Slepá ulička?
Už jen technické detaily opětovného zavedení vízové povinnosti pro
české občany mají údajně řešit experti britské vlády, kteří přiletěli do Prahy.
Londýn k tomuto nepopulárnímu kroku prý nutí rostoucí počet Romů z Česka,
kteří žádají ve Velké Británii o azyl. Domácí pozorovatelé si v této souvislosti
často kladou otázku, proč Romové odcházejí. Stále více se prosazuje názor, že
hlavním motivem nejsou obavy z rasistických útoků extrémistů.
Blíže k tomu Zdeněk Vališ.
Soužití menšin s majoritní společností není nikde ve světě ideální. Ti, co
tvrdí opak, buď vědomě lžou nebo nemají dostatek objektivních informací a
vycházejí při svých soudech ze subjektivních pocitů získaných často
mnohonásobným zprostředkováním jiných subjektivních dojmů. A totéž platí o
kategorickém tvrzení některých pseudohumanistů, že česká společnost je v
podstatě rasistická.
Proč je všude vzájemné soužití tu větším, tu menším
problémem, není v tuto chvíli podstatné. Ostatně ani sociologové nebývají při
určování prioritních příčin nesouladu vůbec zajedno, natož někteří politici, kterým
občas nedochází, že v zápalu pro dobrou věc zaměňují příčiny a důsledky a vedeni
idealistickými představami rychle rozetnout reálně existující začarovaný kruh
způsobují víc škody než užitku. Stalo se nicméně určitou módou vystavovat Prahu
kvůli Romům při každé možné příležitosti na pranýř. Někdy to až budí dojem, že
je zde snaha ulevovat poukazováním na druhé právě svému vlastnímu černému
svědomí.
Po pravdě řečeno, Češi se svým sklonem k sebemrskání si mnohdy sami
říkají o to, aby si z nich ostatní, co mají mnohem více másla na hlavě, udělali
snadný terč. To samozřejmě neznamená, že by se měl bagatelizovat latentní i
otevřený nepříliš vřelý postoj velké části tzv. bílé populace vůči romské komunitě,
nebo že by se dokonce měla hledat slova omluvy pro otevřené rasistické běsnění
několika stovek holohlavých primitivů.
Ano, máme v Česku známé mostecké
minisídliště Chanov s pěti zdevastovanými panelovými domy, které obývají
Romové. Ano máme Matiční ulici v Ústí nad Labem, která se stala světově
proslulou, protože městská radnice zde chce vybudovat několik desítek metrů
dlouhý keramický plot, který by měl oddělit takzvaně spořádané občany od těch
jiných.
Na druhé straně jediná česká politická strana podezíraná z rasistických či
xenofobních postojů při posledních volbách zmizela v propadlišti a už o ní není
vůbec slyšet. Poněkud kultivovanější strany, ale téhož zaměření, jsou naopak až
moc dobře viditelné na politické scéně v některých i blízkých zemích. Publicista
Jaroslav Jíra se nedávno v Mladé Frontě Dnes podivoval nad jedním paradoxem
dnešní doby.
Třeba na příkladu Francie ukazoval, jak Romové v této zemi žijí v
jakémsi dobrovolně přijímaném apartheidu. Paradoxní je podle Jíry to, že země, ve
kterých žijí Romové v izolaci, jsou v Evropské unii, zatímco Česká republika,
která se pokouší, i když zatím neúspěšně, Romy integrovat a zápasí přitom s
různými předsudky i civilizačními bariérami, se ocitá na pranýři.
Proč ale Romové
vlastně odcházejí? Ti, kteří hovoří o rasismu v Česku před kterým Romové údajně
prchají by se možná mohli podivit nad zvláštním úkazem. Rasismus v Česku by
měl vzkvétat pouze s příchodem jara, tedy když se oteplí. Tehdy se totiž Romové
vydávají do světa žádat o azyl. Možná by stálo za to zamyslet nad tím, proč jsou
cílem Romů prchajících před údajným rasismem pouze bohaté země, proč nežádají
o azyl třeba v chudších zemích Evropské unie jako je Portugalsko, Řecko či Irsko.
A zajímavé je rovněž, že touha Romů po cizí zemi je přímo úměrná lhůtě, nutné k
vyřízení či zamítnutí azylové žádosti. Třeba o Belgii údajně ztratili zájem, když
zjistili, že tamní zákon předpisuje vyřídit žádost o azyl za jeden měsíc. Zato v
Británii se to může protáhnout na půl roku. A během té doby je možné pobírat na
české poměry docela příjemné sociální dávky. Jsou-li Britové přesvědčeni, že
Romům v Česku jde o život, že jsou perzekuováni z rasových důvodů, je jejich
povinností jim dát azyl.
Vědí-li ale Britové - a oni to dobře vědí - že tomu tak není,
proč je tedy přijímají v takovém počtu k azylovému řízení. A už vůbec česká
společnost nechápe, proč má být za exodus Romů trestána jako celek případným
zavedením vízové povinnosti. To snad mají české úřady zabavit Romům pasy a
nedovolit jim cestovat ze země? Jen tak mimochodem, už zmíněný Jaroslav Jíra si
klade třeba otázku, proč neutíkají do Česka irští katolíci, které ohrožují na životě
protestantské bojůvky.
To je docela zajímavá otázka. Vždyť pronásledování z
důvodů náboženského přesvědčení přece také zakládá právo na azyl. Ani Romové,
ani Irové ale nejsou vystaveni žádnému státnímu terorismu, naopak stát jim
poskytuje veškerou ochranu. Přesto Romové odcházejí a Irové ne. Velkou roli
určitě hrají ekonomické důvody. Ale co když za odchodem Romů stojí podvědomě
i jiné důvody? Co když jim spíše vyhovuje žít v určité izolaci jako jejich příbuzní v
zemích západní Evropy? Pak by ovšem stálo za úvahu, zda politika integrace
Romů, započatá už v polovině padesátých let za komunistického režimu například
zákazem kočování, není slepou uličkou při hledání způsobu soužití majority s
minoritou.
|
|