Dělení Romů
26-02-2000
Obecně můžeme Romy rozdělit podle různých hledisek, protože
označení ROM je souhrnné jméno řady etnických skupin, které mají
společný původ, jazyk a mnoho společných kulturních rysů. Obecně
existují tři způsoby dělení - dělení vnitřní, romské (tj. jak
Romové rozdělují sami sebe), dělení vnější, z hlediska Neromů -
gádžů - a dělení odborné z hlediska etnicko-jazykového.
Aňi o pandž angušta nane jekh.
Ani pět prstů jedné ruky nejsou stejné.
Romské přísloví
|
1. Dělení vnitřní - romské:
Dělení Romů na území bývalého Československa podle jazyka je obtížné, neboť se
po 2. světové válce zcela jejich změnilo složení. Do druhé
světové války žili na území Slovenské republiky slovenští
(slovenský dialekt romštiny, nejpočetnější skupina) a maďarští
Romové (maďarský dialekt romštiny).
V Čechách a na Moravě žili
česko-moravští Romové (česko-moravský dialekt romštiny, asi
stejně početní jako maďarští Romové) a v Sudetech němečtí Romové
(sintí dialekt romštiny, nejméně početní). Po celém území
Československa kočovaly méně početné skupiny olašských Romů
(olašský dialekt romštiny).
Po druhé světové válce téměř zcela zmizela skupina Romů
česko-moravských a německých a do Čech byli nastěhováni Romové
slovenští - do domů po sudetských Němcích či v rámci tzv.
rozptylu jako levná nekvalifikovaná pracovní síla do průmyslových
částí Čech a Moravy. Po zákazu kočování v roce 1959 se v Čechách
usadili i Romové olašští.
Podle způsobu života se Romové dělili před zákazem kočování v roce
1959 na kočovné, polokočovné a usedlé. U nás to byly kočovné nebo
polokočovné skupiny olašských Romů, které k nám přišly z území
dnešního Rumunska, z Valašska a Moldávie, odtud jejich název -
území Valachie, po tamním zrušením otroctví - nevolnictví. Velká
část z nich až do zákazu v roce 1959 kočovala. Na rozdíl od
jiných dnešních Romů si zachovávají svou řeč (olašský dialekt)
a udržují své zvyky. Jsou velmi uzavření a nenechají mezi sebe
proniknout cizího člověka. Kontakty olašských Romů s usedlými
jsou málo časté.
Polokočovné skupiny měly přechodná obydlí, ve
kterých se zdržovaly zpravidla pouze v zimním období. Po většinu
roku se přemisťovaly v příznačných vozech - šiatrách, pokrytých
plachtami a tažených koňmi, nebo putovaly pěšky a tábořily ve
stanech. Kočovnictví provozovaly v souladu se zdroji své obživy
(nejčastěji koňské hadlířství), které jim však nezajišťovaly vše
potřebné k existenci, a bývaly proto doplňovány různými formami
drobného příživnictví.
Usedlí Romové se usadili za Marie Terezie a živili se
provozováním svých profesí nebo drobnými službami gádžům -
Neromům, sedlákům z vesnic, u kterých žili v osobitých sídelních
jednotkách - osadách (dodnes se uchovaly zejména na východním
Slovensku, kde jich můžeme napočítat téměř tři sta).
Profesně se Romové také liší. S vykonáváním různých profesí
byl spojen různý společenský status. Nejlepší postavení měli
hudebníci. Své profese si Romové přinesli s sebou z Indie,
jednalo se zejména o kovářství, košíkařství, korytářsví, koňské
handlířství, výrobu cihel, metel, brusičství nožů (viz níže
tradiční romská povolání). Olašští Romové se tradičně
specializovali na koňské handlířsví, ženy na věštění z ruky.
Mezi sebou se Romové rozlišují na městské a venkovské
Romská populace žije rozptýleně mezi neromským obyvatelstvem buď
ve zvláštních čtvrtích a ulicích ve městech nebo na předměstích
(měšští) nebo v oddělených romských osadách na okrajích
venkovských obcí (venkovští). Tito venkovští Romové si zachovali
mnoho ze své kultury a tradičního života díky poměrné
izolovanosti od ostatního obyvatelstva, zatímco Romové žijící ve
městech mezi Neromy se přibližovali okolní společnosti v jistých
oblastech ekonomického života a v některých rysech sociálního
chování.
Dalším hlediskem pro vnitřní dělení je respektování či
nerespektování různých tradic a pravidel, podle kterého se dělí
na čisté Romy - žuže Roma a špinavé Romy - degeša Roma. Každá skupina
- rod ale považuje za nečisté - podřadné někoho jiného. Mezi
nečisté patří ti Romové, kteří jedí např. koňské maso (u Romů byl
kůň téměř posvátné zvíře) nebo zbytky jídel (ohřívaná jídla) nebo
porušili skupinovou endogamii a provdali dceru na někoho
takového. Z tohoto vnitřního dělení vyplývá omezení osobních
kontaktů s rodinami, které jsou považovány za nečisté.
Podle doby příchodu na určité území, do města, vesnice, se
mohou také dělit na starousedlé a nově příchozí.
Dělení podle bohatství je nám asi nejbližší, neboť všude na
světě, v každé společnosti se lidé dělí na chudé a bohaté. Za
nejchudší jsou považováni Romové z osad na východním Slovensku,
většina Romů je z hlediska našeho označována za sociálně
potřebné. K nejbohatším Romům tradičně patřili muzikanti, kteří
dříve učinkovali i na šlechtických dvorech, později vytvořili
zvláštní vrstvu městských kavárenských hudebníků. Olašští Romové,
kteří patřili do 5O. let mezi nejchudší, dnes v důsledku různých
forem "obchodování" patří mezi nejbohatší vrstvy Romů. Kontakty
mezi starousedlými Romy a olašskými Romy jsou minimální. Největší
hodnotou pro olašské Romy je zlato.
2. Dělení vnější, z hlediska Neromů
Při tomto dělení záleží na úrovni znalostí o Romech, ale
nejrozšířenější je hledisko podle stupně asimilace - tedy na
slušné a neslušné Romy, a s tím souvisí i dělení podle sociální
úrovně. Jako Neromové můžeme Romy rozlišovat také podle vnějšího
vzezření. Neviditelnější rozdíl je mezi "světlými" a "tmavými"
Romy.
Olašští Romové mají světlejší pigmentaci i světlejší vlasy
a bývá u nich nejčastěji vidět klasické romské oblečení - široké
barevné sukně, třícípé šátky na hlavách či ramenech. Nesmírnou
hodnotu má pro ně zlato, a proto u nich vidíme častěji prsteny,
náušnice, náhrdelníky, náramky, dokonce i zlaté zuby, než
u jakýchkoliv jiných Romů. Jako kočovný národ nemohli investovat
svůj majetek do nepřenosných věcí, a tak své jmění ukládali do
zlata. Zlato má však pro ně i jinou symboliku. Olašský Rom věří,
že zlaté šperky, které má na sobě, jej uchrání před nemocí.
Olašští Romové také mezi sebou nejčastěji mluví romsky - olašským
dialektem.
3. Odborné dělení - dle hlediska jazykově-etnického
Na základě dialektometrických výzkumů a sociologických údajů
dospěla lingvistická sekce (Centre de recherches tsiganes při
Universitě René Descarta) k následujícímu rozdělení jazyka Romů:
I. romštinu v pravém slova smyslu, jíž hovoří převážná většina
Romů na celém světě, lze rozdělit do tří dialektových skupin.
Tyto dialekty mají základní slovní fond romský a kromě výpůjček z
různých kontaktních jazyků pro výrazy označující moderní realitu
(řidičský průkaz, škola...) mezi nimi existuje různě vysoký
stupeň srozumitelnosti;
-
skupina balkánsko-karpatsko-balstská se dělí dále na
podskupiny starobalkánskou, karpatskou a baltskou,
-
skupina gurbetsko-cerharská, jíž se mluví výhradně na Balkáně,
-
skupina kalderašsko-lovárská, která je zeměpisně
nejrozptýlenější - od Uralu po Kalifornii a Buenos Aires.
II. Skupina sinto-manušských dialektů, která se kdysi oddělila od
karpatské a baltské podskupiny a obsahuje velký podíl výpůjček z
germánských jazyků. Vzájemná srozumitelnost mezi těmito dialekty
a předchozími skupinami je minimální.
III. Lokální dialekty jiných jazyků
obsahujících určitý podíl romských slov. Mluví jimi ty skupiny
Romů, které v důsledku různých asimilačních snah ztratily vlastní
jazyk - například španělští Gitanos nebo ve Velké Británii
dialekty pogadijské. Jsou naprosto nesrozumitelné pro ostatní
romské skupiny.
Ze všech těchto dělení je zřejmé, že Romové nejsou a nikdy
nebyli homogenní skupinou, a proto by bylo správné mezi nimi
rozlišovat, a nikoliv generalizovat.
|