž Miss neslyšící
2005 začíná 15. května v divadle Na Vinohradech od 19:30 hodin. Janu
Mišurcovi řekl více ředitel společnosti CZECH MODEL management, s.r.o. Josef
Uhlíř.
"Miss neslyšící České republiky 2005 se zúčastní deset dívek s tím že dívka,
která zvítězí v tomto českém kole se zúčastní Miss Daford, Miss světa
neslyšící, které proběhne v tomto roce v Praze 16. července."
Jaké jsou podmínky pro to, aby se dívky přihlásily do této soutěže? Jsou ty
dívky nějakým způsobem zvýhodněny?
"Nejsou zvýhodněny, mají naprosto stejné podmínky, protože ty podmínky jsou
schopné splnit. Věková kategorie je od patnácti do dvaceti pěti let s tím,
že dívky mají stejné disciplíny jako při klasické miss České republiky."
Jak se komunikuje s neslyšícími dívkami?
"Nám se komunikuje skvěle, protože jsou to šikovné dívky. Samozřejmě je ta
struktura soutěže trošku jinak posazená ohledně tlumočení znakového jazyka
apod. Čili i ta choreografie a příprava se odehrává jiným způsobem, ale ten
výsledek je naprosto stejný. Ba, bych řekl někdy i lepší, protože ty dívky
jsou naprosto schopny předvádět stejné výkony jako ty dívky slyšící."
Jaké disciplíny jsou připraveny v rámci volby?
"Protože samozřejmě dívky neslyšící a nedoslýchavé se obávaly těchto
disciplín a trošku nám i kvůli tomu nechtěly chodit do soutěží, tak jsme
udělali volné kolo tzv., takže dívka může soutěžit ve volné disciplíně,
jakou si zvolí - tanec, pantomimě, ale může to být i rozprava. Samozřejmě je
tam promenáda v plavkách, módní přehlídka a závěrečné de filé."
Jak se vůbec neslyšící dívky učí tu choreografii, pokud je tam zahrnuta
hudba?
"Není to jen o učení. Je to o kompletním večeru. Samozřejmě máme už na to
připravený tým. I my jsme se to museli učit. Choreografie probíhá stejným
způsobem jako u dívek slyšících, všechno se samozřejmě tlumočí do znakového
jazyka a tyto dívky si vlastně tu svoji vlastní choreografii naučí stejným
způsobem s tím, že v ten večer jsou různé místečka v sále a za podiem a ty
dívky mají, v určitý čas se někam podívají a my jim dáváme znamení kdy,
co,kam, jak mají nastoupit apod."
Jaké ceny dostanou dívky?
"Dostávají barevné televize, obrazy i ošacení, šperky, sklo, porcelán. Čili
mají se na co těšit. Samozřejmě dostávají i krásné vzpomínky na tu soutěž a
o to hlavně jde."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Historie, tradice, zvyky ]=
Romská řemesla - 3. díl: Zábavní produkce
V další části našeho seriálu o romských řemeslech opustíme romské řemeslníky
pracující s kovy, dřevem a jinými přírodními materiály a vypravíme se za
Romy, kteří se věnovali zábavní produkci. Příspěvek pro Vás připravila Jana
Šustová.
Romové jsou nezřídka pohybově a herecky nadaní a tento talent uplatňovali v
provozování různé zábavní produkce. Jezdívali například s loutkovým divadlem
nebo provozovali syntetické divadlo, které spojuje mluvené slovo s hudbou a
tancem. Také na ulicích předváděli tanec, hudbu či taneční kreace se
zvířaty. Výjimkou nebyla ani akrobacie a předvádění cvičené zvěře. Dodnes
většina světových cirkusů zaměstnává romské artisty, krotitele zvěře apod.
Při pohledu do historie zjistíme, že Romové byli i v rodině zakladatele
českého loutkářství Matěje Kopeckého a v akrobaticky proslulé rodině
Berouskových. Další podrobnosti o tom, jak se Romové uplatňovali v zábavní
produkci, nám prozradí ředitelka Muzea romské kultury v Brně doktorka Jana
Horváthová.
"Romové se věnovali také zábavní produkci. Provozovali zábavu
jednak jako pouliční hudebníci, ale i jako kejklíři. To je takový široký termín,
pod který se už od středověku vešlo hodně profesí. Ale
určitě jsou to profese spojené s pohybem. To znamená především třeba
artisté, takže i v dnešních cirkusech jsou Romové, kteří pokračují v
té tradici a jsou pohybově nadaní. Samozřejmě lze dále jmenovat
cvičení zvěře - jsou skupiny Romů, které jsou hodně příbuzné korytářům,
kteří se vždy věnovaly předvádění medvědů a taky opic. Řada Romů také
vlastnila dokonce třeba i u nás, za první republiky, velmi malé cirkusy.
Tam bylo jen velmi málo těch členů, třeba dva artisté a ještě
nějaké cvičené zvíře. Ale byli i trošku větší. A někteří Romové také měli
kolotoče a houpačky a to už je takové odvětví, kde se setkávali s takzvanými
lidmi světem jdoucími nebo lidově řečeno komedianty. A dnes už v podstatě
tady taková komunita těchto lidí kolem cirkusů a kolotočů atd. je poměrně
taková utajená komunita, kde jsou Romové i ne-Romové a už je to hodně
namícháno."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
"O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" je u konce. Naladit si nás můžete opět
za týden v pátek ve 20.05 na vlnách Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu. V
úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních studií. Naše vysílání najdete také na
internetové adrese www.romove.cz.
Příště vám nabídneme aktuality ze života Romů a chybět samozřejmě nebude
ani romská hudba.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Anna Poláková a
Richard Samko.
Romale sam lošale, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen andro O
Roma vakeren. Romale ada šuniben predal tumende.
Mějte se moc pěkně, klidný víkend.
Romale but bacht te sasťipen. Ačhen Devleha.
|