Zvláštní školy budou učit jen mentálně postižené a změní název
Zvláštní školy by měly vzdělávat jen
děti s mentálním postižením. Nemělo by se už stát, že na ně budou
přeřazeni žáci, kteří jsou schopni absolvovat základní školu, ale
učitelé si s nimi jen nevědí rady, řekl ČTK ředitel ministerského
odboru speciálního školství Jiří Pilař. Zvláštní škola také změní
název. Musí se přejmenovat na základní školu praktickou.
Nařizuje to nový školský zákon, který platí od ledna, a
vyhláška o vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Zvláštní školy budou ale ještě nějakou dobu existovat.
Ministerstvo jim dalo čas na to, aby zažádaly o přejmenování.
O údajně neoprávněném zařazování dětí do zvláštních škol
hovoří zejména Romové. Skupinka Romů z Ostravska si kvůli tomu
nyní stěžuje na diskriminaci při vzdělávání u Evropského soudu
pro lidská práva ve Štrasburku. "Snažíme se, aby bylo co nejvíce
dětí i se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách.
Ale když je pedagogové nedokážou vzdělávat, tak mohou být na
základě souhlasu rodičů a vyjádření odborníků umístěny do
speciální školy," uvedl Pilař. Speciální školy vzdělávají děti s
poruchami chování nebo učení.
Ředitelka zvláštní školy v Žatci Zdeňka Hamousová si myslí,
že ve zvláštních školách není příliš mnoho dětí, které by na ně
nepatřily. "Na naší škole jsme dosud měli jen děti s mentálním
postižením," řekla ČTK. Myslí si, že by si ředitelé škol
nedovolili zařadit dítě do zvláštní školy neoprávněně. S tím
souhlasí i ředitelka speciálních škol v Lounech Beata Kurillová.
Podle ní například romské děti ve zvláštních školách automaticky
nekončí. Přeřazení dítěte vždy předchází jednání s rodiči, kteří
musí s tímto krokem souhlasit, uvedla.
Obě ředitelky mají zkušenosti s tím, že za nimi rodiče chodí
a žádají je, aby přijaly jejich dítě, i když je schopno základní
školu absolvovat. Shodují se, že to rodiče dělají kvůli své
pohodlnosti. Zvláštní škola na děti totiž neklade takové nároky a
rodiče se s nimi nemusí doma tolik učit. Děti žadatelů absolvují
psychologické vyšetření. "Pokud se ukáže, že nemá takové
problémy, aby muselo být zařazeno na zvláštní školu, nepřijmeme
ho," podotkla Hamousová. Někdy také vrací dítě zpět do základní
školy, když je zjevné, že ji s pomocí rodičů zvládne.
Změnu názvu školy ředitelky vítají. Kurillová ji pro svou
školu vymohla už před deseti lety. Žáky zvláštních škol i jejich
rodiče název zařízení příliš netěšil, cítili se kvůli němu tak
trochu diskriminováni.
|