Jak proběhla Kampaň proti rasismu v roce 2002
16-01-2003
Vláda České republiky v uplynulém roce již potřetí realizovala
prostřednictvím organizací občanského sektoru "Kampaň proti rasismu", jejímž
cílem bylo přispět k předcházení projevů rasismu, diskriminace a xenofobie a
podpořit toleranci osvětou a poznáním. Kampaň je založena na přesvědčení, že
lékem proti nebezpečnému onemocnění rasismem nemůže být jen postih a
represe; že stejnou pozornost musí společnost věnovat i prevenci.
Kampaň 2002 navázala na projekty uskutečněné v předchozích letech; současně
se však pokusila najít i nové cesty, jak oslovit zejména mladé lidi. Proto
se skládala ze zvláštních programů a akcí, které byly zaměřeny na různé
cílové skupiny. Kampaň byla symbolicky odstartována hudebním happeningem
"Music Beats Local Nazi", který se uskutečnil 14. září 2002 na pražské
Štvanici, a oficiálně se uzavřela tiskovou konferencí dne 16. ledna 2003.
Kampaň proti rasismu 2003 se již připravuje.
Kampaň proti rasismu tvořily čtyři základní projekty:
Music Beats Local Nazi
Protirasistický happening Music Beats Local Nazi, který byl úvodní akcí
loňského ročníku vládní Kampaně proti rasismu, se uskutečnil 14. září 2002
na pražské Štvanici a byl volným pokračováním loňské kampaně Be Kind to Your
Local Nazi. Jeho hlavním organizátorem byla společnost Člověk v tísni při
ČT, o.p.s.. Produkci a propagaci zajišťovaly partnerské organizace Stereo
Communications a Zep Tepi. Program festivalu byl rozdělen na dvě vzájemně se
doplňující části: informační a hudebně-zábavnou. Smyslem celého festivalu,
který v průběhu dne navštívilo více než 10.000 Iidí, bylo oslovit mladé Iidi
a nenásilnou formou je upozornit na existenci rasismu a xenofobie v naší
společnosti. Projekt doprovázela reklamní kampaň v České televizi, v
tištěných médiích a na venkovních reklamních plochách.
Těžištěm informační části byl NAZI-INFO stan - informační stan - cirkusové
šapitó o průměru 30 m, v němž byla instalována multimediální výstava a
probíhaly v něm tři hodinové bloky diskusí a cca 7 hodinová projekce
dokumentárních filmů z archivů České televize na téma rasismus a
extremismus. V bezprostředním sousedství byl umístěn vojenský stan s polní
kuchyní, kde měli návštěvníci možnost v průběhu celého dne ochutnat jídla
připravená příslušníky 6 menšin žijících v ČR.
V rámci hudebně-zábavné části vystoupilo na pražské Štvanici více než 200
umělců na pěti scénách a 17hodinový program začal už od 10.00 hodin ráno.
Hudebně-zábavná část festivalu byla financována ze sponzorských darů.
Více informací naleznete na www.musicbeats.cz
a www.panackove.cz.
Fotogalerii naleznete zde.
Společná jízda
Více než 3000 studentů ze šedesáti středních škol z celé republiky se
zúčastnilo dalšího pokračování osvětového a vzdělávacího projektu Společná
jízda pořádané o.p.s. Společnost tolerance.
Poprvé byla Společná jízda obohacena o stále aktuálnější tematiku uprchlíků
a migrace. Čtyřčlenné posádky tak tvořili vždy jeden romský lektor,
zahraniční student, český student a uprchlík - tím je také inspirován název
Společná jízda - chceme jím deklarovat vzájemnou pospolitost a toleranci lidí
různých barev pleti a národností. Základem projektu je práce čtyřčlenných
multietnických lektorských týmů, které navštěvují střední školy a se
studenty diskutují o xenofobii, předsudcích, multikulturalitě a dalších
souvisejících tématech.
Posádka Společné jízdy během svého tříměsíčního putování tentokrát
navštívila postupně Prahu, Ostravu, Šumperk, Blansko, Olomouc, Zlín, Brno,
Jihlavu, České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Pardubice a
Hradec Králové.
Součástí Společné jízdy byl tentokrát také průzkum postojů středoškolských
studentů k otázkám multikulturality, který pro Společnost tolerance, o.p.s.
provedl The Gallup Organization ČR.
Více informací o projektu Společná jízda naleznete na
www.spolecnost-tolerance.cz.
Rozmanitost do knihoven
Cílem projektu Rozmanitost do knihoven bylo vytvořit cestu a prostor pro
poznávání rozmanitých kultur a etnických menšin a tak zvýšit tolerantnost
odlišného vnímání různých skupin žijících v České republice.
Cestou pro poznávání se stala kniha a bylo vybráno 9 knižních titulů
pojednávajících o multikulturních tématech a menšinách. Prostorem pro
poznávání se staly knihovny a vybrané knihy byly zdarma rozeslány do 500
knihoven v celé České republice.
Projekt byl podpořen následnou komunikační kampaní a doprovodnými programy,
které se konaly ve 14 městech České republiky. Pro děti a mládež byla určena
soutěž se zamyšlením nad tématem rasismu a tolerance, které se zúčastnilo
přes 500 dětí ve věku od 4 do 17 Iet. Organizátory projektu byly
Multikulturní centrum Praha a Mládež pro interkulturní porozumění.
Více informací o projektu Rozmanitost do knihoven naleznete na
www.lidectete.cz.
Fotogalerii naleznete zde.
Medializace terénní sociální práce
Projekt Medializace terénní sociální práce (TSP) se zaměřil na šíření
informací o této sociální službě zaměřené zejména na obyvatele chudinských
enkláv, nad nimiž "standardní sociální služby" již zlomily hůl. Projekt
vycházel z předpokladu, že ačkoliv je TSP velmi úspěšným modelem řešení
sociální situace marginalizovaných skupin, naráží v mnoha případech na
nepochopení plynoucí z nedostatku informací.
V rámci projektu, který realizovalo brněnské romské středisko DROM bylo
specifickými prostředky osloveno několik cílových skupin. Proběhlo sedm
školení pro samotné TSP, s cílem zvýšit profesionalitu jejich práce. Setkání
s TSP bylo zprostředkováno studentům 16 škol se sociálním zaměřením. Více
než 5000 kusů informačního letáku o TSP, bylo distribuováno předplatitelům
periodik z oblasti veřejné správy a školství. Byla zpracována brožura Úvod
do TSP shrnující základní informace pro potenciální zaměstnavatele terénních
sociálních pracovníků. Ta byla rozeslána téměř 6000 obecním úřadům, dalším
institucím veřejné správy a nevládním organizacím. O aktivitách týkajících
se terénní sociální práce byla průběžně informována média.
Více informací o projektu Medializace terénní sociální práce naleznete na
www.tspweb.cz
|