Ministerstvo školství zpochybňuje názor EK na vzdělávání Romů
15-11-2000
Ministerstvo školství nesouhlasí s řadou závěrů Evropské komise (EK) obsažených v
hodnotící zprávě o přípravě Česka na vstup do Evropské unie (EU). Podle mluvčí
ministerstva Vladimíry Al Malikiové zpochybnilo vedení resortu na úterní poradě
především pasáž o vzdělávání romských dětí. Zpráva uvádí, že vládní politika vůči
Romům zaznamenala nejhmatatelnější úspěchy právě v oblasti školství. Současně ale
tvrdí, že úroveň vzdělání zůstává v romské menšině stále nízká a romské děti stále tvoří
70 procent dětí posílaných do zvláštních škol. Tento údaj pokládá ministerstvo za
"neprůkazný" a samo odhaduje, že v Česku se ve zvláštních školách vzdělává jen 30
procent romských dětí. "V minulých letech bylo učiněno několik významných kroků, s
jejichž pomocí se úroveň vzdělávání romských dětí daří postupně zlepšovat. Tento fakt
by měl být ve zprávě vzat v úvahu," požaduje ministerstvo. Zpráva se podle Malikiové
rovněž nesprávně zmiňuje o existenci přípravných škol. Ve skutečnosti jde o přípravné
třídy při jednotlivých školách, jejichž cílem je připravit děti na bezproblémové začlenění
do prvních tříd základních škol. Romské děti tu zejména překonávají jazykové překážky.
Ministerstvo dále tvrdí, že ve školách nyní pracuje 200 romských asistentů a nikoli 180,
jak se píše v hodnocení EK.
(Radio Praha, Zprávy 15. listopadu 2000)
|
|