Organizace Step by Step chce pomoci romským dětem se vzděláním
Organizace Step by Step chce
pomoci připravit romské děti na vstup do základní školy. Již
druhým rokem proto pořádá projekt Kukadla-Jakhora, který je
zaměřen na předškolní výchovu malých Romů. Jejich cílem je
zpřístupnit mateřské školy, které navštěvují zejména děti z
většinové společnosti, romské komunitě, řekla ČTK koordinátorka
projektu Marie Kalinová.
Chtějí motivovat romské rodiče, aby děti do školek posílali,
a také naučit pedagogy, aby s nimi uměli spolupracovat. Pokud se
děti z různých etnik setkávají už v raném věku, dají se mezi nimi
vybudovat přirozenou cestou pozitivní vztahy, podotkla. Pro
učitele pořádají semináře a informují je o možnosti mít ve škole
asistenta. Bývá to většinou Rom, jenž pracuje s dětmi ve školce a
také s jejich rodiči.
Jedním z důvodů, proč Romové nechtějí posílat své děti do
školky, je strach z diskriminace a také to, že se za docházku
platí, uvedla Kalinová. Od poplatku mohou být ale osvobozeni,
pokud jejich příjmy nedosahují určité výše, podotkla. A pokud ve
školce působí romský asistent, pak jejich obavy většinou mizí.
Důležité proto je, aby rodiče získali dostatek informací.
Pokud romské děti nechodí do mateřské školy nebo do přípravné
třídy, mívají často v první třídě problémy. Chybí jim některé
základní sociální návyky a vědomosti. Takové děti pak často končí
ve zvláštních školách nebo zažívají neúspěchy v běžné třídě.
Pokud se podaří dítě zapojit do předškolní výchovy, pak je během
základní docházky úspěšnější.
Projekt začal loni v září ve 14 školkách v Brně, Ostravě a
Pardubicích. Během roku se podařilo do mateřinek zapsat přes 40
romských dětí, šest školek zaměstnalo romské asistenty učitelů a
další čtyři je chtějí mít od ledna. Kalinová uvedla, že zájem o
spolupráci mají i další mateřinky. Rozšíření projektu na další
zařízení je ale závislé na penězích.
|