O Roma Vakeren
Na vlnách Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu vás vítáme při poslechu
pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili Romové hovoří".
Bacht tumenge Romale, the lači rat. Hin parašťovin, tumen pale šunen romani
čib u džanen hoj akanastar tumenca hin emisia predalo Roma. Jek ora šunena
amaro vakeriben "O Roma vakeren"!
Připravili jsme pro vás celou hodinu aktualit a zajímavostí ze života Romů
a nebude chybět také romská hudba.
Kamen te šunen sar o Roma dživen abo nevimata, andal le romengero dživipen?
Te ha, ta ačen amenca! Šunena te romane giľa - šukar šuniben.
Adadives amenca peršo džana te dikhen, sar o Roma dživen pro Slovensko,
andro Piešťany.
Nejdříve se společně vydáme k našim sousedům na východní Slovensko do
Piešťan. Jak žijí Romové v tomto lázeńském městě, to vám přiblížíme v úvodu
O Roma vakeren.
Andro amaro studio avela te pobešen u te povakeren o Slavomil Hubálek.
Vakeraha leha pal leskeri buči, savi kerel pradalo romane čhavore adro
jekhetaniben - Nevi sikhaďi. Paľiž tumenge pheneha nevita, so andža ada
kurko.
Do studia jsme pozvali psychologa Slavomila Hubálka, který se věnuje Nadaci
Nová škola a pomáhá mladým Romům při rozhodování ve výběru středních škol.
Nebudou chybět ani aktuality ze života Romů.
Tiž tumen dodžanena save projekty keren Brnakere Roma. Mek vakeraha pale
lichva ko Roma andre Ostrava. Andre jekh sikhaďi Jihlavate, marde Roma le
reditelis. So pes odoj ačhiľa, oda tiž adadives šunena amendar. Amaro
šuniben zaphandaha vakeribnaha palo amare tradicii.
Ve druhé polovině O Roma vakeren se dozvíte, jak město Brno podporuje
činnost národnostních menšin. Ostravská policie má speciální tým na potírání
lichvy - to je naše další téma. Vydáme se také do Jihlavy, kde došlo k
napadení ředitele základní školy a nebude chybět ani výlet do romské
historie. Tolik z programové nabídky a teď už vám nerušený poslech přejí
Anna Poláková a Jaroslav Sezemský.
=[ Reportáž ]=
Jak žijí Romové v Piešťanech
V úvodu našeho vysílání se vydáme k východním sousedům na Slovensko. Často
mluvíme o slovenských Romech žijících v osadách. Dnes ale navštívíme
lázeňské město Piešťany, kde žijí Romové běžně mezi neromy a jak sami
říkají, nikdo je fyzicky nenapadá. Marii Vrábelové to potvrdil v rozhovoru
primátor města Remo Čikuta.
"Romové jsou do společnosti nějakým způsobem integrováni, jsou rozptýleni po
městě, je jich tu zhruba 1000. Mají tu své rodinné domy nebo některé městské
domy. Jsou rozptýlení po celém území. Není tu nějaká samostatná část, kde by
žili jen Romové. Děti navštěvují základní školy takovým způsobem, že chodí.
Výsledky ale nemají velké. Končí dříve v nižších ročnících, ale základní
školu vychodí všechny děti. Není problém s tím, že by školu nenavštěvovaly.
Město řeší tento problém. Učitelé hlásí, když dítě školu nenavštěvuje, potom
se snaží si rodiče předvolat a domluvit jim."
"Jaká je zaměstnanost Romů?"
"Přímo zaměstnaní nejsou, živí se obchodem na tržnicích. Prodávají levné
zboží, dá se to srovnat např. s Vietnamci. Existují také snahy, že by chtěli
být zaměstnání, ale mají s tím problémy. Zaměstnavatelé je nechtějí
přijímat, protože se bojí určitě fluktuace - že je přijmou na krátké období
- nevěří jim. Ale město se snaží je zaměstnat v rámci svých organizačních
složek, které má v technických službách - v zahradnictví a podobně."
"V porovnání s ostatními městy Slovenska si tedy Piešťany v tomto vedou
dobře?"
"Je to dané prostředím města, které má svá specifika. Občané města jsou
zvyklí na široké spektrum lidí různého vyznání, kultur, takže Romové v
integraci nemají velké problémy v rámci tohoto lázeňského města. Je to dané
i geograficky. Čím víc jsme na západním Slovensku, tím jsou Romové lépe
integrovaní než řekněme na východním Slovensku. K nějakému fyzickému
napadání Romů nedochází, ale určitě skrytá latentní forma rasismu tu je."
"Chystáte v tomto směru nějaký program? Něco co by tuto situaci mělo
změnit?"
"Chceme se věnovat tomu, aby ti, kteří se snaží integrovat se do vyšší
úrovně než je ta, v které se nacházejí, aby byli byli zaměstnaní a vytvořili
se jim nějaké možnosti pracovat. Ať už na veřejně prospěšných pracích anebo
přímo v zařízeních, které tu máme. Město jim potom může nabídnout, vzhledem
k tomu, že mají trvalý pracovní poměr a příjem, i další možnosti, které jim
náleží."
"Je tady tzv. "vajda", který Romy vede k činnosti nebo se s nimi radí?"
"Vajda žije ve vedlejší obci a ovlivňuje život Romů a dá se s ním
komunikovat."
"V čem přesně život Romů ovlivňuje?"
"Řídí je, když jsou nějaké problémy. Naši pracovníci na něj mají kontakt,
mohou ho nakontaktovat a on řeší problémy. Konflikty, vznikající zejména
rámci jejich komunity, on umí vyřešit tak, aby bylo všechno v pořádku."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Horké téma ]=
Psycholog Slavomil Hubálek
A je tu čas, kdy si pravidelně do O Roma vakeren zveme hosty. Toho dnešního
si k mikrofonu pozvaly Marie Vrábelová a Anna Poláková. Je jím psycholog
Slavomil Hubálek.
"Do studia přijal naše pozvání psycholog a soudní znalec Slavomil Hubálek,
který také působí v nadaci Nová škola. Dobrý večer."
"Dobrý večer."
"Pane Hubálku, vyšla kniha Tabu v socialních vědách, která sklidila velkou
kritiku psychologů, sociologů ale i široké veřejnosti. V jedné z kapitol se
hovoří o Romech, kde autor uvádí, že už se rodí s nižším IQ. Jak je to?"
"Je to samozřejmě naprostý nesmysl a neexistují pro to vůbec žádné důkazy.
Já jsem vyšetřoval mnoho romských dětí. Řada z nich dnes úspěšně studuje na
středních školách. Vytrhnout z kontextu psychologického vyšetření
inteligenční kvocient, udělat nějaký průměr a říct, že to platí o celé
skupině, je nesmysl."
"Jaký je váš názor na zvláštní školy?"
"To je věc, která s tím souvisí. My víme, a to je prokazatelné, že velké
množství romských dětí chodí do zvláštních škol naprosto nesmyslně, naprosto
zbytečně. Ty děti tam nepatří a umístěním do zvláštní školy jsou už od
startu poškozeny. Já jsem vždycky byl proti tomu. Do zvláštní školy patří
jenom děti mentálně postižené a je nesmysl, aby se staly segregačními
školami jen pro romské děti."
"Ale i tak je na zvláštních školách velké množství romských dětí. Proč si
myslíte, že tomu tak je?"
"Protože jsou tam nesmyslně přeřazovány a bohužel je to i se souhlasem
jejich rodičů. Já bych chtěl apelovat na všechny romské rodiče, aby to
nedělali, aby nepodléhali tlakům některých učitelek. Protože k tomu je
potřeba souhlas, řada lidí to podepíše a neuvědomí si, že udělali naprostý
nesmysl."
"Vy jste ve stálém kontaktu s Romy, jak je vnímáte, jací jsou?"
"Různí, na tuto otázku se skutečně nedá odpovědět nějakým obecným soudem.
Můžeme se dlouze bavit o tom, jestli mají nějaké specifické vlastnosti,
kterými se odlišují. Tam bychom asi nacházeli u některých větší emotivitu,
větší schopnost empatie, sociálního cítění uvnitř své komunity a ostražitost
ke komunitě, která se k nim nechová dobře. Samozřejmě romská populace je
velmi složitá, protože není jednotná. Čeští Romové, nazývaní cikáni, byli
vlastně vyvražděni a ti byli do české společnosti perfektně integrováni.
Romská populace, která žije dnes u nás, je vlastně několikrát vytržená ze
svých kořenů. Část z Rumunska, velká část z východního Slovenska a opakovaně
se pohybuje za prací po českých zemích. Po válce to bylo do zemědělství,
potom do chemického průmyslu, a tak vznikly komunity Duchcov, Most,
Chomutov. A potom to jsou vybydlená předměstí některých měst, kde v
prázdných bytech často bydlí Romové. Skupiny jsou odlišné. Česká populace to
často nediferencuje, hází je do jednoho pytle. Nesporně řešení romské
situace je do budoucnosti jedna z hlavních otázek této země. To, jak se s ní
vyrovnáme, bude vlastně signálem o tom, jací jsme Evropané."
"Jaké je to řešení, když budeme konkrétní?"
"Řešení je mnoho. Když se podíváme, jak se podařilo zatočit s rasismem ve
Spojených státech za posledních 40 let, tak je to bezesporu to, čemu se říká
"afirmativní akce", u nás tak ošklivě "pozitivní diskriminace". To znamená,
pomoct těm, kteří pomoc chtějí. V zájmu většinové společnosti je, abychom co
nejvíce dbali na výchovu a vzdělání romských dětí. Vy jste zmiňovala Novou
školu, a ta má za cíl například doučování romských dětí, protože řada těch
dětí je nadaných, ale neučí se dobře, protože nežijí v rodinách, kde by se
vzdělání podporovalo. V těch rodinách nejsou počítače, internet ani knihy a
ty děti jsou, oproti svým vrstevníkům, handicapovány. Nadace Nová škola se
například snaží těmto dětem pomoci tím, že jim počítače, knihy, připojení na
internet, ale i doučování poskytuje. To, si myslím, je velmi správná cesta.
Jenom je potřeba, aby se takových projektů, na kterých se podílejí studenti
středních a vysokých škol jako doučovatelé, aby se jich zúčastňovalo co
nejvíc romských dětí."
"Když to vezmeme z opačného úhlu pohledu, co především vadí lidem z
majoritní společnosti na Romech a asi ne jenom na nich, ale asi i na jiných
menšinách? Jsou to předsudky nebo obavy z neznalosti nebo nepochopení?"
"Je to všechno to, co jste řekla. Do předsudků patří obava, strach,
neznalost. Je asi charakteristikou člověka, že se bojí něčeho jiného,
cizího, zvláštního. Ale svět, ve kterém žijeme, je svět, ve kterém buď se
naučíme žít všichni pohromadě, bude to svět multietnický jako dnes vypadají
evropská velkoměsta, a nebo si zaděláváme na konflikty. Jedna z hlavních
úloh státu je minimalizovat násilí mezi lidmi, to znamená také minimalizovat
tyto předsudky, které k násilí vedou. Minimalizovat fantazie o tom, že někdo
je lepší a někdo je horší, že existují rasy inteligentnější a rasy méně
inteligentní, že jsou rozdíly, které jsou nepřekonatelné. Zkrátka úspěšné
společnosti se chovají tak, že všichni mají práva, která jim zajišťuje
ústava a ta práva se dodržují."
"Vy jste psycholog. Jak se má cítit menšina, která je neustále napadána, ať
už fyzicky, psychicky. Jak se s tím má vyrovnat člověk, který žije v takové
společnosti a vůbec celá ta menšina, celá ta společnost? Co proti tomu
dělat? To bylo všechno směrem k nám, k doučování, ke školství, ke vzdělání,
ale jak se má pak člověk rozvíjet ve společnosti, která se chová tak, jak se
chová?"
"Já vám velice rozumím. To, aby se Romové necítili ohroženi bude záležet na
tom, jak se bude vyvíjet demokracie v tomto státě, jak se bude chovat
policie. Jak budou tyto činy, a hanebné činy, trestány. Jak jednoznačně se k
nim bude stavět vyšetřovatel i soudce. Podle mého soudu se to trošku
zlepšuje. Já jsem posuzoval řadu případů jako soudní znalec před léty a
pamatuji doby, kdy se skutečně nikomu nechtělo čin kvalifikovat jako rasově
motivovaný, a přitom to bylo naprosto jasné. Dnes už je řada činů
odsouzených, a to je dobře. Na druhou stranu chápu obavy romských rodičů,
kteří se bojí pustit děti večer do kina, aby nedostaly namláceno jenom
proto, že mají o nepatrný štych snědší tvář než ti ostatní. Musíme ale
věřit, že ve společnosti bude taková atmosféra, že podobných činů bude
ubývat."
"Přesto pane Hubálku, abychom neskončili tak smutně, je řada organizací z
řady majoritní společnosti, která se snaží Romům pomáhat, a nejen Romům.
Máte s tím nějaké zkušenosti?"
"Zmiňovali jsme Novou školu. Problematiku vzdělání já vidím jako velmi
důležitou. Vím o řadě církevních organizací nebo charit, které pomáhají
Romům. Existuje řada skupin z řad Romů, které jsou takzvaně
"samopomáhající". A to je velmi dobře. Je třeba, aby těchto pomocných,
altruistických, podporujících akcí bylo co nejvíce, protože ten, kdo pomáhá
někomu jinému, svým způsobem pomáhá taky sobě."
"Ve studiu jsme si povídali s psychologem Slavomilem Hubálkem. Děkujeme za
návštěvu v O Roma vakeren a na shledanou."
"Na shledanou."
"Na shledanou."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Zprávy ]=
Počet žádostí českých občanů o azyl ve Velké Británii se v minulém čtvrtletí
měsíc po měsíci snižoval. Celkem za poslední tři měsíce loňského roku
požádalo Londýn o útočiště před politickým pronásledováním ve vlasti 130
lidí nebo rodin z České republiky, ve srovnání se 620 za předchozí čtvrtletí
a s 1425 za celý rok.
Výpověďmi svědků a znalce z oboru lékařství pokračovalo u okresního soudu v
Chebu hlavní líčení s pěticí policistů, kteří jsou obžalováni z rasově
motivovaného útoku na Roma Karla Bílého. Policisté, kteří byli od incidentu
postaveni mimo službu, jsou obžalováni ze zneužití pravomoci veřejného
činitele a čtyři z nich navíc i z vydírání. Hrozí jim až osmileté vězení. Z
časových důvodů a pro možné doplnění důkazů odročil soudce líčení až na 12.
března a není vyloučeno, že pak už vyhlásí rozsudek.
Státní zástupkyně obžalovala čtyři mladíky kvůli podezření, že loni v říjnu
v Praze 8 surově zbili 17tiletého Roma. Žalobkyně viní na svobodě stíhané
mladíky z pokusu o těžkou újmu na zdraví s rasovým podtextem a z
výtržnictví. Hrozí jim tři až deset let vězení. Tři z podezřelých jsou ale
mladiství, takže se u nich trestní sazba snižuje na polovinu.

Nové komunitní centrum Armády spásy otevřeli v Přerově. Zařízení má sloužit
zejména matkám s dětmi, seniorům a obyvatelům přilehlé Romské čtvrti.
Prvními klienty jsou matky s dětmi z domu pro neúplné rodiny, který armáda
spásy také spravuje. Romské děti tam budou mít různé kroužky, penzistům
nabízí centrum knihovnu a čítárnu, pro všechny je pak otevřena počítačová
učebna, služby nabízí i tělocvična a posilovna.
Atmosféra typická pro oblasti Karibiku ovládne 29. března pražskou Lucernu.
Uskuteční se tam Plážový ples Karibik, který se letos koná už pojedenácté a
bude součástí celoevropského Týdne proti rasismu. Návštěvníci se mohou do
programu sami zapojit a informace o rasismu získají u stánků neziskových
organizací, které se touto problematikou zabývají. Na plese zahrají Laura a
její tygři, Big Band Vladislava Brože, Havana Quartet a vystoupí i Monika
Absolonová. Výtěžek plesu bude věnován na prevenci rasismu a intolerance
mezi mládeží a na obnovu dětských kluboven a tábořišť poškozeních povodněmi.
=[ Reportáž ]=
Brno každoročně vyčleňuje z rozpočtu peníze na podporu činnosti národnostních menšin
700 tisíc korun - to je částka, kterou letos ve svém rozpočtu vyčlenilo
město Brno na podporu činnosti národnostních menšin. Peníze město spolkům
pravidelně rozděluje už několik let. Finanční podpory se tak dočkaly
například sdružení Němců, Slováků, Řeků, ale také Romů, kterých v Brně žije
asi 15 tisíc. S předsedou Společenství Romů na Moravě Karlem Holomkem si o
využití těchto městských peněz povídal Michal Zamboj.
Společenství Romů na Moravě, které kromě jiného vydává také čtrnáctideník
"Romanos Hangos" každoročně od města žádá asi 200 tisíc korun.
"Předkládáme program, který se týká především mimoškolní výchovy dětí a
mládeže. To jsou programy, které směřují do škol, kde je většina romských
dětí," říká předseda společnosti Karel Holomek.
Okruh aktivit, které tyto peníze z části pokryjí, je široký. Od hudební či
výtvarné výchovy, přes sport až třeba k divadlu.
"Je to divadlo, které je tak nějak propojeno motivy českých pohádek, ale je
provozováno v romštině. Děti mluví romsky, střídají češtinu s romštinou.
Divadlo má podle Karla Holomka profesionální vedení - herečku Divadla Na
Provázku Simonu Pechovou.
"Mnohé z dětí, které až doposud byly ve škole neúspěšné, tak tím, že se jim
dá šance, tím, že mohou pozvednout své sebevědomí, tak i ve škole některé z
nich prospívají. Je to patrné.
Část peněz společenství podle Karla Holomka využívá i na financování
společného projektu s Pedagogickou fakultou Masarykovy Univerzity v Brně.
Její studenti se právě práci s romskými dětmi věnují a teď dokonce v trošku
pozměněné podobě.
"My jsme po určitých potížích, které jsme měli, když děti docházely do
nějaké místnosti, většinou za vysokoškoláky, které na to najímáme, tak teď
jsme udělali bezvadný tah, který se osvědčil. Vysokoškoláci chodí přímo do
rodin. Takže tam to dítě je, nevymlouvá se na nemoc, na nechuť, na lenoru.
Oni tam skutečně chodí, přitom něco z té rodiny získávají, něco ta rodina
získává od nich. Je to dobré."
Jakou částkou město projekty Společenství Romů na Moravě, které jsou
zaměřené na Brno, nakonec podpoří, není jisté.
"Jednou jsme ale museli dotaci odmítnout, protože byla proti našemu
požadavku směšně nízká," říká Karel Holomek.
"To nejsou peníze, které dostáváme zadarmo, není to žádné privilegium. My
tady plníme nějaký program, který prospívá městu. Město není schopno tento
program plnit, ono je schopno ho jen podpořit. Má k tomu své instituce, tedy
i my.
O podpoře jednotlivých projektů teď budou jednat brněnští radní. Jejich
doporučení pak musí ještě schválit zastupitelstvo.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
V Ostravě pracuje speciální policejní tým na potírání lichvy
Ostravská policie má speciální tým na potírání lichvy. Tato trestná činnost
se rozmáhá hlavně mezi Romy, ale týká se všech sociálně slabých skupin.
Policie v Ostravě dosud řešila jen jeden případ. Jak to na Ostravsku s
lichvou vypadá, zjišťovala Gabriela Všolková.
Typický příklad: rodina pobírá rodinné dávky, které jí sotva vyjdou na běžné
výdaje. Zaplatí nájem, nakoupí potraviny, ale už nezbývá na oblečení nebo na
školní pomůcky pro děti. Peníze nutně potřebuje, nejlépe hned.
"Jestli mám děcku něco dát na jídlo nebo nedat, to je.... prostě buď mám ty
peníze nebo je nemám. Většinou je jim jedno, jestli si půjčí a co bude v
budoucnu. Že ta budoucnost bude pro něj špatná, že dostane další sociálku,
zas o ní přijde.... že to je všechno špatné. Tady by měla být ohledně toho
nějaká osvěta. Když ze sto lidí to pochopí 70%, budeme jedině rádi. Možná by
se i lichva částečně odbourala."
To si myslí ostravský předseda Romské občanské iniciativy František Sivák.
Dodává, že existují dva způsoby lichvy. Jedním z nich jsou půjčky
nebankovních firem, jejichž zástupci navštěvují jednou týdně rodiny a
vybírají splátky s vysokým úrokem. Druhý způsob, kvůli němuž byl speciální
tým vytvořen, je soukromá lichva. Podle policejní mluvčí Ilony Brandžovské
jsou právě tyto případy těžko odhalitelné:
"V loňském roce se začaly řešit tři případy, z nichž ovšem dva byly poté
odloženy. Nebylo zjištěno, že by se jednalo o trestný čin lichvy. Romové se
většinou bojí tyto případy oznámit. Mají strach označit lichváře, bojí se o
své zdraví, o zdraví svých rodin. Bojí se také, že až budou potřebovat
půjčit peníze, že jim nikdo nepůjčí.
Mluvčí popsala případ, který skončil usvědčením pachatele:
"Ve vazbě loni kvůli lichvě skončil sedmadvacetiletý muž. Ten o tři roky
starší ženě půjčil na měsíc 40 tisíc korun s tím, že vyžadoval vrácení
částky 8 tisíc korun. Žena na toto přistoupila, peníze dokonce i včas
vrátila, ale muž požadoval další peníze. Řešil to i tak, že jí vzal občanský
průkaz a vždy, když jí přišly sociální dávky, šel s ní na poštu a peníze
ihned vybral. Takto získal bezmála 13 tisíc korun."
Muž svou oběť k placení donutil výhružkami. Právě výhružky fyzickým
násilím, likvidací majetku nebo i smrtí zavírají obětem lichvářů ústa. Sivák
se domnívá, že i policejní tým v terénu nic nezmůže, pokud se do boje s
lichvou nepustí sami Romové. Říká, že právě na severu Moravy, v kraji s
vysokou nezaměstnaností, jsou pro tuto trestnou činnost výborné podmínky.
Nezaměstnaní s nízkými sociálními dávkami nemají šanci získat v bance úvěr:
"Sociálka, nedostatek peněz, teď máme zimu třeba, ta se nám prodlouží. Je
větší topná sezóna, takže budou i větší doplatky. Kde ty lidi na ty doplatky
vezmou. Zase se dostanou do nějaké krize a zas budou vyhledávat prostředky.
Kde? U lichvářů. Lichva je všude, je těžko odstranitelná. Je to zase o tom,
že pokud nebude práce pro lidi a oni se nevydělají peníze, tak lichva
pokvete.
Rodin, které se na Ostravsku dostaly do finanční krize a využily nabídky
okamžité půjčky s obrovským úrokem, přibývá. Lichvu také Romové uváděli jako
jeden z důvodů emigrace.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
V Jihlavě napadla skupinka Romů ředitele základní školy
Z Ostravy se v následujících minutách přesuneme do našeho dalšího města. V
základní škole v Jihlavě, v části Horní Kosov, slovně a fyzicky napadla
skupinka Romů ředitele školy. Ředitel školy Jaroslav Karlušín neutrpěl
zranění a nepožaduje potrestání útočníků. Celou událost si připomeneme v
příspěvku Radka Tulise.
Učitelka doučovala dvě romské děti v době po běžném vyučování. S tím ale
nesouhlasily jejich matky. Vstoupily do třídy a učitelku slovně napadly.
Ředitel školy Jaromír Karšulín na situaci reagoval přivoláním městské
policie a vrátil se do třídy.
"Vyzýval jsem dotyčné, aby opustily školu. Oni se mě pokusily nějakým
způsobem inzultovat."
Útočníci ředitele udeřily pěstí a dlaní do obličeje. Podle předběžných dohod
nejméně jedno z dětí školu opustí. Městská policie sem proto dočasně dala
přenosnou kameru, kterou dění nejen v okolí školy sleduje. Hovořil o tom
ředitel jihlavské městské policie Jan Frenc:
"Z toho důvodu jsme tam dali strážníky, že skutečně nějaké problémy tam
byly. V nejbližší době uděláme besedu s romskými občany, kde bychom si
nastínily určité podmínky, které by tam měly být. Jak městská policie tak
ředitel školy odmítají, že by celý konflikt ve škole měl rasový podtext.
Tvrdí to i vládní zmocněnec pro romskou otázku Ladislav Vašek:
"Já vám mohu říct zodpovědně z tohoto místa, že veškeré věci, které se
týkají i těchto negativních jevů, řešíme.
Případem napadení ředitele se ale znovu připomněly další problémy, které
překračují rámec samotné události v Horním Kosově. Učitelé se opět cítí
ohroženi. Rodiče raději snesou vinu na hlavu učitele, než aby přiznaly, že
se dětem nevěnují a že děti chodí do školy bez přípravy. Učitelé si stěžují
na horší morálku dětí, a to platí všeobecně, bez ohledu na barvu pleti.
Ředitel školy Jaromír Karšulín proto znovu odmítá rasový podtext i běžných
potyček mezi dětmi:
"Společnost je určitým dílem, já neříkám kvůli komu, rozdělena. Normálnímu
dětskému postrkování se přidává to, co tam vůbec není. Pojďte se podívat
před jakoukoliv jinou školu, kdekoliv. A nebudou se tam děti postrkovat?
Proč tam hledat něco jiného? Vy jste nechodili do školy, nepostrkovali jste
se?"
Školám městská policie a magistrát naznačují, že se incident uklidnil.
Učitelé v Kosovu ani přes tuto nepříjemnou událost doučování nepřipravených
dětí nezruší. K lepšímu přístupu Romů ke vzdělání vyzval i vládní zmocněnec
pro romskou otázku Ladislav Vašek:
"Té škole nebo panu řediteli dáváme plnou podporu, protože nemůžeme
zasahovat do toho, jestliže pedagog nechá po škole dítě za něco. Nemůžeme do
toho zasahovat, protože jenom on ví, proč a z jakých důvodů."
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Historie, zvyky ]=
Pocházejí Romové z Indie?
Podle oficiálních vědeckých pramenů Romové pocházejí z Indie. Ne všichni se
ale s touto teorií ztotožňují. Proto romistu Zbyňka Andrše oslovila opět
kolegyně Janíčková.
"Je tedy skutečně potvrzeno, že Romové z Indie přišli?"
"To, že Romové z Indie přišli, to je teorie uznávaná už přes 200 let. To, že
někteří lidé mohou mít jiný názor, někteří Romové se například domnívají, že
přišli z Egypta nebo dokonce z Kanaánu, to je dáno tím, že romské historii a
kultuře se nikdy ve školách neučilo."
"O co se opírá teorie, že Romové přišli právě z Indie?"
"Nejvíc se opírá o příbuznost romštiny z novoindickými jazyky, což je
naprosto patrné a zřejmé, když porovnáme například hindštinu, ale i jiné
jazyky: bengálštinu, panjávštinu s romštinou, tak je vidět, že jsou to
jazyky velice blízké. Ale nejenom to. Je tu řada podobností s oblasti
způsobu života, čili z etnologie nebo můžeme říct sociální a kulturní
antropologie.
"Jsou tedy v hindštině nějaká slova, kterým by rozuměl i náš Rom?"
"Například: "aččhá" je "láčho" nebo "bakrá", což tedy v hindštině znamená
"koza", tak v romštině je to "bakro" - "beran". "Ág" je "jag", čili oheň. Těch
podobností nebo paralel je celá řada."
"Ovšem, na druhou stranu jsou i jiná slova v jiných jazycích, která Romové
mají také ve své mateřštině, např. hodně se jich vyskytuje v rumunštině."
"To je potom věc jazykového ovlivňování, jazykového kontaktu. Samozřejmě
romština a její nositelé, tedy Romové, kteří prošli na cestě do Evropy řadou
zemí Orientu, vstřebali do sebe i slova z různých jazyků na evropské půdě.
Nicméně základ romštiny je opravdu indický."
"A nemohlo to být tak, že Romové Indií procházeli stejně tak jako např.
Rumunskem, Maďarskem?"
"Samozřejmě. Nic nelze vyloučit, ale nám dělá problém vystopovat vůbec dobu
a cesty, kterými Romové putovali do Evropy, čili v této otázce, kterou
kladete, se nemáme vůbec o co opřít."
"Mohou se vědci také opírat o fyziognomii, podobnost mezi Indem, který
navštíví Prahu? Někdy se může stát, že je opravdu velmi podobný našim
Romům."
"Samozřejmě podobnost tam je, ovšem není to jednoduché, zejména pak pro
laika. Protože zdánlivě podobné jsou si i jiné skupiny, např. Arabové a
vůbec lidé ve Středomoří, atd. Takže tam je třeba znát ty příznaky, které
jsou charakteristické pro určitou skupinu lidí."
"A pro Romy, jaký je tedy charakteristický antropologický znak?"
"No, já jsem to chtěl právě dokončit. Ono je to obtížné v tom, že v každé
skupině se vyskytuje antropologických znaků charakteristických pro určitou
rasu více. A u Romů, tím, že procházeli tak obrovské geografické
vzdálenosti, je to zvlášť patrné."
Příště si Alžběta Janíčková bude se romistou Zbyňkem Andršem povídat o tom,
jak podle historiků Romové putovali Evropou.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
Za několik minut bude 21 hodin, "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" je u
konce. Naladit si nás můžete i v úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních
studií v 19:45 a nebo v pondělí a v pátek na okruhu Českého rozhlasu 6 - v
19:15.
Příště vám nabídneme informace ze života Romů, do studia pozveme dalšího
zajímavého hosta a nebudou chybět ani romské písně.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Anna Poláková a
Jaroslav Sezemský.
Romale sam lošale, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen andro O
Roma vekeren! Ada šuniben predal tumende!
Mějte se moc pěkně a klidný víkend.
Romale but Bacht te sasťipen. Ačhen Devleha!
|