Romové a hudba
Dokumentární cyklus Zblízka
Tvůrčí skupina Čestmíra Kopeckého
O kořenech, vývoji a současném stavu romské hudební kultury...
Tento hodinový dokument přibližuje romskou hudbu jako ojedinělý fenomén,
jehož význam přesahuje hranice jedné komunity. Hlavním aktérem jsou tzv.
slovenští Romové, kteří přicházejí do Čech a na Moravu v období po druhé
světové válce a k jejichž tradičním způsobům obživy patřilo vždy i
muzikantství. Dokument ukazuje hudební kulturu této nejpočetnější
subetnicity Romů u nás, nejenom v její festivalové a kavárenské podobě, ale
hledá její kořeny a podstatu v autentické "domácké" písní, jako způsobu
komunikace. Pořad je doplněn komentářem a rozhovory, a to nejen s Romy, ale
i s etnomuzikology a romisty.
scénář: Pavel Marek, Zbyněk Andrš, dramaturgie: Kateřina Ondřejková, odborný
poradce: Zbyněk Andrš, zvuk: Jaroslav Jehlička, střih: Lucie Haladová,
produkce: Kateřina Oujezdská, vedoucí výroby: Martin Kopřiva, kamera: Jakub
Halousek, Marek Dušák, Jiří Zeiner, Pavel Marek, režie: Pavel Marek
V pořadu byly použity fotografie: Jakuba Halouska, Jindřicha Štreita
Rozhovor s režisérem Pavlem Markem:
Liší se Váš pohled na romské etnikum po Vaší práci na dokumentu?
"Liší se hodně: existuje vžitá představa, že Romové jsou od přírody výrazně
muzikální, to je sice pravda - ano, mají přirozené nadání pro hudbu a tanec
- ale ti kteří tyto své vlohy nekultivují dosahují stejně průměrných
výsledků jako příslušníci jakéhokoliv jiného etnika (např. eskymáci). Pro
dosažení vysoké úrovně jakékoliv lidské aktivity je totiž nezbytný nejenom
talent, ale i systematická píle, kterou většina romských "muzikantů"
postrádá. Vytrácí se totiž tradiční způsob předávání muzikantského řemesla
"z otců na syny". Zřejmě to souvisí s obdobím posledních několika dekád, kdy
byla kontinuita tradiční romské hudby uměle přerušena, ponejprve komunismem
a následně diktaturou komerčního umění. "
Jaký byl vlastní výběr témat v tak široké oblasti jako je romská hudba?
"Pokusili jsme se zachytit vzorky nejenom "oficiální" festivalové muziky,
ale i momenty spontánních hudebních projevů v soukromí. Tento výběr vznikl
na základě konsultací s odborníky: romisty a etnomuzikology. Výrazně se na
vytváření celkové struktury dokumentu podílel romista Zbyněk Andrš, který
ovládá plynule několik romských dialektů, díky tomu se nám podařilo snadněji
proniknout do prostředí romské komunity."
Která místa jste s kamerou navštívili?
"Natáčeli jsme v osadě Žehra ve východním Slovensku. Navštívili jsem
Festival Romská píseň Rožnov pod Radhoštěm, Muzeum romské kultury v Brně,
věznici Valdice, Psychiatrickou léčebnu Bohnice Praha, Detvu, Markušovce na
východním Slovensku, Spišský Štvrtok, Jízdárnu pražského hradu - Respect 98,
Větřní u Českého Krumlova, Festival romské hudby Karlovy Vary a některá
místa v Praze."
Jaký byl Váš nejsilnější zážitek z romské osady na východním Slovensku?
"Krásný dětičky s velkýma černýma očima, které jsou hodné na sebe i na malá
roztomilá štěňátka. A všichni mají blechy. Já jsem také jednu "koupil"."
Informace uvedené na této stránce poskytla Česká televize -
www.czech-tv.cz
|