Ostravský hotel nebude obsluhovat Romy, kteří se chovali hlučně
Ostravský hotel Imperial nebude v
hotelové kavárně, restauraci a na terase obsluhovat Romy, kteří
se tady chovali nebo budou chovat hlučně. Rozhodlo o tom vedení
hotelu, píše dnešní Mladá fronta Dnes (MfD) v regionální příloze
pro Moravskoslezský kraj. Krajská koordinátorka pro národnostní
menšiny Helena Balabánová se podle deníku domnívá, že by se
takové jednání mohlo obrátit proti majiteli hotelu.
"Mrzí nás to, ale analýzy tržeb z kavárny a terasy podniku z
posledního roku prokázaly, že návštěvy hlučných, zejména romských
hostů, zavinily nižší tržby a odchod některých klientů jinam,"
řekl listu zástupce ředitele hotelu Imperial Vít Neiser.
Podle předsedy Unie olašských Romů Josefa Stojky jde ale o
uplatňování kolektivní viny a číšníci navíc neobsluhují všechny
Romy. "Včera se šel do Imperialu naobědvat můj bratr a odešel s
nepořízenou," uvedl Stojka. Dodal, že na rozhodnutí doplatí i
Romové, kteří se vždy chovali slušně.
Romové a hotel před časem uzavřeli dohodu, že pokud bude Romů
v kavárně, restauraci či na terase určitý počet, budou
obslouženi. Maximum bylo osm Romů v restauraci a stejný počet na
terase. Nyní ale už neplatí ani tato dohoda. V hotelu se scházela
olašská vláda.
V srpnu vyhrál spor s Romy kvůli rasové diskriminaci
náchodský restauratér. Muž čelil žalobě, že personál jeho
restaurace odmítl Romy obsloužit kvůli barvě pleti. Podle
soudkyně se podařilo prokázat, že nešlo o rasovou diskriminaci a
že personál zařízení se všemi hosty zachází stejně bez ohledu na
jejich příslušnost k etniku.
V jiné kauze z konce letošního března rozhodl prvoinstanční
pražský soud o tom, že nadnárodní firma Rossmann se musí omluvit
Romce Renátě Kotlárové za diskriminaci při přijímacím pohovoru do
zaměstnání. Žena by navíc od společnosti měla dostat jako
odškodné 50.000 korun. Verdikt ještě není pravomocný.
|