Ministři dostanou další úkoly týkající se integrace Romů v září
Až v září mají jednotliví ministři
vlády Jiřího Paroubka dostat nové úkoly týkající se problematiky
integrace Romů. Revidovaná koncepce romské integrace, kterou dnes
projednává kabinet, totiž vytyčuje pouze obecný rámec a cíle.
Plán rozdělení úkolů mezi jednotlivé úřady, na němž nyní pracuje
kancelář vládního zmocněnce pro lidská práva Svatopluka Karáska,
bude hotov po prázdninách. "Jednotlivé resorty se z něj dozví, co
se od nich čeká v letech 2006 a 2007," řekl Karásek ČTK.
Nová verze koncepce klade podle autorů důraz na otázky
zaměstnanosti, bydlení, efektivního a motivujícího systému
sociální pomoci a podpory. Podle Karáska se snaží například řešit
rozdíly mezi příjemci sociálních dávek tak, aby bylo co nejvíc
lidí motivováno k hledání práce a současně nebyli diskriminováni
ti, kteří se neúspěšně snaží zaměstnání najít. Při tvorbě návrhů,
které mají vést k větší adresnosti sociálních dávek, brali jejich
autoři v potaz poučení ze slovenské reformy, která loni vyvolala
sociální neklid mezi tamními Romy.
Za nadějné změny, na nichž stát pracoval v minulém roce a
které pomohou v blízké době zmenšit diskriminaci Romů, označil
Karásek některé prvky nového školského zákona. Například romští
asistenti mohou být proti dřívějšku podle nového předpisu se žáky
přímo ve třídách. Dále se mají do dvou let ve standardní základní
školy či speciální změnit dosavadní zvláštní školy, takže jejich
absolventi budou mít stejná vysvědčení jako ostatní žáci.
Právě na odsouvání romských dětí do zvláštních škol a jejich
znevýhodňování proti majoritní společnosti si stěžovali romští
aktivisté počátkem desetiletí, a to i u soudu pro lidská práva ve
Štrasburku. Soud se začal zabývat stížností osmnácti mladých Romů
z Ostravska na Českou republiku kvůli jejich údajné diskriminaci
při vzdělávání v letos březnu, zatím nerozhodl o přijatelnosti
stížnosti. Romové si stěžují na zařazení 18 dětí do zvláštních
škol mezi lety 1996 a 1999. Zřejmě je to poprvé, co se
štrasburský soud zabývá romským vzděláváním.
|