Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1-Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu, kterou vede Anna Poláková.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každý pátek od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz.
Na vlnách Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu vás vítáme při poslechu
pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Bacht tumenge Romale, the lači rat. Pale hin parašťovin u amen sam pale
tumenca. Jek ora šunena amaro vakeriben "O Roma vakeren"!
Připravili jsme pro vás celou hodinu aktualit a zajímavostí ze života Romů
a nebude chybět ani romská hudba.
The adaďives predal tumende kerďam reporty, andal amaro dživipen. Phenaha
tumenge nevimata u šunena the romane giľa - šukar šuniben.
Peršo amenca vakerela e Superstar Aneta Langerovo, dodžanena tumen hoj rado
šunel romane giľa.
Nejdříve vyzpovídáme Superstar Anetu Langerovou.
Tiž amenca džana Brnate, kaj pes sgejle romňija, save dine avri genďi, andre
savi pes dodžanena palo čirlatuno Romengero dživipen. Andro O Roma vakeren
šunena tiž nevipena.
Muzeum romské kultury v Brně vydalo novou zajímavou knihu, která nese název
Memoáry romských žen. Jejím obsahem jsou životopisné vzpomínky Karolíny
Kozákové a Eliny Machálkové - to je naše další téma.
Mek adaďives vakeraha pale disriminacia andro školi, vakeraha palo Roma
andro filmos u vičinaha tumen pro minoritno festivalis andro Nationalno
teatros.
V druhé polovině O Roma vakeren se vydáme mezi ostravské Romy, kteří se
setkali s diskriminací na školách, o zkušenosti ze světa filmu se s námi
podělí Angelika Lakatošová a nebude chybět ani pozvánka do Národního divadla
na festival Otevřená náruč. Tolik namátkou z programové nabídky a teď už vám
nerušený poslech přejí Anna Poláková a Richard Samko.
=[ Reportáž ]=
Romové mohou ukázat svůj talent v soutěži Superstar
Romové mají šanci ukázat svůj talent v soutěži Superstar. Důkazem toho je i
úspěch zpěvačky Martiny Balogové. V druhé části zmíněné soutěže můžeme vidět
například Vlastimila Horvátha, který zatím sklidil velké množství hlasů.
Příští týden bude zpívat také romská Miss Sandra Ferková. Vedle Romů se na
obrazovce objevují mladí lidé z řad dalších národnostních menšin. Mezi
soutěžícími panuje dobrá nálada a vznikají přátelství. Nejen o tom si s
Anetou Langerovou povídal Jan Mišurec.
"V kolika letech jste začala zpívat?"
"Dá se říct, že už v osmi letech při kytaře, pak byly koncerty kytarového
kurzu, kde jsme zpívali samozřejmě před lidmi, pak se to akorát začalo
rozšiřovat a od čtrnácti let chodím k paní profesorce na zpěv."
"Budete se školit ve zpěvu dál, nebo už jste hotová zpěvačka?"
"Nejsem určitě hotová zpěvačka, to asi ani nikdy nebudu, taková ta dokonalá,
to asi není nikdo a vždycky je co se naučit, takže já jsem někde na začátku,
mám pocit, a myslím si, že když se tomu budu věnovat pravidelně, tak že to
do budoucna prostě nějakým způsobem na nějakou úroveň, kdy budu vědět co a
jak, tak se to dopracuje, ale určitě to není teď."
"S kým byste chtěla jednou zpívat?"
"Já jsem měla velký sen zpívat s Divokým Billem, což se mi splnilo."
"Jak se vám zpívalo s paní Špinarovou?"
"To bylo naprosto úžasné, protože ona je hrozný ďábel, když to řeknu takhle,
v zákulisí chodí, jakože nemůže, ale pak vyleze na pódium a je neuvěřitelná.
Takže ta do mě úplně vryla tu rýhu té energie, že to bylo něco
neuvěřitelného, opravdu je skvělá."
"Posloucháte romskou hudbu?"
"Já musím říct a přiznat se, že v romské hudbě je neuvěřitelný život a ráda
si ji poslechnu třeba v rádiu, prostě to mají v krvi."
"Jak vlastně vstřebáváte slávu? Co vám dala, co vám vzala?"
"Dala mi určitě hrozně moc, třeba v poznání sama sebe, což je asi pro mě
nejdůležitější. Člověk se samozřejmě poznává celý život, ale já jsem si
poznala takové svoje vnitřní já a takový ten základ, takže tam se prostě
ukáže úplně všechno a vidíte to nejlépe sám na sobě, takže tam mě to opravdu
hodně naučilo a vzalo mi to akorát prostě čas, který ráda obětuji."
"Co škola?"
"Škola je teď mizivá samozřejmě, protože pololetí jsem nějak zvládla, měla
jsem dobré známky, takže od pololetí jsem si říkala, to bude dobré a pořád
jsem vše odkládala, až se tam teď bojím jít."
Připravujete nové cédéčko, objeví se tam lidé třeba ze Superstar?"
"Já si myslím, že ne, protože každý šel svojí cestou a já už to nechci nijak
motat dohromady a myslím, že by to neudělalo dobře ani mně, ani těm druhým.
Já se chci teď hodně zaměřit na tu vlastní tvorbu, naší."
"Vznikla v Superstar přátelství? Stýkáte se dál?"
"Já si myslím, že vznikala přátelství, ale je to přesně tak, jak jsem řekla
v jednom rozhovoru, že mi psal třeba Tomáš Savka a psal mi, že by mě rád
viděl a že bychom si mohli jít někam sednout a já jsem mu samozřejmě
odepsala, že tak. A on, že jestli mám tolik času, co on, tak že se uvidíme
třeba na jaře 2007, takže je to spíš časově pro nás asi trošku
nezvladatelné."
"Proč máte novou kapelu?"
"To byl takový impulz Michala Hrůzy, který mi prostě řekl, že to takhle dál
nejde, riskni to a během měsíce musíš sestavit repertoár i s kapelou a
musíte být prostě 17. v Akropoli. Měli jsme opravdu jen měsíc, takže to byl
takový trošku risk, ale myslím, si, že se to hrozně vyplatilo."
"Připravujete se na šňůru koncertů. Těšíte se?"
"Hrozně moc se těším, myslím, že se těší i kluci, protože je to určité
soužití s těmi lidmi a potom je to znát i na té hudbě, což doufám, že bude
působit i na ty diváky a já se hrozně moc těším, protože co víc já si můžu
přát, než takhle koncertovat před lidmi."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Horké téma ]=
Autorky Memoárů romských žen představily svou novou knihu v Muzeu romské kultury
Muzeum romské kultury v Brně vydalo novou zajímavou knihu, která nese
název Memoáry romských žen. Jejím obsahem jsou životopisné vzpomínky
Karolíny Kozákové a Eliny Machálkové. Ve středu 23. února byla nová
dvojkniha v Muzeu romské kultury představena veřejnosti. Na prezentaci byly
přítomny byly i obě autorky, jejichž vyprávění dokreslovalo promítání řady
rodinných fotografií, které jsou rovněž publikovány v knize. Prezentace se
zúčastnila i Jana Šustová, která si nejprve pozvala k mikrofonu redaktorku
knihy doktorku Janu Horváthovou.
"Ta první kniha, v rámci těch memoárů se jmenuje Karolína, cesta životem v
cikánském voze a je to životopisná vzpomínka, kterou napsala paní Karolína
Kozáková, je rozená Růžičková, a to tedy naznačuje, že to je paní ze skupiny
českých Romů. To je jedna z těch skupin, které u nás žily už dlouho, už před
druhou světovou válkou a už v té době byli dost integrovaní do majoritní
společnosti.Ti čeští Romové byli vlastně kočovníci, oni ještě i na počátku
druhé světové války kočovali v těch svých vozech, proto také paní Karolína
vzpomíná také na život v kočovném voze, a ta druhá vzpomínka se jmenuje
Elina, sága rodu Holomků a napsala ji Emílie, řečená Elina, Machálková,
která je rozená Holomková, a ta zase patří do skupiny moravských Romů, kteří
jsou také historickou skupinou romskou, která u nás žila a právě ti moravští
Romové se na Moravě usazovali už od konce 17. století, velmi intenzivně
potom od poloviny 19. století, a to je právě případ rodiny paní Machálkové,
čili těch Holomků, kteří se v oblasti moravského Slovácka, konkrétně u obce
Svatobořice u Kyjova už od poloviny 19. století usadili a trvale zde žili
usedlí, takže paní Machálková už se narodila do rodiny usedlých Romů přímo
ve vesnici Svatobořice. Tak v tomhle jsou ty jejich příběhy trochu rozdílné,
ale přesto oba ty příběhy mají hodně styčných bodů. A to je až s podivem, ty
ženy se vůbec neznaly, nezávisle na sobě každá tu svojí vzpomínku napsala,
ale ty ženy mají něco společného, obě dvě jsou to takové osobnosti, doslova
bych řekla 'matky rodu', obě jsou veličinami v těch svých rodinách, jsou
velmi pozitivně naladěné, pozitivně prožívají ten život, a to myslím, že byl
jeden z důvodů, proč obě byly ve svém životě tak úspěšné a tak šťastné
vlastně. To vyznívá z obou těch vzpomínek, že i motiv pro napsání těchto
vzpomínek byl u obou těch žen stejný, že chtěly svým příkladem trošku pomoci
svým příkladem ostatním Romům právě v té cestě k té majoritě, chtěli ukázat
příklad, jak to jde."
Paní Elina Machálková uvedla své vyprávění zpěvem písně.
(...píseň)
"O čem konkrétně píšete v té vaší knize?"
"O naší rodině, dá se říct od narození mých prarodičů, poněvadž ji považuji
za významnou v sedmadevadesátém roce jsem byla zpívat v Praze na velkém
koncertě na téma holocaust, který režíroval Břéťa Rychlý a byla tam celá
vláda v čele s panem prezidentem Havlem, který mně podal ruku a řekl, že je
rád, že poznává někoho z významné rodiny moravských Holomků. Opravdu naše
rodina byla, dá se říct, už v té době výjimečná, protože moji stařečci
takzvaní, jak jsme tam říkávali, se už velice zařadili do majoritní
společnosti a dá se říct, že potom jejich děti i vnoučata a tak dál jsme
byli dost vzdělaní."
Za druhé světové války se ani rodině Holomků nevyhnulo pronásledování.
Příbuzným paní Eliny však hodně pomohl starosta obce Nesovice, ve které v té
době žili. Starosta jezdil na gestapo, bojoval za romskou rodinu a
pravděpodobně za ně i zaplatil úplatky. Tak je zachránil od transportu do
koncentračního tábora. Pak sice rodina nedostávala potravinové lístky, avšak
občané obce se o ni postarali.
"V Protektorátu byly potravinové lístky přidělovány, my jsme nedostávali. My
jsme se nesměli vzdalovat víc než dvacet kilometrů od obce. Já jsem byla
totálně nasazená do továrny, ještě mi nebylo čtrnáct. Ale přežívali jsme to
s podporou pana starosty a celé obce. V srpnu roku 1944, kdy mi bylo osmnáct
let, jsem dostala zprávu, že mám být připravena, že mě pozvou ke
sterilizaci, aby se, výslovně brněnským gestapem s razítkem bylo napsáno,
aby se nerodilo více Cikánů, protože to byla rasa podřadná, práce se
štítící. Víte, jak mně bylo? Já už jezdila čtyři roky do práce, já jsem
plakala, už jsem chodila s mým manželem půl roku a on plakal se mnou a já
jsem šla na druhý den do práce a já nemohla pracovat, jak jsem plakala, pan
ředitel si mě nechal zavolat a já jsem mu to ukázala a on říká: Děvče, přece
teď, když už Němci pomalu utíkají a ruská armáda už je všude, ty se necháš
myškovat? Je ti osmnáct let, schovej se, kdyby se po tobě ptali, já tě budu
krýt, schovej se. A ten den k nám ze Svatobořic přijela teta a odvezla mě v
noci do Olomouce ke své mamince, které už bylo pomalu sedmdesát let, a ta mě
schovávala ve sklepě, na noc, když už byla úplná tma, tak mě na chvilku
vzala k sobě, bydlela dole ve dvoře v pavlačovém domě, chvilku mě nechala
zahřát a tak, protože já jsem tam byla pomalu úplně i v zimě až do Nového
roku 1945. Byla jsem tam skoro šest měsíců a jednou tam za mnou i můj
chlapec, můj manžel přijel. Takže moc lidí to nevědělo, kde jsem, ale tak
jsem byla zachráněna před sterilizací a proto jsem chtěla hodně dětí a proto
mám čtyři."
"Pak jste měla jít studovat, co Vám v tom zabránilo?"
"To, že jsem hned po válce byla v jiném stavu a musela jsem se vdávat,
takže buď si vybrat, jak říkal můj strýc, podívej se, já ti to zařídím, nech
si to vzít a budeš studovat. Já jsem chtěla být buď advokát, nebo
konzervatoř, zpívat. Budeš studovat, je po válce. Ne. Já jsem si vzpomněla
na to, že nedávno mě chtěli sterilizovat, tak ne. A říkala jsem, že i kdyby
si mě nevzal, tak dítě chci a nechám si ho. Můj tatínek se na mě dlouho
zlobil. Můj tatínek se na mě zlobil do té doby, než ta malá se na něj poprvé
usmála."
Autorka druhé knihy, paní Karolína Kozáková, strávila prvních sedm let svého
života v kočovném voze. Její tatínek byl brusič nožů. S vozem vždy na týden
zastavil v nějaké obci a brousil nože na šlapací brusce. A co dělala
maminka?
"Hádala z ruky - ona vlastně chodila po těch barákách, vyzvedávala ty nůžky
a tak přitom hádala, takže tím si vydělávala peníze. Naši potom koupili
jeden barák, pak druhý barák a další veliký barák i v Praze. Máma byla
vlastně taková obchodnice, až to přišlo, že prodávala paličkované záclony a
látky a tak dále a tím pádem se naši dost vyšvihli nahoru."
V roce 1939 se rodina usadila v domku ve Zdaboři nedaleko Příbrami. Za
války měla být rodina odvezena do koncentračního tábora. Poprvé v roce 1942
a podruhé v roce 1943. Poprvé ji přišel varovat vrchní strážmistr z četnické
stanice z Březových Hor.
Karolína Kozáková: "Ten vlastně přišel z té Zdaboře z těch Březových
Hor v noci, abychom utekli na Slovensko a abysme to na něj neřekli, že pro
nás v pondělí přijdou. To bylo v sobotu, my jsme samozřejmě nikam nešli. V
pondělí pro nás přijeli, se psama, autem a odvezli nás."
Jana Horváthová: "Jenomže paní Karolína měla opravdu to štěstí, že
měli strýčka, Edu Čermáka, který byl velmi bohatý a zafungovaly zřejmě asi i
úplatky."
Karolína Kozáková: "No asi velké úplatky, ale to nám nikdy neřekl, protože nás vlastně dvakrát
vysvobodil přímo z pece, by se dalo říct."
Jana Horváthová: "Takže poprvé je vysvobodil z toho shromaždiště, kde měli
být odsunuti, ve dvaačtyřicátém roce do protektorátního cikánského tábora v
Letech u Písku a potom podruhé, když měli být ve třiačtyřicátém odvezeni už
do Osvětimi. V obou případech byli vlastně nějakým způsobem tajně uvolněni,
aby utekli. A je tedy i předpoklad historiků, že zřejmě i úplatky fungovaly,
lidé byli úplatní vždycky, ale byl ve čtyřiačtyřicátém dokonce proces s
jedním četníkem Dubovým, který bral od Romů úplatky, aby nemuseli do
koncentráku, ovšem ta svědectví těch Romů nebyla brána jako dostatečná
svědectví, takže mu to prokázáno nebylo, ale tady takový předpoklad skutečně
je."
Knihu Memoáry romských žen, jejímž obsahem jsou životopisné vzpomínky
Karolíny Kozákové a Eliny Machálkové, si můžete objednat v Muzeu romské
kultury v Brně (www.rommuz.cz).
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Zprávy ]=
Zvláštní školy by měly vzdělávat jen děti s mentálním postižením. Nemělo by
se už stát, že na ně budou přeřazeni žáci, kteří jsou schopni absolvovat
základní školu. Zvláštní škola také změní název. Musí se přejmenovat na
základní školu praktickou. Nařizuje to nový školský zákon, který platí od
ledna, a vyhláška o vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Zvláštní školy budou ale ještě nějakou dobu existovat. Ministerstvo jim dalo
čas na to, aby zažádaly o přejmenování.
Slovensko si připomene oběti romského holocaustu. Slibuje to iniciativa,
která vznikla na slovenském ministerstvu kultury. Projekt této iniciativy
bude mít dvě fáze. V první bude vytvořen v Muzeu Slovenského národního
povstání v Banské Bystrici památník. Jeho otevření je naplánováno na 2.
srpna u příležitosti 60. výročí ukončení druhé světové války. Druhou fází má
být instalace pamětních tabulí v sedmi slovenských obcích, v nichž byly
první pracovní a zajišťovací tábory a kde bylo vyvražděno několik romských
komunit.
21. březen je oficiálně vyhlášen OSN jako Mezinárodní den pro odstranění
rasismu. V ČR bude realizován jako aktivita Multikulturního centra Praha, a
koalice dalších občanských sdružení, která se zabývají otázkami rasové
diskriminace a jejího předcházení. V ulicích Prahy a Brna budou dobrovolníci
rozdávat oranžové stužky jako symbol boje proti rasismu. Zároveň budou
představeny projekty a práce organizací, které podporují stejné myšlenky.
Praha je dějištěm výstavy fotografií s názvem Romské kluby. Snímky Petra
Šilhánka si můžete prohlédnout v galerii kina Světozor. Zachycují práci v
třinácti dětských předškolních klubů, které provozuje Česká katolická
charita. Tato zařízení jsou určena především pro děti ze sociálně slabých
rodin. Předškoláci jsou v nich připravováni na vstup do základních škol,
součástí jsou i doučovací a volnočasové aktivity. Zmíněnou výstavu můžete
navštívit do 31. března.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Půvabná Angelika Lakatošová hraje Indku
V následujících minutách se s námi půvabná Romka Angelika Lakatošová podělí
o své zkušenosti před filmovou kamerou. Nejdříve si zahrála ve filmu Indián
a setřička. Hraje také Indku v upoutávce pro francouzský satelitní program.
Spot byl vyroben v bollywoodském stylu, natáčelo se v Praze na zakázku pro
francouzskou televizi, ale díky satelitu se bude vysílat i v dalších zemích
světa. V šotu se objevují mladí lidé oblečeni do pestrobarevných indických
oděvů, jak v rozhovoru Janu Mišurcovi říká Angelika Lakatošová.
"Začalo to před čtrnácti dny, kdy mi zavolali, abychom se zúčastnili
castingu a přihlásilo se asi osmdesát lidí, ale hlavně cizinci. Tak jsem se
zúčastnila castingu no a pak se mi najednou ozvali, že mě vybrali a že by mě
chtěl pan režisér nejdřív vidět, musela jsem zatancovat a ukázat, jaké mám
pohybové nadání a pak znovu řekli, že mě ještě musejí vybrat z dalšího kola
a nakonec mi zavolali, že mě vybrali a naučili nás ty kroky indické a pohyby
s rukama hlavně a v úterý jsme točili celý den tu reklamu."
"Kolik vás vybrali vlastně lidí?"
"Vybralo se osma holek a asi patnáct kluků, ale ještě musely přijet tři
holky z Paříže, dvě Indky, které se profesionálně věnují orientálnímu tanci,
a jedna jako modelka."
"Ty vypadáš jako Indka, myslíš si, že to bylo výhodou ten vlastně tvůj zjev
exotický?"
"No, myslím, že ano."
"Když poběží ten spot, tak co tam uvidím, co tam vlastně vytváříš?"
"Museli jsme tam tancovat a pak ještě jsme si třeba museli sednout na schody
a předvádět, že žárlíme na tu druhou a že se češeme a parádíme."
"Vznikla tam přátelství během toho natáčení? Máš kamarádky nové, kamarády?"
"No, mám, byli všichni hrozně milí a fakt mě přijali mezi sebe, nejdřív si
mysleli, že jsem Indka, ti Indové na mě mluvili indicky, tak to byla docela
sranda, ale pak jsem řekla, že jsem Romka, tak mám hodně kamarádek
odtamtud."
"Myslíš. Že bude i další nabídka třeba na natáčení?"
"Ta agentura, která si mě zavolala, tak říkala, když bude něco dalšího nebo
něco zase jiného, tak že mi dají určitě vědět. Já jsem jim říkala, že se
věnuji romskému tanci, takže kdyby něco bylo, tak ať mi dají vědět."
"Ty už máš zkušenost i v rámci natáčení filmu Indián a sestřička, tam také
hraješ, prozradíš, co jsi hrála?"
"Denisy, která hraje hlavní roli, tak já jsem hrála její kamarádku a je to
taková vedlejší role jenom, ale taky to byla skvělá zkušenost a teď a vím,
že kdybych šla na další konkurz, že už nebudu mít takovou trému a takový
strach, který jsem třeba měla úplně na začátku a také se mi to hrozně
líbilo. Měla jsem mluvit podle scénáře, ale řekli mi, ať to řeknu svými
slovy, ať si třeba i něco vymyslím, něco vtipného, tak jsem to tam řekla a
režisérovi se to líbilo, tak to tam dal."
"Jak se ti vzpomíná na to natáčení? I v přírodě se točilo, někdy i v noci,
tak jak to na tebe zapůsobilo?"
"Je fakt, že když se točilo přes noc, tak jsme byli u ohně a pak jsme museli
čekat až do rána na svítání, tak to bylo dost únavné, ale stejně mě to
bavilo, pořád jsme si povídali, hrozně to uteklo."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Verdikt zněl: "Základní školu by nezvládla."
"Základní školu by nezvládla." Tak zněl původní verdikt. Dnes je Světlana v
posledním ročníku a chystá se do učení. Kromě toho si rok co rok zajede do
Švédska, kde se svými kolegy z celého světa rozhoduje o nositeli Světové
dětské ceny, takzvané "dětské Nobelovky". Navštívila ji Gabriela Všolková.
Světlana žije s rodiči v malinkém bytě v Heřmanicích. Po povodních v roce
1997 obývali unimobuňky společně s dalšími rodinami z části Liščina. Tehdy
mezi ně přišel Ind, sociální pracovník a pedagog Kumar
Vishwanathan. Díky němu Světlana přestoupila ve druhé
třídě na základní školu.
"Dělala jsem takové testy, kdy mi řekla učitelka, že ne, že na to nemám, že
to vůbec na základní školu není. Tak jsem je potom dělala podruhé, už na tu
školu Přemysla Pitra přímo s ředitelkou školy a ona řekla, že ano, že by to
šlo. Od té doby jsem na základní škole."
Nepatří zrovna k jedničkářům, ale snaží se. Učí se anglicky, pomáhá ve
sdružení Vzájemné soužití a za měsíc ji čeká další cesta do Švédska.
"Tak já zastupuji v tom Švédsku menšiny, to je takový dětský parlament a je
nás tam patnáct lidí od dvanácti do osmnácti let."
Světlanin otec Jaroslav je šťastný, že se před jeho dcerou otevírá více
možností než před jinými romskými dětmi.
"Docílila toho, co se málo komu podaří, co se týče toho Švédska, to si
myslím, že pomáhá i v tom, že má možnost se k něčemu dostat."
Letos se má setkat s Nelsonem Mandelou. Bude tam s ní Hana Ševčíková ze
sdružení Vzájemné soužití.
"Světlana je fakt jako dobrá, dokáže si obhájit svůj názor, dokáže si i
udělat názor, rozhodovat se, bez problémů. Já si to vůbec nedovedu
představit, že by byla Světlana na zvláštní škole."
Ředitelka církevní školy Přemysla Pitra v Ostravě Soňa Trhovická je
přesvědčená, že dnes už jsou školy otevřeny i dětem handicapovaným nebo méně
nadaným. Sama se ve výuce setkala s dětmi, které přišly ze zvláštní školy,
ne všechny ale výuku v základní škole zvládly.
"Těch žáků bylo víc, ale tři patří mezi sledované kauzy, dvě ty žákyně se
vrátily zpět na zvláštní školu, protože se ukázalo, že ta prognóza nebyla
tak dobrá, jak to vypadalo, a postupem času prostě deficit na daních byl, že
nezvládaly základní školu, jedna zůstala."
Absolventi zvláštní školy nemají moc možností. Většinou končí na pomocných
pracích, pokud se pro ně vůbec najde místo. To je podle Kumara
Vishwanathana hlavní důvod, proč osmnáct romských dětí z
Ostravy podalo stížnost na český stát u Evropského soudu pro lidská práva ve
Štrasburku. Ten se jí zabýval v úterý.
"Ta stížnost měla několik úrovní v Česku a byla vždycky zamítnuta. Všechno
probíhá už asi pět let. A teď je u evropského soudu a rozhodli, že
potřebujeme sepsat, aby zhodnotili, jestli tu žalobu připustí."
Právní zástupce David Strupek připustil, že lhůta na posouzení může být i
delší. Pokud by stěžovatelé uspěli, musí se stát postarat o zřízení nápravy.
V poslední době se navíc u evropského soudu pro lidská práva prosazuje nová
praxe.
"Sám může ve výroku rozsudku vyslovit, že porušení úmluvy, k němuž došlo, je
součástí nějakého většího systémového porušování, které se netýká pouze
stěžovatelů v konkrétním případě, ale týká se celkové situace v dané členské
zemi a už evropský soud může vyslovit nebo uložit státu povinnost, aby v
určité lhůtě sjednal nápravu nejen ve vztahu ke stěžovatelům, ale ve vztahu
k celému systému."
Podobnou stížnost řeší evropský soud pro lidská práva vůbec poprvé.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Začal druhý ročník festivalu "Otevřená náruč"
Právě dnes začal na scéně Národního divadla a Divadla Kolowrat v Praze
druhý festival "Otevřená náruč" věnovaný menšinám. Příležitost tak dostanou
soubory a umělci, pro které byla první scéna dříve nedostupným snem. Více už
prozradí Marii Vrábelové tisková mluvčí Národního divadla Helena Krausová.
"V letošním roce tento festival proběhne na scénách Národního divadla a
divadla Kolowrat, každý večer uvidíme jedno představení, v pátek hraje v
divadle Kolowrat dočasná shakespearovská sopolečnost Jedličkova ústavu s
představením Ňuňáci, v sobotu v Národním divadle vystoupí Naivní divadlo
Liberec se svým novým představením, které se jmenuje Krásný nadhasič aneb
Požár Národního divadla, na které se moc těšíme. Vrcholem festivalu, si
myslím, bude nedělní koncert s názvem Tmavomodré tóny v Národním divadle a
jedná se o koncert nevidomých umělců, kteří jako sólisté vystoupí s
orchestrem Národního divadla a na závěr v pondělí v divadle Kolowrat uvedeme
New world, což je koncert japonského umělce Chakkiri Noria s
Ivanem Myslikovjanem, českým altsaxofonistou."
"Minulý rok jste měli festival zaměřený na romskou kulturu. Jak byl
úspěšný?"
"K našemu velmi milému překvapení se festival skutečně setkal s velkým
zájmem, jednalo se vlastně o vystoupení skupiny Kale a bylo ve Stavovském
divadle a bylo to naprosto naplněné, až přeplněné Stavovské divadlo a ten
koncert byl zcela mimořádný, takže se těšíme a doufáme, že i letošní ročník
se setká se stejně velkým zájmem a stejně velkým úspěchem u našich diváků."
"Budete pokračovat příští rok a další roky, stane se to takovým
pravidlem?"
"Stane se to samozřejmě každoroční součástí našeho dramaturgického plánu a
našeho uměleckého programu a v příštím roce samozřejmě bude třetí ročník
Otevřené náruče."
"Víte dopředu, kterých menšin by se Otevřená náruč měla týkat v těch dalších
letech?"
"Dramaturgii tohoto festivalu my vždycky sestavujeme v zásadě průběžně a
aktuálně podle připravovaného dění uměleckých souborů. Protože například v
případě Naivního divadla Liberec tato myšlemka vznikla, když jsme se
dozvěděli, že oni připravují tuto zajímavou premiéru a nikdy se na scéně
Národního divadla nehrálo o požáru Národního divadla, takže vlastně kolikrát
je to i takový časový vývoj, samozřejmě, že ty menšiny, to pole působnosti
je velice široké. Velice rádi bychom připravili představení, které by bylo
tlumočeno do znakové řeči. A zapomněla jsem zmínit dvoujazyčné divadlo, my
jsme letos uvedli ve spolupráci s italským Teatro di roma divadelní hru,
která proběhla ve stejný večer v provedení našeho souboru v našem jazyce a a
provedení italského souboru v italštině, takže vlastně to dvoujazyčné znění
umožnilo těm cizojazyčným menšinám žijícím v Praze nebo v České republice
přijít i na drama do Národního divadla, tak to samozřejmě je také bod, který
zaslouží velký kus naší práce a našeho snažení, takže s tím do budoucna
počítáme taktéž a musíme ty vztahy rozvíjet a skutečně je to docela náročná
činnost."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
V Muzeu romské kultury proběhne řada zajímavých akcí
Na závěr pro Vás máme ještě jednu pozvánku do brněnského Muzea romské
kultury, které na nejbližší měsíce připravilo celou řadu zajímavých akcí. Ta
první z nich proběhne už v pondělí, kdy se od 15 hodin uskuteční pietní akt
k 62. výročí transportu Romů z Brna do koncentračního tábora
Osvětim-Březinka. Podrobnosti o plánovaných akcích řekla Janě Šustové
ředitelka muzea doktorka Jana Horváthová.
"Letos si budeme připomínat šedesáté výročí konce druhé světové války. Jak
se chystáte připomenout právě ve vašem muzeu nebo v Brně tuto událost?"
"Žádné speciální akce k tomu nechystáme, my především, co jsme reflektovali,
byla památka obětí holocaustu 27. ledna a potom my máme vlastně taková
vlastní data, která nemůžeme pominout, a to je konkrétně 7. březen, to byl
první hromadný transport Romů z Moravy do koncentračních táborů a vlastně to
shromaždiště bylo v Brně na brněnských jatkách, takže vždycky ty pietní akty
k těmto událostem probíhají v muzeu, takže i letos na 7. března od 15 hodin
máme pro veřejnost připravený program včetně promítání filmu i té části
hudební. A potom si potom si připomínáme ještě také jedenadvacátý srpen,
protože 21. srpna 1943 byl největší transport Romů z protektorátního
cikánského tábora v Hodoníně u Kunštátu právě do Osvětimi, kde několik set
Romů bylo převezeno odsud vlastně na tu konečnou stanici. No a jinak co se
týče květnových termínů, tak bych mohla připomenout, že 20. května bude v
Brně probíhat muzejní noc, ke které se připojuje i naše muzeum a máme tedy
připravený program až do půlnoci, kdy budou moci návštěvníci zhlédnout úplně
novou výstavu jejíž název je Černá země,
bílý chléb a kromě toho tady budou ještě další dvě výstavy, které nebudou
úplně nové, ale budeme tady mít i kapelu romskou, čili živou hudbu nabízíme
a budeme nabízet i průvod těmi výstavami, kdy průvodci budou oblečeni v
tradičních krojích."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
"O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" je u konce. Naladit si nás můžete
opět za týden v pátek ve 20.05 na vlnách Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu.
V úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních studií. Naše vysílání najdete také
na internetu na adrese www.romove.cz.
Příště vám nabídneme aktuality za života Romů a chybět samozřejmě nebude
ani romská hudba.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Anna Poláková a
Richard samko.
Romale sam lošale, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen andro O
Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende.
Mějte se moc pěkně, klidný víkend.
Romale but bacht te sasťipen. Ačhen Devleha.
|