Margita Lakatošová
Margita Lakatošová je věřící Romkou. Narodila se v roce 1971. Víra jí
provází jí provází životem již dlouho a ovlivnila i volbu jejího povolání.
Navštěvuje Křesťanský sbor. Již několik let pracuje v Praze 3 jako sociální
kurátorka v oddělení sociální prevence a sociálně právní ochrany. Pochází z
rodiny olašských Romů.
Vystudovala Gymnázium ve Vrchlabí a Střední školu sociálně-právní v Praze.
Čím se vlastně Margita Lakatošová při své práci nejvíce zabývá?
Nejčastějšími problémy, s kterými za ní Romové přicházejí, jsou spory s
majiteli domů. Zajišťuje jim právní pomoc, vysvětluje jim odborné výrazy v
soudních rozhodnutích. Sama o tom říká: (Literární noviny, 2. 6. 2003, autor
David Klimeš) "Často jim musím vysvětlovat, co znamená ve smlouvách doba
určitá a neurčitá. V romštině se tyto věci totiž chápou jinak. (...) Většina
lidí si o Romech myslí, že jsou hloupí, a tak se všemožně snaží využívat
jejich neznalosti."
Margita Lakatošová také zprostředkovává granty a stipendia na studium pro
Romy, které poskytuje stát. Přitom však naráží na problémy s nepružností a
byrokracií, kterými je celý systém postižen.
A co si Margita Lakatošová myslí o dnešním soužití bílých s Romy?
"Mladá generace vychovává své děti, aby nemluvily romsky s tím cílem, aby
neměly ve škole problémy. Přízvuk však stejně zůstane a nemají tak bohatou
slovní zásobu. Takže pak neumí dobře ani česky ani romsky a až vyrostou,
budou mít velký problém s identitou."
Margita Lakatošová je autorkou zajímavé studie s názvem Některé zvyklosti
olašských Romů (Romano džaniben 1993, č. 3, s. 2-13), kde zprostředkovává
informace o životě a zvycích komunity, z níž pochází.
Takto Margita Lakatošová odpovídá na otázku, jak se její rodiče a prarodiče
vyrovnali se zákazem kočování:
"Dědeček s babičkou z otcovy i z matčiny strany byli z rodu koňských
handlířů, pocházeli ze Slovenska. V období slovenského státu se museli
skrývat. Pomohli jim gádžové - Slováci a snad i Maďaři. Po válce se
přestěhovali do východních Čech. Zpočátku bydleli v Kunčicích u Vrchlabí a
stavěli si domek. Tatínek se nedaleko Vrchlabí, v Hostinném, stýkal s
českými Romy, kteří přežili válku a vrátili se z koncentráku. Ostatní
příbuzní se už před zákazem kočování postupně a spontánně usazovali."
Chtěla byste si kočování, byť ve zmodernizované formě, vyzkoušet na vlastní
kůži?
"Ano, chtěla."
Kdy a proč jste se rozhodla pro povolání sociálně-právní kurátorky?
"Na gymnáziu. Chtěla jsem dělat nějakou práci s lidmi. Hlásila jsem se na
studium psychologie, ale nebyla jsem přijata. Přihlásila jsem se tedy na
střední školu sociálně - právní. Na obou školách mě spolužáci i učitelé
přijali dobře. Problémy jsem neměla."
Prameny:
Jdeme dlouhou cestou, Erika Manuš, Arbor Vitae, Praha 1998 (str. 193) a
články uvedené v textu.
|