Mládí
26-02-2000
Dětství a dospívání romských dětí končí založením vlastní
rodiny. Jedno romské přísloví praví: "Posaď svou dceru na židli a
a pokud se její nohy dotýkají země, je už zralá na vdávání."
Rodiče tedy svěřovali své dospívající dcery jejich budoucím
manželům. Dívky si proto většinou musely brát za manžele muže, které jim
vybrali rodiče. Otcové vybírali manžele častěji, ale nebylo to
pravidlem. Romské dívky se tedy zpravidla nevdávaly z romantické lásky, ale
byly poslušny příkazu své rodiny.
Úkolem dcer bylo uzavřít
dobré a uvážlivé manželství, a tím spojit dvě rodiny, aby
byla ještě více zvýšena rodinná prestiž. Takto smluvená svatba se
mohla odehrát pouze mezi rodinami, které byly materiálně na stejné
úrovni, v přátelském vztahu a se sňatkem souhlasili oba
otcové. Výjimečně se stávalo, že se do sebe chlapec s dívkou zamilovali proti vůli
rodičů, ale to s sebou neslo vždy konflikty mezi rodinami.
Pokud však strávili zamilovaní společně noc, nezbývala jiná možnost, než sňatek uskutečnit. Rodiny jim většinou odpustili, ale
před tím je museli veřejně potrestat pro výstrahu, aby si to
ostatní mladí rozmysleli.
Za tento přestupek nejsou členové
rodiny, komunity ostrakizováni, pouze potrestáni. Vyloučení
z komunity, které je pro Roma největším trestem, bývá spojeno
s incestem. Toto mezikulturální tabu platí i mezi Romy a jeho
porušení bývá velice odsuzováno.
K tomu, aby spolu mohli dva mladí začít žít a mít děti, bylo
třeba po dohodnutí otců uskutečnit zásnubní obřad - mangavipen.
Oba mladí v doprovodu svých rodičů si před dalšími svědky slíbili
vzájemnou věrnost až do smrti. Obřadník, nejčastěji vajda -
čhibalo, mladým zavázal ruce šátkem, do dlaní nalil víno nebo
pálenku, které si mladí z dlaní vypili. Dnes si už většinou ruce
nesvazují, jen překříží a novomanželé vypijí vzájemně obsah
partnerova pohárku a políbí se. Od této chvíle byli romským
společenstvím považováni za manžele, kteří spolu mohou žít a
plodit děti. Občanskou nebo církevní svatbu - bijav měli až po
několika letech, když už spolu měli jedno dvě děti.
Uzavřené
manželství bylo na celý život: rozchod byl výjimečný a byl povolen
pouze v případě neplodnosti či nevěry ženy.
Pokud se po několika letech nenarodilo manželům dítě, muž mohlo
manželku opustit. Neplodnost byla pro romskou ženu největší trest,
neboť nemohla splnit svou životní roli - být dobrou matkou, a tedy
i manželkou. Takováto žena byla všemi opovrhovaná a nikdo by neměl
mít manželovi za zlé, když ji opustí. Neplodnost byla považována za
trest, který byl z nějakého důvodu na ženu uvalen. Samozřejmě
existovalo mnoho kouzel, jak neplodnost odstranit. Neplodná žena
měla například jíst byliny utržené na hrobě ženy, která po porodu
zemřela na horečku omladnic, jiným kouzlem se zcela jasnou
symbolikou bylo vdechnutí obsahu vajíčka manželem do úst ženy,
která celý obsah spolkla. Ženy věřily i v sílu úplňku a jedly
byliny natrhané o půlnoci za úplňku. S touhou po co největším
počtu dětí, která vyplývá z životní nutnosti rodů mít co největší
počet potomků, souvisela i neexistence potratů.
Také nevěra ženy byla důvodem pro její opuštění. Pokud ji
muž neopustil, musel ji alespoň veřejně potrestat (ostříhat
vlasy, zbít .. ). S mužskou nevěrou to bylo jinak: zvyšovala
mužovu prestiž a někdy se jí manželky chlubily a dokazovaly tak
mužovy kvality. Otázkou zůstává, s kým mohli být muži nevěrní ...
Když si byla romská žena jistá, že je v jiném stavu, oznámila
tuto radostnou novinu nejprve ženám v rodině a teprve poté svému
manželovi. Od tohoto okamžiku se musela řídit "pravidly na ochranu
plodu", jež jsou vzhledem k víře v možnost přenosu různých
nedostatků a negativních vlastností velmi přísná, a žena tedy byla
vystavena různým omezením: nesměla se například dívat na tělesně
postižené lidi, na "ošklivá" a magicky zneužitelná zvířata
(hlavně plazy), na zesnulého apod.
Do poslední chvíle však
pracovala, a když přišla její hodinka, manžel vyburcoval sousedy a
zavolal porodní bábu, která měla nejen funkci porodníka, ale i funkci
magickou. Než ustříhla a zavázala pupuční šňůru, připravila rodičce
kouzelný nápoj proti démonům, kteří by mohli do novorozeného
dítěte vskočit, někdy zapalovala před domem či stanem oheň, aby je
zahnala. Potom se čekalo na oficiální křest, neboť do té doby byl
novorozenec vystaven působení zlých sil a po křestu zlé síly už
děťátku ublížit nemohly. Za zlé síly byly považovány duše
matek zemřelých při porodu nebo žen, které porodily mrtvé dítě a
tyto duše si chodily vybírat jiné dítě. Obranou proti této zlé
síle (guľi daj) byly různé ochranné předměty v postýlce pod
peřinkou a červená stužka na zápěstí dítěte.
Křest - kirvipen se konal stejně jako u Neromů vždy
v kostele. Ke křtu byla potřeba kmotry nebo kmotra, kteří měli
velice důležitou funkci. Romové si brali za druhé kmotry často
gádže - sedláky z vesnic, protože to byla jakási záruka, že
rodina neumře hlady, pokud se dostane do nesnází. Kmotr nebo
kmotra dávali svému kmotřenci "križmo" - předmět, který si
kmotřenec uchovává po celý život. Dostával je k významnému dni,
například, když šel poprvé do školy nebo když měl významné
narozeniny. Kmotrovstvím se upevňovalo vztahy mezi rodinami. Při
křtu dítě dostávalo jméno, obvykle po svém kmotrovi, jednom z
rodičů nebo jiném příbuzném, toto jméno bylo však pouze "úřední",
fungovalo ve styku s neromskou společností a dítě ho častokrát ani
nezná.
Kromě tohoto jména dítě dostalo další jméno,
romské, které se odvozovalo z jeho fyzických či psychických
vlastností (Thulo - Tlustý, Kaľori - Čerňoučká...), z nějaké
události, nebo mohlo být zkomoleninou různých slov, které se dítě
snažilo vyslovit apod. Toto romské jméno, které se může během
dětství i několikrát změnit, než se definitivně vžije, pak
funguje uvnitř romského společenství. Romové tedy většinou vůbec
nepoužívají jména, pod kterým jsou zapsáni v matrice a které mají
v občanském průkaze.
|
|