Tony Gatlif
(nar. 1948)
Tony Gatlif je francouzský filmový režisér, který se narodil coby Michel
Dahman v Alžíru. Ve čtrnácti letech se přestěhoval do Francie.
Ke svému romskému původu se otevřeně přihlásil v roce 1981, když natočil
film Corre gitano. Tehdy prohlásil:"Jsem Cikán. I přes všechno
pronásledování a opovržení, jsem Cikán. Existuji... my existujeme..."
Zde je úryvek rozhovoru, který Tony Gatlif poskytl deníku Právo 11. 5. 2002
(autor Michal Procházka):
Hlavní postavou vašeho posledního filmu Swing, který jste právě uvedl do
českých kin, je francouzský chlapec jménem Max. Jemu učaruje hudba Django
Reinhardta, velkého hudebníka, který spojil romskou tradici s americkým
swingem. Myslíte si, že bílý chlapec se může naučit hrát romskou hudbu?
Ale ano. Osvojí si techniku a naučí se romské písně. Ovšem bude mu chybět
romská duše, bez níž naše hudba není tak krásná. Nemá totiž noty, naopak
její kouzlo spočívá v improvizaci. Řekněte nějakému romskému hudebníkovi, ať
zahraje desetkrát jednu píseň, a zjistíte, že on ji pokaždé hraje jinak.
Tahle hudba je naše dědictví, které si navzájem předáváme. A tomu bílí
rozumět nebudou.
Říkáte rozumět nebudou... V čem je rozdíl mezi Romy a lidmi ze západního
světa?
Odlišnost je v kultuře a v ničem jiném. Přesto jeden velký rozdíl vidím ve
vztahu k majetku, neboť základním krédem Romů je, že nic nemají. Oni
nehromadí majetek, ač lidé mohou mít někdy opačný pocit a říkat si, že
kradou. Ale peníze pro Roma nic neznamenají. Dáte mu milión a on ho do
druhého dne celý utratí.
Mluvil jste také o romské duši, což pro mě zní jako romantický pojem. Není
to dnes už jen mýtus?
Pro mě ne. Západní svět vytvořil společnost založenou na křesťanství, v němž
je už všechno určeno, včetně morálky a lásky. Kdežto Romové pocházejí
odněkud z Indie. Ale vše, co zažili a čím během těch staletí prošli, si
nesou v sobě. Tahle romská duše obsahuje jejich víru, vzpomínky a stopy
vlastní minulosti. Někdo říká, že již nic takového neexistuje, ale já
tvrdím, že romskou duši najdete v jejich písních. Jeďte se podívat do
Maďarska. Udržují si tam hudbu, jaká se hrála před dvěma sty lety.
Snímek Gadžo dilo i váš poslední film Swing se věnují vztahu majoritní
společnosti a Romů. Je v nich krásný humanismus, ale na druhou stranu v
pozadí i určitá hořkost, tragika...
S výjimkou prvního filmu Princové jsem se snažil vyhnout tomu, aby v mých
filmech byla nenávist. To neznamená, že by neexistovala. Ona je a je někdy
hodně silná. Ale pokud chceme mluvit o velkých činech a možném soužití,
musíme ji přemoci. Ovšem máte pravdu, že je to velmi obtížné. Zatím něco
jako sen...
Filmografie Tony Gatlifa:
Krátký film Corre gitano (1981),
Princové (1983),
Rue du départ (Ulice odjezdu, 1986),
Pleure pas My love (Neplač, moje lásko, 1989),
Gaspard et Robinson (Kašpar a Robinson, 1990),
Gadžo dilo (1997),
Vengo (2000),
Swing (2002),
dokument Latcho Drom (Šťastnou cestu, 1993) a
krátký film Je suis né d´une cigogne (Přinesl mě čáp, 1999).
|