Projekt Tolerance: Kampaň proti předsudkům vůči Romům v roce 1997
01-09-1997
Co to je Projekt Tolerance?
Projekt Tolerance je mediální kampaní, která má vyvolat otevřenou diskusi o
rasovém násilí a diskriminaci Romů v české společnosti.
Důvody kampaně
Od roku 1989 se postavení Romů v České republice v mnohem zhoršilo: v
oblasti bydlení, v oblasti vzdělávání. Většina romských dětí absolvuje pouze
základní, popřípadě zvláštní školu. Více než polovina dětí umístěných v
ústavech náhradní rodinné péče jsou děti romské. Rozpad Československa
znamenal pro řadu Romů dramatickou změnu. Tisíce z nich ztratili de facto
státní občanství - ze dne na den se stali cizinci v zemí, kde se narodili
aniž by svůj dalši pobyt v České republice mohli legalizovat. Přetrvávající
bezmoc mezi Romy vyvolala nedůvěru, strach a apatii. Od roku 1989 podlehlo
rasové motivovaným útokům přinejmenším 25 Romů. Z denního tisku se česká
společnost dozvídá o rasové motivovaném násilí ze strany mládeže, často
příslušníků hnutí skinheads. Rasové útoky však nejsou řádně postihovány a
často jsou naopak majoritní společnosti schvalovány. Předsudky vůči Romům
trpí většina obyvatel a socioekonomicky status Romů je ještě utužuje.
Projekt Tolerance je reakcí na rasismus
Celou kampaň zorganizoval holanský fotograf Juul Hondius. V roce 1994
přijel do České republiky a půl roku zde studoval fotografii na
pražské FAMU. Za svých studií poznal postoj české společnosti vůči
Romům a rozhodl se bojovat proti diskriminaci romské menšiny. Jeho
kampaň je reakci na postavení Romů ve společnosti, která je nepřijímá,
přestože do ní patří.
Většina Čechů Romy ignoruje, mnozí by byli nejraději, kdyby se Romové
z České republiky vystěhovali. Juul Hondius na odmítavý postoj
společnosti vůči Romům reaguje tím, že Romy v pražských ulicích naopak
zviditelňuje a připomíná jejich problémy.
S pomoci mnoha lidí - tlumočníků a dalších pomocníků - cestoval po
České republice a fotil portréty Rómů. mladších i starších, bohatých i
chudých. Svými fotografiemi se snažil zmapovat průřez celou romskou
komunitou. Jejich domovy však nefotografoval - chtěl jen ukázat
skutečně tváře skutečných lidí. Jejich každodenní realita má totiž
pramálo společného s romantickými představami o bezstarostných
kočovnících v maringotkách.
The Posters
Ze svých portrétů vybral čtyři a doplnil je texty, které vyvolávají
zamyšlení. Plakáty vyhotovil ve dvou rozměrech 1,5 x 2 m a 4 x 5 metrů. Dnes
si tyto portréty mohou prohlédnout obyvatelé i návštěvníci Prahy na zdech.
Pokračování projektu
Všechny vystavené plakáty na pražských zdech Juul Hondius po čase opět
vyfotografoval, čímž zdokumentoval reakce obyvatel i návštěvníků Prahy.
Předpokládal totiž, že plakáty s největší pravděpodobností popíší
nejrůznějšími komentáři, nápisy a vzkazy. Zde si můžete prohlédnout
výsledek:
xAutor fotografií: Juul Hondius |

|

|

|

|
Juul Hondius tuto kampaň neorganizuje coby zástupce Nizozemí, ale jako
soukromá osoba. Součástí kampaně je i tato internetová stránka, za jejíž
vystaveni děkuje Juul Hondius Rádiu Praha - Vysílání Českého rozhlasu do
zahraničí.
|