Většina dětí z přípravných tříd nastupuje na základní školu
Většina předškoláků, kteří chodili do
přípravné třídy, nastoupila do první třídy základní školy. Jen
malá část z nich musela jít na speciální nebo zvláštní školu, kde
se vzdělávají děti se speciálními vzdělávacími potřebami, řekla
ČTK Iveta Němečková z ministerstva školství. "Pokud děti nechodí
do mateřské školy, pak je přípravná třída ideální na to, aby je
přichystala na první třídu," myslí si ředitel obecně prospěšné
společnosti Nová škola Vladislav Vik.
Společnost působí v oblasti vzdělávání menšin, soustředí se
zejména na romskou komunitu. Když dítě ze znevýhodněného
prostředí nastoupí do základní školy bez bez předškolní přípravy,
hrozí, že nebude svým vrstevníkům stačit a bude muset přejít na
zvláštní školu, uvedl Vik. Přípravná třída je tak podle něj dobrý
způsob, jak tomu zabránit. Uvedl, že je důležité naučit rodiče,
aby své potomky posílali už do mateřské školy, pak by přípravné
ročníky nebyly vůbec třeba. "My se rodičům snažíme vysvětlovat,
proč je dobré posílat děti do školy nebo do přípravných tříd,"
dodal.
Počet tříd, jejichž cílem je připravit děti ze sociálně a
kulturně znevýhodňujícího prostředí na školní docházku, se
zvyšuje. V roce 1997 jich bylo téměř 50 a chodilo do nich přes
630 dětí, tento školní rok jich je už téměř 140 a je v nich více
než 1820 dětí. Tříd přibývá zejména v místech, kde je větší
koncentrace lidí ze sociálně slabšího prostředí, například na
severní Moravě.
"Přípravné ročníky jsou zřizovány při základních, mateřských
i speciálních a zvláštních školách," podotkla Němečková.
Nejefektivnější jsou podle ní třídy zřizované při školkách a
základních školách. Z nich jde téměř 100 procent žáků do běžných
prvních tříd. Nejlepší výsledky mají ty přípravné ročníky,
jejichž učitelé spolupracují s rodiči, pořádají neformální akce a
jejich výuka je zaměřena na osobnostní rozvoj dítěte.
Přípravné třídy existují od roku 1993 a jsou určeny dětem,
které nechodí do školky. Děti by si v nich měly osvojit základní
sociální a hygienické návyky. "Ze svých zkušeností vím, že se
dětem v přípravných třídách líbí a rády do nich chodí. Když
nastoupí do první třídy, tak mají stejné šance jako jejich
spolužáci, kteří chodili do školky," poznamenala Němečková.
Ministerstvo školství stanovilo cíle pro vzdělávání dětí ze
sociálně a kulturně znevýhodňujícího prostředí. Je třeba
připravit opatření, která pomohou rodinám dávat své potomky do
školky, řekla Němečková. To by mohl umožnit navrhovaný školský
zákon, který ruší poplatek za poslední ročník školky.
|