Filmy s romskou tematikou
České filmy
V roce 2001 uvedla Česká televize dva nové dokumentární filmy režisérky
Heleny Třeštíkové. První z nich, Být Romem, zachycuje pět let života mladého muže, vynikajícího
hudebníka a romského aktivisty Vojty Lavičky. Vojta je nadaným houslistou,
který působí v řadě různých kapel. Na počátku filmu ho zastihneme jako
pracovníka Českého rozhlasu, kde je režisérem romského vysílání. Později
pracoval v Nadaci Nová škola a film končí v době, kdy je terénním
pracovníkem Nadace Člověk v tísni.
Vojta reflektuje problematiku života Romů
v období, kdy v české společnosti sílí protiromské nálady, přibývají rasově
motivované vraždy a vrcholí hromadný romský exodus, pohledem inteligentního
kultivovaného muže, který vidí do hloubky problému. V jeho pohledu nejsou
prázdná dobová klišé, není v něm nekritická nároková mentalita. Je to hrdý,
realistický pohled muže, který zůstává Romem, přestože dosáhl velkých
pracovních i uměleckých úspěchů i uznání větsinové společnosti. Je to film
plný strhující hudby, mladého vzdoru a postupného zrání, ale jsou v něm i
housle rozšlapané skiny, strach o vlastní dítě, střídání iluzí a deziluzí.
Druhý film, Být Romkou, zachycuje pět
let života romské dívky Jarmily Balážové. Hovoří o období, kdy v české
společnosti sílí protiromské nálady, přibývají rasově motivované vraždy a
vrcholí hromadný romský exodus. Jarmila pracuje jako novinářka v rozhlase a
televizi, dokončí studium novinařiny, stává se mediálně známou osobností.
Jarmila je jedním z velmi mála Romů, kteří dosáhli vysokoškolského vzdělání
a to dokonce v oboru, který umožňuje účinně bojovat za zlepsení soužití Romů
s majoritní společností. Je tedy pro romskou komunitu velice vzácnou a
cennou nadějí. Přesto a možná právě proto čím dál silněji hledá odpověď na
otázku, nakolik má být její romský původ určující pro její další osobní i
profesní život, kolik své energie má a musí věnovat pomoci romské komunitě a
naopak, nakolik se jako svobodná intelektuálka má a může věnovat obecným
společenským problémům nezávisle na svém původu. Film ukazuje problematiku
soužití bílé většiny s romskou menšinou pohledem z druhé strany, ze strany
Romů. Poprvé to ale není pohled bizarně folklorní, nýbrž pohled
intelektuálně precisně formulovaný. Ta intelektuálka má ovsem havraní vlasy
a uhrančivé černé oči.
Nesnázemi Romů při setkání s rasisty se zabývá krátký hraný film Michala
Sedláčka Náraz (ČR - USA). Jeho děj
začíná ve chvíli, kdy se tři mladí čeští vojáci vydávají na svou první
dovolenou. Na cestě domů se ve vlaku setkají s romskou dvojicí. Den pokročil
a představy vojáků o tom, jak oslavit nově nabitou svobodu, jsou různé. Dva
vojáci posilněni alkoholem začnou nejprve slovně a posléze i fyzicky napadat
romského chlapce a jeho dívku. V této situaci se projeví rozdílné reakce
spolucestujících - lhostejnost a útěk od neštěstí druhých na jedné straně a
na straně druhé odvaha schopná jednat. V těžké situaci je třetí voják, který
se však nakonec dokáže postavit i svým kamarádům, aby zabránil nesmyslnému
násilí.
Mladý režisér filmu, Michal Sedláček (* 1967 v Plzni), studoval dramaturgii
a scénáristiku na FAMU v letech 1986-88 a od září 1998 studoval film se
specializací na režii na Filmové fakultě Columbia University v New Yorku.
Film Náraz byl oceněn za nejlepší režii na festivalu Columbia University 2001 a
vyznamenán grantem z Fondu Miloše Formana 2001. V ČR se poprvé
představil v roce 2001 na filmovém festivalu v Karlových Varech v rámci
sekce studentských filmů.
Česká republika se může pochlubit jen jedním celovečerním hraným filmem, který vypráví o životě Romů. Je jím
Marian, který natočil v roce v roce 1996 režisér Petr Václav. Narozdíl od
zahraničních filmů, které ukazují spíše radostnější chvíle ze života Romů,
film Marian bez příkras ukazuje smutný osud romského chlapce vyrůstajícího v
českých ústavech a hledajícího lásku a pochopení. Ještě smutnější na filmu
je, že byl natočen podle skutečného příběhu. Marian získal ocenění na
několika filmových festivalech.
Úspěch provází i další český film, tentokrát celovečerní dokumentární, z
dílny režisérky Miry Erdevički-Charap.
Ta půl roku s kamerou sledovala doma i při práci zpěvačku Věru Bílou s její
skupinou Kale a film pojmenovala Černobílá v barvě. Vzhledem k tomu,
že se výrobě tohoto filmu podílela Česká televize, bližší informace o něm i
o jeho tvůrcích najdete na stránkách České televize na adrese
http://czech-tv.cz/specialy/cernobilavbarve/.
"Jaká je obsahová ambice filmu? Myslím, že není nutné dělit lidi a pokud
ano, tak pouze podle individuality. Chci, aby film působil jako bláznivě
odvážný příběh se slangem ulice vypovězený před kamerou, na půl cesty mezi
Romy a Neromy - jako vrchol něčeho nedělitelného...", říká na stránkách
věnovaných dokumentu jeho režisérka.
Česká televize vyrobila i další dokumenty o Romech:
Romové a hudba
Romská kultura v Čechách
Kromě těchto hodinových dokumentů vznikl v České televizi i vzdělávací
cyklus pro všechny děti, který přibližuje dějiny Romů, způsob jejich života
a kulturu: Obrázky z historie Romů.
Z dílny České televize také pochází cyklus čtvrthodinových pořadů s názvem
Amare Roma (Naši Romové).
Zajímavým počinem je také romský animovaný večerníček
Mire Bala Kale Hin,
který vznikl ve finsko-české koprodukci. Tento šestidílný animovaný seriál
vypráví příběhy a pohádky na motivy romských lidových pověstí z celého
světa. Vypravěči jsou samotní Romové a natočila jej finská režisérka
Katariina Lillqvist.
Zahraniční filmy
Za hranicemi České republiky vzniklo několik filmů, jejichž tvůrci jsou
Romové anebo o Romech vyprávějí.
Velmi renomovaný je romsko-alžírský režisér
Tony Gatlif, který žije ve
Francii. Ten se může pochlubit hned třemi filmy ze života Romů. Prvním z
nich je Lačho drom (Dobrá cesta) z roku 1993, ve kterém pomocí hudby
Romů z Egypta, Turecka, Rumunska, Maďarska, Slovenska, Francie a Španělska
popisuje cestu Romů z Indie do Španělska. Tento film beze slov následovali
Les Princes (Princové), ve kterých popisoval problémy francouzských
Romů s jejich přizpůsobováním se majoritě. V roce 1997 představil
film Gadjo dilo (Bláznivý gádžo) o cestě francouzského mladíka do
Rumunska, hledajícího mezi místními Romy zpěvačku podle hlasu na kazetě
svého zemřelého otce. Romské motivy najdeme také v Gatlifově filmu
Transylvania.
V přehledu romské
filmografie nemůže chybět ani film bosenského režiséra Emira Kusturici z
roku 1998 Černá kočka, bílý kocour, který vypráví stejně jako Gadjo
dilo o lásce Romů k životu i lásce samotné. Tato komedie vypráví o dvou
zestárlých gangsterech a jedné nepovedené svatbě s ženichem a nevěstou na
útěku. Film se odehrává v Jugoslávii na břehu Dunaje a celým jím prochází
romská hudba. Romské hudebníky přizval Kusturica již ke svému
předcházejícími filmu o válce v Jugoslávii nazvaném Underground.
Čestné místo mezi filmy "o Romech" zůstává filmovému muzikálu
Cikáni jdou do nebe, který natočil podle novely Maxima Gorkého v roce
1976 sovětský režisér Emil Lotianu. Děj tohoto filmu se odehrává na začátku
20. století v Moldávii a na plátně jej ztvárnili herci romského souboru
Romen z Moskvy.
Dalším významným ruským filmem jsou Hříšní
apoštolové lásky z roku 1995, jehož děj se odehrává za druhé
světové války.
|